2014-06-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jaså. Du spekulerar utifrån fakta?

Akut leukemi? Medicinsk skörhet för slag med och utan tillhygge? Flickan kan ha varit våldsam?

Du kanske kan vara så vänlig och redovisa det minsta korn du och för den delen tantigheter har
för de spekulationerna om Ys hälsa och psyke.
Det är mig du ska ge dig på!
Nantale håller sig så vitt jag förstår till fakta - i den mån de är faktiskt kända. Det är i alla fall hens ambition och den respekterar jag.
För att nu tala för mig själv: jag kan inte för mitt liv förstå varför det ska vara så upprörande att man funderar på ett worst case scenario, nämligen att något i det man tar för givet (och det har de flesta av oss gjort) helt plötsligt visar sig vara mer svårtolkat och komplicerat än det ser ut?
Det må vara att ingen av oss är särskilt skicklig på att åstadkomma vettiga alternativa scenarion, men det är kanske advokaterna? Det kan då bli en sits för såväl åklagare som menighet som inte är den mest önskvärda. Sådant har hänt förut.
Att då fråga sig "tänk om /=i fall/" skadar verkligen inte. Den som är intresserad av hypotestestning som fenomen kan säkert utveckla detta åt er.
Men för höge farao, var inte så hysteriskt stingslig!
Det är inte att förringa Yara och hennes korta livs långa lidande ett dugg att undra över hennes hälsotillstånd.
Det innebär inte heller att man är krampaktigt sysselsatt med att försvara de två MGM.
Och så vidare och så vidare .... resten borde du kunna fundera ut själv
Citera
2014-06-28, 19:30
Medlem
Citat:
Så låt då bli att plantera och hitta på saker om barnet när du söker skäl till att paret var normalt och/eller oskyldigt. Det finns en hårfin gräns också på FB och den gränsen gäller lögnaktiga spekulationer om en mördad 8 åring. För att utrycka det milt.
Nu är du direkt oförskämd!
Citera
2014-06-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nu är du direkt oförskämd!

På vilket sätt är jag oförskämd?

Du utmålar på ett försåtligt sätt Y som ett problembarn. Utan ett uns av substans.

Y var högpresterande och duktig i skolan, trots språk, kulturella koder och verdervärdiga hemförhållanden. Detta enligt sina lärare som också berättat att hon älskade att spela basket. Du har sida upp och sida ner i tråden kunnat ta del av anmälningar och vittnesmål om misstankar om vanvård och misshandel. Slutligen dör flickan av skador på ett sådant sätt att till och med garvad personal inom polis och sjukvård har svårt att hantera det. Paret omhäktas enligt sannolika skäl misstänkta för mord. Och omhäktas igen sannolikt misstänkta för mord. Sjukdomar, våldsamhet eller medfödd skörhet finns det inte en tillskymmelse till.

Förklaringar och "förståelse" för paret har varit ett genomgående tema i dina inlägg. Fortsätt gärna med det. Men låt bli rena påhitt om barnet för att driva dina teser.
Citera
2014-06-28, 19:59
Medlem
Citat:

Du utmålar på ett försåtligt sätt Y som ett problembarn. Utan ett uns av substans.

Y var högpresterande och duktig i skolan, trots språk, kulturella koder och verdervärdiga hemförhållanden. Detta enligt sina lärare som också berättat att hon älskade att spela basket. Du har sida upp och sida ner i tråden kunnat ta del av anmälningar och vittnesmål om misstankar om vanvård och misshandel. Slutligen dör flickan av skador på ett sådant sätt att till och med garvad personal inom polis och sjukvård har svårt att hantera det. Paret omhäktas enligt sannolika skäl misstänkta för mord. Och omhäktas igen sannolikt misstänkta för mord. Sjukdomar, våldsamhet eller medfödd skörhet finns det inte en tillskymmelse till.

Förklaringar och "förståelse" för paret har varit ett genomgående tema i dina inlägg. Fortsätt gärna med det. Men låt bli rena påhitt om barnet för att driva dina teser.

1. Du försöker pika någon annan med att kasta tillbaka min formulering i ansiktet på hen. Det är oförskämt mot hen.
2. Nej, jag utmålar inte Yara som ett problembarn, som värst kan man läsa det som en fråga "kan hon utmålas som ett prblembarn?"
3. "Y var högpresterande och duktig i skolan, trots språk, kulturella koder och verdervärdiga hemförhållanden.... osv" - det vet jag
4. "Slutligen dör flickan av skador på ett sådant sätt att till och med garvad personal inom polis och sjukvård har svårt att hantera det." - det vet jag
5. "Sjukdomar, våldsamhet eller medfödd skörhet finns det inte en tillskymmelse till." - det vet ingen av oss, förhoppningsvis har du rätt!
6. " Förklaringar och "förståelse" för paret har varit ett genomgående tema i dina inlägg."
Säger du det? Tja, du läser det så och det är kanske illvilligt av dig, eller så har du för brått eller så har du rent av någon sorts otur när du tänker. Det är inte mycket jag kan göra åt. En sak vet jag säkert, jag är inte känd för att vara hysteriskt lagd
Citera
2014-06-28, 20:15
Medlem
Citat:
1. Du försöker pika någon annan med att kasta tillbaka min formulering i ansiktet på hen. Det är oförskämt mot hen.
2. Nej, jag utmålar inte Yara som ett problembarn, som värst kan man läsa det som en fråga "kan hon utmålas som ett prblembarn?"
3. "Y var högpresterande och duktig i skolan, trots språk, kulturella koder och verdervärdiga hemförhållanden.... osv" - det vet jag
4. "Slutligen dör flickan av skador på ett sådant sätt att till och med garvad personal inom polis och sjukvård har svårt att hantera det." - det vet jag
5. "Sjukdomar, våldsamhet eller medfödd skörhet finns det inte en tillskymmelse till." - det vet ingen av oss, förhoppningsvis har du rätt!
6. " Förklaringar och "förståelse" för paret har varit ett genomgående tema i dina inlägg."
Säger du det? Tja, du läser det så och det är kanske illvilligt av dig, eller så har du för brått eller så har du rent av någon sorts otur när du tänker. Det är inte mycket jag kan göra åt. En sak vet jag säkert, jag är inte känd för att vara hysteriskt lagd

Jag har blandat ihop delar av dina och Nantales inlägg om du nu anser att det är oförskämt.

I övrigt förstår jag inte varför du anser att förklaringar och förståelse för paret skulle vara något du tar avstånd från? Det finns gott om den varan från din sida. Tycker du så har jag inga problem med det. Utan kommer att bemöta det om jag anser något annat.

Och som sagt om du nu inte spekulerar på rena påhitt var hittar du ett uns av substans för dina påståenden om Y? Allt vi vet om hennes korta tid i Sverige motsäger ju exakt dina spekulationer.

edit/Det blir knepigt att diskutera när du väljer att se all kritik som illvilja. Delar av mitt inlägg till N är trots allt riktat till hen trots ihopblandningen.
Senast redigerad av VemKom 2014-06-28 kl. 20:21. Anledning: edit
Citera
2014-06-28, 20:27
Medlem
Citat:
Jag har blandat ihop delar av dina och Nantales inlägg om du nu anser att det är oförskämt.

I övrigt förstår jag inte varför du anser att förklaringar och förståelse för paret skulle vara något du tar avstånd från? Det finns gott om den varan från din sida. Tycker du så har jag inga problem med det. Utan kommer att bemöta det om jag anser något annat.

Och som sagt om du nu inte spekulerar på rena påhitt var hittar du ett uns av substans för dina påståenden om Y? Allt vi vet om hennes korta tid i Sverige motsäger ju exakt dina spekulationer.

edit/Det blir knepigt att diskutera när du väljer att se all kritik som illvilja. Delar av mitt inlägg till N är trots allt riktat till hen trots ihopblandningen.
Absolut ingenstans!
OK?
Ändå kan det vara vettigt att ställa liknande frågor om än kanske på bättre sätt än jag kan!
Svälj den, om den inte är för stor!
Citera
2014-06-28, 20:30
Bannlyst
Citat:

[---]
De mórtuis nil nisi bene är latin och betyder "om de döda inget annat än gott". Det betyder att man inte ska säga något kritiskt om de som har dött. Det går väl inte helt att utesluta att det är relevant i det här fallet och att hon egentligen var ett bokstavsbarn. Men liksom påhitt om akut leukemi och allmän skörhet tycker jag det är bättre att vänta med att spekulera i det tills det finns någon form av belägg. Annars blir det lätt foliehattianism eller att man rent bokstavligt blir djävulens advokat.
Citera
2014-06-28, 20:31
Medlem
Citat:

1. Ja det är oförskämt att tillvita någon skulden för vad någon annan gjort.
2. Det låter ana att du försöker dig på en snabbläsning och hoppas på det bästa när du reagerar på saker som inte står där.
Citera
2014-06-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Rent formellt är inte obduktionen klar förrän det slutgiltiga protokollet är underskrivet. I och med att föräldrarna fortfarande sitter häktade och kroppen är släppt är däremot dödsorsaken klar och har säkert varit det i princip omedelbart vid obduktionen. Det som återstår är drogscreening, dna-tester för att utesluta ärftliga sjukdomar och annat som inte har ett dugg med dödsorsaken att göra. Det är ett sätt för åklagaren att ha både hängslen och livrem om även advokaten skulle börja yra om akut leukemi, ärftlig klenhet eller mystiska droger.

Du har rätt, för vi är inne på juridikens terminologi, obduktionen är inte klar förrän alla prover är analyserade. Det jag menade är att de var klara med obduktionen av kroppen, och vet det de behöver veta om hennes skador.

Det gäller att som du påtalar, att gardera sig och säkerställs processen om någon skulle komma på den vedervärdiga tanken att skylla på brottsoffret, eller förklara hennes död med att hon hade alla dessa påhittade sjukdomar och syndrom.

Om någon läser vad de flesta här i tråden tycker så är det ingen god idé, att skylla på brottsoffret, det kommer snarare bekräfta vilka elaka typer som står inför rätta!
Citera
2014-06-28, 22:47
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Låt mig då försöka förtydliga: jag gissar inte att hon har dem, jag säger "tänk om hon haft dem". (Om en det?)
Jag ska läsa om mig själv för att se hur det kunde gå så snett.
Tack smålandtintin!

Yara beskrevs som frisk under hälsa i utredningar. Det bör finnas något som pekar mot en riktning innan man kan börja sabba tråden med de vildaste fantasier. Bara för att det spekuleras på forumet finns det faktiskt gränser. Tänk om alla krim-trådar helt skulle sakna gränser, med t ex vilda spekulationer om marsmänniskor som gärningsmän. När det de facto sitter GM häktade sedan flera månader. Någon måtta får det ändå vara.
Citera
2014-06-28, 22:48
Medlem
Citat:
... och genast uppkom trådens sanning att jag tillvitat offret Yara både dittan och dattan ...

Jag har förstått det du skrivit på så sätt, att du uttrycker en rädsla för att gapet i slutänden ska bli stort, mellan det vi uppfattar som rätt och det som i juridisk mening kan bevisas. Du vrider och vänder på det som en försvarare eventuellt kan komma att lyfta in i ärendet.
Jag hoppas att åtal och dom kommer att stämma någorlunda med den allmänna rättsuppfattningen, dvs att allt våld mot en försvarslös 8-årig flicka ska bestraffas.
Och om (om, alltså) hon var sjuklig, så blir det bara ännu värre, alltihop.
Citera
2014-06-28, 23:30
Medlem
Citat:
Absolut ingenstans!
OK?
Ändå kan det vara vettigt att ställa liknande frågor om än kanske på bättre sätt än jag kan!
Svälj den, om den inte är för stor!

Då bör du tala om att det är Hollywoodsaga som du själv har skrivit. Eller att du leker djävulens eller någon annans advokat. Börjar tråden diskutera flickans icke existerande sjukdomar och icke existerande handikapp så blir det en trådsanning. Någon har nämligen läst något om att flickan visst hade problem. Det är en anledning till att man inte sprider rykten om ett 8 årigt BO.

Eftersom många läser tråden bokstavligt (jag som har en tendens att ibland raljera förvånas ofta över det faktumet). Jag tror att det är tydligt när jag tramsar och att det är tydligt när jag är seriös. Det är det inte för alla. Så man får välja vad man tramsar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in