2014-06-28, 11:40
Medlem
KJ han häktades den 23 maj och hans bil togs i beslag för undersökning. Vid förhör som gjordes med KJ den 31 maj tar förhörsledaren upp att blodspår har hittats i hans bil i bagageutrymmet, men det nämns ingenting om någon misstänkt liklukt. Jag anser att när bilen togs i beslag för kontroll gällande ett sådant ärende som det här var, borde rutinen vara att hela bilen kollats om det fanns blodspår eller liklukt i bilen.
Eftersom ingenting nämns om något annat än blodspåren i förhöret med KJ tar jag för givet att det fanns ingen liklukt i bilen.
Först den 23 juli är det visning med inbjuden TV och massa med journalister för att bevittna testen med hunden "Uno" av tre olika bilar där den ene är KJ:s bil.
Nu finns det en videofilm med testen som visar att hundföraren kommer med hunden Uno i koppel och den hoppar upp i bagageutrymmet genom hundförarens kommando i närheten där blodfläckarna fanns, men hunden reagerar inte alls för blodet, som den skulle ha reagerat och markerat om det var likblod, men blodet kom från när VB levde därför ingen reaktion av Uno.
Hunden drar sig inåt skuffen, men dras med kopplet till den högra sidan där den nosar efter kanten och sedan lägger sig ned i mitten av skuffen. Hundföraren utropar "markering", om hunden markerar vilket jag inte förnekar, men vad markerar hunden "Uno" det blir i såfall den stora frågan ?
Hundföraren påstår aldrig att hunden markerat för liklukt och hur skall han kunna göra det när det finns ingenting som bevisar att det funnits något lik i skuffen.
Hunden kan ha markerat att den vill ha belöningen eller helt enkelt var trött med allt meningslösa nosande i ett flertal bilar, eller det var helt enkelt en bom markering.
En hunds markering är aldrig något bevis, men kan leda till bevis, här leder det till ingenting.
Att påstå att KJ har transporterat lik med bilen och döma honom till långt fängelsestraff på sådana här permisser är inte rimligt helt enkelt.
Senast redigerad av Lagro 2014-06-28 kl. 12:37.
Citera
2014-06-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Den där tejprullen har blivit noggrant kontrollerat och det fanns en blodfläck på den som kom från när VB levde enligt test som polisen gjorde med likspårhundar, därför det sannolika är att det var VB:s tejprulle. Den tejpen som fanns på VB:s kropp kom från en helt annan tejprulle, därför har tejprullen inget bevisvärde av något slag.
Sannolikt har VB lagt den på skåpet när hon gjorde toalettbesök, tejprullen är en oväsentlighet i fallet.
Du använder oftast ordet sannolikt i din teori oavsett graden av sannolikhet. Men OK, svara nu på varifrån dina professionella mördare sannolikt kommer. Från utlandet, från övriga Sverige eller från Bodens närområde?
Citera
2014-06-28, 11:58
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Anser du att det har varit en objektiv bedömning i det här fallet med VB ?
Jag anser att det inte varit på det viset, utan att KJ blev utsedd till gärningsmannen på ett tidigt stadium. När man ser till att allt det som varit till KJ:s fördel har sopats undan som inte trovärdigt och liknande är det svårt att se någon objektivitet i fallet.
Exempelvis vittnet på Lejonbacksvägen har bedömts som inte trovärdigt eller liknande, om de uppgifterna hade setts som trovärdiga skulle det inte varit möjligt att döma KJ.

/--/

Nej, objektivitet kännetecknade inte utredningen av mordet på Vatchareeya Bangsuan när KJ dök upp på skärmen och möjligen fanns sådan inte ens från början - jag har svårt att frigöra mig från misstanken att vänskapskorruption mellan Berg och enskilda poliser föreligger och att man avsiktligt styrde förbi Micael Berg, mordoffrets karatetränare och hans knulldocka när andan föll på. Men som han tröttnade på, inte verkade kunna bli av med och till slut uppfattade som ett hot mot honom och hans familj.

Vad det gäller kvinnan på Lejonbacksvägen är det mera troligt att det bilburna kvinnliga vittnet därstädes faktiskt observerade VB vid den aktuella tidpunkten (vid 21:30-tiden) än att vittnet sett en annan person med asiatiskt utseende.

Vidare tror jag inte för ett ögonblick att VB på eget initiativ bjöd hem sig till KJ för att plugga^^ utan efter instruktion från MB, och att KJ:s historia om han och VB hade oralsex och att han sög av VB är lika uppdiktat bogus som hans påhittade historia om vad som orsakade hunden 'Grabbens' hädanfärd.

Jag är som jag skrivit i flera tidiga inlägg långt ifrån övertygad om att VB besökte KJ i hans bostad över huvud taget e.m. /kvällen den 4 maj. Jag kan ha fel här, men jag tror hon plockades upp i en bil av någon hon kände förtroende för. Att hon intet ont anande fördes bort men låstes in och hölls vid liv några dygn innan hon dödades av KJ och med honom intressegemensamma (förmodligen liksom KJ djurplågare i tidig ålder) som oväntat fått möjlighet att plåga och döda det ultimata "villebrådet" - en människa.
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-28 kl. 12:08.
Citera
2014-06-28, 12:10
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Försöker du spela dum eller vad ?
Självklart hade planeraren kontakt med gärningsmännen och att VB skulle komma gående efter Lejonbacksvägen. Planeraren borde ha skaffat sig den informationen med VB, när hon besökte KJ den kvällen hon försvann, att hon skulle gå efter Lejonbacksvägen. Därför behövdes ingen "fortune teller" om det är de du syftar på.
Enligt uppgift har planeraren tidigare jobbat som datalärare därför var han sannolikt hemma på hur man raderar obekväm information m.m.
Det finns nästan alltid ett motiv för alla mord om det inte är en vettvilling som varit i farten, men då finns nästan alltid en mordplats m.m. I fallet med VB var det ett planerat mord finns inget alternativ till det.
Sedan kan man också påstå att till alla mord finns det lösning, men att komma på den är det inte alla som kan se den, eller kanske vill se lösningen.

Tack, där kom i alla fall en upplysning i mer eller mindre klartext: Planeraren är alltså MB. Det hade ju varit värdefullt om du hade kunnat vidareutveckla också dina andra teorier och inte bara ständigt upprepa halvkvädna visor och påståenden som är så helt uppåt väggarna att man baxnar. Men det kan du inte, eftersom dina "sannolikhetskalkyler" inte har bäring i verkligheten.
Jag vill absolut inte göra dig ledsen Lagro, men det är inte jag som är dum
Citera
2014-06-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Du använder oftast ordet sannolikt i din teori oavsett graden av sannolikhet. Men OK, svara nu på varifrån dina professionella mördare sannolikt kommer. Från utlandet, från övriga Sverige eller från Bodens närområde?
Ser man till mordets utförande med de här knivsticken och ett långt dödsförlopp, samt de avhuggna händerna är det sannolikt att gärningsmännen har utländsk bakgrund.
Citera
2014-06-28, 12:46
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ser man till mordets utförande med de här knivsticken och ett långt dödsförlopp, samt de avhuggna händerna är det sannolikt att gärningsmännen har utländsk bakgrund.
Vad sjutton grundar du det på?????
Citera
2014-06-28, 12:52
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Ja vi svennar kan inte utföra långa dödsförlopp och avhuggna händer. Då måste det vara en kamelryttare som du säger. Med skåpbil och badkar. Troligen al-qaida? Nu börjar vi närma oss..Tänka sig att det skulle ta dig ca 3000 inlägg i tråden, för att säga det. Men då vet vi.
Citera
2014-06-28, 12:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Tror du att MB hotade VB med att om hon inte infann sig hos KJ 4/5 skulle hon få sota för det?
Eller var det bara en önskan? Vad hade hänt om VB skulle ha avböjt önskemålet? Då skulle ju hela den fina planeringen ända från början av april spruckit. Men det skulle ju gå flera tåg i framtiden. Men jag undrar om inte VB skulle ha börjat ana ugglor i mossen om MB stup i kvarten framförde krav på att hon skulle till "rivalen" vid vissa angivna tidpunkter och med anmälningsplikt att hon verkligen var hos KJ. Vilken anledning skulle MB ha för en sådana krav?

Fanns i det läget ingen anledning för Berg att hota VB, hon var lydig och följde instruktionen att bjuda hem sig till KJ under förevändning att hon behövde plugga i lugn och ro - inte minst lydig om hon förespeglades sex när MB:s familjemiddag var avklarad och han hade tid för henne. Jag tror dessutom att KJ var införstådd med att VB skulle komma med det förslaget - men spelade förvånad. Vidare tror jag inte att MB uppfattade ufot KJ som en rival om VB:s gunst, KJ hade för alltid spelat bort sina kort när han gjorde slut med Vatchareeya, vad jag förstår efter påtryckningar från en av polarna som inte gillade invandrare. Kontentan av mitt resonemang är att MB saknade rival och KJ är inte den svartsjuka typen - han hade i min teori annat som motiverade honom att tillsammans med några intressegemensamma döda Vatchareeya Bangsuan.
Citera
2014-06-28, 12:59
Medlem
Spindelfridas avatar
Det är framför allt detta förhör som fått mig att fundera på om VB ändå lämnade lägenheten i levande skick. Möjligen hände något i lägenheten, hon och KJ blev osams och i villervallan glömde VB kvar sin telefon. Om hon var upprörd, arg eller rent av rädd, kan hon ha fokuserat på att ta sig därifrån så snabbt som möjligt.
I detta scenario kan ytterligare en person ha varit närvarande i lägenheten. Det vet jag inte säkert, men jag lutar åt att KJ hade besök av någon den här dagen. Polisen fick ett tips sent i utredningen om att han setts tillsammans med en okänd person den 4 maj. KJ varken förnekar eller bekräftar detta. Som alltid när det bränns, svävar han väldigt på målet.
När VB lämnat, fick KJ dåligt samvete och bestämde sig för att åka efter henne och be om ursäkt. Eventuellt fanns då ytterligare en person med i bilen, KJ:s okända besökare.
Kanske övertalades VB att bli hemkörd? Hon kan ha gett med sig. Men på vägen eskalerade bråket och händelserna tog en helt annan riktning...
I nedanstående förhör tycker jag det framgår ganska klart att KJ ljuger om hur det gick till när VB lämnade lägenheten. Jag har fetmarkerat de ställena. Tacksam för sakliga kommentarer utan en massa nosiga tillmälen

H: Jo. Det var därför hon var tvungen att gå hem…åkte hem……gå hemåt där..hemma
där….åka hem…åka från mig där vid nie för att hon inte kunde stanna så länge. 1548

H: Nää. Hon bara kramade om mig och så gick vigick hon hem. 1549

H: Jaa, efter några…efter att jag hade druckit ölen och efter hon hade åkteller gått hem
tog jag min bil, satte mig i full…full i förarsätet och körde bil till min lillebror. 1560
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja vi svennar kan inte utföra långa dödsförlopp och avhuggna händer. Då måste det vara en kamelryttare som du säger. Med skåpbil och badkar. Troligen al-qaida? Nu börjar vi närma oss..Tänka sig att det skulle ta dig ca 3000 inlägg i tråden, för att säga det. Men då vet vi.
De kanske kom på kamelryggar. Men bodensarna skulle väl ha lagt märke till det i så fall. Men snabba ryck var det i alla fall. Från kl 16.00 4/5 när larmet gick till 21.30 hade de tagit sig upp till Boden och var redo för den stora uppgiften.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Vad sjutton grundar du det på?????
Jag grundar det på min egen analyserade gärningsmannaprofil, där man ser till mordets utförande, när det urskiljer sig från andra mord. Är endast min spekulation och inget påstående.
Citera
2014-06-28, 13:01
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Kan det ha varit så att MB tvingade VB att hon skulle plugga hos KJ 4/5, annars skulle det hända något otrevligt för henne. Eller bara ett förslag? I så fall ett märkligt förslag. Varför just hos KJ av alla ställen? Varför inte till exempel biblioteket där det är lugnt? Eller någon av hennes kurskamrater? VB måste ha frågat sig varför det? Av vilken anledning ville MB att hon skulle till KJ för att plugga? Vad hade MB för intresse av att styra hennes pluggande? Jag hade för mig att det var på grund av att hon inte kunde koncentrera sig på studierna på grund av sin dator som hon på eget bevåg ville komma till KJ för att studera.

"-Om du pluggar hos KJ så hinner vi ta en snabbis innan du åker hem. Jag köper kondomer och hämtar jag upp dig klockan 21.30 vid Åberget"

KJ vittnar att MB hämtat VB hos honom flera gånger. Han har bott på samma adress förut och kan området mycket väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in