2014-06-28, 12:41
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
I.o.m. att jag besvarade ett inlägg från Stina-Lina höjdes debattkvalitén automatiskt några nivåer. Jag kompletterade för övrigt mitt inlägg med ytterligare ett innehållande en diskussion för ca ett år sedan om precis samma sak där Stina-Lina bad om ursäkt för att hon blandade ihop begreppen men att hon minsann hade full insikt beträffande skillnaden mellan påföljd och straff. Detta mitt inlägg raderades dock av någon anledning. Stina-Lina ljuger och det var det jag ville visa. Hon bemöts med de invektiv hon förtjänar.

Och om det nu är så att lekmannen inte inser skillnaden mellan straff och påföljd är det väl extra viktigt att någon reagerar på felaktigheterna och istället förklarar hur det ligger till. Eller uppfattar du det som något positivet att lekmännen vilseleds av inlägg med lögner och fel och att de bästa är att de blir kvar i sin villfarelse om sakernas tillstånd?

Citat:
En människa som begår ett brott döms till ett straff, eller en påföljd som det också kallas. Alla påföljder, förutom böter, villkorlig dom och överlämnande till särskild vård, verkställs av Kriminalvården.

Källahttps://www.kriminalvarden.se/Om-Kriminalvarden/Pafoljder/
Här kallar man alltså både fängelsestraff och överlämnande till vård för "straff, eller en påföljd som det också kallas" Man kan med andra ord använda båda benämningarna enligt kriminalvården

Citat:
»Vår lagstiftning har blandat ihop vård och straff«

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=18132

Argumenten för att rättspsykiatri borde avskaffas som straffrättslig påföljd är väl utrett.

https://www.folkpartiet.se/politiker/ledamoter-av-riksdagen/johan-pehrson/debattartiklar/fangelse-eller-rattspsykiatrisk-vard/

Jaja till och med lagen blandar ihop orden eller använder samma benämningar så jag är inte ensam. Jga kan också använda båda utan att det är fel
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-06-28 kl. 13:22. Anledning: Missad halv mening i citat,ditlagd
Citera
2014-06-28, 12:54
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Absolut. "Ibland noteras det [i journalen, mellan aug. 2002 och 2008?] att Seppo kom på besök. Han hoppades att Sture skulle ändra sig och fortsätta sitt "berättande". Ibland kom Birgitta och hälsade på i samma ärende."

Jag blev bara lite fundersam över det senare, är det en Josefsson-tolkning?
Då förstår jag dig. Om det framgår av journalen vad Penttinen respektive Ståhle "hoppades" med besöken vore bra att få i klartext. Hur det nu skulle vara möjligt. Eller om det är Josefsson som "fyllt i" efter sitt eget huvud. Josefsson har intervjuat Penttinen, men det redovisas i en helt annan del av Josefssons bok. Infon kan också ha kommit från Bergwall direkt till Josefsson. Se t ex nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av habet
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Att Bergwall hade samtal med Ståhle efter detta tillfälle, trots att de inte bokade någon ny tid. Det är väl nån sorts dramatisering Josefsson vill skapa, eller?

RMV's utlåtande:
"I april 2004 beskrev Bergwall för sin terapeut att han i positiv bemärkelse haft tillgång till sitt psykiska inre, och att de destruktiva fantasierna och erfarenheterna var borta. Han föreslog en paus i terapisamtalen då han behövde vila. Bergwall hade sedan fram till avslutningen 2008 glesa kontakter med sin terapeut, där innehållet av samtalen var av stödjande karaktär."
Överåklagare Björn Ericsson:
"Sture Bergwall tog själv initiativ till att erkänna det aktuella mordet och han vidhöll sitt erkännande under utredningen, som pågick drygt ett år och vid tingsrätten. Sture Bergwall har träffat chefspsykologen Birgitta Ståhle en gång per månad fram till september 2008, dvs. i drygt elva år, och under denna tid aldrig antytt att han har för avsikt att återta sitt erkännande.”
Jo men RMV skriver också, Psykologiutredningen:
Behandlingskontakten fortsätter, som det förefaller, med flera samtal per vecka och sammanfattas intermittent i journalen under åren fram till och med 2002, då det noteras att man kommit överrens om att göra ett uppehåll i terapin. Därefter förefaller Bergwall inte ha varit föremål för psykologisk behandling, även om sporadiska kontakter med den tidigare behandlande psykologen syns i dokumentationen. Genomgående förefaller behandlingen under åren 1994 till 2002 ha varit intensiv, tätt sammanvävd med samtidiga rättsprocesser och ha utgått ifrån att erkännanden av brott var en del i läkandet av splittrad personlighet. Någon utvärdering och avslutande bedömning av behandlingens resultat utöver detta har inte stått att finna.
(Min fetning)
Bra hittat! Då har vi ett sätt till att formulera vad som förevarit mellan Bergwall och Ståhle 2002-2008. Här kommer ännu en:

Råstam (2012, s. 96)
-Under några år träffade jag inte Birgitta Ståhle alls. Sedan började vi träffas en gång i månaden för ett "socialt samtal". Men lik förbaskat smög det sig in i hennes samtal: För de anhörigas skull måste du fortsätta att berätta." Så det har varit en mardrömssituation!
Det är alltså Råstam som berättar vad Bergwall sagt till Råstam.
Citera
2014-06-28, 13:03
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Då förstår jag dig. Om det framgår av journalen vad Penttinen respektive Ståhle "hoppades" med besöken vore bra att få i klartext. Hur det nu skulle vara möjligt. Eller om det är Josefsson som "fyllt i" efter sitt eget huvud. Josefsson har intervjuat Penttinen, men det redovisas i en helt annan del av Josefssons bok. Infon kan också ha kommit från Bergwall direkt till Josefsson. Se t ex nedan.

Bra hittat! Då har vi ett sätt till att formulera vad som förevarit mellan Bergwall och Ståhle 2002-2008. Här kommer ännu en:

Råstam (2012, s. 96)
-Under några år träffade jag inte Birgitta Ståhle alls. Sedan började vi träffas en gång i månaden för ett "socialt samtal". Men lik förbaskat smög det sig in i hennes samtal: För de anhörigas skull måste du fortsätta att berätta." Så det har varit en mardrömssituation!
Det är alltså Råstam som berättar vad Bergwall sagt till Råstam.

Att syftet med Ståhles besök var att få SB att återuppta berättandet behöver vi nog inte betvivla.
Citera
2014-06-28, 13:09
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Nu har han ju inte suttit inlåst för att han är institutionsskadad utan för att han är sinnessjuk. Och skulle han dessutom nu vara farlig p.g.a. sin långvariga inlåsning på Säter kan man i alla fall konstatera att ägget kom före hönan.

Om det nu är viktigt att väga orden på guldvåg när det gäller straff eller påföljd, så borde det väl vara minst lika viktigt att skilja mellan till exempel personlighetsstörning och "sinnessjukdom"?

Sinnessjukdom är ett uttryck man inte använder särskilt mycket överhuvudtaget inom psykiatri eller psykoanalys.
Sadistisk pedofili är för övrigt en gammal diagnos som är ifrågasatt, men varken sadism eller pedofili brukar kallas sinnessjukdomar.
Jag tror att det är bra att SB får lämna prover och måste hålla tät kontakt med öppenvården, men det är ganska svårt att bedöma utifrån om han suttit inne för länge eller inte.
Citera
2014-06-28, 13:14
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Om det nu är viktigt att väga orden på guldvåg när det gäller straff eller påföljd, så borde det väl vara minst lika viktigt att skilja mellan till exempel personlighetsstörning och "sinnessjukdom"?

Sinnessjukdom är ett uttryck man inte använder särskilt mycket överhuvudtaget inom psykiatri eller psykoanalys. Sadistisk pedofili är en gammal diagnos som är ifrågasatt.
Jag tror att det är bra att SB får lämna prover och måste hålla tät kontakt med öppenvården, men det är ganska svårt att bedöma utifrån om han suttit inne för länge eller inte.
Ursäkta mig, men här slarvas det inte med begreppen!! Det är en ren smaksak vad man kallar SBs åkomma till skillnad från den kriminalrättsliga nomenklatur jag diskuterar. Det saknas legaldefinition kring vad som är sinnessjukdom men vad som är ett straff är däremot strikt definierat i svensk lag.
Citera
2014-06-28, 13:30
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursäkta mig, men här slarvas det inte med begreppen!! Det är en ren smaksak vad man kallar SBs åkomma till skillnad från den kriminalrättsliga nomenklatur jag diskuterar. Det saknas legaldefinition kring vad som är sinnessjukdom men vad som är ett straff är däremot strikt definierat i svensk lag.

Nej det är inte en smaksak: "sinnessjukdom" är helt enkelt ett förlegat begrepp, som man inte använder sig av.
Citera
2014-06-28, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7

Sadistisk pedofili är för övrigt en gammal diagnos som är ifrågasatt, men varken sadism eller pedofili brukar kallas sinnessjukdomar.
(min fetning)

Det som blev ifrågasatt (av socialstyrelsens granskare Yngve H) i Otto B utredning, var sadismen och uppsåtet att döda pojken, pedofildiagnosen står kvar än idag, enligt RMV/psykologutredningen, sida 14:
Citat:
SB åsattes i den rättspsykiatriska undersökningen 1970 diagnosen pedofili. Även enligt ett modernt diagnostiskt system, DSM-IV, bedöms det vara så att SB genom sitt beteende under 1969 uppfyllde kriterierna för en pedofilidiagnos. När dessa kriterier en gång uppfylls är det strikt sett inte möjligt att avskriva diagnosen, med mindre än att det ursprungliga underlaget förändras. Har man en gång uppfyllt kriterierna är det således så att diagnosen alltid gäller.
(min fetning)
Citera
2014-06-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Stina-lina och andra hjälper ju till att sprida lögnerna som Sture kräks ut. Det är tacken det, för alla dom åren han haft en kunglig tillvaro på Säter.

Rekommenderad läsning i tråden, från sida 176 och framåt.
Citera
2014-06-28, 15:19
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
(min fetning)

Det som blev ifrågasatt (av socialstyrelsens granskare Yngve H) i Otto B utredning, var sadismen och uppsåtet att döda pojken, pedofildiagnosen står kvar än idag, enligt RMV/psykologutredningen, sida 14:
(min fetning)

Tack, ja jag uttryckte mig lite slarvigt - jag menade främst att ingetdera kallas "sinnessjukdomar".
Sedan kan jag tycka att det är märkligt att "sadism" i utredningen förväxlas med "uppsåt att döda".
Sadism är inte någon särskilt klart avgränsad diagnos, men i regel brukar det snarare användas för dem som finner njutning i att tillfoga lidande, att förnedra, kontrollera, det har inte nödvändigtvis med uppsåt att döda att göra. Rättspsykologi är överhuvudtaget ett ganska vagt område, det har inte minst det här fallet visat
SB:s beteende vid slutet av sextitalet betecknas inte längre som sadistiskt, men diagnosen pedofili kvarstår.
Det här är lite märkligt - nu verkar en del tyda på att SB fortfarande uppfyller kriterierna för pedofil läggning, men på det här stycket låter det som om en diagnos ställd såpass tidigt gäller för alltid (eller syftar "det ursprungliga underlaget" på patienten, så att det hålls öppet för en förändring?):

"När dessa kriterier en gång uppfylls är det strikt sett inte möjligt att avskriva diagnosen, med mindre än att det ursprungliga underlaget förändras. Har man en gång uppfyllt kriterierna är det således så att diagnosen alltid gäller."
Citera
2014-06-28, 15:20
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Källahttps://www.kriminalvarden.se/Om-Kriminalvarden/Pafoljder/
Här kallar man alltså både fängelsestraff och överlämnande till vård för "straff, eller en påföljd som det också kallas" Man kan med andra ord använda båda benämningarna enligt kriminalvården
Vad som är straff respektive påföljd definieras i lag, inte av kriminalvården.

Citat:
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=18132

Argumenten för att rättspsykiatri borde avskaffas som straffrättslig påföljd är väl utrett.

https://www.folkpartiet.se/politiker/ledamoter-av-riksdagen/johan-pehrson/debattartiklar/fangelse-eller-rattspsykiatrisk-vard/

Jaja till och med lagen blandar ihop orden eller använder samma benämningar så jag är inte ensam. Jga kan också använda båda utan att det är fel
Ingen av artiklarna ger stöd åt uppfattningen att straff och påföljd är detsamma eller att lagstiftaren blandar ihop begreppen. Varför fortsätter du att sprida felaktig information i tråden?
Citera
2014-06-28, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Att syftet med Ståhles besök var att få SB att återuppta berättandet behöver vi nog inte betvivla.
Det behöver inte ha varit det. Det kan ha varit för att höra efter hur han mådde, eller annat pjunk som terapeuter har som jobb. Men det kan ha varit det. Det blir lättare att förstå den här soppan om man tänker sig att dem faktiskt trodde att han var en seriemördare. Korkat och oproffsigt att tro det, men det kan man också säga om många journalister som matade trollet Quick, om poliser, och alla som köpte kvällstidningarnas lösnummer. Om hon nu trodde att han var en seriemördare, så är det inte så konstigt om hon tyckte att det fanns ett och annat att bearbeta. Det kan förstås ha varit så att hon var en girig häxa också som ville droga ner honom och hjärntvätta honom för att bli berömd, och då tar det stopp där, då har vi en enkel förklaring och några stycken syndabockar. Som om det är så intressant att hitta några personer att lägga all skuld och ansvar på. Det är väl inte visat att det faktiskt handlade om hjärntvätt alltså inplanterade minnen. Hon höll väl käft under terapin, som den beskrivits, men Quick gjorde ett hopkok av saker han läst och drömt sig till.
Citera
2014-06-28, 16:22
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Det behöver inte ha varit det. Det kan ha varit för att höra efter hur han mådde, eller annat pjunk som terapeuter har som jobb. Men det kan ha varit det. Det blir lättare att förstå den här soppan om man tänker sig att dem faktiskt trodde att han var en seriemördare. Korkat och oproffsigt att tro det, men det kan man också säga om många journalister som matade trollet Quick, om poliser, och alla som köpte kvällstidningarnas lösnummer. Om hon nu trodde att han var en seriemördare, så är det inte så konstigt om hon tyckte att det fanns ett och annat att bearbeta. Det kan förstås ha varit så att hon var en girig häxa också som ville droga ner honom och hjärntvätta honom för att bli berömd, och då tar det stopp där, då har vi en enkel förklaring och några stycken syndabockar. Som om det är så intressant att hitta några personer att lägga all skuld och ansvar på. Det är väl inte visat att det faktiskt handlade om hjärntvätt alltså inplanterade minnen. Hon höll väl käft under terapin, som den beskrivits, men Quick gjorde ett hopkok av saker han läst och drömt sig till.

Jo, det är riktigt att det det är väl inte svart och vitt. Det var förstås hennes jobb att gå runt och hålla samtal med patienterna, och då inte bara för att se hur just SB mådde. Hon behöver inte ha varit en häxa för att vilja bli berömd. Att hon passar på att fika efter att få honom att berätta är inte konstigt Däremot har jag väldigt svårt för den totala brist på omdöme hon visade inte många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in