Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Kulan rr sig i leden s visst fr man ner det lite i den, srskilt om det finns spr i lagret. Fettet har som sagt frst och frmst en vattenavvisande effekt och inte s mycket smrjande, det str plasten fr. S s lnge den inte tillts att torka ut s skulle jag sga att det kan hjlpa en torr led att smrjas ovanifrn.
Givetvis r det inte lika effektivt som att trycksmrja den och f ut gammalt fett och kondens, men trots allt.
Men som jag skrivit, jag r vldigt tveksam till nyttan av att smrja en modern kulled vht. Se till att damasken r hel, vid behov byt den och terfetta s gott det gr runt kulan, s kommer den hlla ett tag till, men r det verkligen vrt jobbet?
En smrjnippel med tillhrande spruta r ett fantastiskt verktyg om man vill tvinga in fett med hgt tryck, det r tskilliga kilos kraft p det man sprutar in och det har en frmga att trnga in i alla hligheter. Det r s att sga den grundlggande funktionen med denna uppfinning.
Plast r plast och den r i sig ganska mjuk och tl inga strre direkta frslitningar. Och en bil r tung - p spindellederna vilar i princip hela framvagnen! Men den r ven "hal", ltt att forma och framfr allt billig att tillverka s i en led lmpar det sig utmrkt fr att forma en zon bakom t ex en sfrisk kula. Och jag hvdar fortfarande att fettet r den huvudsakliga orsaken till att leden fungerar under lngre tid, avsaknad av fett skulle frkorta ledens livslngd till ngra f timmar i bsta fall, skulle det bli metall mot plast s skulle leden ntas ut p nolltid!
Gummits uppgift r att hlla borta skrp, kondens och froreningar. Trasigt gummi resulterar ofelbart i att partiklar trnger in och pskyndar ntningen - fett eller ej - och snart r glappet ett faktum.
Och hur skulle man kunna byta en damask runt en led? Att byta damasken runt en
drivaxel r en sak men inga leder har utbytbara damasker.