2014-07-01, 00:40
  #28069
Medlem
slaeshs avatar
En till fråga: när jag investerar med Avanza, skall jag göra det genom mitt ISK konto eller inte? Har inte riktigt förstått när det slutar att bli lönsamt med ISK
2014-07-01, 01:55
  #28070
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Då delar jag upp summan jämnt på de 5 olika fonderna till att börja med, eller skulle du rekommendera att satsa mer på avanza zero eller ngn av nordnet's?

Jag has noll erfarenhet av att direktäga aktier men är såklart sugen på att investera i aktier direkt när jag känner att jag har mer koll på vad som händer. Vad jag förstått är ETF alltså som en korg med olika bolag i? Om man köper en ETF fond, betalar man courtage som för en aktie eller för alla separata bolag i fonden?

Planen är att spara direkt i fonder eller kanske räntespar längre fram för att senare investera direkt i bolag. Vad är de viktigaste riktlinjerna man bör följa när man kollar upp ett bolag?

Nja, skall du fördela pengarna ojämnt över fonderna skall du väl helst ha någon idé om att ett visst land är sämre eller bättre än något annat. En viktig anledning till att välja indexfonder som placering är att man då inte gör aktiva val, utan bara passivt kan vara inne på marknaden långsiktigt.

En ETF är som en vanlig fond, i.o.m. att fondens medel investerats i olika underliggande tillgångar men med den skillnaden att man handlar fondandelarna i realtid över börsen, istället för att handla via fondbolaget som i fallet med "vanliga" fonder. Det finns vitt skilda ETF:er: de med olika branschinriktningar, region/land-fonder o.s.v. Köper man en ETF betalar man étt courtage, på samma sätt som vid aktiehandel.

Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
En till fråga: när jag investerar med Avanza, skall jag göra det genom mitt ISK konto eller inte? Har inte riktigt förstått när det slutar att bli lönsamt med ISK

Dina placeringar måste avkasta lite, lite mer än vad statslåneräntan låg på 30 november året före. I år gäller det att slå räntan 2,09%.

Grundtipset är att köra på ISK.
2014-07-01, 03:37
  #28071
Medlem
mr.oranjes avatar
Hej!

Jag ska snart börja trean på ekonomiprogrammet där jag har tänkt läsa matte 4 min andra termin. Jag har nu i tvåan redan läst naturvetenskap 2b vilket motsvarar (biologi 1, fysik 1 och kemi 1) vilket gör att jag bara behöver fysik 2 för att kunna komma in på en civilingenjörsutbildning. Till min fråga, kan jag läsa endast fysik 2 på tekniskt basår eller endast fysik 2, biologi 2, kemi 2 på naturvetenskapligt basår? Eftersom jag isf redan läst alla mattekurser som behövs.
2014-07-01, 08:33
  #28072
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
...

Kör på ISK men byt från Premium till Bas så du betalar 39 kr courtage istället för 99. Premium lönar sig om du gör aktieköp för ~66 000 kr och mer.
2014-07-01, 09:06
  #28073
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oranje
Hej!

Jag ska snart börja trean på ekonomiprogrammet där jag har tänkt läsa matte 4 min andra termin. Jag har nu i tvåan redan läst naturvetenskap 2b vilket motsvarar (biologi 1, fysik 1 och kemi 1) vilket gör att jag bara behöver fysik 2 för att kunna komma in på en civilingenjörsutbildning. Till min fråga, kan jag läsa endast fysik 2 på tekniskt basår eller endast fysik 2, biologi 2, kemi 2 på naturvetenskapligt basår? Eftersom jag isf redan läst alla mattekurser som behövs.
Naturkunskap 2 motsvarar inte Fysik 1, Biologi 1 och Kemi 1. I Naturkunskap 2 går man igenom lite generellt från de kurserna, men det går inte ens att jämföra med de separata kurserna.
2014-07-01, 11:02
  #28074
Medlem
Narcoticas avatar
Jag läser tre sommarkurser, två på 6hp och en på 5hp och har därmed fått fullt CSN. Jag har dock missat obligatoriska delar i en en 6hp-kurs och de vill lägga in ett avbrott på mig. Hur påverkar detta mig?

Har tänkt att det räckte att delta och klara en 6hp-kurs och en 5hp-kurs och bara vara registrerad på den sista 6hp-kursen.

Hjälp uppskattas!
2014-07-01, 11:28
  #28075
Medlem
Hur ser det ut på andra internet mäklare som nordnet när man tradar utländska aktier? Måste säga att det är lite irriterade att betala ca 120 kr i courtage och sedan 450 kr i växlingskurs ..
2014-07-01, 12:54
  #28076
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oranje
Hej!

Jag ska snart börja trean på ekonomiprogrammet där jag har tänkt läsa matte 4 min andra termin. Jag har nu i tvåan redan läst naturvetenskap 2b vilket motsvarar (biologi 1, fysik 1 och kemi 1) vilket gör att jag bara behöver fysik 2 för att kunna komma in på en civilingenjörsutbildning. Till min fråga, kan jag läsa endast fysik 2 på tekniskt basår eller endast fysik 2, biologi 2, kemi 2 på naturvetenskapligt basår? Eftersom jag isf redan läst alla mattekurser som behövs.

Det är snarare tvärtom - Biologi 1, Fysik 1 och Kemi 1 innehåller bl.a. det som finns i Naturvetenskap 2b. Naturvetenskap 2b motsvarar alltså inte tre kurserna. Det är faktiskt omöjligt sett till hur stora de tre kurserna är i jämförelse med Naturvetenskap 2b.
2014-07-01, 15:11
  #28077
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Har samma som du, ringde upp antagning.se och de sa att det finns ett "Ärende under handläggning" på min ansökan, så de antog att det var T10-gruppen, platsgarantin, som KTH tar hand om.

Om inget har hänt om en vecka så bad de mig ringa igen.
Har du fått upp det på antagning.se än? det har inte jag...
2014-07-01, 16:40
  #28078
Medlem
Om jag påbörjar ett 3 årigt program som jag inte är riktigt säker på, sedan avslutar programmet efter 1 år, blir jag återbetalningsskyldig till csn, alltså studiebidraget?
Eller räknar de som så att jag läst det jag skulle under första året, och därmed hade rätt till csn bidrag under första året oavsett om jag läser klart programmet eller ej?
2014-07-01, 18:28
  #28079
Medlem
Pan-Everts avatar
Hej Flashback.

Min flickvän har kommit in på en förberedande utbildning till industridesign.

Skolan påstår att utbildningen är studiestödsgrundande, hon har även träffat tidigare elever och de har fått studiestöd. Men CSN påstår att skolan inte rapporterat in någon utbildning.
Det är en privat utbildningsanordnare, Rinman Education.

Om det skulle vara mer än tekniskt strul, att skolan glömt rapportera eller CSN tappat info från sina datacentra, går det i så fall söka något annat bidrag för att klara studierna ekonomiskt?

Eller måste jag bita i det sura äpplet och låna henne pengar?
Vilket känns lite surt då det för 2 terminer blir dryga 100k med studiematrial, kursavgifter, husrum och mat. Jag skulle ju nästan bli tvungen att sälja hojen

Tack på förhand
/
Pan-Evert
2014-07-01, 20:32
  #28080
Medlem
slaeshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Kör på ISK men byt från Premium till Bas så du betalar 39 kr courtage istället för 99. Premium lönar sig om du gör aktieköp för ~66 000 kr och mer.

Hej, jag har följt ditt råd och bytt till Bas istället.

Ok, nu har jag investerat mina sparpengar på 24 000; det blev 6000 kr vardera placerat i avanza zero samt nordnet superfonden Finland, Danmark och Sverige.

Kanske var det förhastat / dumt att placera i Finlandsfonden? Jag är ute efter att sprida riskerna och Finlandsbörsen är väl mycket lik den Svenska sett till branscher?

Min plan för framtiden är att sätta in 10% av min lön efter skatt: ca 2000:- fördelat på dessa fonder, alternativt minus Finlandsfonden och plus något annat istället.

Eftersom jag är såpass grön på investeringar; tycker ni att jag skall tänka på att flytta över den del av pensionen man får placera själv till avanza eller nordnet? Har jag något att tjäna på det eller är det för riskabelt?
__________________
Senast redigerad av slaesh 2014-07-01 kl. 20:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in