Det råder delade meningar om vilka ord som egentligen ingår i ordklassen räkneord, då det sällan för att inte säga aldrig tillkommer fler ord i denna ordklass så kallas det för en sluten ordklass.
Vi kan väl enas om att grundtalen ett, två osv. (kardinaltal), ordningstalen första, andra osv. (ordinaltal) och övriga ingår i ordklassen räkneord men vilka ord som sedan ingår i dessa grupper är det olika bud om.
Jag vill påstå att uppskattningar som många, få, knappt, och drygt betraktas som räkneord precis som i underkategorin ordningstal, nollte, tredjedel, hälften, halv och en kvarts.
En lista med räkneord är intressant för då kan man granska varje ord och avfärda de från listan som ej kvalificerar sig och tillföra ord som fallit i glömska men som ändå tillhör ordklassen räkneord. Jag börja med en lista så får vi se vart det bär hän.
Många
Få
Knappt
Drygt
Nollte
tredjedel, alla tal med ändelsen -del
Hälften
Halv
En kvart(s)
Vi kan väl enas om att grundtalen ett, två osv. (kardinaltal), ordningstalen första, andra osv. (ordinaltal) och övriga ingår i ordklassen räkneord men vilka ord som sedan ingår i dessa grupper är det olika bud om.
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Räkneord
Till räkneorden hör ordningstal: första, andra, tredje osv. och för substantiven i den större gruppen precisa mängdord kan motsvarande ordningsbeskrivningar bildas, miljonte. Till räkneorden och de precisa mängdorden ansluter mer ungefärliga begrepp som drygt, få, knappt, många. Man kan genom att bara studera räkneordens metamorfos dra en del slutsatser om olika språks släktskap och folkvandringar. De partitiva anger en delmängd av något. I svenskan skrivs detta med ordningstalet, med efterleden -del, till exempel en tredjedel. Det finns dock några speciella ord även i svenskan, såsom halv, hälften och kvart(s). Distributiva anger fördelning av någonting. I svenskan används samma form som för partitiva räkneord, men man lägger till fler ord efter, till exempel en tredjedel vardera.
Jag vill påstå att uppskattningar som många, få, knappt, och drygt betraktas som räkneord precis som i underkategorin ordningstal, nollte, tredjedel, hälften, halv och en kvarts.
En lista med räkneord är intressant för då kan man granska varje ord och avfärda de från listan som ej kvalificerar sig och tillföra ord som fallit i glömska men som ändå tillhör ordklassen räkneord. Jag börja med en lista så får vi se vart det bär hän.
Många
Få
Knappt
Drygt
Nollte
tredjedel, alla tal med ändelsen -del
Hälften
Halv
En kvart(s)