Citat:
Ursprungligen postat av
Aiya-Baiya
Fick hon? *Tankestuga med incestuösa inslag*
Kommer att tänka på att Agnes födde en son samtidigt som Viola låg inne för brusten blindtarm. Ponera att sonen inte föddes av Agnes utan av Viola och att det barn som lämnades kvar i Helgum var Carls barn...
Hej! Jag tror mig ha sett att du är ganska insatt i somliga förhållanden i dessa trakter. Nog kan man säga att hela världen är full av små elaka byar, men alla byar tycks ha sin egen lilla elaka stil, varför annars ofta osämja och konkurrens mellan byarna där. Jag tror du kan ha rätt i denna spekulation. Just sådana avsiktliga förväxlingar kunde hända på den tiden.
Frågan bara sedan, hur pappersdokumentationen kom till.
Har också tänkt på att Violas lillasyster Eva Mari inte verkade varit i samma obekväma ställning gentemot pappa Karl som Viola var. Tycker det står klart genom all läsning att hon låg bättre till hos föräldrarna - hon var ju deras enda gemensamma barn. Därför mindre rädd för pappan? Eller inte tvingad, som Viola, att ta ställning på samma sätt.
Mycket tyder ju på att Viola var oönskad faktiskt. Styvmodern gav henne en av örfilarna. Det har framkommit att hon gjort det förut, var en elak person. Viola hade som sagt ett kvarvarande arv, som pappa Karl redan lånat av!
Hon ville inte lyda naturligtvis, med ökande ålder, än mindre få stryk - och av vilken orsak? Hon var ju skötsam.
Så din teori om barnet kan stämma. Kan löna sig prata med folk i Helgum idag. Någon vet säkert mer om både kattkompis och Karls läggning. Kanske Viola rent av måste "bort" för att hon var gravid .. Karl verkade svartsjuk på henne - ringde ju ofta och kollade vad hon hade för sig - och styvmodern också!
Hu.