2014-06-28, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Låt mig då försöka förtydliga: jag gissar inte att hon har dem, jag säger "tänk om hon haft dem". (Om en det?)
Jag ska läsa om mig själv för att se hur det kunde gå så snett.
Tack smålandtintin!
Jag tycker inte att det gått snett. Självklart har du och alla andra rätt att driva hypoteser. Jag tycker dessutom att du har en trevlig och ödmjuk ton i dina inlägg. Men att ta hypoteserna ur luften utan något som tyder på att de stämmer skulle jag avstå från. Annars kan det bli som Palmekonspirationstråden, där någon bestämt hävdat att Palme inte alls mördades på Tunnelgatan/Sveavägen utan i själva verket dog i AIDS, naturligtvis utan några bevis.
Om inget tyder på att det stämmer och påståendena kan såra hade jag avstått. Men säg att det du säger får stöd i förundersökningen - då har jag inga problem med att lansera teorierna.
Citera
2014-06-29, 10:23
Medlem
Märkliga resonemang i tråden, och att försöka skuldbelägga brottsoffret är ett vanligt knep.
Dvs jag våldtog henne för att hon bad om det, hon hade för kort kjol eller jag var tvungen att få tyst på kärringen och det var det enda sättet - en knytnäve i ansiktet.

Att resonera i medicinska termer som "flickan hade kanske en allvarlig sjukdom och därför inte tålde lika mycket stryk"?
Då är vi verkligen inne på flygande tefat och rymdisar. Kanske någon i tråden stoppat ner näsan lite för länge i lilla sherryglaset?

Jag tror också att Yaras mamma och syskon har det lugnt och skönt nu när skitgubbefarsan är här i Sverige.
Min uppfattning är att mamma i Gaza känner inte till detaljerna om hur dottern dog. Hon vet att hennes bror och svägerska sitter häktade misstänkta för vållande till Yaras död. Dödsorsaken vet hon inte (inte vi heller) men det är intressant varför/om utredarna vill hålla förhör där med mamman. Kan vara en fördel om biopappa är här i Sverige då.

Det kan vara så att flickan, utöver allt annat, blivit sexuellt utnyttjad. Man vill fråga mamma om hon vet något om detta.

Sedan var det ju det här med klädkoder...betraktar bilden, som någon länkat, på förvaltningschefen. Min första tanke är - är detta möjligt?
Jag har sett tatuerade överarmar på socialsekreterare men då i en sluten miljö, vilket var illa nog. Hur i hela friden vill hon att svenska folket ska tänka om denna förvaltning som hon är representant för? En gammal kåkfarare som har fått chansen att bli förvaltningschef - allt är möjligt?

Polis och skola signalerar att det finns vissa svårigheter i samarbetet med de sociala myndigheterna.
Och soc. har stora svårigheter att uppfatta och förstå allvaret när dom blir kontaktade.
Att ha känsla för signaler från barn, föräldrar och dess omgivning, borde ju vara ett inträdeskrav på Socialhögskolan. Och termer som utredning, pågående utredning, vi "känner till" problemet och familjen, vi utgår alltid från "barnets bästa"...osv - vad betyder dom egentligen?

Den avstängda sekreteraren hade fler pågående ärenden. Ej avslutade. En rutin på kontoret kanske - om du avslutar ett ärende så kan du få mer att göra? Stäng av alla dessa jobbiga typer som håller på och anmäler i tid och otid - skriv pågående ärende så blir du inte störd?

Och hur lång tid tar en utredning? 30 minuter och sedan lite kallprat över en mugg kaffe?
Citera
2014-06-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Märkliga resonemang i tråden, och att försöka skuldbelägga brottsoffret är ett vanligt knep.
Dvs jag våldtog henne för att hon bad om det, hon hade för kort kjol eller jag var tvungen att få tyst på kärringen och det var det enda sättet - en knytnäve i ansiktet.

Sedan var det ju det här med klädkoder...betraktar bilden, som någon länkat, på förvaltningschefen. Min första tanke är - är detta möjligt?
Jag har sett tatuerade överarmar på socialsekreterare men då i en sluten miljö, vilket var illa nog. Hur i hela friden vill hon att svenska folket ska tänka om denna förvaltning som hon är representant för? En gammal kåkfarare som har fått chansen att bli förvaltningschef - allt är möjligt?

Polis och skola signalerar att det finns vissa svårigheter i samarbetet med de sociala myndigheterna.
Och soc. har stora svårigheter att uppfatta och förstå allvaret när dom blir kontaktade.
Att ha känsla för signaler från barn, föräldrar och dess omgivning, borde ju vara ett inträdeskrav på Socialhögskolan. Och termer som utredning, pågående utredning, vi "känner till" problemet och familjen, vi utgår alltid från "barnets bästa"...osv - vad betyder dom egentligen?

Den avstängda sekreteraren hade fler pågående ärenden. Ej avslutade. En rutin på kontoret kanske - om du avslutar ett ärende så kan du få mer att göra? Stäng av alla dessa jobbiga typer som håller på och anmäler i tid och otid - skriv pågående ärende så blir du inte störd?

Och hur lång tid tar en utredning? 30 minuter och sedan lite kallprat över en mugg kaffe?

När det gäller förvaltningschefen så finns det mer än kläder och tatueringar som stör, hela hon verkar lite... bäst att inte skriva det här kanske. Vet inte om ni läser BLT men hon verkar duktig på att peka ut folk till höger och vänster. I onsdagens BLT anklagar hon en skolchef för att ha nekat att ha kontaktat socialnämnden i ett ärende om ett barn i behov av stöd (inte Yara utan ett annat ärende och en annan skolchef). I torsdagens tidning visar det sig sedan att hon pekat ut honom felaktigt och historien får en helt annan vändning.

"Anmälaren var aldrig i kontakt med Mats Dahl, utan med Maria Persson själv.
- Jag ringde till Maria Persson för att uppmuntra henne att ta situationen vid skolan på allvar. Och det var hon som avfärdade mig med att hon inte hade någon skyldighet att göra anmälningar till socialnämnden i det fallet. Det skulle skolan sköta på egen hand, säger anmälan till BLT. Han tycker det är dålig stil att att skylla på någon annan som inte ens var involverad i ärendet och hävdar att Maria Persson ljuger om samtalet.

Maria Persson svarar enligt BLT:
-Jag minns inte samtalet i detalj. ....
-Jag tog bara för givet att det var han som haft kontakterna. Det ingår ju i hans tjänst. Men han har inte haft med detta att göra."
Citera
2014-06-29, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupinus
När det gäller förvaltningschefen så finns det mer än kläder och tatueringar som stör, hela hon verkar lite... bäst att inte skriva det här kanske. Vet inte om ni läser BLT men hon verkar duktig på att peka ut folk till höger och vänster. I onsdagens BLT anklagar hon en skolchef för att ha nekat att ha kontaktat socialnämnden i ett ärende om ett barn i behov av stöd (inte Yara utan ett annat ärende och en annan skolchef). I torsdagens tidning visar det sig sedan att hon pekat ut honom felaktigt och historien får en helt annan vändning.

"Anmälaren var aldrig i kontakt med Mats Dahl, utan med Maria Persson själv.
- Jag ringde till Maria Persson för att uppmuntra henne att ta situationen vid skolan på allvar. Och det var hon som avfärdade mig med att hon inte hade någon skyldighet att göra anmälningar till socialnämnden i det fallet. Det skulle skolan sköta på egen hand, säger anmälan till BLT. Han tycker det är dålig stil att att skylla på någon annan som inte ens var involverad i ärendet och hävdar att Maria Persson ljuger om samtalet.

Maria Persson svarar enligt BLT:
-Jag minns inte samtalet i detalj. ....
-Jag tog bara för givet att det var han som haft kontakterna. Det ingår ju i hans tjänst. Men han har inte haft med detta att göra."

En klassiker bland vana "gödselspridare" Jag minns inte samtalet i detalj...

https://anonfiles.com/file/5fe792e6680c3d8c4d26966407ff779b
Citera
2014-06-29, 16:10
Medlem
Janemans avatar
Citat:

Hon benämns lite olika här i tråden, "förvaltningschefen", "tatuerade damen" t.ex. Hon heter Maria Persson och är chef för barn & ungdomsförvaltningen. Lite olyckligt att du nämner henne i samband med att du kritiserar socialförvaltningen. Din uppfattning i övrigt av damen i fråga har jag ingen synpunkt på.
Chef för socialförvaltningen är Anette Gladher. Om hon är tatuerad vet jag inte, hon har i vart fall inte visat någon i anslutning till detta fall.

Edit: Om Maria Persson, från Karlskrona kommuns hemsida:
Har varit rektor för gymnasiumskola och chef för handikapförvaltningen, vardera fem år, innan B&U år 2011
http://www.karlskrona.se/sv/Nyheter-startsidan/Maria-Persson-ny-chef-for-Barn--och-ungdomsforvaltningen/
Senast redigerad av Janeman 2014-06-29 kl. 16:26.
Citera
2014-06-30, 08:01
Medlem
Externutredningen presenteras idag
http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/svar-i-dag-om-socialens-ochskolans-hantering-av-yara-fallet%284346780%29.gm
Citera
2014-06-30, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Hon benämns lite olika här i tråden, "förvaltningschefen", "tatuerade damen" t.ex. Hon heter Maria Persson och är chef för barn & ungdomsförvaltningen. Lite olyckligt att du nämner henne i samband med att du kritiserar socialförvaltningen. Din uppfattning i övrigt av damen i fråga har jag ingen synpunkt på.
Chef för socialförvaltningen är Anette Gladher. Om hon är tatuerad vet jag inte, hon har i vart fall inte visat någon i anslutning till detta fall.

Edit: Om Maria Persson, från Karlskrona kommuns hemsida:
Har varit rektor för gymnasiumskola och chef för handikapförvaltningen, vardera fem år, innan B&U år 2011
http://www.karlskrona.se/sv/Nyheter-startsidan/Maria-Persson-ny-chef-for-Barn--och-ungdomsforvaltningen/

Ber om ursäkt att mitt inlägg ser lite rörigt ut. Men jag försökte få med så mycket som möjligt och skriva så kortfattat som möjligt
Anette Gladher har inga synliga tatueringar.
Jag såg henne i ett kort reportage där hon och en man, (som jag inte minns vem det var), svarade på frågor från journalister. Ingen av dom drog någon spec uppmärksamhet till sig vad gäller klädseln, däremot minns jag att när han öppnade munnen och började svammla om att det var posten som inte kände till i vilket fack dom skulle lägga inkommande brev och det var anledningen till att socialtjänsten gjorde fel .... (något i den stilen tror jag)
Då tänkte jag:
Citera
2014-06-30, 08:57
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ber om ursäkt att mitt inlägg ser lite rörigt ut. Men jag försökte få med så mycket som möjligt och skriva så kortfattat som möjligt
Jag såg henne i ett kort reportage där hon och en man, (som jag inte minns vem det var), svarade på frågor från journalister. Ingen av dom drog någon spec uppmärksamhet till sig vad gäller klädseln, däremot minns jag att när han öppnade munnen och började svammla om att det var posten som inte kände till i vilket fack dom skulle lägga inkommande brev och det var anledningen till att socialtjänsten gjorde fel .... (något i den stilen tror jag)
Då tänkte jag:
Det var troligen det folkpartistiska kommunalrådet Börje Dovstad som är ansvarig för de mjuka frågorna. Det gäller att försöka hålla skiten långt borta från sig.
Ska bli intressant att se vad utredningen kommit fram till idag. Gissar på att inga tjänstemän pekas ut utan bara generella systemfel vars ansvariga är för högt upp i hirarkin för att behöva sluta.
Citera
2014-06-30, 09:31
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Externutredningen presenteras idag
http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/svar-i-dag-om-socialens-ochskolans-hantering-av-yara-fallet%284346780%29.gm

Och en skärmdump på det ifall de lägger artikeln bakom betalväggen

https://anonfiles.com/file/79f93d1a05a1bd8d789a7607e7c5327a
Citera
2014-06-30, 11:05
Medlem
Citat:
Då tänkte jag:

Socialtjänsten i Karlskrona kanske har höga krav på hur man kommunicerar? Rektorn, polisen och möjligtvis posten verkar ha gjort fel. Vore bra om man visste hur man gör rätt.
Citera
2014-06-30, 11:46
Medlem
HUR kan en människas tatueringar år 2014 ha någon som helst bäring på personens kompetens, intelligens och yrkesutövning? Tjises, känns som vissa Flashbackare borde gräva sig upp ur 40-talet.
Citera
2014-06-30, 11:46
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Då tänkte jag:

När det gäller posten är det den interna postutdelningen de menade som inte vetat i vilket fack pm/anmälan skulle läggas. Kan tänka mig, utifrån de socialförvaltningar jag jobbat på, är att ordinarie post i detta fall PM från polisen går som vanlig post till resp handläggare eftersom PM inte ska innehålla akuta ärenden utan info om nåt som hänt (LOB:ar är typisk sån information, polisingripande som är hanterat och avklarat men soc skall ha reda på).
Hade det varit en anmälan som sorterats vid kommunens postsortering så hade den antagligen gått direkt till chefen/ansvarig som i så fall skulle hanterat den snabbare. Alternativt om det som det visade sig Yaras fall var väldigt akut skulle det ha faxats samt ringts in till sociala jouren för ett akut ingripande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in