• 1
  • 2
2014-06-26, 13:18
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Slitna styrleder beror ofta p dligt balanserade framhjul s det r viktigare att man balanserar dem ofta (typ en gng per r) i takt med slitaget. Om man lmnar in sina dck p ett dckhotell s kan man f dem balanserade i samband med detta och det r vrt kostnaden d man slipper byta leder s ofta.

Att obalans sliter p leder skriver jag under p.
Men jag r rtt insatt i mnet och kan sga att ett dck slits vldigt jmnt om det har blivit korrekt balanserat som nytt s regelbundna balanseringar (som dessutom kostar en hel del) r knappast befogat.
Dremot har jag sett dck av tvivelaktiga mrken som inte r srskilt runda ens som nya och detta blir bara vrre och vrre och till slut kan man t o m se det med blotta gat ven i lg fart. Ett snt dck kan man aldrig f bra med balansering utan det ska bytas och det sliter givetvis oerhrt p leder och lager.
Rengring av flgar (p insidan!) r ocks viktigt och nt som det slarvas med.
Citera
2014-06-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det dr mste hra till ovanligheterna, jag kr ju skitbilar, Franska, Tyska och Italienska. Jag kan rkna kulledsbytena p en hand, ngra spindelleder har ju gtt, och en eller tv styrleder. Totalt tror jag att jag bytt 5 kulleder p egna bilar och ungefr 90000 mil. Varav tv p en misshandlad och snkt entusiastbil som inte gtt mer n 6-700 mil i min go.

Men om man vill terfetta en spindelled, vilket jag anser inte behvs s lnge gummidamaskerna p dem r hela, s borde det vara precis lika verksamt att ta en spruta och spruta in det under gummidamasken, och framfrallt att byta damasken om den inte r tt. S lnge de aldrig torkar ut s kommer de inte haverera fort.

Uppifrn mste det vara omjligt att f ner konsistensfett runt hela leden. Mjligtvis krypande rostlsare. Det mste tryckas in underifrn eller ifrn sida.
Citera
2014-06-27, 06:53
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 374196
Uppifrn mste det vara omjligt att f ner konsistensfett runt hela leden. Mjligtvis krypande rostlsare. Det mste tryckas in underifrn eller ifrn sida.
Kulan rr sig i leden s visst fr man ner det lite i den, srskilt om det finns spr i lagret. Fettet har som sagt frst och frmst en vattenavvisande effekt och inte s mycket smrjande, det str plasten fr. S s lnge den inte tillts att torka ut s skulle jag sga att det kan hjlpa en torr led att smrjas ovanifrn.
Givetvis r det inte lika effektivt som att trycksmrja den och f ut gammalt fett och kondens, men trots allt.

Men som jag skrivit, jag r vldigt tveksam till nyttan av att smrja en modern kulled vht. Se till att damasken r hel, vid behov byt den och terfetta s gott det gr runt kulan, s kommer den hlla ett tag till, men r det verkligen vrt jobbet?
Citera
2014-06-27, 08:42
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Kulan rr sig i leden s visst fr man ner det lite i den, srskilt om det finns spr i lagret. Fettet har som sagt frst och frmst en vattenavvisande effekt och inte s mycket smrjande, det str plasten fr. S s lnge den inte tillts att torka ut s skulle jag sga att det kan hjlpa en torr led att smrjas ovanifrn.
Givetvis r det inte lika effektivt som att trycksmrja den och f ut gammalt fett och kondens, men trots allt.

Men som jag skrivit, jag r vldigt tveksam till nyttan av att smrja en modern kulled vht. Se till att damasken r hel, vid behov byt den och terfetta s gott det gr runt kulan, s kommer den hlla ett tag till, men r det verkligen vrt jobbet?

En smrjnippel med tillhrande spruta r ett fantastiskt verktyg om man vill tvinga in fett med hgt tryck, det r tskilliga kilos kraft p det man sprutar in och det har en frmga att trnga in i alla hligheter. Det r s att sga den grundlggande funktionen med denna uppfinning.

Plast r plast och den r i sig ganska mjuk och tl inga strre direkta frslitningar. Och en bil r tung - p spindellederna vilar i princip hela framvagnen! Men den r ven "hal", ltt att forma och framfr allt billig att tillverka s i en led lmpar det sig utmrkt fr att forma en zon bakom t ex en sfrisk kula. Och jag hvdar fortfarande att fettet r den huvudsakliga orsaken till att leden fungerar under lngre tid, avsaknad av fett skulle frkorta ledens livslngd till ngra f timmar i bsta fall, skulle det bli metall mot plast s skulle leden ntas ut p nolltid!
Gummits uppgift r att hlla borta skrp, kondens och froreningar. Trasigt gummi resulterar ofelbart i att partiklar trnger in och pskyndar ntningen - fett eller ej - och snart r glappet ett faktum.

Och hur skulle man kunna byta en damask runt en led? Att byta damasken runt en drivaxel r en sak men inga leder har utbytbara damasker.
Citera
2014-06-27, 10:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Och hur skulle man kunna byta en damask runt en led? Att byta damasken runt en drivaxel r en sak men inga leder har utbytbara damasker.
Finns rtt mycket olika plaster med lika mnga olika egenskaper och anvndningsomrden. I en kulled, som inte ska smrjas fr det finns ju det med, s r det nylon.

Att byta en damask r inga problem, det finns att f tag p utbytes till vissa. Men terigen, d r vi dr, ja en damask r billigare n en ny kulled, men nr man nd har loss det, varfr inte byta hela skiten?
Har gjort s nn enstaka gng att jag piratat en hel damask frn kasserad styrled och satt p en hel styrled med trasig damask, men det har bara varit fr att jag inte haft nn led. Man kan ju rdda en gammal bil ett tag till p det sttet.
Citera
2014-06-27, 11:17
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Finns rtt mycket olika plaster med lika mnga olika egenskaper och anvndningsomrden. I en kulled, som inte ska smrjas fr det finns ju det med, s r det nylon.

Att byta en damask r inga problem, det finns att f tag p utbytes till vissa. Men terigen, d r vi dr, ja en damask r billigare n en ny kulled, men nr man nd har loss det, varfr inte byta hela skiten?
Har gjort s nn enstaka gng att jag piratat en hel damask frn kasserad styrled och satt p en hel styrled med trasig damask, men det har bara varit fr att jag inte haft nn led. Man kan ju rdda en gammal bil ett tag till p det sttet.

Ja det kanske gr att byta damask med lite pyssel men som du sger: frgan r om det r vrt det. Och jag har aldrig sett ngon som sljer lsa sna men visst kan det finnas. Blir bara frvnad att det frekommer, snart gr det ju knappt att kpa lsa delar utan man brukar bara slja hela enheter. Oavsett vad det gller. Frsk f tag p lsa kol t ex!

I vissa kulleder dr liten eller obefintlig belastning frekommer funkar skert nylon + en klick fett (dr fettet fortfarande gr jobbet!). P en bil dr hg belastning frekommer: inte en sportmssa! Dr krvs ett fetthinna. Period. Annars skulle man ju kunna tillverka kullager i nylon med ttringar och dessa skulle bli lika hllbara som kullager i stl....
Citera
2014-06-27, 12:18
Moderator
Citat:
Ja det kanske gr att byta damask med lite pyssel men som du sger: frgan r om det r vrt det. Och jag har aldrig sett ngon som sljer lsa sna men visst kan det finnas. Blir bara frvnad att det frekommer, snart gr det ju knappt att kpa lsa delar utan man brukar bara slja hela enheter. Oavsett vad det gller. Frsk f tag p lsa kol t ex!

I vissa kulleder dr liten eller obefintlig belastning frekommer funkar skert nylon + en klick fett (dr fettet fortfarande gr jobbet!). P en bil dr hg belastning frekommer: inte en sportmssa! Dr krvs ett fetthinna. Period. Annars skulle man ju kunna tillverka kullager i nylon med ttringar och dessa skulle bli lika hllbara som kullager i stl....
Gr ju inte riktigt att jmfra ett kullager med en kulled. http://library.delphi.com/images/lib...-729_20974.jpg
Hittade en bra bild p hur det ser ut inuti en frisk kulled. En fettsmord, fr det finns ju det med, ser helt annorlunda ut. Som du kan se s har fett inte med friktionsegenskaperna i den att gra. Eventuellt fett ligger i kanterna och ser till att fukt inte kommer t.
Citera
2014-06-27, 14:13
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Gr ju inte riktigt att jmfra ett kullager med en kulled. http://library.delphi.com/images/lib...-729_20974.jpg
Hittade en bra bild p hur det ser ut inuti en frisk kulled. En fettsmord, fr det finns ju det med, ser helt annorlunda ut. Som du kan se s har fett inte med friktionsegenskaperna i den att gra. Eventuellt fett ligger i kanterna och ser till att fukt inte kommer t.

Nja, jag kan ge mig till 50%. Jag kan ha fel, hnde faktiskt ocks en gng 1984 men p en styrled r det ju liten och ingen belastning jmfrt med en spindelled. Dr kanske nylon, en gnutta fett och en vlpolerad stlkula som sedan r ordentligt ttad med en gummidamask duger gott.
P en spindelled som ska hlla tskilliga 100kg mste det vara fetthinnan som snker friktionen och frhindrar direkt nerntning - p samma stt som i de flesta andra rrliga delar i en bil.
Kan ingen som har bytt en spindelled nyligen ta isr den och underska saken?
Citera
2014-06-28, 12:16
Medlem
provocative77s avatar
Det man kanske ska tnka p r att dagens leder r konstruerade att vara underhllsfria.
Borrar man o gngar ett hl somt trycker in fett s ndrar man konstruktionen vilket kan medfra att man frsmrar n att frbttra. Tl till exempel plast o gummidelar av fettet? Klarar detaljerna av det ndrade trycket?
Jag r skeptisk.
Citera
2014-06-28, 22:16
Om man inte har fett i leden s slits stlet i leden ut misstnker jag.
Citera
2014-07-03, 15:04
Medlem
Citat:
Ja det hr kan funka. Och med tanke p att leder inte r gratis och nrmast blivit en frbrukningsvara s ger jag det tummen upp.
Har en polare med en ldre S80 som gtt 20' mil nu och han r inne p fjrde bytet av diverse leder i framvagnen. Bara Volvo original. Har svurit mer n en gng ver hur hutlst dyrt det blev.
Jag r inte insatt i detta men jag kan tnka mig att vilket fett man anvnder r rtt underordnat. Mo2-fett brukar annars anvndas till leder och knutar. Sen finns det ju redan fett dr sen frut och detta ska vl nrmast tnkas som ett komplement.

Ett tips: frsk f tag p en kasserad P-nde eller styrled och dissekera den fr att underska hur och var du ska borra. Du mste ju se s att nippeln sitter s pass djupt in s att den nr fram till sjlva "sklen". Det mste vl ocks vara tillrckligt med gods fr att nippeln ska kunna gngas fast.

terkoppla grna med resultat om du skrider till verket!

Jag fick idag tag i en kasserad spindelledled (dock frn ett annat bilmrke renault)
Provborrade bde ifrn sidan och underifrn. Det var ca 5mm gods att arbeta med. rcker till att gnga i en m6 nippel. Det fanns ingen plast inuti, Dvs metall mot metall. Det syntes att det var lite lite fett p leden.
Mao. Ingen plast som kan ta skada , gott om gods fr att inte frsmra konstruktionen. Det ska nog funka med vilket entreprenadfett som helst. terstr att prova p volvon. terkommer med resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in