2014-06-28, 12:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Har du varit så dum att du tagit in den i ditt hem?

Inte? Bra!

Då stoppar du den i en plastpåse och försluter nog. Sen ringer du Anticimex, (Jag googlade, men misslyckades.), och frågar hur lång reproduktionscykeln är. Eftersom de små rackarna behöver suga blod för att föröka sig, har du endast lik kvar i datorn.

Edit: Och nu ser jag i inlägget ovan att det inte alls funkar! Kan man spetsa plastpåsen med Radar kanske?
Citera
2014-06-28, 18:35
Medlem
Studsbolls avatar
Om nu nu använder sig av de fantasifulla metoderna att ta död på krypen; kommer inte de döda jävlarna som finns inuti skada datorn även som döda? Eller är poängen bara att de inte skall ta sig ut och sprida sig i huset?
Citera
2014-06-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CredFrost

DOCK har jag också erfarenhet av att oavsiktligt utsatt min macbook pro för ca -50 grader med batteriet isatt, batteriet dog men datorn klarade sig efter att jag väntat ca 20 timmar med att använda den (så kondensen hinner släppa)
(för den som undrar så var det genom att lägga datorn i det incheckade baggaget på ett flyg som befann sig på 10 000 meters höjd som dessa temperaturer nåddes.

Intressant detalj: Jag hade varit på resa till ett ganska exotiskt land och hade fått nån sorts myror i laptopen, de dog av kylan och ramlade ur när jag skakade på datorn väl hemma. Vet dock inte om temperaturen i en vanlig frys skulle räcka för TS...

Temperaturen i en vanlig frys duger helt utmärkt eftersom att den är lägre än i ett trycksatt och tempererat lastutrymme.

Angående datorn så hade jag sett det som en förlust av 1500 spänn och plockat den på hemförsäkringen. Alla andra alternativ låter för jobbiga för att motivera till att spara den summan.
Senast redigerad av Braun 2014-06-28 kl. 20:37.
Citera
2014-06-28, 20:54
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Nu vet jag inte hur det är med de här varelserna men flugor vill jag minnas går frysa ner och sedan tina upp vid liv vid senare tillfälle. Klarar de här små fanskapen samma sak känns frysen ganska oduglig.

Jag har inte heller någon koll på vägglöss. Men vad gäller flugor så överlever de bara en kort stund i frysen. Som fler sagt tycker jag att TS bör satsa på att kväva vägglössen. Alltså lägg datan i en vanlig plastkasse, töm en burk radar och få sedan ut så mycket luft som möjligt innan du tejpar igen det hela. Vill man vara säker på att det inte kommer in något syre kan man dra en extra påse över. Låt detta ligga någon vecka så bör de vara döda. I vilket fall som vet du att datorn överlevt.
Senast redigerad av TrotsTrollet 2014-06-28 kl. 20:57. Anledning: Ja, såg också nu att denna idé inte var lika lysande i verkligheten som i mitt huvud
Citera
2014-06-28, 22:11
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistoliero
Jag skulle vilja sanera datorn och funderar på att lägga den i ugnen eftersom de dör vid högre temperatur än 46 grader celcius. Så min fråga är, hur många grader tål macen innan saker ballar ur? Skulle vilja köra på så hög temp som möjligt för säkerhets skull!

Om lössen dör vid 50 grader lär du ju inte behöva gå speciellt mycket högre än så. Jag skulle gissa att din MacBook tål 60 grader i alla fall. Ligger den i värmen exempelvis 2 timmar lär den vara genomvarm.

Typ så varmt kan det ju bli i en i solen parkerad bil. Och det brukar ju grejer hålla. Jag skulle aldrig gå över 70 grader, då vi redan är utanför specifikationerna här.

Givetvis ska den inte vara påslagen och användas så varm. Stäng av den innan med alternativet "Stäng av".
http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT5869/sv_SE/HT5869_shutdown_dialog-sv.png

Låt den också svalna nån timma efteråt.

Troligen får du inte brännskador när du tar i den. Men jag har inte testat hur 60 gradig aluminium känns, så det kanske är bäst att ha säkra upp med grytvantar.

Att ta ur batteriet tror jag inte behövs vid dessa temperaturer, typ 60 grader. Att ta ur batteriet kräver väl dessutom specialverktyg och ett visst handlag på en MacBook.

Vill du ha marginal på något, låt den hellre ligga i värmen fyra timmar, än att dra upp temperaturen till 120 grader. Eller låt den ligga en hel natt... om du har brandvarnare. Det är förstås en liiite ökad risk att något säger poff under dessa ovanliga värmeförhållanden jämfört med en vanlig dag när datorn står på golvet.
Citera
2014-06-29, 00:14
Avslutad
Äggen överlever frysning å kan kläckas en månad efter. Kör in den utan batteri. (Det kan du sprita med alcogel) i ugnen strax under 100ºc i ca en timma å låt den svalna innan du sätter tillbaka batteriet. Eller en varm torrbastu om du har tillgåbg till en sån.
Citera
2014-06-29, 10:56
Medlem
Det verkar som att -18 och 50 grader är gränserna man behöver komma utanför för att döda ohyran. I vissa fall klarar ägg att överleva minusgrader så upphettning är en säkrare metod.

Ugnar är generellt sett ganska oprecisa i sin temperaturreglering så det kan variera säkerligen 10 grader jämfört med inställd temperatur. Bäst är nog att försöka mäta temperaturen med någon eller några stektermometrar och reglera efter vad de visar. Även billigare varianter borde ligga kring 1-2 grader i detta temperaturområdet.

Elektroniken i datorn är lödd med blyfritt lödtenn och det har typiskt en smältpunkt på cirka 220 grader. De enskilda komponenterna på ett kretskort brukar klara upp till 260 graders yttemperatur under en kort tid i lödprocessen, den sk peakzonen. Den färdiga produkten brukar få en "operating temperatur" specificerad och den avser den omgivande temperaturen, inte yttemperaturen på produkten. I komponentdatablad brukar det anges en termisk resistans som är ett mått på hur enkelt komponenten avger värme till kretskortet eller till omgivande luft. Ur den kan man också utläsa hur varm komponenten kommer att bli vid en viss omgivningstemperatur och förlusteffekt enligt:

Temp(komponent) = Omgivningstemp + (Förlusteffekt * Termisk resistans)

För kiselkomponenter, t ex transistorer och dioder, så brukar Temp(komponent) vara specificerad till max 125'C eller 150'C. För dessa komponenter avser Temp(komponent) temperaturen inne på kiselchippet i kapseln.

Vad som kan ta skada av högre temperaturer är batteriet och plastdetaljer, framförallt de som inte är delar av elektronikkomponenter. Knapparna i tangentbordet är ett exempel. Även limmet/tejpen som håller skyddsglaset till displayen på vissa MBP kan ju mjukas upp med värme.

I stället för att köra hög temperatur i ugnen så skulle jag testat låg temperatur under längre tid för att få hela datorn till samma temperatur. Aluminiumhöljet i sig hjälper till att sprida värmen bättre jämfört med plasthölje. Givetvis skall datorn vara avstängd (Förlusteffekt = 0 enligt ovan). Med mellan 50 och 60 grader i ugnen så bör nog "över natten" räcka. Se till att värma upp ugnen först innan du stoppar in datorn i fall att något kryper ut under behandlingen.
Citera
2014-06-29, 12:09
Medlem
forgetits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartgupp
Det borde också gå att snabba upp det genom att använda en sådan där vakuumpåse till kläder som man suger ut luften ur med en dammsugare (finns typ på Biltema).

Edit: en sådan här
http://www.biltema.se/sv-fi/Hem/Forvaring/Klad--och-skoforvaring/Vakuumpase-28416/

Precis vad jag tänkte med men glöm inte att ta ut hårddisken om du inte vill datorn ska lida av PTSD (post traumatic stress disorder). Vi på datorakuten får ofta in datorer som upplevt alldeles för mycket sjuk porr där vi måste byta ut HD då den är bortom all räddning.
Citera
2014-06-29, 13:27
Medlem
JBernards avatar
Hade det varit min dator hade jag nog provat både ugn i 60 deg ett par timmar, frys ett dygn och sedan lagt den i en påse efter att ha sprejat radar i den.
Citera
2014-06-29, 16:49
Medlem
sätter du på den så värms chippen upp över 100 grader som normalt. är den påsatt så går fläktarna vilket förhindrar att känsliga områden blir för varma, därför är det bästa sättet. annars se till att hålla utsidan ren och lägg den i rena miljöer, då kan de inte fodras
Citera
2014-06-29, 17:05
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
sätter du på den så värms chippen upp över 100 grader som normalt. är den påsatt så går fläktarna vilket förhindrar att känsliga områden blir för varma, därför är det bästa sättet. annars se till att hålla utsidan ren och lägg den i rena miljöer, då kan de inte fodras

Va?

Över 100 grader är inte normalt för chippen.

En fläkt kan mycket väl börja arbeta redan vid 40 grader, så att den för lössen kritiska temperaturen aldrig uppnås.

Vilket är det bästa sättet? Du skriver ju inte vad du anser att TS ska göra. Du skriver bara en massa påståenden.

Vad menar du med ren och rena miljöer? Någon speciell klassning du tänker på?
Citera
2014-06-29, 21:12
Medlem
Ta skiten på hemförsäkringen, varför krångla till det?

Annars är det väl inte svårare än att ringa Anticimex/googla och kolla vilka temperaturer/tider som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av CredFrost

DOCK har jag också erfarenhet av att oavsiktligt utsatt min macbook pro för ca -50 grader med batteriet isatt, batteriet dog men datorn klarade sig efter att jag väntat ca 20 timmar med att använda den (så kondensen hinner släppa)
(för den som undrar så var det genom att lägga datorn i det incheckade baggaget på ett flyg som befann sig på 10 000 meters höjd som dessa temperaturer nåddes.

Intressant detalj: Jag hade varit på resa till ett ganska exotiskt land och hade fått nån sorts myror i laptopen, de dog av kylan och ramlade ur när jag skakade på datorn väl hemma. Vet dock inte om temperaturen i en vanlig frys skulle räcka för TS...

I sådant fall flög du i ett väldigt gammalt plan, sedan ~30 år är lastutrymmena trycksatt precis som kabinen, om än med något lägre temperatur.

Hur tror du djuren reser, eller smuggeldrickat?

Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Det är tillräckligt kallt för att det ska finnas rapporter om folk som försökt "tjuvåka" och fått amputera lemmar som frusit.

Från förr i tiden, alternativt gamla flygplan/flygplan som gått sönder under flygning, ja. Numera är det hjulhusen man försöker gömma sig i, och dessa är inte trycksatta eller tempererade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in