2014-06-30, 21:03
Medlem
Om man räknas som vuxen vid 8 år så kanske det var en omskärelse som gick överstyr. Flickan kämpade för sitt liv och mgm tappade tålamodet. Det kanske var därför som inte Yara knappt kunde gå vid det tillfället som det noterades.... En tanke så god som någon i detta knepiga fall
Citera
2014-06-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Skönt att någon mer än jag som ser att det inte är Y*r*Tror bilden är arrangerad för att pappan ljuger om varför hon sändes hit.Fick hon någon hjälp här i såfall mot sitt trauma.
Ja, vi är några som tror så. Det har inte framkommit något som tyder på att föräldrar eller god man eller vårdnadshavare har försökt kontakta sjukvården för hennes räkning.
Citera
2014-06-30, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vankel
Om man räknas som vuxen vid 8 år så kanske det var en omskärelse som gick överstyr. Flickan kämpade för sitt liv och mgm tappade tålamodet. Det kanske var därför som inte Yara knappt kunde gå vid det tillfället som det noterades.... En tanke så god som någon i detta knepiga fall
Tror inte det förkommer alls bland palestinier, iaf inte i medelklassen, som dessa tillhör.

Har du hört hur det är med rektorn?
Citera
2014-06-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vankel

Det är ingen i Palestina som räknar en 8 åring som vuxen. Vad Rami och Amani hittar på om "sin kultur" för att få asyl, klara sig från mord eller tvinga en 8 åttaåring till slavarbete kanske du ska ta i alla fall med en liten nypa salt.

edit/ Eller förmodligen kan du hitta det. Problemet är att skillnaderna är så stora mellan olika grupperingar. Och biofamiljen med sin bakgrund platsar inte in hos de mkt fattiga eller mkt religösa utan hos den stora och relativt välbärgade medelklassen. Och där hittar du varken omskärelse eller 8a åriga pigor.
Senast redigerad av VemKom 2014-06-30 kl. 21:27.
Citera
2014-06-30, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Skönt att någon mer än jag som ser att det inte är Y*r*Tror bilden är arrangerad för att pappan ljuger om varför hon sändes hit.Fick hon någon hjälp här i såfall mot sitt trauma.
Bilden till höger har jag snott från AB; på originalet ser man att Yara sitter på ett räcke utanför en svensk affär. Nog tycker jag att det ser ut som samma tös. Det ligger väl ungefär ett och ett halvt år mellan bilderna. Man ser på originalen att hon vuxit i jackan (ärmarnas längd) dessutom påpekade någon här att ena knäppet var trasigt på de nyare bilderna, ur den "svenska" serien.

https://anonfiles.com/file/c92b637a6a11d3a3fc6afab513b63cac
Citera
2014-06-30, 22:18
Medlem
Aftonbladet
Nekar till brott
Paret som sitter häktade för mordet nekar fortfarande till brott.
Mannens advokat Christer Holmqvist säger till Aftonbladet att han inte sett filmen.
– Jag vill titta på den innan jag kan kommentera någonting. Just nu har jag bara hört talas om den. Men min klients inställning har absolut inte förändrats, han förnekar all inblandning i Yaras död.
Kvinnans advokat, Eric Widner, menar att filmen styrker hennes historia.
– Hon vidhåller att hon inte gjort någonting. Min uppfattning är att filmen styrker hennes uppgifter.
Figurerar hon i filmen?
– Det vill jag inte kommentera. Men filmen förändrar ingenting i vad hon tidigare sagt."

Det jag tycker är märkligt är att mannens advokat hela tiden är så kryptisk i sina uttalanden.Varför ligger han lågt. Han Läste inte utredningen (det var tidigare). Nu har han inte sett filmen. Som vanligt säger han. - Att är det som min klient säger så verkar det lovande. Advokaten garderar sig och frågan är om det beror på att det kan finnas något som gör att hans huvudman är mera skyldig än vad han medger och det anar advokaten ?Kvinnans advokat är tydligare. filmen ändrar inget för hennes del.
Undrar också vad påstår paret att Y:s död berodde på? Balkongfall? Sprungit , ramlat och råkade slå sig sönder och samman?Influensa, kvävts av sina spyor, magsjuka?
Ambulanspersonalens iakttagelser var blåmärken, tidigare frakturer. Försiktiga uttalanden från deras sida. Ändå tillkallades Polis och Sociala myndigheter så något mer allvarligt i situationen som väckte deras misstankar måste det ha varit.
Citera
2014-06-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Bilden till höger har jag snott från AB; på originalet ser man att Yara sitter på ett räcke utanför en svensk affär. Nog tycker jag att det ser ut som samma tös. Det ligger väl ungefär ett och ett halvt år mellan bilderna. Man ser på originalen att hon vuxit i jackan (ärmarnas längd) dessutom påpekade någon här att ena knäppet var trasigt på de nyare bilderna, ur den "svenska" serien.

https://anonfiles.com/file/c92b637a6a11d3a3fc6afab513b63cac

Då tycker jag att du ska ta en titt till på ansiktsform, ögonbryn, näsa...
Citera
2014-06-30, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Då tycker jag att du ska ta en titt till på ansiktsform, ögonbryn, näsa...

Bild 1 halvbild grodperspektiv.
Bild 2 närbild fågelperspektiv

Samma flicka skulle jag bedöma. Men alltså tagna i olika ljus, perspektiv, utsnitt och med över ett års tidskillnad.

Vi har diskuterat bilderna länge i tråden. Jag lät en fotograf titta på dem och i och med det så var det utagerat för min del. Det samlade bildmaterialet är troligtvis på flickan. Den bild som verkligen avviker är egentligen skolbilden och den är också den enda som är tagen korrekt.

Bilderna på Y är favorit i repris där var och en blir salig på sin tro.
Citera
2014-06-30, 23:18
Medlem
fasligts avatar
[quote=Kulturellatantella|49408578]På sidan 15 i externutredningen utreder konsulten hur det gick till när R utsågs till vårdnadshavare. Jag fastnade för två saker.
1 Det framgår att handläggarna kände till stöldmisstankarna mot A (hon var inte dömd ännu).
2 Paret uppgav på en fråga att i deras kultur betraktas man som vuxen när man är 8 år. De sade sig också vara medvetna om att man inte ser det så i Sverige. Samtalet skedde med tolk, vilket tydligen gällde alla kontakter med familjen.

Jag kan inte citera ur PDF-dokument, den som är intresserad kan läsa
http://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Medieservice/externutredning_140630.pdf[/Quote

Var kom det andra barnet Y lämnats ensam med i lägenheten mars - 13 från? Är det klarlagt? Det står ju i utredningen att Y och två mindre barn fanns i lägenheten. MGM: s andra barn föddes en månad senare så det måste ju ha varit någon annans barn som var där. Det kanske står i tråden men jag hittar inget. Någon som vet?
Citera
2014-06-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Aftonbladet
Nekar till brott
Paret som sitter häktade för mordet nekar fortfarande till brott.
Mannens advokat Christer Holmqvist säger till Aftonbladet att han inte sett filmen.
– Jag vill titta på den innan jag kan kommentera någonting. Just nu har jag bara hört talas om den. Men min klients inställning har absolut inte förändrats, han förnekar all inblandning i Yaras död.
Kvinnans advokat, Eric Widner, menar att filmen styrker hennes historia.– Hon vidhåller att hon inte gjort någonting. Min uppfattning är att filmen styrker hennes uppgifter.
Figurerar hon i filmen?
– Det vill jag inte kommentera. Men filmen förändrar ingenting i vad hon tidigare sagt."

Det jag tycker är märkligt är att mannens advokat hela tiden är så kryptisk i sina uttalanden.Varför ligger han lågt. Han Läste inte utredningen (det var tidigare). Nu har han inte sett filmen. Som vanligt säger han. - Att är det som min klient säger så verkar det lovande. Advokaten garderar sig oc frågan är om det beror på att det kan finnas något som gör att hans huvudman är mera skyldig än vad han medger och det anar advokaten ?Kvinnans advokat är tydligare. filmen ändrar inget för hennes del.
Undrar också vad påstår paret att Y:s död berodde på? Balkongfall? Sprungit , ramlat och råkade slå sig sönder och samman?Influensa, kvävts av sina spyor, magsjuka?
Ambulanspersonalens iakttagelser var blåmärken, tidigare frakturer. Försiktiga uttalanden från deras sida. Ändå tillkallades Polis och Sociala myndigheter så något mer allvarligt i situationen som väckte deras misstankar måste det ha varit.

Men visst är det märkligt med den här "mobilhändelsen"! Tar man verkligen upp en mobil och filmar om man kommer hem och ens fru har dödat ens systerdotter? Nu är det andrahandsuppgifter från Smålandstintins kollegor men ändå. Om han bara planlöst filmat långt före flickans död så borde den inte ha något värde så något av substans måste det vara.

Om soc ska agera måste man anmäla om och om igen säger Ann-Christine Petersson. Så nu vet jag och alla andra det. Soc lär få det arbetsamt framöver.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19143336.ab

"Hon betonar att det hade behövts många anmälningar, att det inte hade räckt om personal på skolan, eller någon annanstans, hade gjort en anmälan. – Det räcker inte att anmäla en gång. Att man hela tiden är aktiv och anmäler igen och igen, det kan hjälpa, det kan bli den sista delen som gör förändring."
Senast redigerad av VemKom 2014-06-30 kl. 23:41.
Citera
2014-07-01, 00:03
Medlem
På sid 25 i externutredningen står det att hon var ledig från skolan 22 - 29 april och när hon kom tillbaka till skolan sa hon att hon hade sovit i ett annat land. Tidigare i tråden var det väl tal om att R var i Holland då - eller hur var det? Skulle Y ha varit med? Till skolpersonal sa han att de skulle till Kristianstad. Fanns det belägg för att han var i Holland, eller var det något han hittade på på en av sina tre facebookidentiteter?
Citera
2014-07-01, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
På sid 25 i externutredningen står det att hon var ledig från skolan 22 - 29 april och när hon kom tillbaka till skolan sa hon att hon hade sovit i ett annat land. Tidigare i tråden var det väl tal om att R var i Holland då - eller hur var det? Skulle Y ha varit med? Till skolpersonal sa han att de skulle till Kristianstad. Fanns det belägg för att han var i Holland, eller var det något han hittade på på en av sina tre facebookidentiteter?

Det enda belägget i tråden är väl Ramis twitterkonto från Rotterdam och Amsterdam. Att Y skulle varit med på resan är alltså en ny uppgift. Jag tycker repliken i utredningen delvis är kryptisk. Hon är mycket trött "hon har sovit ute" i ett annat land?

https://mobile.twitter.com/OkAshour

picsen på kontot visar bilder på Rami från vad ser ut som Holland.
Senast redigerad av VemKom 2014-07-01 kl. 01:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in