Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Alla verkar göra fel enligt socialtjänsten. Rektorn ringer men uttrycker sig fel, polisen faxar (fax är också fel på något sätt) och posten lägger tydligen i fel inkorg. Det blir väldigt svårt att veta hur man ska göra rätt. Jag har ringt en gång (inte om Y) och det hände ingenting. Så om jag någonsin måste ringa igen så vill jag gärna veta hur jag ska agera för att det ska bli aktivitet i byggnaden.
Jag tycker socialtjänsten kan förklara det för allmänheten. Och jag skämtar inte.
Jag kan hålla med om att det är rörigt. Det jag beskrev är hur en handling mellan olika myndigheter kan hanteras, det är en skillnad mellan myndigheter och privatpersoner. Rutiner mellan myndigheter som omfattas av anmälningsplikt ska givetvis vara tydliga och såna här rutiner i kommuner runt om i landet kan ju se olika ut beroende på hur man vill att samarbetet skall se ut. Det bestämmer man från kommun till kommun men de ska ju givetvis tas fram med lagen som grund. Hur man gör rent praktiskt spelar ingen roll, bara det blir gjort.
När det gäller privatpersoner så ska givetvis rutiner kring anmälningar göras så enkelt som möjligt för den som anmäler. Jag tycker inte att det ska begäras av vem som helst att man ska veta exakt hur det ska gå till. Man ska kunna ringa kommunens växel och kopplas till en berörd handläggare på soc. och få lämna de uppgifter och oro man har så enkelt som möjligt. Anonymt eller inte, det viktigaste är att uppgifter kommer fram, soc ska sen avgöra hur man ska gå tillväga för att nysta vidare i ärendet.
Privatpersoner kan tycka det är obehagligt i största allmänhet att ta steget att göra en anmälan på grannens ungar, de ska inte behöva bekymra sig om nåt mer än att överlämna det man vet till soc.