Citat:
Ursprungligen postat av
felstavadd
Det hon menar är att det ibland helt enkelt inte räcker med en anmälan man gjort utan är anmälan gjord på ett barn så ska man anmäla igen om ens oro för barnet kvarstår.
För att återknyta till det jag skrev tidigare om rutiner så är det en skillnad mellan privatperson och myndighet även om privatpersoner också kan/ska göra flera anmälningar om de fortsätter vara oroliga. En privatperson ska inte förväntas kunna allt om detta, en myndighet som skolan som omfattas av lagen på ett annat sätt, förväntas känna till detta.
Du menar då att rektor på skolan ska känna till detta? Att han måste ringa upprepade gånger innan soc kan agera.
Och i ACPs rapport framgår det att soc ska prioritera samtal från myndigheter framför privatpersoner.
Om man läser hur detta samtal gick till så säger denna sekreterare att hon hade bråttom till ett möte, när hon ringde upp rektor. Hon säger att rektor inte gjorde någon anmälan. Var detta ett prioriterat samtal?
Och vad menas då med ordet "prioritera" i denna flummiga förvaltning/myndighet
Där ACP skriver i sin rapport att cheferna
måste börja påminna sina sekreterare (kontinuerligt) hur viktigt deras uppdrag är?
Jag ska läsa den grundligt under dagen, men jag har inte sett någonstans att socsekreteraren har samtalat med Yara när hon kom hit. Skolan talade med Yara några veckor före mordet. Då med en arabisktalande personal och en lärare, men flickan sa bara att det var bra förutom trötthet.
Är det verkligen möjligt att man inte känner till hur viktigt det är med
den första kontakten både vad gäller vuxna och framförallt barn?