Det är framför allt detta förhör som fått mig att fundera på om VB ändå lämnade lägenheten i levande skick. Möjligen hände något i lägenheten, hon och KJ blev osams och i villervallan glömde VB kvar sin telefon. Om hon var upprörd, arg eller
rent av rädd, kan hon ha fokuserat på att ta sig därifrån så snabbt som möjligt.
I detta scenario kan ytterligare en person ha varit närvarande i lägenheten. Det vet jag inte säkert, men jag
lutar åt att KJ hade besök av någon den här dagen. Polisen fick
ett tips sent i utredningen om att han setts tillsammans med en okänd person den 4 maj.
KJ varken förnekar eller bekräftar detta. Som alltid när det bränns, svävar han väldigt på målet.
När VB lämnat, fick KJ dåligt samvete och bestämde sig för att åka efter henne och be om ursäkt. Eventuellt fanns då ytterligare en person med i bilen, KJ:s okända besökare.
Kanske övertalades VB att bli hemkörd? Hon kan ha gett med sig. Men på vägen eskalerade bråket och händelserna tog en helt annan riktning...
I nedanstående förhör tycker jag det framgår ganska klart att KJ ljuger om hur det gick till när VB lämnade lägenheten. Jag har fetmarkerat de ställena. Tacksam för sakliga kommentarer utan en massa nosiga tillmälen
H: Jo. Det var därför hon var tvungen att
gå hem…åkte hem……gå hemåt där..hemma
där….åka hem…åka från mig där vid nie för att hon inte kunde stanna så länge. 1548
H:
Nää. Hon bara kramade om mig och
så gick vi…
gick hon hem. 1549
H: Jaa, efter några…efter att jag hade druckit ölen och
efter hon hade åkt…
eller gått hem så
tog jag min bil, satte mig i full…full i förarsätet och körde bil till min lillebror. 1560