2014-06-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husmodern
HUR kan en människas tatueringar år 2014 ha någon som helst bäring på personens kompetens, intelligens och yrkesutövning? Tjises, känns som vissa Flashbackare borde gräva sig upp ur 40-talet.

Vem riktar du frågan till? Du borde kanske ställa den till dig själv. Jag tar gärna del av svaret du kommer fram till. Som 40-talist är vill jag att du preciserar dig när det gäller vad bör grävas upp?
Citera
2014-06-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husmodern
HUR kan en människas tatueringar år 2014 ha någon som helst bäring på personens kompetens, intelligens och yrkesutövning? Tjises, känns som vissa Flashbackare borde gräva sig upp ur 40-talet.
Det är inte tatueringarna som har föranlett den externa utredningen om Karlskrona kommuns hantering av ärendet. Inte heller har det haft någon avgörande i vår diskussion här. I egenskap av förvaltningschef blir hon granskad för brister i rutinerna kring flera s.k. orosanmälningar. Hur hon vill klä sig och/eller representera sin förvaltning är hennes ensak.
Själv är jag glad att mina chefer under åren har valt en mer neutral framtoning. En smaksak, kan man tycka, men kanske har det betydelse för hur verksamheten uppfattas.
URL: https://anonfiles.com/file/5fe792e6680c3d8c4d26966407ff779b
Citera
2014-06-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
När det gäller posten är det den interna postutdelningen de menade som inte vetat i vilket fack pm/anmälan skulle läggas. Kan tänka mig, utifrån de socialförvaltningar jag jobbat på, är att ordinarie post i detta fall PM från polisen går som vanlig post till resp handläggare eftersom PM inte ska innehålla akuta ärenden utan info om nåt som hänt (LOB:ar är typisk sån information, polisingripande som är hanterat och avklarat men soc skall ha reda på).
Hade det varit en anmälan som sorterats vid kommunens postsortering så hade den antagligen gått direkt till chefen/ansvarig som i så fall skulle hanterat den snabbare. Alternativt om det som det visade sig Yaras fall var väldigt akut skulle det ha faxats samt ringts in till sociala jouren för ett akut ingripande.

Alla verkar göra fel enligt socialtjänsten. Rektorn ringer men uttrycker sig fel, polisen faxar (fax är också fel på något sätt) och posten lägger tydligen i fel inkorg. Det blir väldigt svårt att veta hur man ska göra rätt. Jag har ringt en gång (inte om Y) och det hände ingenting. Så om jag någonsin måste ringa igen så vill jag gärna veta hur jag ska agera för att det ska bli aktivitet i byggnaden.

Jag tycker socialtjänsten kan förklara det för allmänheten. Och jag skämtar inte.
Citera
2014-06-30, 13:30
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Alla verkar göra fel enligt socialtjänsten. Rektorn ringer men uttrycker sig fel, polisen faxar (fax är också fel på något sätt) och posten lägger tydligen i fel inkorg. Det blir väldigt svårt att veta hur man ska göra rätt. Jag har ringt en gång (inte om Y) och det hände ingenting. Så om jag någonsin måste ringa igen så vill jag gärna veta hur jag ska agera för att det ska bli aktivitet i byggnaden.

Jag tycker socialtjänsten kan förklara det för allmänheten. Och jag skämtar inte.

Jag kan hålla med om att det är rörigt. Det jag beskrev är hur en handling mellan olika myndigheter kan hanteras, det är en skillnad mellan myndigheter och privatpersoner. Rutiner mellan myndigheter som omfattas av anmälningsplikt ska givetvis vara tydliga och såna här rutiner i kommuner runt om i landet kan ju se olika ut beroende på hur man vill att samarbetet skall se ut. Det bestämmer man från kommun till kommun men de ska ju givetvis tas fram med lagen som grund. Hur man gör rent praktiskt spelar ingen roll, bara det blir gjort.

När det gäller privatpersoner så ska givetvis rutiner kring anmälningar göras så enkelt som möjligt för den som anmäler. Jag tycker inte att det ska begäras av vem som helst att man ska veta exakt hur det ska gå till. Man ska kunna ringa kommunens växel och kopplas till en berörd handläggare på soc. och få lämna de uppgifter och oro man har så enkelt som möjligt. Anonymt eller inte, det viktigaste är att uppgifter kommer fram, soc ska sen avgöra hur man ska gå tillväga för att nysta vidare i ärendet.
Privatpersoner kan tycka det är obehagligt i största allmänhet att ta steget att göra en anmälan på grannens ungar, de ska inte behöva bekymra sig om nåt mer än att överlämna det man vet till soc.
Citera
2014-06-30, 13:32
Medlem
Läs här:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/
Citera
2014-06-30, 13:36
Bannlyst
Kanske kommer han undan tack vare det... Men vilken sorts människa kommer på tanken att ta fram videokameran och filma hustrun och mördade Yara för att visa att man är oskyldig?
http://www.expressen.se/kvallsposten/okand-film-nytt-bevis-efter-mordet-pa-yara-8/
Citera
2014-06-30, 13:42
Medlem
felstavadds avatar
Här ligger utredningen:
http://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Medieservice/externutredning_140630.pdf
Citera
2014-06-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jag kan hålla med om att det är rörigt. Det jag beskrev är hur en handling mellan olika myndigheter kan hanteras, det är en skillnad mellan myndigheter och privatpersoner. Rutiner mellan myndigheter som omfattas av anmälningsplikt ska givetvis vara tydliga och såna här rutiner i kommuner runt om i landet kan ju se olika ut beroende på hur man vill att samarbetet skall se ut. Det bestämmer man från kommun till kommun men de ska ju givetvis tas fram med lagen som grund. Hur man gör rent praktiskt spelar ingen roll, bara det blir gjort.

När det gäller privatpersoner så ska givetvis rutiner kring anmälningar göras så enkelt som möjligt för den som anmäler. Jag tycker inte att det ska begäras av vem som helst att man ska veta exakt hur det ska gå till. Man ska kunna ringa kommunens växel och kopplas till en berörd handläggare på soc. och få lämna de uppgifter och oro man har så enkelt som möjligt. Anonymt eller inte, det viktigaste är att uppgifter kommer fram, soc ska sen avgöra hur man ska gå tillväga för att nysta vidare i ärendet.
Privatpersoner kan tycka det är obehagligt i största allmänhet att ta steget att göra en anmälan på grannens ungar, de ska inte behöva bekymra sig om nåt mer än att överlämna det man vet till soc.

Problemet är kanske inte främst att det är rörigt utan farligt. Och rätt märkligt att socialtjänsten kommer undan med att hänvisa till komplicerade rutiner som få begriper för att de ska agera.

När det gäller Yara (11 handläggare kanske förklarar en del)
"En annan stor brist som utredaren funnit är att elva olika handläggare på socialtjänsten har varit involverade i Yaras fall. Det har funnits fem olika ärenden kring henne."
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ras-dod-fardig
Senast redigerad av VemKom 2014-06-30 kl. 13:52.
Citera
2014-06-30, 13:49
Medlem
Aftonbladets direktsändning från Karlskrona:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19143336.ab

Kommundirektören Ingrid Augustinsson Swennergren har intervjuats.

Jag vet inte om det har framkommit tidigare att Ingrid är socionom och har tidigare arbetat som socialsekreterare i Karlskrona kommun.
Citera
2014-06-30, 14:12
Medlem
Citat från Blekingenytt 30/6 http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/utredning-om-yaras-dod-fardig
Skolans rektor fick information och läraren som gjorde hembesöken ansåg att en anmälan borde göras till socialtjänsten. Men någon anmälan gjordes aldrig.

En lärare gjorde alltså minst två hembesök, det har väl inte tidigare kommit fram? Paret måste ha förstått att de var observerade - eller?
Citera
2014-06-30, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Citat från Blekingenytt 30/6 http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/utredning-om-yaras-dod-fardig
Skolans rektor fick information och läraren som gjorde hembesöken ansåg att en anmälan borde göras till socialtjänsten. Men någon anmälan gjordes aldrig.]

En lärare gjorde alltså minst två hembesök, det har väl inte tidigare kommit fram? Paret måste ha förstått att de var observerade - eller?

Det måste ha varit ett väldigt springande hos paret. Med 11 handläggare på ungefär lika många månader + lärare. För jag förmodar att soc gör hembesök och kontaktar vårdnadshavare? De har trots allt haft 5 ärenden om flickan på 15 månader.
Citera
2014-06-30, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Kanske kommer han undan tack vare det... Men vilken sorts människa kommer på tanken att ta fram videokameran och filma hustrun och mördade Yara för att visa att man är oskyldig?
http://www.expressen.se/kvallsposten/okand-film-nytt-bevis-efter-mordet-pa-yara-8/
Är det det som syns på filmen? Din korta text - jag får den inte riktigt att stämma med artikeln?
Har du kanske fått någon kollegial och informell info?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in