• 1
  • 2
2014-06-25, 20:27
Medlem
Jag har en v70 -99.
Har funderat lnge p om man skulle montera smrjnipplar p styrleder och spindelleder i framvagnen.
Jag har fr mig att det fanns p bilarna frr, men det togs vl bort och heter numera "underhllsfria"

Har ngon nn erfarenhet?
Ngon som har monterat sjlv?
Hur ser en led ut inuti? r det plast i dom, som reagera med fett kanske?
Visst byttes det vl inte leder lika ofta frr , nr de kunde smrjas?
Citera
2014-06-25, 20:34
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 374196
Jag har en v70 -99.
Har funderat lnge p om man skulle montera smrjnipplar p styrleder och spindelleder i framvagnen.
Jag har fr mig att det fanns p bilarna frr, men det togs vl bort och heter numera "underhllsfria"

Har ngon nn erfarenhet?
Ngon som har monterat sjlv?
Hur ser en led ut inuti? r det plast i dom, som reagera med fett kanske?
Visst byttes det vl inte leder lika ofta frr , nr de kunde smrjas?
Frr var lederna helt annorlunda, de kanske inte byttes lika ofta, men de skulle ha nytt fett var 100:e mil. Det var ofta mssingbussningar som brotschades in fr hand.
Moderna kulleder r verlgsna p i princip alla stt, hllbarhet och pris framfrallt. Idag hller lederna ltt 20000 mil och r enkla och billiga att byta.
Visst kan du borra in smrjnipplar, men var beredd p att lgga mer tid p att gra det n det tar att byta dem. r det verkligen vrt det fr 4 st leder som kanske byts en gng under bilens livstid?
Citera
2014-06-25, 20:44
Medlem
Inte hller de vl 20000 mil? Jag har bytt p alla fyra p min v70 , som inte passerat 20000 n. Nr jag kpte den hade den gtt 14000 , s jag vet inte om det var frsta gngen.

Jag tnker att det skulle inte vara s komplicerat att montera, visst det tar vl ngra timmar.
Man behller ocks framvagnsinstllningen om man slipper byta dom.

Jag har en knsla av att det gjordes rejlare delar frr , att idag r de gjorda fr att inte hlla s lnge , fr att tillverkarna ska f slja reservdelar.
Citera
2014-06-25, 21:09
Medlem
-defekt-s avatar
Du behver nog byta lite mer delar i framvagnen, att srtyrlederna inte hller kan bero p att spindellederna r slut eller/och fjderbenslagringarna. Sen kan man kpa kvalitet eller biltema.
Citera
2014-06-25, 21:17
Medlem
JudisktOckers avatar
v70 som gtt 20k? Kp billigaste delarna du kan hitta p biltema och skruvat. r det en dyr del s leta p skrotarna efter en likadan fast fungerande del.
Citera
2014-06-25, 21:17
Medlem
Under fem r som jag haft bilen har jag bytt alla leder en gng, en efter en , efter att de glappat hos bilprovningen.
Det r inget fel p dem nu eller ngot terkommande.
Bara en tanke att de kanske inte skulle behvas bytas fler gnger om man smrjer dom.

r det ngon som har slaktat en led och vet vad de innerhller?
Plast mot metall , eller mssing eller metall-metall?
Senast redigerad av 374196 2014-06-25 kl. 21:21.
Citera
2014-06-25, 21:47
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 374196
Inte hller de vl 20000 mil? Jag har bytt p alla fyra p min v70 , som inte passerat 20000 n. Nr jag kpte den hade den gtt 14000 , s jag vet inte om det var frsta gngen.

Jag tnker att det skulle inte vara s komplicerat att montera, visst det tar vl ngra timmar.
Man behller ocks framvagnsinstllningen om man slipper byta dom.

Jag har en knsla av att det gjordes rejlare delar frr , att idag r de gjorda fr att inte hlla s lnge , fr att tillverkarna ska f slja reservdelar.
Frr skrotades bilar nr de gtt 20000 mil, ofta med flera bytta spindelleder under tiden. Det r bttre nu.

En kulled innehller en stlkula infattad i en plastlagring. Fettet r till fr att hlla vattnet borta. Knns hursomhelst vldigt ovrt det att lgga ner jobbet.
Citera
2014-06-25, 22:25
Medlem
zoombos avatar
Iden r god. Ett par pumpningar varje halvr och dom hller bilen ut. Eller s lnge som gummit r intakt iaf. ven om det idag r plast i lederna. Fettet har precis samma uppgift som det alltid har haft; lgg sig mellan tv ytor och minska friktionen nr dessa mter varandra med en oljefilm. Att det stter bort fukt fr man p kpet.
Det dr med att smrja var 100:e mil var kanske p 40-talet, sen blev det "rundsmrjning" vid varje oljeservice.
Men hur ska du f fast nipplarna? Borrar man s blir det spn som delvis hamnar inne i leden och fastnar i fettet och det r givetvis mindre bra.
Citera
2014-06-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Iden r god. Ett par pumpningar varje halvr och dom hller bilen ut. Eller s lnge som gummit r intakt iaf. ven om det idag r plast i lederna. Fettet har precis samma uppgift som det alltid har haft; lgg sig mellan tv ytor och minska friktionen nr dessa mter varandra med en oljefilm. Att det stter bort fukt fr man p kpet.
Det dr med att smrja var 100:e mil var kanske p 40-talet, sen blev det "rundsmrjning" vid varje oljeservice.
Men hur ska du f fast nipplarna? Borrar man s blir det spn som delvis hamnar inne i leden och fastnar i fettet och det r givetvis mindre bra.

Fungerar det s r det ju sknt att slippa en tva p det iaf p bes.
Har tnkt gra mig ett planborr och borra frsiktigt. Jag kan ju intr garantera att det inte blir ngra spnor kvar i botten p hlet. Men jag ska prova iaf.

Sista funderingen.
Plasten i leden kanske reagerar p fettet. Litium fett r vl snll mot plaster och gummi?
Citera
2014-06-26, 11:34
Medlem
zoombos avatar
Ja det hr kan funka. Och med tanke p att leder inte r gratis och nrmast blivit en frbrukningsvara s ger jag det tummen upp.
Har en polare med en ldre S80 som gtt 20' mil nu och han r inne p fjrde bytet av diverse leder i framvagnen. Bara Volvo original. Har svurit mer n en gng ver hur hutlst dyrt det blev.
Jag r inte insatt i detta men jag kan tnka mig att vilket fett man anvnder r rtt underordnat. Mo2-fett brukar annars anvndas till leder och knutar. Sen finns det ju redan fett dr sen frut och detta ska vl nrmast tnkas som ett komplement.

Ett tips: frsk f tag p en kasserad P-nde eller styrled och dissekera den fr att underska hur och var du ska borra. Du mste ju se s att nippeln sitter s pass djupt in s att den nr fram till sjlva "sklen". Det mste vl ocks vara tillrckligt med gods fr att nippeln ska kunna gngas fast.

terkoppla grna med resultat om du skrider till verket!
Citera
2014-06-26, 12:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ja det hr kan funka. Och med tanke p att leder inte r gratis och nrmast blivit en frbrukningsvara s ger jag det tummen upp.
Har en polare med en ldre S80 som gtt 20' mil nu och han r inne p fjrde bytet av diverse leder i framvagnen. Bara Volvo original. Har svurit mer n en gng ver hur hutlst dyrt det blev.
Jag r inte insatt i detta men jag kan tnka mig att vilket fett man anvnder r rtt underordnat. Mo2-fett brukar annars anvndas till leder och knutar. Sen finns det ju redan fett dr sen frut och detta ska vl nrmast tnkas som ett komplement.

Ett tips: frsk f tag p en kasserad P-nde eller styrled och dissekera den fr att underska hur och var du ska borra. Du mste ju se s att nippeln sitter s pass djupt in s att den nr fram till sjlva "sklen". Det mste vl ocks vara tillrckligt med gods fr att nippeln ska kunna gngas fast.

Slitna styrleder beror ofta p dligt balanserade framhjul s det r viktigare att man balanserar dem ofta (typ en gng per r) i takt med slitaget. Om man lmnar in sina dck p ett dckhotell s kan man f dem balanserade i samband med detta och det r vrt kostnaden d man slipper byta leder s ofta.
Citera
2014-06-26, 13:16
Moderator
Citat:

Det dr mste hra till ovanligheterna, jag kr ju skitbilar, Franska, Tyska och Italienska. Jag kan rkna kulledsbytena p en hand, ngra spindelleder har ju gtt, och en eller tv styrleder. Totalt tror jag att jag bytt 5 kulleder p egna bilar och ungefr 90000 mil. Varav tv p en misshandlad och snkt entusiastbil som inte gtt mer n 6-700 mil i min go.

Men om man vill terfetta en spindelled, vilket jag anser inte behvs s lnge gummidamaskerna p dem r hela, s borde det vara precis lika verksamt att ta en spruta och spruta in det under gummidamasken, och framfrallt att byta damasken om den inte r tt. S lnge de aldrig torkar ut s kommer de inte haverera fort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in