2014-06-28, 09:00
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Den tolkningen gjorde jag direkt också när jag läste citatet, vilket jag skrivit tidigare i tråden. Hade någon kompis sagt så till mig, så hade jag anat oråd om h*n försvunnit för att aldrig återkomma. Att Viola sagt att hon var rädd för fadern, kan styrka denna tolkning. Därmed inte sagt att det är den rätta tolkningen.

Har det kommit fram om EM även hon var rädd, eller gällde det enbart hennes storasyster?

Eva-Marie fick ett barn i unga år. Ett barn som hon lämnade kvar i Helgum hos sina föräldrar. Skulle hon gjort det om hon sett fadern slå ihjäl hennes syster? Eller om hon generellt varit rädd för sin pappa? Jag har svårt att tro det.
Citera
2014-06-28, 10:07
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Eva-Marie fick ett barn i unga år. Ett barn som hon lämnade kvar i Helgum hos sina föräldrar. Skulle hon gjort det om hon sett fadern slå ihjäl hennes syster? Eller om hon generellt varit rädd för sin pappa? Jag har svårt att tro det.
Fick hon? *Tankestuga med incestuösa inslag*
Kommer att tänka på att Agnes födde en son samtidigt som Viola låg inne för brusten blindtarm. Ponera att sonen inte föddes av Agnes utan av Viola och att det barn som lämnades kvar i Helgum var Carls barn...
Citera
2014-06-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Kommer att tänka på att Agnes födde en son samtidigt som Viola låg inne för brusten blindtarm. Ponera att sonen inte föddes av Agnes utan av Viola och att det barn som lämnades kvar i Helgum var Carls barn...

Hej! Jag tror mig ha sett att du är ganska insatt i somliga förhållanden i dessa trakter. Nog kan man säga att hela världen är full av små elaka byar, men alla byar tycks ha sin egen lilla elaka stil, varför annars ofta osämja och konkurrens mellan byarna där. Jag tror du kan ha rätt i denna spekulation. Just sådana avsiktliga förväxlingar kunde hända på den tiden.
Frågan bara sedan, hur pappersdokumentationen kom till.
Har också tänkt på att Violas lillasyster Eva Mari inte verkade varit i samma obekväma ställning gentemot pappa Karl som Viola var. Tycker det står klart genom all läsning att hon låg bättre till hos föräldrarna - hon var ju deras enda gemensamma barn. Därför mindre rädd för pappan? Eller inte tvingad, som Viola, att ta ställning på samma sätt.
Mycket tyder ju på att Viola var oönskad faktiskt. Styvmodern gav henne en av örfilarna. Det har framkommit att hon gjort det förut, var en elak person. Viola hade som sagt ett kvarvarande arv, som pappa Karl redan lånat av!
Hon ville inte lyda naturligtvis, med ökande ålder, än mindre få stryk - och av vilken orsak? Hon var ju skötsam.
Så din teori om barnet kan stämma. Kan löna sig prata med folk i Helgum idag. Någon vet säkert mer om både kattkompis och Karls läggning. Kanske Viola rent av måste "bort" för att hon var gravid .. Karl verkade svartsjuk på henne - ringde ju ofta och kollade vad hon hade för sig - och styvmodern också!
Hu.
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-28 kl. 11:26.
Citera
2014-06-28, 11:25
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
Hej! Jag tror mig ha sett att du är ganska insatt i somliga förhållanden i dessa trakter. Nog kan man säga att hela världen är full av små elaka byar, men alla byar tycks ha sin egen lilla elaka stil, varför annars ofta osämja och konkurrens mellan byarna där. Jag tror du kan ha rätt i denna spekulation. Just sådana avsiktliga förväxlingar kunde hända på den tiden.
Frågan bara sedan, hur pappersdokumentationen kom till.
Har också tänkt på att Violas lillasyster Eva Mari inte verkade varit i samma obekväma ställning gentemot pappa Karl som Viola var. Tycker det står klart genom all läsning att hon låg bättre till hos föräldrarna - hon var ju deras enda gemensamma barn. Därför mindre rädd för pappan? Eller inte tvingad, som Viola, att ta ställning på samma sätt.
Mycket tyder ju på att Viola var oönskad faktiskt. Styvmodern gav henne en av örfilarna. Det har framkommit att hon gjort det förut, var en elak person. Hon hade som sagt ett kvarvarande arv, som pappa Karl redan lånat av! Hon ville inte lyda naturligtvis, med ökande ålder, än mindre få stryk - och av vilken orsak? Hon var ju skötsam.
Så din teori om barnet kan stämma. Kan löna sig prata med folk i Helgum idag. Någon vet säkert mer om både kattkompis och Karls läggning.
Hu.
Jag ska försöka lyfta på några gamla stenar. 😉
Citera
2014-06-28, 11:32
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:

Nu får det fan räcka här!! Skulle DU vilja att din pappa eller nån annan nära släkting skulle slitas i bitar här på samma sätt? Beskylld för fan i mig allt som finns? Hur skulle det kännas..tror du? Man kan spekulera om vad som hänt men man behöver inte ta all heder och ära av folk som dessutom är avlidna och inte längre kan försvara sig.
Citera
2014-06-28, 11:35
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Nu får det fan räcka här!! Skulle DU vilja att din pappa eller nån annan nära släkting skulle slitas i bitar här på samma sätt? Beskylld för fan i mig allt som finns? Hur skulle det kännas..tror du? Man kan spekulera om vad som hänt men man behöver inte ta all heder och ära av folk som dessutom är avlidna och inte längre kan försvara sig.
Nej, det är sant men spekulationerna har gått vilda här sedan 2009(?) så det känns som att din ilska kanske kan fördelas ut till fler än mig isf?
Senast redigerad av Aiya-Baiya 2014-06-28 kl. 11:53.
Citera
2014-06-28, 11:37
Medlem
Citat:

Finns uppgifter om vem pappan var? Kan det varit KW? Det här fallet blir underligare och underligare. Massor som inte undersökts. Blir mer och mer förbryllad av polismannen Janne Sundin som inte gjorde en genomgående undersökning. Även med den tidens mått fanns ju anledning till det - eller han kanske försatte sig i obekväm situation om han lät fallet gå vidare med KW som misstänkt för försvinnande? Men för att misstänka för mord krävs bevis.Andra myndigheter då, kanske finns andra anmälningar och rapporter?
Hon kanske måste lämna barnet kvar? Kanske för syns skull, för att visa att han ville ha barn omkring sig?
Men varför allt detta istället för att flytta? Kanske han fick för sig att om han flyttade skulle han bli ännu mer misstänkt och vågade inte utmana ödet ..
(Min pappa var född med 10 syskon i Gävle på sena 1800 -talet - jag var "sladdbarn" - så jag har hört en del om hur kunde gå till med födda barn! Även om min egen släkt var normal.)
Citera
2014-06-28, 11:44
Medlem
Citat:

Inte otroligt för den tiden att det var Violas barn som sades vara spädbarnsdöd - finns ju inga papper om dödsorsaken! - och att pappa K var pappa till lillasysters kvarlämnade barn.
Men Crime Boy, jag förstår att du värnar litet om familjen W:s rätt till integritet nu - men varför gömma och glömma i just den här tråden? Fallet måste rivas upp för att kunna ha en fortsättning. För Violas skull och för andras skull, även Eva Maris. Ja i konsekvensen även för pappan och mammornas skull så att de inte ihågkoms på alldeles förvrängt sätt. Signaturen bara utgår från vad som i verkligheten har hänt och kunde hända på den tiden. Hypoteser.
Om pappan levt idag borde han, ja kanske hela familjen, fått gå till psykolog. Hur då om alla symtom mörkläggs?
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-28 kl. 12:12.
Citera
2014-06-28, 11:52
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Inte otroligt för den tiden att det var Violas barn som sades vara spädbarnsdöd - finns ju inga papper om dödsorsaken! - och att pappa K var pappa till lillasysters kvarlämnade barn.
Men Crime Boy, jag förstår att du värnar litet om familjen W:s rätt till integritet nu - men varför gömma och glömma i just den här tråden? Fallet måste rivas upp för att kunna ha en fortsättning. För Violas skull och för andras skull, även Eva Maris. Ja i konsekvensen även för pappan och mammornas skull så att de inte ihågkoms på alldeles förvrängt sätt. Signaturen bara utgår från var som i verkligheten har hänt och kunde hända på den tiden. Hypoteser.
Konstruktivt framlagt. 👍
Citera
2014-06-28, 12:07
Medlem
Citat:
Konstruktivt framlagt. 👍
Tack!
Bara att gräva vidare tycker jag!
Citera
2014-06-28, 12:12
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Tack!
Bara att gräva vidare tycker jag!
Yes! Jag har ställt några frågor till min morbror, jag återkommer om det finns något av värde att dela med mig av.
Citera
2014-06-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Svar från Trapizo:
Hur vet du att det verkligen var skitsnack det där sista...det kanske inte var det!? ....och VARFÖR gick ett sådant groteskt skvaller om KW?....Så hatad han måste ha varit, vilka hatade honom värst, de närmsta grannarna?...och varför?...även om han var råbarkad så drällde det väl av just råbarkade typer i trakten...han måste ha varit någonting extra!? I vilket fall...det djurplågeri han verkligen dömdes för visar att han var ordentligt sadistiskt lagd...och inte bara han...hans kompis som var med också...där har vi en sadist till...bodde han i närheten....och fick syn på Viola på vinternatten??

Bra skrivet. Att han var "ny i byn och med halvadligt namn" kan inte varit enda orsaken till skvallret. Han var extremt sadistisk, icke att förglömma. Den mest logiska att misstänka för Violas försvinnande. Viktigt att utreda hans förehavanden och läggning. Säkert talar någon i Helgum sanning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in