Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Kan det även tänkas leda till att det blir mindre intressant att köpa bostad i attraktiva områden? Att attraktionen svalnar? Och att ingen bryr sig om rika ärver ner sina fastigheter till sina barn?
Menar du att rika familjer inte nedärver attraktiva bostäder eller köper dito till familjemedlemmar idag?
Att priserna balanseras ut är väl positivt? Eller gillar du obalanserade priser?
Nej, det blir det inte. Eftersom det inte är priserna som gör ett område intressant utan läget. Vilket gör att om läget är detsamma och priserna bromsas artificiellt blir det än mer populärt men samtidigt också än mer svårtillgängligt.
Givetvis finns det folk som köper bostäder till sina barn och låter de ärva men om priserna går ner blir det än vanligare då priset inte reflekterar värdet av egendomen. Idag måste du ha X kr för att kunna köpa till dina barn med din idé behöver du x-y för att köpa till dina barn, det blir alltså lättare att göra det och fler kommer att göra det och kontakter blir plötsligt viktigare än pengar precis som på hyresmarknaden.
Priserna balanseras inte ut på det sätt som du verkar tro. Det kommer leda till stora prishöjningar i det näst bästa området där man ännu inte slagit i det artificiella taket, ska du då börja reglera där också?
Jag bor i Stockholm och jag håller med om att priserna är galna, men din lösning är inte rätt väg att gå. "Bostadskrisen/bubblan" går inte att lösa ensamt utan det är mycket stora reformer, även på andra områden, som måste till och jag tror inte det finns något parti idag som är villigt att göra det som krävs. Folk tycker likt du att någon annan ska straffas och förfördelas och det löser inga problem alls.