Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Tror dock inte att han menade att lösningen skulle vara att enskilda poliser informerar media om känsliga uppgifter i förundersökningen mot tipspengar...

Han belyser att organisationen polisen inte använder verktyget kommunikation i tillräcklig omfattning och med en efterfrågad kvalitet. Alla organisationer måste kommunicera internt med även med sina intressenter, som i det här fallet är allmänheten som i grund och botten är polisens uppdragsgivare. Kommunikation och information, öppenhet, det skapar bl a. förtroende, minskar risken för missförstånd, spekulationer, misstänksamhet och osäkerhet.
Polisen har vissa skäl att inte berätta allt, t ex. för att inte försvåra en brottsutredning, dock bör man vara öppen med det man kan berätta och inte vara hemlighetsfull av slentrian eller för att minska sin egen arbetsbörda. Det är en avvägningsfråga men handlar till stor del om resurser men framförallt om hur polisen är organiserad. I artikeln belyses organisationsproblemet, och det kan handla om en otydlig ansvarsfördelning, brist eller avsaknad av policys m.m.
Om vi tittar på det här mordfallet vilket tråden handlar om så, jag vet inte, kan jag tänka mig att kritikern med erfarenhet av polisarbete befogat kritiserar polisens brister vad gäller kommunikation och information. Han har troligtvis kött på benen för att med gott samvete framföra kritik mot polisen.
Att kroppen hittades styckad fanns det enligt min uppfattning ingen anledning att inte bekräfta för att ta ett exempel. Att den misstänkte självmant kontaktade polisen behövde inte heller vara en hemlighet. Inte heller de misstänktas relationer till varandra. Finns troligen mer som polisen utan att riskera utredningen kunde berätta eller bekräfta.
EDIT;Kritikern har rätt när han säger att en informatör/talesperson måste finnas tillgänglig dygnet runt och också svara på frågor, inte enbart säga att polisen inte vill eller kan säga något. Inte ens inom Försvarsmakten där mycket måste vara hemligt fungerar det som hos polisen, man har förstått betydelsen och nyttan med att vara öppen så långt möjligt är.