Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jag får erkänna att det här fallet intresserar mig rent psykologiskt mer än något annat jag har stött på. Vem är Jonna egentligen?
Jag säger det samma, och ger mig på en delförklaring utifrån det som framkommit.
Jonnas värld hade rasat samman på riktigt, efter uppbrottet från sambon fanns inte längre ekonomiska förutsättningar att driva en "hästgård".
Hennes förmåga att hantera den uppkomna situationen, på ett förnuftigt sätt, fanns inte av någon anledning. En normal människa vet att drömmen om ett lyckligt förhållande, och hästar i stallet, inte är något att ta för givet. Livet kommer med överraskningar som inte alltid är varken väntade eller förutsägbara.
Av för oss okända skäl slog det slint i hjärnan när den som var tänkt att lyfta livet till, en för henne, acceptabel nivå inte riktigt var med på tåget p.g.a. en annan kvinna.
Möjligen finns det andra besvikelser i livet; krogbråket, psykisk ohälsa, tillkortakommanden på arbetet och annat, som drev henne till handlingar utan sans och vett. Mordet är ett verk av en desperat människa som tappat fotfästet.
Men svaret på ovanstående fråga vem Jonna är egentligen, det lär vi få vänta på ett tag och möjligen ger läkarvetenskapen en förklaring som vi förstår och som rätar ut alla frågetecken.