Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Själv tycker jag att LL sminkat sig och gjort iordning håret på ett sånt sätt att det för tankarna till framsidan av en porrtidning under 70-talet ( inte för att jag sett en men....) Jag pratar om en av de senare bilderna hon lade upp, annars tycker jag att hon såg ganska söt ut dvs på de bilder utan allt smink.

Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Vad är det som du vill säga? Om du hade blivit utsatt för ett brott, hade du inte tänkt tanken på att ge igen? Hade du saknat empati om du velat hämnas? Eller hade du bara mått väldigt dåligt? Folk hanterar saker annorlunda, jag är inte utåtagerande så när jag blev ett brottsoffer så stannade tankarna på hämnd i huvudet men jag tog en överdos ist och hamnade på sjukhus... och sedan blev det terapi. Idag mår jag bra men jag kan förstå hur det är att hamna i en situation där man är så kränkt att man inte tänker rationellt. Men som sagt, jag tar inte JH:s parti, jag bara spekulerar. Kanske är hon bara jävligt elak. Bara för att LL blev mördad så innebär det inte att hon är en ängel heller. Jag föredrar att försöka se båda sidorna här innan jag vet eftersom det finns rykten om att båda tjejerna betett sig illa. I vissa fall är det lättare att ta parti, typ hagamannen-fallen osv, men här har de inblandade haft en konflikt och vi vet inte vem som satte igång den.

Men du måste tänka på att hon såg ut som något som gör att man får tankarna på en porrtidning från 70-talet. eireanne känner någon som har sagt det åt henne och då får man väl ändå tänka sig att man kan bli mördad eller?

Förmodligen var hon inte någon ängel men att man det är ju alltid spännande med människor som vill beskriva mördade och styckade kvinnor på det här sättet. Vad drivs man av?

Det här är ett triangeldrama som heter duga. Rykten kommer aldrig att försvinna från JA i alla fall. Det är då ett som är säkert. Han kommer alltid att omtalas som den mannen som hade två kvinnor och den ena mördade den andra och styckade! Även om han inte alls hade två kvinnor på samma gång. Ryktet kommer att vara helt galet!

Ska bli intressant att få tal del av information om honom.
Citera
2014-06-27, 20:32
Medlem
RichardCrennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Menar du att enskilda poliser skulle kunna bryta förundersökningssekretessen med hänvisning till meddelarfrihet?

Ur Svensk Polis:

Varg Gyllander, presschef på Stockholmspolisen och tidigare pressekreterare på Rikskriminalpolisen, är övertygad om att många på grund av okunskap låter bli att röja uppgifter som de skulle vilja avslöja.

– En vanlig missuppfattning är att man inte får säga sådant som är belagt med sekretess, men det är ju det som är grejen med meddelarfriheten – allt annat får man ju redan berätta, säger han.

Varg Gyllander betraktar meddelarfriheten som en bakdörr för att kunna berätta om oegentligheter inom myndigheten.

Det är inte tillåtet för en arbetsgivare att vare sig förbjuda medarbetarna att tala med medier eller att efterforska vem som gjort det.

Men det finns undantag från rätten att läcka uppgifter. Det handlar då oftast om uppgifter som kan riskera rikets säkerhet. Även när det gäller information som har kommit fram ur hemliga tvångsmedel, som hemlig avlyssning, finns det begränsningar. För sådana uppgifter gäller inte meddelarfriheten. För att ett utlämnande ska vara brottsligt måste det dock ha skett med uppsåt.

Man får inte heller lämna ut handlingar som är hemliga. Meddelarfriheten innebär alltså i princip en rätt att muntligen läcka uppgifter.

JK Anna Skarhed poängterar emellertid att även ett uppgiftslämnande som skyddas av meddelarfriheten kan vara mycket olämpligt. Att en polis i skydd av meddelarfriheten lämnar ut uppgifter om en pågående förundersökning kan vara både oetiskt och osolidariskt och kan givetvis både allvarligt skada enskilda inblandade och försvåra utredningen. Men också ett sådant uppgiftslämnande skyddas ofta av grundlagens regler, till och med om det sker mot betalning.
Citera
2014-06-27, 20:33
Medlem
madcatsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Att hon sedan återkommit till lägenheten några timmar senare med en såg för att stycka tyder ju på att hon var säker på att Lollo dött.

Huvudet på spiken...faktiskt det mest overdersägliga faktum hitills...
Citera
2014-06-27, 20:34
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Bra med lite olika synsätt på saker, vi behöver inte alla resonera likadant. Det är så man får svar på saker genom att se dem ur olika perspektiv.

Ja eller hur!

Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Jag har blivit utsatt för det ena och det andra och självklart är hämnd en tanke man kan få upp men att sitta och fantisera om mord är extremt och sjukt, fattar du inte det?

Tråkigt att du hamna på sjukhus men du verkar vara väldigt obalanserad allmänt

Ingen har påstått att LL var en ängel, men inget av det vi vet om henne är i närheten för att man ska känna sympati med JH och hennes vidriga handling.

Jag antar att jag får vara tydligare. Jag blev mer än misshandlad, men jag vill inte gå längre in på det eftersom det blir OT och för att vara ärlig, jobbigt för mig att skriva om. För mig var tankar på att ge igen inte något med någon njutning att göra utan ett sätt att försöka förhindra fruktansvärda människor att göra samma saker om andra människor samt ett sätt att sätta ett värde på mig själv, att det inte var ok att göra så mot mig. Att tänka på att hämnas är normalt, att sedan gå ut och mörda och stycka någon är inte normalt givetvis. Klart att hon tappat kontrollen på något sätt. Jag försöker helt enkelt förstå vad som hände här.
Citera
2014-06-27, 20:34
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan71a
Här har en flickstackare blivit mördad och styckad och så blir hon kallad överviktig (???), översminkad och så funderar man över vad hon kan ha gjort för gå en sån överdjävligt brutal död till mötes.
Så jävla omsakligt!
Håller med till 100%. Har egna döttrar i den här åldern (ja det spelar väl ingen roll hur gamla de är, barn är alltid ens "barn") och hade jag varit offrets förälder i det här fallet hade jag klöst mig genom parketten i ren frustration av att läsa nåt sånt. Eller att hon var "sminkad som en porrstjärna från 70-talet". Osympatiskt nåt fruktansvärt.
Citera
2014-06-27, 20:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Tror som du att det måste finnas orsaker som satt dessa händelser i rullning, men liknande saker sker varje dag i hela riket, utan att det leder till styckmord.

Och dessa orsaker finns det såklart ett intresse av att uppdaga och diskutera.

Men snobb sitter och mer eller mindre och rättfärdigar JHs beteende genom att kalla henne ett offer osv.

Det lackar jag på

Hon är kanske ett offer av något slag, vad vet vi om det? Jag uppskattar folk som baserar sina uttryck på vad som är känt och inte tar parti på känslomässig basis. Kände du LL, vet du att hon inte har gjort något ont mot JH?

JH är ett avskum därför att hon dödade en människa tycket jag, passar på att förtydliga det.
Citera
2014-06-27, 20:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Nej såklart inte, jag uppfattade det ungefär som att de har för små resurser och därför inte hinner "ta hand om" media på ett adekvat sätt.
Sen undrar jag om det handlar om tipspangar? Så ofantligt många poliser finns väl inte i Örebro så man inte skulle kunna internutreda vem som svartjobbar liksom? Det kan ju vara simplare än så, polis informerar fru, fru informerar bästa vän, bästa vän informerar resten av stan...?
Principen om meddelarfrihet lägger hinder i vägen. Den är tänkt att hindra visselblåsare från att bi identifierade och trakasserade, men den skyddar alla offentligt anställda från att arbetsgivare efterforskar om de har fungerat som källa till media - inklusive poliser som säljer en förundersökning i lösmynt till kvällspressen.
Citera
2014-06-27, 20:36
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegnochSol
Det kan ju vara så att LL och JH haft kontakt sedan anmälan lades ned. JH kanske sa till LL att det var dags att lägga ned "stridsyxan". LL släppte därför in JH frivilligt då hon trodde att JH kom för att stifta "fred". Om scenariet med badrummet stämmer sa LL kanske någonting i stil med: "Jag ska bara lägga klart mascaran/håret eller whatever". LL låter därför dörren till badrummet vara öppen/olåst.

Mycket sannolikt då skadan var i bakhuvudet. Men det kanske fanns fler hammarskador som inte skrivits om.
Citera
2014-06-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Vad är det som du vill säga? Om du hade blivit utsatt för ett brott, hade du inte tänkt tanken på att ge igen? Hade du saknat empati om du velat hämnas? Eller hade du bara mått väldigt dåligt? Folk hanterar saker annorlunda, jag är inte utåtagerande så när jag blev ett brottsoffer så stannade tankarna på hämnd i huvudet men jag tog en överdos ist och hamnade på sjukhus... och sedan blev det terapi. Idag mår jag bra men jag kan förstå hur det är att hamna i en situation där man är så kränkt att man inte tänker rationellt. Men som sagt, jag tar inte JH:s parti, jag bara spekulerar. Kanske är hon bara jävligt elak. Bara för att LL blev mördad så innebär det inte att hon är en ängel heller. Jag föredrar att försöka se båda sidorna här innan jag vet eftersom det finns rykten om att båda tjejerna betett sig illa. I vissa fall är det lättare att ta parti, typ hagamannen-fallen osv, men här har de inblandade haft en konflikt och vi vet inte vem som satte igång den.

Svårt att ta part säger du. Det är ju ingen lagkamp det här där man måste heja på endera laget.

Men inte behöver LL ha varit någon ängel.

Har du tänkt på att ryktet kommer att förfölja JA resten av hans liv. Och hans släkt. Alla kommer alltid att viska bakom ryggen. Det måste vara skitläskigt.
Citera
2014-06-27, 20:37
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Undrar om grannar hörde nåt ?

[/b]
Jag läste i Ab tror jag, att någon granne hört ett gällt skrik. Ett.
Citera
2014-06-27, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Nu för tiden mord är inte nåt nytt !
men att 24-åring tjej slår ihjäl en annan 22-åring tjej med en hammare ,
sen knivhugga henne och efter detta , även styckar kroppen
och efter allt detta ha BO i bilen och åka till jobbet och jobba som vanlig .

Fan jag mår illa !
Undrar om grannar hörde nåt ?

En fråga till : måste man ha kvar försvarsadvokat ? om ja varför ?
i såna fall tycker inte jag att det behövs !

I detta fallet lider jag med försvaret - Hon har ju erkänt !

Ett mord sker om någon med uppsåt dödar en annan människa. Både mord och dråp 2 § beskriver ett uppsåtligt dödande där mord är normalfallet och dråp brottet som med hänsyn till förmildrande omständigheter är att beteckna som mindre grovt NJA 1985 s. 510 Faktorer som inte utgör förmildrande omständigheter är ifall brottet begåtts mot en närstående NJA 2002 s. 116, offret varit skyddslöst NJA 1989 s. 97, om det varit flera gärningsmän inblandade, om brottet utförts så att det skall vara svårt att upptäcka, onödigt lidande har tillfogats offret, gärningen visar på synnerlig grymhet NJA 1994 s. 310 eller om mordet skett för att främja ett annat brott. Att någon däremot agerar på grund av svartsjuka påverkar inte bedömningen NJA 1994 s. 310. I regel bör inte straffet vara livstid utan en friare bedömning bör göras där valet mellan tidsbestämt- och livstidsstraff görs i varje fall NJA 1985 s. 510 och NJA 1999 s. 531. För att livstidsstraff skall komma ifråga krävs avsevärd hänsynslöshet och är förbehållen de allvarligaste brotten NJA 2007 s. 194. Även ifall mer än en person uppsåtligt dödas eller om dödandet skett för att gärningsmannen skulle kunna begå ett annat brott är försvårande omständigheter som väger för ett livstidsstraff.

jag gissar på att JH fälls för mord !
Citera
2014-06-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madcatsays
Huvudet på spiken...faktiskt det mest overdersägliga faktum hitills...

Med tanke på att hon erkände misshandel och vållande till annans död så då får man se vad hon har emot sig:

1: Väntat utanför huset tills dörren låsts upp och sen gått in
2: Haft med sig en hammare som hon tänkt använda på Lovisa
3: När hon använt hammaren och Lovisa (enligt media) är medvetslös då hugger hon henne med kniv flera gånger.
4: Gått därifrån medan Lovisa blöder kraftigt.
5: Återkommit efter några timmar för att stycka, då har hon räknat med att Lovisa är död annars tar hon inte med en såg.

Jag tror att en någorlunda bra åklagare för henne dömd för mord, hade hon inte hämtat kniven så hade det kanske stannat vid mordförsök eller synnerligen grov misshandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in