2014-06-28, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Obduktion är klar eftersom de fick begrava flickan, men än så länge är det sekretess.

Eftersom dessa filurer fortfarande är häktade har inte obduktionen friat dem, eller inte heller kommit fram till att flickan dog av naturliga orsaker eller självförvållad skörhet!

Det är den stora frågan; vem av dessa dödade flickan, eller om det är båda. Det kommer att framkomma vad polisen och åklagaren kommit fram till när åtalen är klara. Sen är det upp till domstolen att ta ställning till om åklagaren uppfyller sin bevisbörda, enligt åtalet med de slutsatser hon kommit till.

Jag tror mycket hänger på lojaliteten och kärleken mellan dessa två äkta makar och till de egna barnen. Om någon av dessa berättar trovärdigt vad som skedde så är händelseförloppet en sak som kan ändra utgången för kvinnan. Det är bara för henne att tuta och köra, med förtryckt kvinna snack och elak man så har hon stora chanser att få sympatier. Det var trots allt mannen som hade det juridiska ansvaret och bestämde. Jag tror på att kvinnans advokat vet hur hur ska få fram att hennes klient också är offer för en manskultur.

Personligen så tycker jag att de båda är lika vidriga, och jag är glad för deras barn skull, som säkert fått en bra hem i sommar. De får uppleva svenska sommaren med bad, glass, bullar, saft och bär i en svensk familj. Så som barn ska ha det.

OK- om obduktionen är klar så är väl någon eller båda två av de misstänkta skyldiga till mord, dråp eller vållande till annans död. Jag vet inte hurudana de är, om de är vidriga människor som trots allt älskar varandra och sina gemensamma barn. Eller om de är som folk är mest. Men jag tror att kvinnan är skyldig, snarare än mannen.
Citera
2014-06-28, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
OK- om obduktionen är klar så är väl någon eller båda två av de misstänkta skyldiga till mord, dråp eller vållande till annans död. Jag vet inte hurudana de är, om de är vidriga människor som trots allt älskar varandra och sina gemensamma barn. Eller om de är som folk är mest. Men jag tror att kvinnan är skyldig, snarare än mannen.

Svaren på alla dessa frågeställningar kommer vid rättegången. Det ska onekligen bli spännande att se hur de lägger upp sina försvar och hur stark kärleken är. Det är nu vi får se hur stark lojaliteten är när de kämpar för sin överlevnad.

Eftersom det är Flashback får man spekulera!

Jag tror kvinnan har lättast att ta sig ur knipan om det inte är styrkt i övrigt att hon är mest skyldig. Jag tror hennes kärlek till barnen är mäktigare än kärleken till mannen. Min åsikt är att den karln är inget att ha, och att vilken kvinna som helst har det bättre ensam än med en luspank mytoman. Det verkar som hon lurades till att tro att det var kärlek, när en klan ville förflytta sig till Sverige. Kvinnan måste också ta i beaktande att hennes liv är i fara när alla skyller på henne, och att det finns en heders- och hämndkultur som inte kommer vara nådig mot henne.

Tiden i häktet har gett dem båda tid att reflektera över sina liv. Skulle inte förvåna mig om detta slutar med att hon får skyddad identitet med sina barn när detta är över rättsligt.
Citera
2014-06-28, 16:03
Medlem
Citat:
Svaren på alla dessa frågeställningar kommer vid rättegången. Det ska onekligen bli spännande att se hur de lägger upp sina försvar och hur stark kärleken är. Det är nu vi får se hur stark lojaliteten är när de kämpar för sin överlevnad.

Eftersom det är Flashback får man spekulera!

Jag tror kvinnan har lättast att ta sig ur knipan om det inte är styrkt i övrigt att hon är mest skyldig. Jag tror hennes kärlek till barnen är mäktigare än kärleken till mannen. Min åsikt är att den karln är inget att ha, och att vilken kvinna som helst har det bättre ensam än med en luspank mytoman. Det verkar som hon lurades till att tro att det var kärlek, när en klan ville förflytta sig till Sverige. Kvinnan måste också ta i beaktande att hennes liv är i fara när alla skyller på henne, och att det finns en heders- och hämndkultur som inte kommer vara nådig mot henne.

Tiden i häktet har gett dem båda tid att reflektera över sina liv. Skulle inte förvåna mig om detta slutar med att hon får skyddad identitet med sina barn när detta är över rättsligt.

Jag saknar inte empati för Yara. Men jag vill hålla mig till fakta och spekulera utifrån fakta. Det är inte fakta att mannen är en mytoman, att han skulle ha ett ''bluffexamen'' är inte bevisat på något sätt. Om kvinnan lurades till giftermål med sin make vet jag inte heller om. Det har nämligen också förekommit uppgifter att hon gifte mot sin familjs vilja. Mannens släkt bor inte i Sverige, såvitt vi vet. Däremot har kvinnan flera släktingar här. Kvinnan kom hit först och fick PUT. Sedan tog hit sin man. Hon kanske inte är det svaga misshandlade hustruoffret som många av er verkar tro.
Citera
2014-06-28, 16:05
Medlem
Är pappan kvar i landet?
Citera
2014-06-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enochfemtio2
Är pappan kvar i landet?

Jag tror det. För några dagar sedan ansökte han förlängd visering för att få vara med i rättegången, enligt media.
Citera
2014-06-28, 17:40
Medlem
Citat:
Jag saknar inte empati för Yara. Men jag vill hålla mig till fakta och spekulera utifrån fakta. Det är inte fakta att mannen är en mytoman, att han skulle ha ett ''bluffexamen'' är inte bevisat på något sätt. Om kvinnan lurades till giftermål med sin make vet jag inte heller om. Det har nämligen också förekommit uppgifter att hon gifte mot sin familjs vilja. Mannens släkt bor inte i Sverige, såvitt vi vet. Däremot har kvinnan flera släktingar här. Kvinnan kom hit först och fick PUT. Sedan tog hit sin man. Hon kanske inte är det svaga misshandlade hustruoffret som många av er verkar tro.

Jaså. Du spekulerar utifrån fakta?

Akut leukemi? Medicinsk skörhet för slag med och utan tillhygge? Flickan kan ha varit våldsam?

Du kanske kan vara så vänlig och redovisa det minsta korn du och för den delen tantigheter har
för de spekulationerna om Ys hälsa och psyke.
Citera
2014-06-28, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jaså. Du spekulerar utifrån fakta?

Akut leukemi? Medicinsk skörhet för slag med och utan tillhygge? Flickan kan ha varit våldsam?

Du kanske kan vara så vänlig och redovisa det minsta korn du och för den delen tantigheter har
för de spekulationerna om Ys hälsa och psyke.

För det första har jag aldrig skrivit att ''flickan kan ha varit våldsam'' eller ''medicinskt skörhet för slag med och utan tillhygge''. Du blandar mina inlägg med någon annans. Men att blåmärken kan uppstå till följd av akut leukemi har jag skrivit och det är ett faktum. Om det är så i Yaras fall framstår dock ganska långsökt. Särskilt när vi nu vet att obduktionen är färdig och MGM inte är släppta. Jag orkar inte spekulera om äktheten av Ramis universitetsexamen eller om den biologiska pappans, mammans, migrationsverkets, socialtjänstens, polisens skuld. Jag är enbart intresserad av att veta vad som hände Yara och ven eller vilka de var som orsakade hennes död.
Citera
2014-06-28, 18:14
Medlem
Citat:
För det första har jag aldrig skrivit att ''flickan kan ha varit våldsam'' eller ''medicinskt skörhet för slag med och utan tillhygge''. Du blandar mina inlägg med någon annans. Men att blåmärken kan uppstå till följd av akut leukemi har jag skrivit och det är ett faktum. Om det är så i Yaras fall framstår dock ganska långsökt. Särskilt när vi nu vet att obduktionen är färdig och MGM inte är släppta. Jag orkar inte spekulera om äktheten av Ramis universitetsexamen eller om den biologiska pappans, mammans, migrationsverkets, socialtjänstens, polisens skuld. Jag är enbart intresserad av att veta vad som hände Yara och ven eller vilka de var som orsakade hennes död.

Du saknar helt logiskt tänkande, för de alternativen du tar upp skulle visa på att flickan dog en naturlig död. Hade så varit fallet hade inte åklagaren kunnat få igenom förlängd häktning efter obduktionen.

Du får tro vad du vill med allt som rör detta par och deras bakgrund har relevans, eftersom de fick flickan i sin vård. I domstol tar man i beaktande det du anser oviktigt; de åtalades bakgrund och trovärdighet.

Det enda du är intresserad av är inte vad denna sak handlar om, det är allvarligare än så. Så diskussionen kommer fortsätta utan att du bestämmer om vad som är av intresse för saken.
Citera
2014-06-28, 18:48
Bannlyst
Citat:
Obduktion är klar eftersom de fick begrava flickan, men än så länge är det sekretess.

Eftersom dessa filurer fortfarande är häktade har inte obduktionen friat dem, eller inte heller kommit fram till att flickan dog av naturliga orsaker eller självförvållad skörhet!
Rent formellt är inte obduktionen klar förrän det slutgiltiga protokollet är underskrivet. I och med att föräldrarna fortfarande sitter häktade och kroppen är släppt är däremot dödsorsaken klar och har säkert varit det i princip omedelbart vid obduktionen. Det som återstår är drogscreening, dna-tester för att utesluta ärftliga sjukdomar och annat som inte har ett dugg med dödsorsaken att göra. Det är ett sätt för åklagaren att ha både hängslen och livrem om även advokaten skulle börja yra om akut leukemi, ärftlig klenhet eller mystiska droger.
Citera
2014-06-28, 18:54
Medlem
Bra är att det görs utredning med kvalitet någonstans...
Citera
2014-06-28, 19:04
Medlem
..om socialtjänst och Tingsrätt utrett med kvalitet... så hade Yara levt idag, enligt mig!
Citera
2014-06-28, 19:27
Medlem
Citat:

Så låt då bli att plantera och hitta på saker om barnet när du söker skäl till att paret var normalt och/eller oskyldigt. Det finns en hårfin gräns också på FB och den gränsen gäller lögnaktiga spekulationer om en mördad 8 åring. För att utrycka det milt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in