2014-06-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Nej visserligen..men jag tänkte som så att dom som högg upp vaken borde ha tänkt på att det skulle vara för farligt att ha vaken där man inte bottnade...och om Viola hade druttat i, och inte hade orkat ta sig upp, så hade hon inte spolats bort i alla fall.

...ja...var det inte han som var svärson till Widegrenarna?

Jomen jovisst! Han vet säkert.
..
Det var myndigheter som högg ut vaken i efterforskningar kring Violas försvinnande.
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-29 kl. 13:33.
Citera
2014-06-29, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
Jomen jovisst! Han vet säkert.
..
Kan varit makarna W som huggit upp vaken, de hade varit nere vid iskanten innan Violas försvinnande ju. Och spår efter (sannolikt) Agnes W:s skor hade setts.

Hm..det måste väl bara vara ett antagande av polisen att det var AW:s skor...spåret var väl borta när dom blev inblandade? Synd! Undrar vem som kom med det tipset...det måste väl ha varit någon granne i så fall? men OM polisen såg skoavtrycket...dom kollade väl det ordentligt hoppas jag!
Citera
2014-06-29, 13:19
Medlem
Se igen metrobloggen.se/fyrtiotalsblandning skrivet av Lejf Aspelin. Han skriver några felaktigheter som att Viola gått i tröja och skulle hämta ved - men det framgår av kommentarer till artikeln att han förväxlat detta med en försvunnen pojke. Vad vi vet är att hon hade kappa och skor på sig efter allvarlig misshandel av pappan.
Se en av kommentarerna: Måste vara lillasyster Eva Maries ena barn (dotter) detta:

"Hej det är inte bara du som minns Viola jag minns inte henne men det är min moster. Min mormor berättade mycket om henne.Det kommer nog aldrig att uppklaras och det är synd. Jag och min syster skulle vilja att det skrevs mer idag kanske någon vet något som inte vågat sägas tidigare. Birgitta Winberg"
Skrivet av Anonym 2009-01-22 vid 07:56 Svara

.. Birgitta Winberg tycks vara det barn som lillasyster Eva Mari lämnade kvar hos pappan. Hennes mormor är Agnes Widegren alltså, maka till Karl Widegren, som var Violas pappa. Hon skriver ju att hon hörde talas mycket om Viola men aldrig sett henne - hon var ju borta sen länge då.
Är det Birgitta Winberg alltså (logiskt) som är dotter till Crime-boy här?

Att han inte berättar mer och att inte Birgitta eller systern träder fram mer, men vågar utsätta sitt namn, måste väl betyda att de inte har mer att berätta. Men om de ville berätta mer om pappan, Birgittas morfar alltså. Nog finns mer att säga ...Hon bodde ju där uppenbarligen.
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-29 kl. 13:27.
Citera
2014-06-29, 13:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bernhardsson i Brottets krönika del tre, 1959.

I Brottets krönika, del tre, 1959 tar Bernhardsson upp hennes försvinnande. Finns på sidorna 531-566 med rubriken "Efterlyses: Viola....".

Det fetstilsmarkerade är gjort av mig.

På sidan 549 förekommer bl. a. detta: "Efter försvinnandet hade dessutom en furir Bert Nylander rapporterat, att han upptäckt spår efter kvinnoskor bredvid en timmervälta som tillhörde Widegren, spår som även förekom utefter den branta slänten ner mot älvstranden. Därifrån var det bara några meter ut till en stor öppen vak i Faxälven".

"Statspolisen beslöt emellertid våga ett försök med dykningar i Faxälven. Det var mitt i vintern och isen låg en halv meter tjock, men Janne Sundin har aldrig varit rädd för det omöjliga. Måndagen den 20 december satte man igång med hjälp av militär. De sågade upp hål i isen och beredde svängrum för den dykare från Forsmo, Hilding Juhojuntti, som engagerats för det strapatsfyllda arbetet och som hade mångårig vana från sådana här nedstigningar vid kraftverksbyggen i Norrland.

I decembermörkret samlades ett hundratal intresserade med landsfogde Rudström i spetsen för att följa skådespelet. Widegren var borta på sitt arbete, men hustrun var närvarande".

"Elektriskt ljus hade dragits ner med en två hundra meter lång kabel till dykarens undervattenslykta. Dykarstegen stod färdigspikad, dykartröjan hade värmts upp, luftslang och pump låg klara. Men det blev ingen lätt uppgift, älvens botten var gropig och full av rötter. Dessutom hade issörjan byggt många underliga labyrinter där nere".

Även under hösten 1949 gjordes efterforskningar i älven. Denna gång hette dykaren Hilding Olsson.

På sidan 556 finns bl. a. följande: "I början av 1950 hade det nämligen gjorts ett intressant fynd i Ångermanälven. Två stationskarlar i Sollefteå, Sven Åström och Tage Andersson,, hade varit ute och rott drag i närheten av Granvåg och fått bottennapp. När de halade in draget satt det en tuss av människohår på kroken. De kom genast att tänka på Viola och anmälde fyndet för polisen. Dykningarna pågick en hel vecka - trotts trettio minusgrader. Men det gav ingenting".

Jag rekommenderar verkligen att de som har möjlighet läser vad den ypperlige och kunnige kriminaljournalisten Bernhardsson skrev om hennes försvinnande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-29 kl. 13:43.
Citera
2014-06-29, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I Brottets krönika, del tre, 1959 tar Bernhardsson upp hennes försvinnande. Finns på sidorna 531-566 med rubriken "Efterlyses: Viola....".

På sidan 549 förekommer bl. a. detta: "Efter försvinnandet hade dessutom en furir Bert Nylander rapporterat, att han upptäckt spår efter kvinnoskor bredvid en timmervälta som tillhörde Widegren, spår som även förekom utefter den branta slänten ner mot älvstranden. Därifrån var det bara några meter ut till en stor öppen vak i Faxälven".

"Statspolisen beslöt emellertid våga ett försök med dykningar i Faxälven. Det var mitt i vintern och isen låg en halv meter tjock, men Janne Sundin har aldrig varit rädd för det omöjliga. Måndagen den 20 december satte man igång med hjälp av militär. De sågade upp hål i isen och beredde svängrum för den dykare från Forsmo, Hilding Juhojuntti, som engagerats för det strapatsfyllda arbetet och som hade mångårig vana från sådana här nedstigningar vid kraftverksbyggen i Norrland.

I decembermörkret samlades ett hundratal intresserade med landsfogde Rudström i spetsen för att följa skådespelet. Widegren var borta på sitt arbete, men hustrun var närvarande".

"Elektriskt ljus hade dragits ner med en två hundra meter lång kabel till dykarens undervattenslykta. Dykarstegen stod färdigspikad, dykartröjan hade värmts upp, luftslag och pump låg klara. Men det blev ingen lätt uppgift, älvens botten var gropig och full av rötter. Dessutom hade issörjan byggt många underliga labyrinter där nere".

Även under hösten 1949 gjordes efterforskningar i älven. Denna gång hette dykaren Hilding Olsson.

På sidan 556 finns bl. a. följande: "I början av 1950 hade det nämligen gjorts ett intressant fynd i Ångermanälven. Två stationskarlar i Sollefteå, Sven Åström och Tage Andersson,, hade varit ute och rott drag i närheten av Granvåg och fått bottennapp. När de halade in draget satt det en tuss av människohår på kroken. De kom genast att tänka på Viola och anmälde fyndet för polisen. Dykningarna pågick en hel vecka - trotts trettio minusgrader. Men det gav ingenting".

Jag rekommenderar verkligen att de som har möjlighet läser vad den ypperlige och kunnige journalisten Bernhardsson skrev om hennes försvinnande.

Tack för detta. Då är det klart att vaken höggs av myndigheter, inte av makarna Widegren.
Undrar hur långt bort Granvåg är från Violas hem ... om hon kan ha slängts i en längre bit bort ...
Citera
2014-06-29, 13:34
Medlem
Någon kanske kan kontakta Violas lillasyster Eva Maries dotter Birgitta Vinberg ...?
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-29 kl. 13:39. Anledning: Upprepning av innehåll
Citera
2014-06-29, 13:44
Medlem
Citat:
Tack!......en (full?) sadistkompis, som från början var på väg att hälsa på familjen vid tiden grälet började, men som höll sig kvar i mörkret istället för att gå in i huset, när han märkte att det var uppståndelse där....och sedan när Viola kom ut från utedasset hon hade sprungit till, tog emot henne och skulle "trösta" henne....hm...hm??
...och sedan också kan ha kommit tillbaks till gården för att undanröja eventuella bevis??...ja...ingenting förvånar i det här fallet..

Allt är tänkbart - men tror inte ens sadistkompisen skulle våga gå in om han hört uppståndelse därinne, eller våga mer alls. Då det sannolikt var Karl Widegren själv som var auktoriteten på platsen. Han hade nog "respekt" för Karl. Hade kunnat råka rejält illa ut om han gått in i intrigen och utnyttjat den ... tror jag. Särskilt om Karl hade onormala känslor för sin dotter som verkar varit fallet.
Citera
2014-06-29, 13:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två vakar f.o.m. den 20 december 1948.

Citat:
Tack för detta. Då är det klart att vaken höggs av myndigheter, inte av makarna Widegren.
Undrar hur långt bort Granvåg är från Violas hem ... om hon kan ha slängts i en längre bit bort ...

Det måste ha funnits två vakar, i a f f o m den 20/12 då myndigheterna högg upp isen. Innan det fanns det ytterligare en vak bara några meter från Widegrens timmervälta. Den senare lär knappast myndigheterna ha huggit upp.

Som sagt vad. Läs själva vad Bernhardsson skriver. Finns mycket intressant att ta del av.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-29 kl. 13:57.
Citera
2014-06-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

"Elektriskt ljus hade dragits ner med en två hundra meter lång kabel till dykarens undervattenslykta. Dykarstegen stod färdigspikad, dykartröjan hade värmts upp, luftslag och pump låg klara. Men det blev ingen lätt uppgift, älvens botten var gropig och full av rötter. Dessutom hade issörjan byggt många underliga labyrinter där nere".

Jag rekommenderar verkligen att de som har möjlighet läser vad den ypperlige och kunnige journalisten Bernhardsson skrev om hennes försvinnande.

Jag tackar så hjärtligt.

Vi har konstaterat att den 5:e dec var det blidväder. Snön kom enligt tidigare uppgifter dagen efter, om jag inte minns fel. Det är lätt att tro, att kylan satte i på allvar då. På två veckor hinner det frysa till ganska bra. Vaken hade tydligen frusit ordentligt också om jag förstått det rätt, eftersom isen var halvmetertjock där de sågade upp. Och nog borde de ha sågat i anknytning till där vaken fanns.

Får hoppas Brottets krönika finns på vårt bibliotek.
Citera
2014-06-29, 14:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Jag tackar så hjärtligt.

Vi har konstaterat att den 5:e dec var det blidväder. Snön kom enligt tidigare uppgifter dagen efter, om jag inte minns fel. Det är lätt att tro, att kylan satte i på allvar då. På två veckor hinner det frysa till ganska bra. Vaken hade tydligen frusit ordentligt också om jag förstått det rätt, eftersom isen var halvmetertjock där de sågade upp. Och nog borde de ha sågat i anknytning till där vaken fanns.

Får hoppas Brottets krönika finns på vårt bibliotek.

Det kan ev. vara möjligt att detta bokverk kan finnas på ditt bibliotek.

Glöm inte heller detta som Bernhardsson skrev:

"Efter försvinnandet hade dessutom en furir Bert Nylander rapporterat, att han upptäckt spår efter kvinnoskor bredvid en timmervälta som tillhörde Widegren, spår som även förekom utefter den branta slänten ner mot älvstranden. Därifrån var det bara några meter ut till en stor öppen vak i Faxälven".

Detta lär nämnde furir ha upptäckt en mycket kort tid efter att Viola försvann. Tyvärr vet inte när exakt denna upptäckt gjordes. Den här vaken lär nog ha funnits redan den 5/12.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-29 kl. 14:04.
Citera
2014-06-29, 14:07
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Bilvägen!...eller var befann sig tipsaren i sin bil?

Han befann sig på grannens tomt mitt emot Widegrens..förstås. Eftersom det var där han friade.
Citera
2014-06-29, 14:09
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Men hundar skäller inte på sitt eget folk vad de än gör. Har haft en finsk spets som var mycket vaksam men skällde aldrig på oss, inte ens om hantverkare kom och arbetade - för hunden visste att vi hade godkänt hantverkarna.

Och då funkar ALLA hundar i världen som din hund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in