Citat:
Ursprungligen postat av
Kleopatra2013
Märkliga resonemang i tråden, och att försöka skuldbelägga brottsoffret är ett vanligt knep.
Dvs jag våldtog henne för att hon bad om det, hon hade för kort kjol eller jag var tvungen att få tyst på kärringen och det var det enda sättet - en knytnäve i ansiktet.
Sedan var det ju det här med klädkoder...betraktar bilden, som någon länkat, på förvaltningschefen. Min första tanke är - är detta möjligt?
Jag har sett tatuerade överarmar på socialsekreterare men då i en sluten miljö, vilket var illa nog. Hur i hela friden vill hon att svenska folket ska tänka om denna förvaltning som hon är representant för? En gammal kåkfarare som har fått chansen att bli förvaltningschef - allt är möjligt?
Polis och skola signalerar att det finns vissa svårigheter i samarbetet med de sociala myndigheterna.
Och soc. har stora svårigheter att uppfatta och förstå allvaret när dom blir kontaktade.
Att ha känsla för signaler från barn, föräldrar och dess omgivning, borde ju vara ett inträdeskrav på Socialhögskolan. Och termer som utredning, pågående utredning, vi "känner till" problemet och familjen, vi utgår alltid från "barnets bästa"...osv - vad betyder dom egentligen?
Den avstängda sekreteraren hade fler pågående ärenden. Ej avslutade. En rutin på kontoret kanske - om du avslutar ett ärende så kan du få mer att göra? Stäng av alla dessa jobbiga typer som håller på och anmäler i tid och otid - skriv pågående ärende så blir du inte störd?
Och hur lång tid tar en utredning? 30 minuter och sedan lite kallprat över en mugg kaffe?
När det gäller förvaltningschefen så finns det mer än kläder och tatueringar som stör, hela hon verkar lite... bäst att inte skriva det här kanske. Vet inte om ni läser BLT men hon verkar duktig på att peka ut folk till höger och vänster. I onsdagens BLT anklagar hon en skolchef för att ha nekat att ha kontaktat socialnämnden i ett ärende om ett barn i behov av stöd (inte Yara utan ett annat ärende och en annan skolchef). I torsdagens tidning visar det sig sedan att hon pekat ut honom felaktigt och historien får en helt annan vändning.
"Anmälaren var aldrig i kontakt med Mats Dahl, utan med Maria Persson själv.
- Jag ringde till Maria Persson för att uppmuntra henne att ta situationen vid skolan på allvar. Och det var hon som avfärdade mig med att hon inte hade någon skyldighet att göra anmälningar till socialnämnden i det fallet. Det skulle skolan sköta på egen hand, säger anmälan till BLT. Han tycker det är dålig stil att att skylla på någon annan som inte ens var involverad i ärendet och hävdar att Maria Persson ljuger om samtalet.
Maria Persson svarar enligt BLT:
-Jag minns inte samtalet i detalj. ....
-Jag tog bara för givet att det var han som haft kontakterna. Det ingår ju i hans tjänst. Men han har inte haft med detta att göra."