• 1
  • 2
2006-10-24, 11:22
Medlem
Burtons avatar
Tjenare.
Sitter här och funderar och letar efter bostadsköer i dem större städerna. Göteborg är väll huvudmålet men även till de andra större studenstäderna vore underbart att hitta köer att skriva upp sig på.

Jag har letat efter köer i Göteborg men har väldigt svårt att hitta.
Bostadsguidengbg.com hävdar att det finns över 50 bostadsköer men att de flesta inte är allmänt kända. Nån som har erfarenhet av denna guide? Är den värd att skaffa?

Men som sagt, tips på bostadsköer eller andra sätt att skaffa bostad i de större studenstäderna uppskattas.
Citera
2013-10-15, 00:04
Medlem
Bostadsköer att ställa sig i?

Hej! Jag studerar just nu 2:a året på ekonomilinjen i Kristianstad och utbildar mig först och främst till revisor. Då jag anser att detta är ett arbete man kan jobba med överallt i landet tänkte jag att det kanske vore smart att ställa upp sig i lite olika bostadsköer runtom i landet.
Har googlat runt lite och ställt mig i kö på följande sidor:
http://www.uppsalahem.se/
http://www.lkf.se/
http://www.helsingborgshem.se/
http://www.sollentunahem.se/default.aspx
Samt att jag sedan tidigare står i kö på:
http://www.abk.se/

Som jag förstått det kostar Stockholms och Malmös bostadsköer och som student vet jag inte om jag vill betala för en bostadskö jag inte vet säkert om jag kommer att använda mig av. Jag har även uppfattat det som att Göteborgs bostadskö är totalt onödig att gå med i då det inte spelar nån roll hur länge man varit registrerad utan hyresvärden väljer själv vem som får lägenheten?

Nu skulle jag gärna vilja ha tips om fler gratis bostadsköer som är värda att ställa sig i och gärna några fler nära större städer som (som Sollentuna är till Stockholm) där man kan pendla till jobbet om man skulle få jobb i innerstaden.

Tack i förhand för svar!

Edit: Jag menar då bostadsköer man tjänar på att stå med i kön en längre tid i.
Senast redigerad av andols91 2013-10-15 kl. 00:52.
Citera
2013-10-15, 00:26
Medlem
FooFighterss avatar
Tyresö Bostäder http://www.tyresobostader.se/CM/Temp...8-0bd7f9f1b435
Citera
2013-10-15, 00:27
Medlem
SkateBlinds avatar
hfab.se halmstad
Citera
2013-10-15, 01:35
Medlem
www.obo.se, Örebro Bostäder.
Citera
2013-10-15, 07:31
Medlem
Bra initiativ!

Borås: http://www.bostader.boras.se/

Strömstad: http://www.stromstadsbyggen.se/

Båda är gratis. Boråskön kräver dock inloggning minst en gång/halvår för att inte förlora sin köplats.
Citera
2013-10-16, 18:25
Medlem
Det finns redan en lång tråd om det här.
Citera
2014-06-28, 15:46
Medlem
Samlingstråd för Bostadsbolag med Bostadsköer

Hej, jag fick höra av en polare att jag var en idiot för att jag inte stod uppskriven i någon bostadskö. Nu kanske han uttryckte det lite hårt i det här fallet, men jag förstår hur han resonerar.

Eftersom det är helt gratis (I de flesta fall) att stå i bostadskö och eftersom det ej kräver någon större ansträngning att stå kvar kön, så är det ju faktiskt rätt korkat att inte stå skriven någonstans, iallafall om du har planer på att skaffa egen lägenhet inom en snar framtid.

Så jag tänkte ta och gardera mig rejält nu, genom att ställa mig i istort sett varenda bostadskö vårt avlånga land har att erbjuda. Men tänkte prioritera bostadsköer i de större städerna samt student städer, iallafall till en början.

Det är här jag behöver er hjälp, det enda bostadsbolaget med köpoäng som jag känner till är Eidar (Trollhättan). Efter att ha skummat runt på Flashback och läst diverse trådar så är jag fortfarande inte nöjd, de flesta trådar riktar helt in sig på bostadsköer i Stockholm och som vi alla vet är det nästintill omöjligt att få lägenhet där just nu.

Så vilka bostadsbolag med kö/poängsystem känner ni till? Som sagt är jag mest intresserad av bostadsbolag i större svenska städer samt studentstäder. Bostadsbolag i Göteborg är nog det jag är allra mest intresserad av just nu, eftersom Trollhättan ligger rätt nära till. Men häv gärna ur er all kännedom ni har om bostadsbolag med köpoängs upplägg ändå, även om de inte ligger nära mitt område.

Tack.
Citera
2014-06-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Hej, jag fick höra av en polare att jag var en idiot för att jag inte stod uppskriven i någon bostadskö. Nu kanske han uttryckte det lite hårt i det här fallet, men jag förstår hur han resonerar.

Eftersom det är helt gratis (I de flesta fall) att stå i bostadskö och eftersom det ej kräver någon större ansträngning att stå kvar kön, så är det ju faktiskt rätt korkat att inte stå skriven någonstans, iallafall om du har planer på att skaffa egen lägenhet inom en snar framtid.

Så jag tänkte ta och gardera mig rejält nu, genom att ställa mig i istort sett varenda bostadskö vårt avlånga land har att erbjuda. Men tänkte prioritera bostadsköer i de större städerna samt student städer, iallafall till en början.

Det är här jag behöver er hjälp, det enda bostadsbolaget med köpoäng som jag känner till är Eidar (Trollhättan). Efter att ha skummat runt på Flashback och läst diverse trådar så är jag fortfarande inte nöjd, de flesta trådar riktar helt in sig på bostadsköer i Stockholm och som vi alla vet är det nästintill omöjligt att få lägenhet där just nu.

Så vilka bostadsbolag med kö/poängsystem känner ni till? Som sagt är jag mest intresserad av bostadsbolag i större svenska städer samt studentstäder. Bostadsbolag i Göteborg är nog det jag är allra mest intresserad av just nu, eftersom Trollhättan ligger rätt nära till. Men häv gärna ur er all kännedom ni har om bostadsbolag med köpoängs upplägg ändå, även om de inte ligger nära mitt område.

Tack.

Vore det inte smart att även ställa sig i köer utanför Göteborg med? Jag tänker du kanske vill flytta ifrån Göteborg någon gång i framtiden och då har du direkt poängen du behöver.
Citera
2014-06-28, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Vore det inte smart att även ställa sig i köer utanför Göteborg med? Jag tänker du kanske vill flytta ifrån Göteborg någon gång i framtiden och då har du direkt poängen du behöver.

Jo, det är planen. Vill som sagt gardera mig så att ifall jag kan snabbt kan få bostad i de flesta större svenska städer, vill också ha möjligheten att snabbt på bostad i studentstäder ifall jag skulle få för mig att studera. Anledningen till att jag skrev Göteborg är för att det är den staden som är mest attraktiv för mig just nu, men alltså inte den enda staden som jag vill stå i bostadskö inom.

Så för att klargöra

Vet du ett bostadsbolag med köpoängs-system i någon större svensk stad och/eller studentstad.
Länka till det bolaget i denna tråd.

Vi kan väl säga att en större svensk stad innebär en stad med över 100,000 invånare, när det kommer till studentstäder dvs städer med etablerade högskolor/utbildningar, så bryr jag mig inte hur många invånare staden i fråga har.
Citera
2014-06-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Jo, det är planen. Vill som sagt gardera mig så att ifall jag kan snabbt kan få bostad i de flesta större svenska städer, vill också ha möjligheten att snabbt på bostad i studentstäder ifall jag skulle få för mig att studera. Anledningen till att jag skrev Göteborg är för att det är den staden som är mest attraktiv för mig just nu, men alltså inte den enda staden som jag vill stå i bostadskö inom.

Så för att klargöra

Vet du ett bostadsbolag med köpoängs-system i någon större svensk stad och/eller studentstad.
Länka till det bolaget i denna tråd.

Vi kan väl säga att en större svensk stad innebär en stad med över 100,000 invånare, när det kommer till studentstäder dvs städer med etablerade högskolor/utbildningar, så bryr jag mig inte hur många invånare staden i fråga har.

Eftersom jag bor i Stockholm kan jag tipsa om de bolag jag känner till. Bolag i övriga Sverige finner du även på länken nedan.

Citera
2014-06-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Eftersom jag bor i Stockholm kan jag tipsa om de bolag jag känner till. Bolag i övriga Sverige finner du även på länken nedan.

Tack mannen, då har jag bostadsbolag/köer att gå igenom så det räcker ett tag. Sjukt att man inte tänkte på att kolla upp internets allsmäktiga källa för all information, Wikipedia Ackbar!

Finns det några bostadsbolag ni rekommenderar? Bostadsbolag som ni har positiv erfarenhet av, bostadsbolag med korta köer osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in