2014-06-29, 15:16
Medlem
Graflunds avatar
Hej!

Jag har köpt en vara via nätet från ett företag som är skrivet utomlands. Kan jag begära återbetalning och ångra mitt köp trots det? Och på vilket sätt bevisar jag detta för företaget, de vill inte återbetala mig trots att det inte gått 30 dagar sedan köpet genomfördes?
Citera
2014-06-29, 15:19
Medlem
pickledonions avatar
Utländska företag som inte har sin verksamhet i Sverige kan inte tvingas följa svensk lagstiftning.
Citera
2014-06-29, 15:33
Medlem
Graflunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Utländska företag som inte har sin verksamhet i Sverige kan inte tvingas följa svensk lagstiftning.

Vilka luder. Finns det inte någon internationell motsvarighet till lagen?
Citera
2014-06-29, 15:39
Medlem
miikoss avatar
Inte ens i Sverige så ger lagen rätt till ångerrätt inom 30 dagar (om varan har tagits emot), utan max 14 dagar.

Ett utländskt företag som inte riktar sin försäljning till svenska konsumenter, ska följa lagstiftningen där företaget har sin verksamhet.

Inom EU/ESS så finns det liknande lagstiftningar. Minst 7 dagars ångerrätt ska det vara. Men troligtvis så är 30 dagar för länge, (om de fullföljde informationsplikten och gav korrekt information).

Övriga länder så är det oklart om det finns någon lagstiftad öppet köp eller ej, utan det bör man kolla upp innan köp.

Tillägg: Här finns en kortfattad tabell, gällande lagstiftning i EU/ESS-länder:

http://www.konsumenteuropa.se/Amneso...rratt-inom-EU/
Senast redigerad av miikos 2014-06-29 kl. 15:42.
Citera
2014-06-29, 17:36
Medlem
Graflunds avatar
Fallet är som sådant att varan ännu inte nått fram, leveranstiden har passerats med råge och jag är inte intresserad av att vänta längre. Varan har köpts genom Groupon.
Citera
2014-06-29, 19:05
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Fallet är som sådant att varan ännu inte nått fram, leveranstiden har passerats med råge och jag är inte intresserad av att vänta längre. Varan har köpts genom Groupon.

Okej, då har man större chans att häva köpet.

Troligtvis så gäller lagstiftningen i delstaten Illinois i Amerikas Förenta Stater. Då det är ett Chicago registrerat bolag.
Citera
2014-06-29, 21:38
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Okej, då har man större chans att häva köpet.

Troligtvis så gäller lagstiftningen i delstaten Illinois i Amerikas Förenta Stater. Då det är ett Chicago registrerat bolag.

Fast företaget finns "representerat i malmö, göteborg och stockholm" enligt hemsidan... Groupon är väl för övrigt bara en förmedlare som egentligen inte har något med köpet att göra? (kommer inte ens in på deras jävla webbsida eftersom jag inte vill prenumerera på skiten).

Vad de menar med att de är representerade det vet jag inte riktigt.
Men har de någon form av kontor här, och riktar in sig på den svenska marknaden så har jag svårt att se att de kan hävda att amerikansk lagstiftning skall gälla för deras försäljning...
Om så är fallet kan ju holländska bolag tillhandahålla prostituerade i Sverige för att "bolaget är baserat i Holland"...
Citera
2014-06-29, 22:00
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Fast företaget finns "representerat i malmö, göteborg och stockholm" enligt hemsidan... Groupon är väl för övrigt bara en förmedlare som egentligen inte har något med köpet att göra? (kommer inte ens in på deras jävla webbsida eftersom jag inte vill prenumerera på skiten).

Vad de menar med att de är representerade det vet jag inte riktigt.
Men har de någon form av kontor här, och riktar in sig på den svenska marknaden så har jag svårt att se att de kan hävda att amerikansk lagstiftning skall gälla för deras försäljning...
Om så är fallet kan ju holländska bolag tillhandahålla prostituerade i Sverige för att "bolaget är baserat i Holland"...

Ah, missade det. Ja, då kan nog exempelvis Konsumentköplagen gälla. Framförallt om sidan är på svenska.

Enklast så testar med allmänna reklamationsnämnden. Där står parterna själva för sina beviskostnader, och ARN tar ingen avgift.

Först så måste man meddela att man vill häva köpet eller få prisavdrag för fördröjd leverans. (Hävning är lite svårare då det krävs att köpet är viktigt för köparen).
Citera
2014-06-30, 09:47
Medlem
Graflunds avatar
Det är precis som ni säger, Groupon säljer inte någonting utan förmedlar erbjudanden från andra företag från nästan hela världen. Groupon finns i Sverige med & huvudkontoret ligger i Stockholm.

Jag har alltså köpt min vara via Groupon men inte av Groupon. Dessutom hänvisar Groupon mig hela tiden till det säljande företaget som väldigt sällan svarar på mail.
Citera
2014-06-30, 12:01
Medlem
helveteskyrkas avatar
3. Ångerrätt

3.3. Notera att det inte är möjligt att ångra ditt köp efter att din voucher har inlösts hos företaget.

5: ansvarsbegränsningar

5.1. Utöver det ersättningsansvar som uttryckligen åvilar Groupon enligt dessa Allmänna Villkor har Groupon ingen skyldighet att utge någon ersättning till Dig för den eventuella skada som Du skulle kunna lida till följd av att din voucher inte har lösts in av samarbetspartnern, varan eller tjänsten inte motsvarade dina förväntningar, samarbetspartners konkurs eller andra förhållanden som rör den tjänst eller vara som din voucher avser eller ditt användande av www.groupon.se. Groupon ersätter aldrig indirekta skador eller förluster.

http://www.groupon.se/terms_and_conditions

Med andra ord är det reglerna i det land du köpt varan i.
Citera
2014-06-30, 12:18
Medlem
wh0res avatar
Vilket land pratar vi om? Är det ett annat EU-land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in