• 1
  • 2
2010-11-26, 22:28
Medlem
Jag har ända sedan jag var 12-13 (kanske innan också, minns inte), ibland haft en skarp smärta i på olika punkter i huvudet, ibland bakom ögat. Denna smärta varar i ett par sekunder, och jag kan få den åter om några timmar eller något. (Inte varje dag dock, vad jag lägger märkte till i alla fall)

Vad kand det här bero på? Nackproblem? (sitter en del vid datorn). Jag är tjej och 18 år.

Inga symprom i övrigt. Jag har världens hypokondri och får ibland ångest över det här, i tron om att det är en hjärntumör. Tanken att jag skulle ha en hjärntumör freakar mig out helt.

Är det här ofarligt? Har någon av er upplevt liknande? Upplever alla det här ibland, eller kan jag börja skriva mitt eget Requiem?
Senast redigerad av Periculum 2010-11-26 kl. 22:30.
Citera
2010-11-26, 22:32
Medlem
Fru Vs avatar
Tumörer växer och dina besvär verkar inte ha ändrats över tiden. Tumör är hysteriskt osannolikt.

Hjärnan är en rolig historia. Den har ingen smärtkänsel varför din smärta sannolikt kommer från strukturer runt omkring, möjligen blodkärlen.

Hade jag träffat dig som patient hade jag tagit en noggrann anamnes och sen gjort en neurologisk undersökning.
Citera
2010-11-26, 22:34
Medlem
theguys avatar
Jag har samma sak. men inte sa ofta. allt fran 1-10 ganger per manad. tror inte att de e sa farligt. brukar saga at jag fatt en mini stroke
Citera
2010-11-26, 22:35
Medlem
Divino Codinos avatar
Känner igen symptomen, jag brukar få en rejäl smärta kring ena (vänstra) ögonbrynet.
Citera
2010-11-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Tumörer växer och dina besvär verkar inte ha ändrats över tiden. Tumör är hysteriskt osannolikt.

Hjärnan är en rolig historia. Den har ingen smärtkänsel varför din smärta sannolikt kommer från strukturer runt omkring, möjligen blodkärlen.

Hade jag träffat dig som patient hade jag tagit en noggrann anamnes och sen gjort en neurologisk undersökning.

Men brukar man inte göra en neurologisk undersökning när man misstänker något sådant här?
Citera
2010-11-26, 22:42
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periculum
Men brukar man inte göra en neurologisk undersökning när man misstänker något sådant här?

Jag gör neurologiska undersökningar på alla som har symtom från nervsystemet,från det lilla till det stora. Det blir så mycket enklare att ge lugnande besked när man gjort en ordentlig undersökning.
Citera
2010-11-26, 22:49
Medlem
Fan va sjukt, jag har precis samma sak fast runt vänster tinning. Brukar hinna tänka ungefär "nu får jag blodpropp i hjärnan" innan det försvinner. Riktigt kraftig smärta ca 5 sekunder.
Kommer några gånger per år.
Citera
2010-11-26, 22:49
Medlem
Xindaks avatar
Jag hade något liknande under gymnasietiden men det har försvunnit i vuxen ålder. Smärtan kan mest liknas vid att man hade lagt en gummisnodd runt vänstra örat, dragit den nedåt mot marken och sedan släppt. Gjorde grymt ont i några sekunder och kunde komma någon gång i veckan, alltid på samma sida.

Försvann som sagt när jag blev lite äldre.
Citera
2010-11-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periculum

Bra fråga. Menar du när du misstänker något eller när läkaren misstänker något?
Fru V har svarat riktigt bra och verkar mycket duktig.
Även jag vill kommentera din fråga lite ändå.

Misstänker en läkare en allvarlig sjukdom så undersöker h*n med neurologisk undersökning. Misstänker patienten det, men absolut inte läkaren så är det också bra att lugna oro genom att undersöka lite. I en del situationer oroas patienter om läkaren har för mycket fokus på att hitta någon sjukdom via undersökningar. Andra känner just en sådan stor trygghet, tyvärr vill jag skriva. Jag brukar ofta gå en mellanväg. Jag ger i klartext lugnande besked redan innan neurologisk undersökning om min egna bedömningen egentligen är klar redan innan.
Citera
2014-06-28, 17:45
Medlem
Väldigt gammal tråd men upplever samma som TS.

Har sedan i onsdags haft 5-7 hugg per dag i huvudet på vänster sida. Känns som små blixtar som slår ner och varar i högst en sekund. Oerhört obehagligt. Har mycket stel nacke pga stillasittande jobb så kanske är något som påverkar. Dessutom är jag ofta spänd i kroppen och har allmänt svårt att koppla av, tex spänner jag och gnisslar tänderna mkt på nätterna.

Är lite läskigt och som hypokondriker tänker jag direkt på hjärntumör eller en kommande hjärnblödning, men det kanske är lite långsökt... Mår utmärkt i övrigt och har inga andra symptom. Nån som har tips på vad det kan vara eller om det är nödvändigt o kolla upp?
Citera
2014-06-28, 18:39
Medlem
Det är så svårt o veta om smärtan kommer inifrån huvudet eller mer muskelärt/nerv också.
Citera
2014-06-29, 00:24
Medlem
Slackoffs avatar
Idiopatsik huggande huvudvärktror jag att det kallas.
Man vet aldrig med en ny sorts huvudvärk...det kan ju vara en hjärntumör eller ett anorysm som har exploderat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in