2014-06-29, 13:52
Medlem
TigerKids avatar
Ni kivas väl inte här i Udda objekt på Hemnet-tråden?!

Vitguld har nog på fötterna i frågan.

När det gäller objekt i storstadsområden gör säkert homestylingen en hel del.

För övrigt så finns det väl alltid en gräns för hur mycket man kan få ut för ett objekt hur stylat det än är.

Tror jag läste att på mindre lukrativa objekt ser mäklarna till att de får något minimiarvode eller fast ersättning så den rörliga delen betyder mindre. Och en procentandel blir ändå liten på ett lägre pris, förstås. Dvs att priset spelar kanske ingen roll för mäklaren?

Sen kan man föreställa sig att en person som samlar dockor med sådan ihärdighet också kan vara envis på andra områden...

Och när det gäller dödsbon, som vitguld pratade om, så är det väl normalt att säljarna är i kris och sorg samtidigt som de har en massa praktiskt att ordna.
Citera
2014-06-29, 14:38
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Högre skatt!? Hur är det möjligt?
Fint hus och bra läge hur som helst.

Du vet skattesatsen skiljer sig åt beroende på vilken kommun man bor i.

Karlstad = 34.03%
Hammarö = 34.31%
Senast redigerad av SuraStina 2014-06-29 kl. 14:41.
Citera
2014-06-29, 14:44
Medlem
leuchdiodens avatar
http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-centralt-solvesborgs-kommun-lilljedahlsgatan-7-6413496

Tvättmaskin och torktumlare i köket är ju inte det vanligaste i vårt avlånga land =)
Citera
2014-06-29, 16:05
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Ska man göra sig lustig över svenskars inredning (nu när vi är igång och pratar stereotyper) så är det väl ängsligheten och att man försöker följa alla trender. Om man tänker efter så är det kanske smartare att investera i en "äkta" matta som du kan ta med när du flyttar och använda hela livet, än i dyra och trendiga köksskåp som man kastar ut efter några år. Det är lite crazy nu för tiden...
Jo visst. Å andra sidan är det lättare att kasta ut köksskåp än marmorgolv.

Skillnaden är väl att de svenska hem som visas i tråden kan vara både extremt fula och extremt snygga i ett objektivt perspektiv men de MENA-byggen/nredningar som hittills visats är utan undantag fullständigt motbjudande även i ett objektivt perspektiv. Med det vill jag inte ha sagt att det saknas vackra byggnader eller fina inredningar i Mellanöstern. Däremot verkar de som invandrar till Sverige från regionen inte riktigt ha det "i sig".

Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Du vet skattesatsen skiljer sig åt beroende på vilken kommun man bor i.

Karlstad = 34.03%
Hammarö = 34.31%
För det första trodde jag att huset låg i Karlstads kommun eftersom det stod så i annonsen och för det andra brukar skatten vara lägre i välmående områden. Hade tydligen två fel av två här.
Citera
2014-06-29, 22:35
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitguld
Det är mycket lätt att se vad andra personer eller jag skrivit tidigare i tråden.
Du gör dig själv en tjänst genom att läsa och slipper framstå som...

Nej, siffrorna är inte friserade däremot är din slutsats felaktig eftersom du inte bemödat dig
att läsa vad jag skrivit tidigare.

Jag avrundar här. Du har ju helt rätt i allt och verkar synnerligen erfaren i detta ämne.

Skriver du att varit delaktig i över 6000 bostadsaffärer så förutsätter jag att det är precis det du menar trots att det rent siffermässigt inte alls går ihop.

Tycker du verkligen mäklaren i caset vi pratar om har gjort en bra insats? Ett hus fullt av stora obehagliga jävla dockor och annat mysko skit som förblir osålt i åratal känns inte som någon mäklarsuccé direkt.

Många hus skulle nog förbli osålda om man fyllde dem med sån skit som det huset, på nåt konstigt sätt tenderar potentiella husköpare att dra öronen till sig när objekt till försäljning är sprängfyllda med krimskrams.
Citera
2014-06-29, 23:26
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Många hus skulle nog förbli osålda om man fyllde dem med sån skit som det huset, på nåt konstigt sätt tenderar potentiella husköpare att dra öronen till sig när objekt till försäljning är sprängfyllda med krimskrams.
Det finns en väldigt enkel förklaring. Det går inte att se objektet pga allt skit.
Citera
2014-06-30, 00:53
Medlem
Citat:
Skriver du att varit delaktig i över 6000 bostadsaffärer så förutsätter jag att det är precis det du menar trots att det rent siffermässigt inte alls går ihop.

Tycker du verkligen mäklaren i caset vi pratar om har gjort en bra insats? Ett hus fullt av stora obehagliga jävla dockor och annat mysko skit som förblir osålt i åratal känns inte som någon mäklarsuccé direkt.

Vad är så svårt att få ihop siffermässigt?
Det brukar bli 3 bostäder dagligen. En vecka har 5 dagar. Summa 15 bostäder.
Enligt de flesta beräkningar blir det 60 styck varje månad.
Behöver jag förtydliga ytterligare?

Det finns kollegor till mig som har sett många fler bostäder, upp till 6 styck varje dag!
Så även om siffrorna låter mycket är de fullt korrekta.

Jag avstår att kommentera mäklaren i detta fall. Därför att vi inte vet de verkliga förhållanden
som kan ligga bakom vilket jag försökt förklara tidigare. Det blir bara spekulationer och pajkastning
på en mäklare som iaf jag inte känner.

Gör du?
Citera
2014-06-30, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Det finns en väldigt enkel förklaring. Det går inte att se objektet pga allt skit.

Jovisst, det ser inte kul ut och försvårar säkert en försäljning.

Men man undrar ju om det finns "större" anledningar bakom?

T.ex så är tydligen husets avlopp inte godkänt. Dyrt att åtgärda.
Antagligen behöver även husets stammar bytas de är sannolikt från byggåret.
Tätskickt i badrum är tvivelaktigt.
Radon från hus och eller mark?
Få uttagna pantbrev vilket med för stor kostnad för en köpare som behöver låna pengar.

För att få en någorlunda standard med dagens mått så behöver man renovera för ett
par hundratusen. Så det billiga huset är inte så billigt i slutändan.
Men ovan är antaganden
Citera
2014-06-30, 05:14
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitguld
Vad är så svårt att få ihop siffermässigt?
Det brukar bli 3 bostäder dagligen. En vecka har 5 dagar. Summa 15 bostäder.
Enligt de flesta beräkningar blir det 60 styck varje månad.
Behöver jag förtydliga ytterligare?

Det finns kollegor till mig som har sett många fler bostäder, upp till 6 styck varje dag!
Så även om siffrorna låter mycket är de fullt korrekta.

Jag avstår att kommentera mäklaren i detta fall. Därför att vi inte vet de verkliga förhållanden
som kan ligga bakom vilket jag försökt förklara tidigare. Det blir bara spekulationer och pajkastning
på en mäklare som iaf jag inte känner.

Gör du?

I nåt homestylingprogram så hade de med en mäklare från Stockholms innerstad och de påpekades flera gånger att han sålt 750 lägenheter, vilket tydligen påstods vara någon sorts rekord. Men det är ju ingenting jämfört med dig och dina dryga 6000 st som dessutom plussar på summan med 3 bostäder om dagen...?!

Skönt att du åtminstone lite passivt kan medge att mäklaren i nämnda case inte direkt gör något strålande jobb. Då är vi ju överens!

Förstår inte riktigt din avslutning med "Gör du?"?
Citera
2014-06-30, 10:26
Medlem
CarolynHaxs avatar
Vad är detta? En vardagsrumssoffa - inget bord - i köket? Var äter folk? Den stackars ungen har man langat ut på balkongen - efter extra isolering av vardagsrumsväggen "för en behagligare upplevelse" (för att inte höra hur den skriker?).

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-hallunda-c-botkyrka-kommun-timotejvagen-10,-ep-6416717
Citera
2014-06-30, 11:09
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:

Vitguld är inte mäklare som h*n tidigare i tråden påpekat, fotograf till yrket om jag inte missminner mig. Tycker det är tydligt i Vitgulds inlägg att h*n är delaktig i försäljningarna, inte sköter den själv.

Kan den annars så trevliga tråden återgå till att prata udda hemnetovjekt, och inte pajkasta varann.

Ontopic:
Till avdelning hotellrum säljes:

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-lindo-golf-vallentuna-kommun-lindovagen-1,-lgh-213-6407677

Inte ens en kokplatta! Värt att veta att det ligger LÅNGT från centrum och kommunikationer (om man inte räkar bussen som går förbi några gånger om dagen). Restaurangutbuder är väldigt sparsamt...
Citera
2014-06-30, 11:34
Medlem
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ5181_1260283763&hnapp= 1

Hittade denna pärla i Älgarås (en mysig förstad till metropolen Hova). Lägg särskilt märke till leopardgardinerna i det inbjudande sovrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in