Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-28, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
En hobbypsykolog tror att hon mår mycket dåligt.
Det är nu hon behöver hjälp och övervakning så hon inte hämnas på sig själv så att säga.
Är övertygad om att hon får hjälp och är övervakad. Hon är inte den första som begått "styckmord" som är på häktet i Örebro.
Tidigare fanns ju universitetslektorn Stefan Börjesson som dödade Eva Magnusson i sin och hans sambos lägenhet och spridde ut kroppsdelarna i Kilsbergen. Han helt kallblodig, erkände aldrig och tog sitt liv i träningssalen där han tränat och räknat ut hur han skulle gå tillväga. Han var en fegloppa som lämnade Evas familj i ovisshet och därmed även sina egna anhöriga i ovisshet.
Finns tråd om det fallet.
Citera
2014-06-28, 00:34
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
Måste vara jobbigt att agera försvarare åt en som man vet mördat en annan person på ett bestialiskt sätt... man blir ju inte direkt mr eller mrs populär.
Ja visserligen, men om man är en speciellt känslig människa så är nog försvarsadvokat inte riktigt rätt yrkesval. I detta fallet så har försvaret givetvis en stor uppförsbacke redan från början om man ska tro på allt som läckt ut. Men ... det finns säkert mycket man kan jobba med. Och även om MGM vill erkänna sin handling så kan man ju iaf försöka rädda det till ett dråp, som FA kan övertyga klienten om är en liten grå lögn bara. Visar RU att BO är dödad genom flera knivhugg efter att ha blivit slagen i huvudet av ett trubbigt föremål så verkar ju vållande uteslutet men man kan ju fortfarande försöka att komma undan med dråp.

Det som jag tycker väger positivt för MGM är att det är hon som "larmar" polisen och sen också erkänner en jäkla massa om sin egen inblandning. Det är ju precis ingen kallblodig mördare vi har att göra med utan en person som har fått någon form av hjärnsläpp och "råkat" ha ihjäl en annan människa och som förmodligen djupt ångrar sin gärning. Så dråp tycker jag definitivt inte att man ska ge upp utan strid. Och om RU inte lyckas visa på dödsorsaker som starkt pekar på dråp/mord så kan man även försöka få det till vållande även om det i nuläget inte verkar speciellt sannolikt.
Citera
2014-06-28, 00:34
Medlem
Hakkapelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Om allt är kört så springer man (kör), hon kunde ha stuckit och det kunde tagit ett tag innan kroppen hittats och då hade hon varit i säkerhet.

Inte säkert. Man brukar prata om att när något som framkallar stress pressas till sin spets, så slår "reptilhjärnan" igång, och resultatet är att man flyr, ger upp, eller slår ifrån sig. Hon gav upp helt enkelt.
Citera
2014-06-28, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laulas
Är övertygad om att hon får hjälp och är övervakad. Hon är inte den första som begått "styckmord" som är på häktet i Örebro.
Tidigare fanns ju universitetslektorn Stefan Börjesson som dödade Eva Magnusson i sin och hans sambos lägenhet och spridde ut kroppsdelarna i Kilsbergen. Han helt kallblodig, erkände aldrig och tog sitt liv i träningssalen där han tränat och räknat ut hur han skulle gå tillväga. Han var en fegloppa som lämnade Evas familj i ovisshet och därmed även sina egna anhöriga i ovisshet.
Finns tråd om det fallet.

Då hoppas vi häktespersonalen lärt sig något.
Citera
2014-06-28, 00:46
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbraZue
...
Jag får erkänna att det här fallet intresserar mig rent psykologiskt mer än något annat jag har stött på. Vem är Jonna egentligen?...

Jamen, är det inte alltid så i dessa fall och därför vi dras till dessa forumtrådar? Å ena sidan kan vi känna in oss i känslorna och fantasierna och å andra sidan tar vi ett bestämt avstånd till det faktiska skeendet och förverkligandet av tankarna. Det är inte alltid lätt att få ihop det här som människa.
Citera
2014-06-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja visserligen, men om man är en speciellt känslig människa så är nog försvarsadvokat inte riktigt rätt yrkesval. I detta fallet så har försvaret givetvis en stor uppförsbacke redan från början om man ska tro på allt som läckt ut. Men ... det finns säkert mycket man kan jobba med. Och även om MGM vill erkänna sin handling så kan man ju iaf försöka rädda det till ett dråp, som FA kan övertyga klienten om är en liten grå lögn bara. Visar RU att BO är dödad genom flera knivhugg efter att ha blivit slagen i huvudet av ett trubbigt föremål så verkar ju vållande uteslutet men man kan ju fortfarande försöka att komma undan med dråp.

Det som jag tycker väger positivt för MGM är att det är hon som "larmar" polisen och sen också erkänner en jäkla massa om sin egen inblandning. Det är ju precis ingen kallblodig mördare vi har att göra med utan en person som har fått någon form av hjärnsläpp och "råkat" ha ihjäl en annan människa och som förmodligen djupt ångrar sin gärning. Så dråp tycker jag definitivt inte att man ska ge upp utan strid. Och om RU inte lyckas visa på dödsorsaker som starkt pekar på dråp/mord så kan man även försöka få det till vållande även om det i nuläget inte verkar speciellt sannolikt.

Så här skrev du om det andra mordet när det var en svart man som var misstänkt.

Citat:
Expressen rapporterar nu att det är AF som är MGM. Men det kräket nekar tydligen till brott så det här kommer att ta ett tag att få till ett åtal som håller för ett långt straff. Hoppas nu att obduktion och resten av utredningen visar på att det blir dråp eller mord och inte nåt tjafs om vållande. Är ruskigt trött på folk som kommer undan med det för såna här fall.

I det här fallet vill du alltså ha det till vållande till annans död. Eller möjligen dråp.

Nu är du inte längre så trött.

Och denna kvinna har ju ändå erkänt. Men ändå ska hon inte dömas. För att hon är kvinna och inte svart antar jag då med tanke på vad du skrivit mer i den tråden. Att detta skulle vara frågan om något annat än mord håller jag inte för troligt.

Kan du precisera vad som gör att hon inte borde bli fälld för mord? Vad är det som visar att det inte är ett mord hon har begått?
Citera
2014-06-28, 00:48
Medlem
Citat:

Nja det blir nog knepigt, ett jättejättelikt grovt vållande i så fall
Citera
2014-06-28, 00:51
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag får erkänna att det här fallet intresserar mig rent psykologiskt mer än något annat jag har stött på. Vem är Jonna egentligen?

Jag säger det samma, och ger mig på en delförklaring utifrån det som framkommit.

Jonnas värld hade rasat samman på riktigt, efter uppbrottet från sambon fanns inte längre ekonomiska förutsättningar att driva en "hästgård".

Hennes förmåga att hantera den uppkomna situationen, på ett förnuftigt sätt, fanns inte av någon anledning. En normal människa vet att drömmen om ett lyckligt förhållande, och hästar i stallet, inte är något att ta för givet. Livet kommer med överraskningar som inte alltid är varken väntade eller förutsägbara.

Av för oss okända skäl slog det slint i hjärnan när den som var tänkt att lyfta livet till, en för henne, acceptabel nivå inte riktigt var med på tåget p.g.a. en annan kvinna.

Möjligen finns det andra besvikelser i livet; krogbråket, psykisk ohälsa, tillkortakommanden på arbetet och annat, som drev henne till handlingar utan sans och vett. Mordet är ett verk av en desperat människa som tappat fotfästet.

Men svaret på ovanstående fråga vem Jonna är egentligen, det lär vi få vänta på ett tag och möjligen ger läkarvetenskapen en förklaring som vi förstår och som rätar ut alla frågetecken.
Citera
2014-06-28, 00:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Inte vet jag, det känns ju högst otroligt att det varit lägligt att kånka på en blodig, sönderslagen kropp också, men vet inte hur huset ser ut. Är det hiss rakt ned till källaren och där garage så är det kanske troligt att det nånsin varit på tapeten.
Enligt tidningen så hade en granne sett Jonnas bil framkörd till porten med bagageluckan inåt.
Det finns ingen hiss.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag hittade fastighetsskötarens telefonnummer på webben, ringde och frågade. Det finns ingen hiss.
Vilken bil var framkörd till porten? Jonnas bil, eller hennes pappas?
Citera
2014-06-28, 00:56
Medlem
Vart kördes Lls bil ??
JH måste haft en hektisk dag
Citera
2014-06-28, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
Skulle inte förvåna mig om det hade något med midsommarfirande att göra.Kanske gick upp för JH att JN och JA skulle fira midsommar med LL.För att avstyra det på något vis genom att konfrontera LL söker JH upp LL.Stämmer det att LL är kaxig,tog kanske JH:s temprament över,och medelst sin muskelkraft så tog hon LL avdaga.

Hade jag suttit i den situationen,att bli övergiven av två av mina(kanske ex ligg) lagom till en av årets stora helger till förmån för en annan vacker kvinna,hade jag blivit rabiat.Om än inte skyldig till mord.

När det hemska är ett de facto,ringer hon eller SMS:ar till JN för att få hjälp eller moraliskt stöd.Som sedan SMS:ar JA,för att i sin tur få stöd av någon som inte har flippat ur.

Ett litet spekulationsbidrag.

JH, JN och LL skulle fira midsommar ihop. Är detta bara en spekulation eller ligger det något mer i detta?
Citera
2014-06-28, 00:59
Medlem
Styckningen var kanske"Plan B"?
JH trodde kanske att det fanns en liten möjlighet att LL fortfarande levde när hon återvände till lägenheten (beror ju lite på hur knivhuggen satt i kroppen).
Tanken var väl då att spruta in alkohol i hennes kropp för att sen dra historien om självförsvar, och att hon ville reda ut saker och ting med LL.
Men att hon var aspackad och gav sig på JH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in