2014-07-01, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
På sid 25 i externutredningen står det att hon var ledig från skolan 22 - 29 april och när hon kom tillbaka till skolan sa hon att hon hade sovit i ett annat land. Tidigare i tråden var det väl tal om att R var i Holland då - eller hur var det? Skulle Y ha varit med? Till skolpersonal sa han att de skulle till Kristianstad. Fanns det belägg för att han var i Holland, eller var det något han hittade på på en av sina tre facebookidentiteter?
Detta reagerade jag också på. Hon berättade att hon varit i ett annat land och sovit ute i en annan stad. Vad har denna lilla människa varit med om. Det verkade som hon var tröttare när hon kom tillbaka från ledigheten som hade sagts skulle pigga upp henne än innan. Då hon var nedstämd och skolan föreslog läkarbesök.
Citera
2014-07-01, 01:43
Medlem
Är det någon som har närmre kännedom om företaget ACP i Karlskrona AB? Jag förmodar att ACP står för Ann-Christine Petersson.

Enligt ratsit.se skall bolaget skall bedriva konsultation och tjänster inom turist- och näringsverksamhet samt därmed förenlig verksamhet.

Vad innebär "Status: Likvidation avslutad 2014-04-15"? Vad innebär "Status: Likvidation avslutad 2014-04-15"? Kan man lita på uppgifterna på ratsit.se ?

http://www.ratsit.se/5565818282-ACP_i_Karlskrona_AB'

http://www.solidinfo.se/foretag/acp-i-karlskrona-ab

http://www.allabolag.se/5565818282/ACP_i_Karlskrona_AB

http://www.hitta.se/0455-100%2020/f%C3%B6retag_och_personer
Citera
2014-07-01, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Men visst är det märkligt med den här "mobilhändelsen"! Tar man verkligen upp en mobil och filmar om man kommer hem och ens fru har dödat ens systerdotter? Nu är det andrahandsuppgifter från Smålandstintins kollegor men ändå. Om han bara planlöst filmat långt före flickans död så borde den inte ha något värde så något av substans måste det vara.

Om soc ska agera måste man anmäla om och om igen säger Ann-Christine Petersson. Så nu vet jag och alla andra det. Soc lär få det arbetsamt framöver.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19143336.ab

"Hon betonar att det hade behövts många anmälningar, att det inte hade räckt om personal på skolan, eller någon annanstans, hade gjort en anmälan. – Det räcker inte att anmäla en gång. Att man hela tiden är aktiv och anmäler igen och igen, det kan hjälpa, det kan bli den sista delen som gör förändring."
Vad menar hon med detta? Allvar eller menar hon att så får det inte vara fast Aftonbladet inte skrivit detta? Det finns en lagstiftning SOL som tycker att det räcker med 1 gång. Att det som kommer till Socialtjänstens kännedom är deras ansvar och då har dom yttersta ansvaret att reda ut och agera i frågan.
Citera
2014-07-01, 03:27
Medlem
Olika uppgifter om när Yara anlände till Sverige och kontrollerat med kvinnans släktingar. Det blir många olika datum.

Jag undrar varför man har så många olika datum, med så lång tid emellan. Nu har man intervjuat kvinnans släktingar som bekräftar att det var Yara som var med på COOP under stölden. Men vad ska de annars säga, medge att en av deras egna ungar får delta i stölder?

Om det var Yara som var med så tycker jag det är underligt att ingen reaktion kom från polisen att det var minderåriga med på stöldturneér. Eller att soc. reagerade utan anmälning!

Det blir underligare och underligare, och särskilt rykterna om att mannen garderade sig med att filma, i stället för, att som vårdnadshavare, stoppa misshandeln och ringa direkt, själv om ambulans.

Jag ser inte filmen efter vad som framkommit om filmen, som bevis; på något annat än att det är en mycket kallhamrad person som filmat.

Av advokaternas uttalanden framgår att detta par är färdiga med varandra. Tiden i häktet gör dem gott.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/flickan-fanns-i-karlskrona-redan-2012

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/valdet-mot-yara-kan-ha-filmats-1
Citera
2014-07-01, 08:00
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Vad menar hon med detta? Allvar eller menar hon att så får det inte vara fast Aftonbladet inte skrivit detta? Det finns en lagstiftning SOL som tycker att det räcker med 1 gång. Att det som kommer till Socialtjänstens kännedom är deras ansvar och då har dom yttersta ansvaret att reda ut och agera i frågan.

Det hon menar är att det ibland helt enkelt inte räcker med en anmälan man gjort utan är anmälan gjord på ett barn så ska man anmäla igen om ens oro för barnet kvarstår.
Exempel:
En unge kommer med blåtira till skolan, ungar får blåtiror av våld eller av lek. Skolan blir orolig och anmäler till soc, soc inleder en utredning, träffar barnet och föräldrar. Alla inblandade säger att hon sprang in i en dörr för hon är ett livligt barn och leker ofta med sina syskon. Soc lägger ner utredningen (eller förhandsbedömningen) utan insats. Om skolan då vet att familjen är anmäld hos soc och ungen under tiden dyker upp med en blåtira igen då skall skolan åter anmäla till soc om man är orolig för barnet och inte nöja sig med att "man har ju redan gjort det en gång".
För att soc ska kunna gå in och bryta ett beteende eller kunna ta i med hårdare tag t.ex LVU krävs att man har rätt mycket underlag och en anmälan kanske inte är tillräckligt för detta. Däremot om det på samma barn fortsätter komma in anmälan efter anmälan med observationer så byggs det upp tillräckligt mkt för att soc skall kunna gå in och föreslå ett LVU.

För att återknyta till det jag skrev tidigare om rutiner så är det en skillnad mellan privatperson och myndighet även om privatpersoner också kan/ska göra flera anmälningar om de fortsätter vara oroliga. En privatperson ska inte förväntas kunna allt om detta, en myndighet som skolan som omfattas av lagen på ett annat sätt, förväntas känna till detta.
Citera
2014-07-01, 09:43
Medlem
Är pappan kvar i Sverige? Någon som vet hans planer?
Citera
2014-07-01, 09:51
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Är pappan kvar i Sverige? Någon som vet hans planer?
Han var med på presskonferensen igår och uttalade sig i tidningen idag. Planen är väl upprättelse. Är ganska naturligt att vilja vara med på rättegången.
Citera
2014-07-01, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Olika uppgifter om när Yara anlände till Sverige och kontrollerat med kvinnans släktingar. Det blir många olika datum.

Jag undrar varför man har så många olika datum, med så lång tid emellan. Nu har man intervjuat kvinnans släktingar som bekräftar att det var Yara som var med på COOP under stölden. Men vad ska de annars säga, medge att en av deras egna ungar får delta i stölder?

Om det var Yara som var med så tycker jag det är underligt att ingen reaktion kom från polisen att det var minderåriga med på stöldturneér. Eller att soc. reagerade utan anmälning!

Det blir underligare och underligare, och särskilt rykterna om att mannen garderade sig med att filma, i stället för, att som vårdnadshavare, stoppa misshandeln och ringa direkt, själv om ambulans.

Jag ser inte filmen efter vad som framkommit om filmen, som bevis; på något annat än att det är en mycket kallhamrad person som filmat.

Av advokaternas uttalanden framgår att detta par är färdiga med varandra. Tiden i häktet gör dem gott.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/flickan-fanns-i-karlskrona-redan-2012

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/valdet-mot-yara-kan-ha-filmats-1
På COOP var det inga barn med!
Citera
2014-07-01, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
På sid 25 i externutredningen står det att hon var ledig från skolan 22 - 29 april och när hon kom tillbaka till skolan sa hon att hon hade sovit i ett annat land. Tidigare i tråden var det väl tal om att R var i Holland då - eller hur var det? Skulle Y ha varit med? Till skolpersonal sa han att de skulle till Kristianstad. Fanns det belägg för att han var i Holland, eller var det något han hittade på på en av sina tre facebookidentiteter?
Går det inte att kolla med släktingen som bor i Holland om R.var där samt hade ev. Y*r* med sig?
Citera
2014-07-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Det hon menar är att det ibland helt enkelt inte räcker med en anmälan man gjort utan är anmälan gjord på ett barn så ska man anmäla igen om ens oro för barnet kvarstår.

För att återknyta till det jag skrev tidigare om rutiner så är det en skillnad mellan privatperson och myndighet även om privatpersoner också kan/ska göra flera anmälningar om de fortsätter vara oroliga. En privatperson ska inte förväntas kunna allt om detta, en myndighet som skolan som omfattas av lagen på ett annat sätt, förväntas känna till detta.

Du menar då att rektor på skolan ska känna till detta? Att han måste ringa upprepade gånger innan soc kan agera.
Och i ACPs rapport framgår det att soc ska prioritera samtal från myndigheter framför privatpersoner.

Om man läser hur detta samtal gick till så säger denna sekreterare att hon hade bråttom till ett möte, när hon ringde upp rektor. Hon säger att rektor inte gjorde någon anmälan. Var detta ett prioriterat samtal?
Och vad menas då med ordet "prioritera" i denna flummiga förvaltning/myndighet
Där ACP skriver i sin rapport att cheferna måste börja påminna sina sekreterare (kontinuerligt) hur viktigt deras uppdrag är?
Jag ska läsa den grundligt under dagen, men jag har inte sett någonstans att socsekreteraren har samtalat med Yara när hon kom hit. Skolan talade med Yara några veckor före mordet. Då med en arabisktalande personal och en lärare, men flickan sa bara att det var bra förutom trötthet.
Är det verkligen möjligt att man inte känner till hur viktigt det är med den första kontakten både vad gäller vuxna och framförallt barn?
Citera
2014-07-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Han var med på presskonferensen igår och uttalade sig i tidningen idag. Planen är väl upprättelse. Är ganska naturligt att vilja vara med på rättegången.

Vad menar du med upprättelse? Att de som sitter häktade blir dömda för mord? Eller åtminstone en av dem?
Citera
2014-07-01, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Exempel:
En unge kommer med blåtira till skolan, ungar får blåtiror av våld eller av lek. Skolan blir orolig och anmäler till soc, soc inleder en utredning, träffar barnet och föräldrar. Alla inblandade säger att hon sprang in i en dörr för hon är ett livligt barn och leker ofta med sina syskon. Soc lägger ner utredningen (eller förhandsbedömningen) utan insats. Om skolan då vet att familjen är anmäld hos soc och ungen under tiden dyker upp med en blåtira igen då skall skolan åter anmäla till soc om man är orolig för barnet och inte nöja sig med att "man har ju redan gjort det en gång".
För att soc ska kunna gå in och bryta ett beteende eller kunna ta i med hårdare tag t.ex LVU krävs att man har rätt mycket underlag och en anmälan kanske inte är tillräckligt för detta. Däremot om det på samma barn fortsätter komma in anmälan efter anmälan med observationer så byggs det upp tillräckligt mkt för att soc skall kunna gå in och föreslå ett LVU.

Det är väl bra att frågan lyfts och ses över förhoppningsvis i fler kommuner än i Karlskrona. Jag tycker Ann-Christine Petersson är tydlig i sin kritik både i intervjuer och i utredningen. I det här fallet lyckas dock soc förlägga en stor del av ansvaret på andras bristande kompetens eller oförmåga att kommunicera. För att uttrycka det enkelt. Jag får inte ingripa om jag ser att ett barn far illa. Jag MÅSTE ringa soc (alt polis men då kan det vara försent).

Jag tycker trots allt att många av Karlskronas socialtjänsts förklaringar i sammanhanget är smått absurda. För att ta ett exempel så står det i utredningen att soc har brustit i att fråga "Varför ringer du?" om de är osäkra. Det fínns en hel del uttalanden av den arten och en hel del annat. Det är inte svårt att förstå att skolan mfl har haft en bristande tillit till soc.
Senast redigerad av VemKom 2014-07-01 kl. 11:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in