2014-06-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Känsligt att tala om..jag var ju så ung.

Tack för den information du ändå gett oss här. Jag förstår att du är här och följer tråden. För min del känner jag endast aggression mot KW för hans uppträdande. Men känner enormt för Viola och även hennes syster!
Så mycket händer här i världen och det ena ger det andra genom släkter och byar. Men om du skulle känna för det och kan berätta några ord så väntar vi ... Kanske skulle det leda till ett genombrott för denna utredning.
Citera
2014-06-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du kan mycket väl ha rätt i detta. Likväl kan du fel. Tyvärr är det ingen av oss som vet vad EM vet eller inte vet. Endast hon själv och hon lär väl knappast berätta vad hon ev. kan veta.

Javisst vill vi lösa gåtan vad som hände Viola. Tyvärr lär vi knappast göra detta. Alltför lång tid har gått sedan hon försvann. De allra flesta som på något sätt hade med fallet att göra är i dag tyvärr avlidna. Vi får nog hålla oss till teorier av olika slag.

Troligtvis är det ingen som skriver i tråden som någonsin har träffat Karl Widegren. Jag har i a f inte gjort det. Skulle det vara någon så skulle det vara intressant att få höra vad den person alt. de personerna har att berätta om KW hur han verkar ha varit som person.
Säg inte det .... Någon kan ju ha träffat KW här. Men som personen sagt i annat inlägg, han köper inte att man minns allt man sett som barn och kanske inte får sitta på "första parkett" som ung heller. Som barn ser man förälderns generella uppträdande. Men knappast dramatiska saker som är avgörande för hur föräldrars och ens eget fortsatta liv ska gestalta sig! Inte tror jag att allt skedde för öppen ridå 5 dec -48! KW ville nog inte i fängelse av något enda skäl. Men varför de bodde kvar - den frågan kan man kanske få svar på i alla fall ..och kanske litet mer.
Citera
2014-06-28, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag håller med. Och skulle hon ha haft för avsikt att åka buss tillbaka till elevhemmet, så kanske hon gick mot bussen. Men OM hon skulle ha kommit med bussen mot stan, så borde chauffören eller annan ev. passagerare ha sett henne. Fallet blev ju så uppmärksammat. Om inte annat så borde chauffören ha kommit ihåg en passagerare som inte hade pengar med sig; väskan med busspengar fanns ju kvar hemma. OM Viola avsåg att ta sig tillbaka till elevhemmet, återstod väl bara att lifta. Men då borde föraren nog kommit ihåg henne (om han var "god"). Skulle ev. förare varit "ond", så är det en annan sak.

Nej, jag tror inte att Viola överlevde den 5 december 1948.

En sak som torde hinta om att föräldrarna ljög, är att Viola knappast gick ut ur huset lugnt och stilla, som de påstod. Efter misshandel och kränkning låter det mer sannolikt att hon rusade ut (om hon nu kom ut på egna ben).

Precis, hon promenerade inte ut i högdragen protest inte - omöjligt. Ytterst förvånande om hon undkom och nu bor i annan världsdel.
Det troliga är att hon inte kom ut levande ur huset den 5 dec -48.
Intressant är varför KW var så grym mot henne. Hade det med hennes arv att göra, eller var han eller styvmodern svartsjuk. Eller var han alltid en tyrann?
Citera
2014-06-28, 19:24
Medlem
Citat:
Det var jag som var pappan..

....och ett UFO kidnappade Viola....
Citera
2014-06-28, 20:22
Medlem
Citat:

...Eller är du bara trött på tråden och hittar på detta? Många här diskuterar seriöst och det vore synd om någon förstör våra förhoppningar. Allt går att lösa så länge det finns någon i livet som vet något.
Citera
2014-06-28, 21:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varför bodde paret Widegren kvar i bygden?

Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
Säg inte det .... Någon kan ju ha träffat KW här. Men som personen sagt i annat inlägg, han köper inte att man minns allt man sett som barn och kanske inte får sitta på "första parkett" som ung heller. Som barn ser man förälderns generella uppträdande. Men knappast dramatiska saker som är avgörande för hur föräldrars och ens eget fortsatta liv ska gestalta sig! Inte tror jag att allt skedde för öppen ridå 5 dec -48! KW ville nog inte i fängelse av något enda skäl. Men varför de bodde kvar - den frågan kan man kanske få svar på i alla fall ..och kanske litet mer.

Visst kan någon ha gjort det. Han avled ju 1981 så det är inte alls omöjligt. I vilket fall som helst så har i a f ingen skrivit här i tråden att han eller hon har träffat KW eller t.o.m. kände honom.

Den frågan kan man verkligen fråga sig. Varför bodde de kvar i alla år? Misstänker vad du är ute efter och eftersom ingen vet något så visst kan den orsaken också vara fullt möjlig.

Det kan ju också ha varit på det sättet att paret Widegren trivdes i den här bygden - trots allt.

Ett annat olöst försvinnande som hände dryga tre år innan Violas blev inte alls lika omskrivet som hennes. Då försvann en 17-årig yngling och alltså lika gammal som hon var 1948: (FB) Olöst försvinnande: Alf Andreasson, Älvros (Härjedalen), 1945.

Har alltid funderat över att vissa fall blir så otroligt omskrivna medans andra knappast något alls. Nu hade i o f s Violas försvinnande "allt" som behövdes för att göra detta superintressant.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-28 kl. 22:49.
Citera
2014-06-28, 22:27
Medlem
Citat:
...
Citat:

...Eller är du bara trött på tråden och hittar på detta? Många här diskuterar seriöst och det vore synd om någon förstör våra förhoppningar. Allt går att lösa så länge det finns någon i livet som vet något.

Skulle inte förvåna mig om Crime-boy bara skojat till det... ....självaste John Bauer skulle stortrivas här på Flashback!

Förresten undrar jag varför Violas dödsår blev satt till 1958 när hon med största sannolikhet ändå dog redan 1948.
Senast redigerad av Trapizo 2014-06-28 kl. 23:07.
Citera
2014-06-28, 23:26
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst kan någon ha gjort det. Han avled ju 1981 så det är inte alls omöjligt. I vilket fall som helst så har i a f ingen skrivit här i tråden att han eller hon har träffat KW eller t.o.m. kände honom.

Den frågan kan man verkligen fråga sig. Varför bodde de kvar i alla år? Misstänker vad du är ute efter och eftersom ingen vet något så visst kan den orsaken också vara fullt möjlig.

Det kan ju också ha varit på det sättet att paret Widegren trivdes i den här bygden - trots allt.

Ett annat olöst försvinnande som hände dryga tre år innan Violas blev inte alls lika omskrivet som hennes. Då försvann en 17-årig yngling och alltså lika gammal som hon var 1948: (FB) Olöst försvinnande: Alf Andreasson, Älvros (Härjedalen), 1945.

Har alltid funderat över att vissa fall blir så otroligt omskrivna medans andra knappast något alls. Nu hade i o f s Violas försvinnande "allt" som behövdes för att göra detta superintressant.

Jag tänker att:
1, om kroppen fanns gömd på gården skulle det vara en risk att sälja stället och riskera att graven/gömstället röjdes.
2, om de var oskyldiga kände de att det var deras rätt att bo kvar samt att det kan ha funnits ekonomiska aspekter inbakade. A. Gården skulle bli svårsåld B. Vilka pengar skulle de köpa ett nytt ställe för invägt att de redan stod i skuld till Viola?
Citera
2014-06-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
....och ett UFO kidnappade Viola....

Bra svar!
Citera
2014-06-29, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Jag tänker att:
1, om kroppen fanns gömd på gården skulle det vara en risk att sälja stället och riskera att graven/gömstället röjdes.
2, om de var oskyldiga kände de att det var deras rätt att bo kvar samt att det kan ha funnits ekonomiska aspekter inbakade. A. Gården skulle bli svårsåld B. Vilka pengar skulle de köpa ett nytt ställe för invägt att de redan stod i skuld till Viola?

Bra tankegång. Svårsåld var ordet. Nej ingen skulle våga bo där och befara att upptäcka ett lik rätt som det var och kanske råka illa ut.

Men ...undrar om KW inte var smartare än så. Han sa ju att det gick bra att gräva bara han fick ersättning när golv bröts upp. Hon kan ha blivit uppeldad (rök hade setts i skorstenen den natten - kanske rök kom bara av kaffelagning, men om det anmärktes att det kom rök kanske röken inte var den vanliga?) och därefter har man gömt resterna på långt avstånd -

Om barnet som lillasyster lämnat kvar i Helgum, så bör man veta hur gammal systern då var, hon kanske var för ung för att få lov ta hand om det och tvingades lämna det.Frågetecken där.
Citera
2014-06-29, 00:26
Medlem
Citat:
Bra svar!

Tackar! ....
...men en sak som jag funderar på nu, det är om den där vaken....har det stått någonstans hur djupt det egentligen var under isen....om man kunde stå på botten där...fast det var förstås säkert på alltför djupt vatten...synd...
Citera
2014-06-29, 00:28
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Bra tankegång. Svårsåld var ordet. Nej ingen skulle våga bo där och befara att upptäcka ett lik rätt som det var och kanske råka illa ut.

Men ...undrar om KW inte var smartare än så. Han sa ju att det gick bra att gräva bara han fick ersättning när golv bröts upp. Hon kan ha blivit uppeldad (rök hade setts i skorstenen den natten - kanske rök kom bara av kaffelagning, men om det anmärktes att det kom rök kanske röken inte var den vanliga?) och därefter har man gömt resterna på långt avstånd -

Om barnet som lillasyster lämnat kvar i Helgum, så bör man veta hur gammal systern då var, hon kanske var för ung för att få lov ta hand om det och tvingades lämna det.Frågetecken där.
Röken kan mycket väl ha kommit från vedeldning eftersom det var december månad. Att grannar påtalat att det kom rök ur skorstenen kan dock vara en hint om att den var av annan karaktär än vanligt, kanske tjockare eller med annorlunda doft.
Barnet som lämnades kvar är mycket intressant! Var det en gosse måntro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in