2014-06-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Idiopatsik huggande huvudvärktror jag att det kallas.
Man vet aldrig med en ny sorts huvudvärk...det kan ju vara en hjärntumör eller ett anorysm som har exploderat.

Tippar på att du menar följande:Idiopatisk ”stabbing headache”
Idiopatisk ”stabbing headache” med sekundkort huggande ilande smärta, oftast punktformigt lokaliserad till kapillitiet, tinning eller orbita har ingen klarlagd patofysiologi. Den är godartad och förekommer något vanligare hos personer med migrän. Vanligvis behövs ingen medicinering.

Stämmer rätt bra överens med hur det känns, dock lider jag inte av migrän. Gällande hjärntumör verkar konstant huvudvärk vara ett mer markant symptom. Jag har ju egentligen ingen huvudvärk i den bemärkelsen att dom här "huggen" stannar kvar, de blixtrar till i en sekund som sagt.
Citera
2014-07-06, 14:28
Medlem
Fortfarande irriterande detta, får mellan 4-10 "hugg/ilningar" i huvudet på vänster sida. Det känns muskelärt och jag har en stel nacke, gnisslar tänder på nätterna så borde ha något med det att göra. Dumt o säga att jag lider så mkt av det förutom att det sätter igång oro. Kan inte inte hitta något på nätet som säger att detta kan vara något farligt underliggande men man vill ju inte vara undantaget som bekräftar regeln...

Ringde 1177 och mitt VC men båda tyckte jag kunde avvakta då det inte finns några som helst andra symptom.
Citera
2014-07-06, 14:34
Medlem
E.W.s avatar
Spänningshuvudvärk? Om du är stel i nacken.
Citera
2014-07-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Spänningshuvudvärk? Om du är stel i nacken.

Nja, har inte huvudvärk i den bemärkelsen. Det är som ilningar/hugg, svårt o förklara men det är inte något som stannar kvar, smäller till i ca 1 sek sen är det borta. Finns ingen ihållande huvudvärk eller så. Som att en nerv sitter i kläm eller något fast uppe i skallen...
Citera
2014-07-06, 14:50
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Nja, har inte huvudvärk i den bemärkelsen. Det är som ilningar/hugg, svårt o förklara men det är inte något som stannar kvar, smäller till i ca 1 sek sen är det borta. Finns ingen ihållande huvudvärk eller så. Som att en nerv sitter i kläm eller något fast uppe i skallen...

Ok. Då kanske trigeminusneuralgi passar in bättre på symptomen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trigeminusneuralgi
Citera
2014-07-06, 14:57
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag tänker mig mer att sådana här små avgränsat lokaliserade huvudsmärtor som snabbt kommer och går handlar om att kärl vidgas just där och då och påverkar nervvävnad. Att det handlar om hur vi anatomiskt ser ut och att det i regel inte är något farligt. Uppträder det dock dagligen och under lång tid eller om smärtan blir värre i intensitet eller tidslängd kan man väl fundera på ett läkarbesök.

Igår fick jag det vid pastasåserna i butiken. I mitt fall rör det sig om baksidan av huvudet oftast. En fläck med diametern 7 centimeter kanske. Det föregicks av att det i affärens trånga passage i denna gång nödvändigtvis skulle passera folk förbi just mig och just då. En irritation som gav en blodtryckstopp kanske?
Citera
2014-07-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ok. Då kanske trigeminusneuralgi passar in bättre på symptomen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trigeminusneuralgi

Jo, stämmer överens till viss del med min symptom. Dock verkar det oftast vara lokaliserat till käke/kind medan mitt är mer i huvudet.
Citera
2014-07-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag tänker mig mer att sådana här små avgränsat lokaliserade huvudsmärtor som snabbt kommer och går handlar om att kärl vidgas just där och då och påverkar nervvävnad. Att det handlar om hur vi anatomiskt ser ut och att det i regel inte är något farligt. Uppträder det dock dagligen och under lång tid eller om smärtan blir värre i intensitet eller tidslängd kan man väl fundera på ett läkarbesök.

Igår fick jag det vid pastasåserna i butiken. I mitt fall rör det sig om baksidan av huvudet oftast. En fläck med diametern 7 centimeter kanske. Det föregicks av att det i affärens trånga passage i denna gång nödvändigtvis skulle passera folk förbi just mig och just då. En irritation som gav en blodtryckstopp kanske?

Japp, just nu har det t o m varit borta helt 2 dagar under den 1 1/2 vecka jag upplevt det. Så det verkar inte bli värre, komma oftare, eller öka i smärta. Däremot verkar det som sagt inte försvinna helt. Har märkt att det kan komma när jag rör huvudet nedåt, men det är inte alltid så.

Hypokondrisk som man är tror man ju på något livshotande som satt sig i en...
Citera
2014-07-06, 16:06
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Japp, just nu har det t o m varit borta helt 2 dagar under den 1 1/2 vecka jag upplevt det. Så det verkar inte bli värre, komma oftare, eller öka i smärta. Däremot verkar det som sagt inte försvinna helt. Har märkt att det kan komma när jag rör huvudet nedåt, men det är inte alltid så.

Hypokondrisk som man är tror man ju på något livshotande som satt sig i en...

Låter inte som något mycket allvarligt, t.ex. hjärnblödning eller hjärntumör.

Både hjärnblödning och tumör ger mer konstant huvudvärk, snarare än snabba i attacker som kommer och går. Dessutom mår personer med hjärntumör ofta rejält illa när de vaknar på morgonen. Kräkningar på morgonen är också vanliga.

Du har inget symptom som tyder på mycket allvarlig sjukdom. Så det behöver du inte oroa dig för.
Citera
2014-07-07, 08:10
Medlem
Citat:
Låter inte som något mycket allvarligt, t.ex. hjärnblödning eller hjärntumör.

Både hjärnblödning och tumör ger mer konstant huvudvärk, snarare än snabba i attacker som kommer och går. Dessutom mår personer med hjärntumör ofta rejält illa när de vaknar på morgonen. Kräkningar på morgonen är också vanliga.

Du har inget symptom som tyder på mycket allvarlig sjukdom. Så det behöver du inte oroa dig för.

Det känns lugnande och jag tror som du, även om det ligger i hypokondrikerns natur att aldrig bli helt lugn. Att det trots allt är något farligt som finns där under ytan och sakta växer till något farligt.

Det är just det som är det jobbiga, VISSTE jag att detta var helt ofarligt så skulle dessa 3-7 "hugg/ilningar" per dag inte bekomma mig då det inte är en kraftig smärta på något sätt så det är snarare oron som är sjukdomen . Så får väl försöka med vården igen om det inte gett sig om några veckor, de verkade ju inte så pigga nu på o ge mig en tid...
Citera
2014-07-15, 15:34
Medlem
Jahapp, en lever fortfarande. Hade inga som helst "hugg/ilningar" mellan 9/7-13/7 men så har det kommit tillbaka lite igår (2-3 hugg) o idag. Typiskt.

Dock verkar det o ha o göra med min stela nacke, det är så svårt o hinna känna i den där sekunden det sker men det känns definitivt mer som i själva muskulaturen/nerv än inuti skallen. Inga andra symptom har heller tillkommit.

The life of a hypokondriker...
Citera
2015-01-23, 16:35
Medlem
Jag tror jag har samma som en del andra här inne har beskrivit. Mitt debuterade för 5-10 år sedan och har därefter drabbat mig i perioder om några dagar eller ibland veckor, för att sedan försvinna ett tag igen.

För mig har det varit lokaliserat till vänster sida av skalpen/ sidan på tinningen men nu i skrivande stund f.r.o.m igår har jag liknande snabbt övergående blixthugg långt ner på vänster sida bakhuvudet. Håller i sig 1-3 sekunder. Endast allmänpåverkad i så motto att man blir rädd då det kommer helt oannonserat och i mitt fall lika gärna i sängen, framför datorn som på stan.
I natt 02.00 och 03.00 och nu på morgonen/fm 08.00 och 11.00. har nu sovit ut men det återkom nu ytterligare hugg lagom till att jag skulle hugga in på fläskpannkakan.

Känns som man tänker sig att ett litet kärl brister och smärtan som är typ måttlig till stark, är ytligt
lokaliserad och som sagt övergående men tillräckligt obehaglig för att man ibland spontant, med handen tar sig för det onda stället.

Ja, det var jag det.
Verkar ganska likt det en del andra har och om det är denna idiopatiska huggande huvudvärken som man kan googla sig fram till, så tycks den i de flesta fall vara godartad.
Kan tillägga att jag lider av långvarig stress och ångestproblematik.
Senast redigerad av Tjernobylicecream 2015-01-23 kl. 16:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in