Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-18, 01:16
Bannlyst
Hur länge går det att köra eftersändning i samband med flytt?
Citera
2009-05-18, 01:42
Medlem
Xerxesbrothers avatar
http://www.adressandring.se/?page=77

12 månader verkar vara max.
Om du inte betalar per vecka, då bör det ju nästintill vara obegränsat.
Citera
2011-06-19, 14:35
Medlem
Anderrss avatar
Adressändring & eftersändning av post ?

Hej

Ny här på forumet.

Jag undrar det med det här gällande adressändring & eftersändning av post. Enligt adressändring.se kostar det 430 kronor per år för att få sin post levererad till sin nya adress. För mig är detta helt ofattbart att man ska behöva betala varje år för att få sin post levererad till sin nya hemadress. För att inte betala skall man tydligen bo kvar på samma adress livet ut enligt dom.

Jag vill inte spendera mina pengar på detta och därför undrar jag om man själv kan ta kontakt med de företag/ myndigheter som man får regelbunden post ifrån och säga ens nya adress till dom (som man även är folkbokförd på) för att på så sätt undvika att behöva betala 430 kronor per år livet ut ? Eller är detta något som dom inte kommer acceptera utan kräver att man måste gå via adressändring.se trots att man redan är folkbokförd på den nya adressen.

Mvh
Anderrs
Senast redigerad av Anderrs 2011-06-19 kl. 14:36. Anledning: glömska
Citera
2011-06-19, 14:41
Medlem
gadzooxs avatar
Men självklart kan du kontakta alla som skickar brev till dig och meddela dem din nya adress. Poängen med eftersändning är ju att du för en engångssumma om 430kr ska få ett år på dig att fånga upp alla som skickar till fel adress och göra just detta.
Citera
2011-06-19, 14:49
Medlem
Alltså, du har missuppfattat. Det finns ingen som har eftersändning livet ut. Man har eftersändning en period (säg 12 månader).

När du flyttar gör du en flyttanmälan, vilket är gratis. SPAR-registret uppdateras med din nya adress, så myndigheter (och de företag som tar adresser därifrån) får automatiskt din nya adress.

Problemet är då de företag och privatpersoner som bara har din gamla adress. För att säkerställa att du får post som de skickar ut kan du välja att betala för eftersändning. I annat fall kommer post som skickas till din gamla adress gå i retur till avsändaren. Om du vill kan du naturligtvis själv ta kontakt med företag och meddela dem din adress (och hoppas att du inte glömmer någon viktig...), addressandring.se har inget monopol på det
Citera
2011-06-19, 14:58
Medlem
Anderrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Men självklart kan du kontakta alla som skickar brev till dig och meddela dem din nya adress. Poängen med eftersändning är ju att du för en engångssumma om 430kr ska få ett år på dig att fånga upp alla som skickar till fel adress och göra just detta.

Tackar för ditt svar gadzoox. Jag var väldigt osäker eftersom denna anledning som du nämner inte nämns alls på deras hemsida, utan det står enbart i princip " vill du ha din post så betala ..." Men självklart så vill dom tjäna pengar så dom nämner väl inte andra möjligheter.

Detta står under rubriken " Flyttanmälan"

"För att få din post till nya adressen kompletterar du med eftersändning mot en avgift. Då eftersänds post adresserad till din gamla adress till den nya adressen under 12 månader. De som fortsättningsvis använder din gamla adress bör du då kontakta för uppdatering av deras adressregister, förslagsvis genom att använda någon av våra kostnadsfria elektroniska tjänster eller våra flyttkort. Dessa presenteras efter genomförd beställning."

https://www2.adressandring.se/kundtjanst/tjanster-och-priser/for-privatpersoner/priser

Och med tanke på att dom ägs av Posten AB så tog jag för givet att det var något som man var tvungen att göra för att få sin post levererad till sin nya adress. Tackar för att du förklara det hela.
Citera
2011-06-19, 14:59
Medlem
Anderrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Alltså, du har missuppfattat. Det finns ingen som har eftersändning livet ut. Man har eftersändning en period (säg 12 månader).

När du flyttar gör du en flyttanmälan, vilket är gratis. SPAR-registret uppdateras med din nya adress, så myndigheter (och de företag som tar adresser därifrån) får automatiskt din nya adress.

Problemet är då de företag och privatpersoner som bara har din gamla adress. För att säkerställa att du får post som de skickar ut kan du välja att betala för eftersändning. I annat fall kommer post som skickas till din gamla adress gå i retur till avsändaren. Om du vill kan du naturligtvis själv ta kontakt med företag och meddela dem din adress (och hoppas att du inte glömmer någon viktig...), addressandring.se har inget monopol på det

Tackar trzy.
Citera
2011-06-19, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderrs
Tackar för ditt svar gadzoox. Jag var väldigt osäker eftersom denna anledning som du nämner inte nämns alls på deras hemsida, utan det står enbart i princip " vill du ha din post så betala ..." Men självklart så vill dom tjäna pengar så dom nämner väl inte andra möjligheter.

Detta står under rubriken " Flyttanmälan"

"För att få din post till nya adressen kompletterar du med eftersändning mot en avgift. Då eftersänds post adresserad till din gamla adress till den nya adressen under 12 månader. De som fortsättningsvis använder din gamla adress bör du då kontakta för uppdatering av deras adressregister, förslagsvis genom att använda någon av våra kostnadsfria elektroniska tjänster eller våra flyttkort. Dessa presenteras efter genomförd beställning."

https://www2.adressandring.se/kundtjanst/tjanster-och-priser/for-privatpersoner/priser

Och med tanke på att dom ägs av Posten AB så tog jag för givet att det var något som man var tvungen att göra för att få sin post levererad till sin nya adress. Tackar för att du förklara det hela.

Jag får erkänna att jag tycker att det står rätt så mycket mer än "vill du ha din post så betala". Det förklaras till exempel att eftersändning bara rör post som skickas till din gamla adress:

Citat:
Då eftersänds post adresserad till din gamla adress till den nya adressen under 12 månader.

Att man kan kontakta företag själv skriver dom också:

Citat:
De som fortsättningsvis använder din gamla adress bör du då kontakta för uppdatering av deras adressregister
Citera
2011-06-19, 15:12
Medlem
Anderrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Jag får erkänna att jag tycker att det står rätt så mycket mer än "vill du ha din post så betala". Det förklaras till exempel att eftersändning bara rör post som skickas till din gamla adress:

Att man kan kontakta företag själv skriver dom också:

Du har rätt, min tolkning var helt ute, dock hade jag inte märkt det om du inte nämnt det. Har varit under en väldig stress den senaste veckan med flytt och allt, så min läsförståelse har farit ut genom fönstret.
Citera
2011-06-19, 16:30
Medlem
Fickludds avatar
Du kan strunta i Adressändring AB genom att själv anmäla flytten till Skatteverket: Skatteverket - Flyttanmälan

Sedan sköter du resten själv, dvs meddelar arbetsgivare/skola/eller liknande, tidningar du ev prenumererar på, dvs de du brukar få post ifrån och så vidare.

Det du eventuellt missar genom att sköta det själv är de du ev glömt meddela och de som skickar direktadresserad reklam i ditt namn. Men du sparar 430 kr på att sitta någon timme vid telefonen och epostklienten.

Jag har aldrig nyttjat Adressändring AB och jag har klarat mig utmärkt.
Citera
2012-03-03, 16:42
Bannlyst
Får fortfarande eftersändningar efter jag flyttat sen 2- månader. Hur ska man göra så att det kommer "rätt"?
Citera
2012-03-03, 18:25
Medlem
trehundras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenGurka
Får fortfarande eftersändningar efter jag flyttat sen 2- månader. Hur ska man göra så att det kommer "rätt"?
dem företagen eller vad det nu är som du får eftersent får du kontakta och ändra adress hos!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in