2014-06-29, 14:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Widegrens hund.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
Men hundar skäller inte på sitt eget folk vad de än gör. Har haft en finsk spets som var mycket vaksam men skällde aldrig på oss, inte ens om hantverkare kom och arbetade - för hunden visste att vi hade godkänt hantverkarna.

Nu vet vi inte hur Widegrens vovve "Spejan" fungerade men det är mycket möjligt att hon inte skällde på familjemedlemmarna. Eller på kända besökare.

Jag har dock stött på hundar som verkligen har varit ena riktiga enmanshundar.

Förresten är det någon som vet vad detta var för en ras? Blandras kanske?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-29 kl. 14:34.
Citera
2014-06-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det måste ha funnits två vakar, i a f f o m den 20/12 då myndigheterna högg upp isen. Innan det fanns det ytterligare en vak bara några meter från Widegrens timmervälta. Den senare lär knappast myndigheterna ha huggit upp.

Som sagt vad. Läs själva vad Bernhardsson skriver. Finns mycket intressant att ta del av.

Tack för det Skaraborg! Ska läsa! Två vakar alltså ...
Citera
2014-06-29, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Hm..det måste väl bara vara ett antagande av polisen att det var AW:s skor...spåret var väl borta när dom blev inblandade? Synd! Undrar vem som kom med det tipset...det måste väl ha varit någon granne i så fall? men OM polisen såg skoavtrycket...dom kollade väl det ordentligt hoppas jag!

Jag vill minnas att det är myndigheter som såg skoavtrycken och att man ansåg det naturligt ..Men där finns frågetecken, det lär funnits TVÅ vakar, se Skaraborgs inlägg senast! Bäst läsa mer i hennes referens.
Citera
2014-06-29, 14:39
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Någon kanske kan kontakta Violas lillasyster Eva Maries dotter Birgitta Vinberg ...?

Hon är säkert jätte-lycklig om hon läst tråden här?
Citera
2014-06-29, 14:42
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nu vet vi inte hur Widegrens vovve "Spejan" fungerade men det är mycket möjligt att hon inte skällde på familjemedlemmarna. Eller på kända besökare.

Jag har dock stött på hundar som verkligen har varit ena riktiga enmanshundar.

Förresten är det någon som vet vad detta var för en ras? Blandras kanske?

Stövare
Citera
2014-06-29, 14:44
Medlem
Det skall givetvis få spekuleras hur mycket som helst i en tråd som denna men ibland dras ett löjets skimmer över det tragiska försvinnandet av Viola Widegren. Som t ex när någon påstår att en ko skulle kunna vara inblandad och ha dragit liket över isen.

Med allra största sannolik så har Widegren fallit i Faxälven vid vaken. Det styrks ju av furiren Nylanders iakttagelse. Att man inte fann något vid dykningarna i mörkret har sin naturliga förklaring. Dykare på den tiden var mycket otympliga och med ytterst begränsad sikt.

Jag har tidigare ställt frågan om det inte går att få tag i ett FUP. Det är väl så att förundersökningsprotokoll endast blir offentliga när åtal väckts men i detta fall kan kanske tiden från försvinnandet (68 år) spela en viss roll. Någon som vet?
Citera
2014-06-29, 14:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Furirens rapport om vaken vid Widegrens egen timmervälta.

Citat:
Jag vill minnas att det är myndigheter som såg skoavtrycken och att man ansåg det naturligt ..Men där finns frågetecken, det lär funnits TVÅ vakar, se Skaraborgs inlägg senast! Bäst läsa mer i hennes referens.

Ja det gör det efter att ha läst vad Bernhardsson skrev. När han gjorde detta så hade han också hela polisutredningen tillgänglig. Han hade ett mycket gott anseende från polismyndigheternas sida.

Den här vaken som furiren rapporterade skedde troligtvis efter den 8 december. Först på kvällen detta datum blev det känt för allmänheten att Viola var försvunnen. Mycket möjligt att han upptäckte dessa fotspår efter en kvinna ett antal dagar efter detta datum. Jag säger inte nu att det var Viola som avsatte dessa avtryck. Kan också ha varit Agnes som hade gjort det. Fotavtrycken fanns ju bl. a. vid Widegrens egen timmervälta.

Den 20 december, alltså tolv dagar efter att försvinnandet blev känt, hugger polisen upp en vak. Detta måste ha varit en helt annan vak.
Citera
2014-06-29, 14:59
Medlem
Citat:
Jomen jovisst! Han vet säkert.
..
Det var myndigheter som högg ut vaken i efterforskningar kring Violas försvinnande.

Jag har inte sett någonstans att det stått hur djupt vatten det var under vaken, men jag antar att det var djupt eftersom dom kunde tänka sig att Viola flutit i väg med strömmen, men den ursprungliga vaken gjord för tvätt borde ha huggits där man bottnar.
Citera
2014-06-29, 15:02
Medlem
Citat:
Någon kanske kan kontakta Violas lillasyster Eva Maries dotter Birgitta Vinberg ...?

...jag skulle nog inte våga...risken finns att hon får tankar om stämning om hon läser bitar av den här tråden....
Citera
2014-06-29, 15:11
Medlem
Citat:
Allt är tänkbart - men tror inte ens sadistkompisen skulle våga gå in om han hört uppståndelse därinne, eller våga mer alls. Då det sannolikt var Karl Widegren själv som var auktoriteten på platsen. Han hade nog "respekt" för Karl. Hade kunnat råka rejält illa ut om han gått in i intrigen och utnyttjat den ... tror jag. Särskilt om Karl hade onormala känslor för sin dotter som verkar varit fallet.

Nja..sadistkompisen hade nog i så fall ingen tanke på att visa sig för den övriga familjen utan han dök upp ur mörket och lurade med sig Viola när hon sprungit ut ur utedasset, som just då var obevakad av Widegrenarna... ??

Citat:

Att ingen kollade upp skoavtrycken ordentligt...det verkar inte som att det blev gjort.
Citera
2014-06-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
...jag skulle nog inte våga...risken finns att hon får tankar om stämning om hon läser bitar av den här tråden....

Nej man vill ju inte störa henne. Men hon har redan framträtt och känner sig uppenbarligen utanför alltihop. Nu har jag kollat litet och se hur liten världen är ... Min väninnas väninna bodde på samma väg där hon bor men i annat hus, enligt kartan, i en huslänga just nedanför (tror det är ett äldreboende). Har haft vibbar om detta. Jag känner några där. Men inte bara att sätta igång, kan sluta med att man själv blir uppmärksammad på fel sätt.
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-29 kl. 15:15.
Citera
2014-06-29, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Han befann sig på grannens tomt mitt emot Widegrens..förstås. Eftersom det var där han friade.

....såååå? ...vet du hur långt det var från grannens tomt, med bilförsedd friare, till Widergrens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in