Citat:
Ursprungligen postat av
Pistoliero
Jag skulle vilja sanera datorn och funderar på att lägga den i ugnen eftersom de dör vid högre temperatur än 46 grader celcius. Så min fråga är, hur många grader tål macen innan saker ballar ur? Skulle vilja köra på så hög temp som möjligt för säkerhets skull!
Om lössen dör vid 50 grader lär du ju inte behöva gå speciellt mycket högre än så.
Jag skulle gissa att din MacBook tål 60 grader i alla fall. Ligger den i värmen exempelvis 2 timmar lär den vara genomvarm.
Typ så varmt kan det ju bli i en i solen parkerad bil. Och det brukar ju grejer hålla. Jag skulle aldrig gå över 70 grader, då vi redan är utanför specifikationerna här.
Givetvis ska den inte vara påslagen och användas så varm. Stäng av den innan med alternativet "Stäng av".
http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT5869/sv_SE/HT5869_shutdown_dialog-sv.png
Låt den också svalna nån timma efteråt.
Troligen får du inte brännskador när du tar i den. Men jag har inte testat hur 60 gradig aluminium känns, så det kanske är bäst att ha säkra upp med grytvantar.
Att ta ur batteriet tror jag inte behövs vid dessa temperaturer, typ 60 grader. Att ta ur batteriet kräver väl dessutom specialverktyg och ett visst handlag på en MacBook.
Vill du ha marginal på något, låt den hellre ligga i värmen fyra timmar, än att dra upp temperaturen till 120 grader. Eller låt den ligga en hel natt... om du har brandvarnare. Det är förstås en liiite ökad risk att något säger poff under dessa ovanliga värmeförhållanden jämfört med en vanlig dag när datorn står på golvet.