2014-06-27, 13:20
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Kimbo7 skrev

Svar nej: terapeuten skulle inte gå vidare med det.

Ok, menar du att hon skulle behandla pedofilen som ett litet barn, typ, och säga "tyst nu, du bara hittar på"? I det här fallet handlade det om en man i 50-årsåldern, som tidigare erkänt ett flertal mord.

Citat:
(Dessutom har hon tydligen svurit i rätten på att den terapeutiska processen och mordutredningarna var två skilda ting: gruppsamtalet visar att så inte var fallet).

På vilket sätt då? Att ta upp ett misstänkt mord som någon erkänner är väl inte samma sak som en mordutredning?

Citat:
I en terapisituation kan det hända att en analysand vill en massa konstiga saker. Det är terapeutens/psykoanalytikerns ansvar att se till att ramarna upprätthålls. Visst hade Bergwall en egen vilja, och han gick ju väldigt långt i att läsa på, etc. etc. Men det som sägs inom terapirummets fyra väggar ska stanna där, ok föras in i journalen och diskuteras med läkare, men inte med polisen.

Vet du överhuvudtaget vad ramar innebär?
Citera
2014-06-27, 13:31
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Ok, menar du att hon skulle behandla pedofilen som ett litet barn, typ, och säga "tyst nu, du bara hittar på"? I det här fallet handlade det om en man i 50-årsåldern, som tidigare erkänt ett flertal mord.

På vilket sätt då? Att ta upp ett misstänkt mord som någon erkänner är väl inte samma sak som en mordutredning?

Vet du överhuvudtaget vad ramar innebär?

Ja jag vet vad ramar är. Vet du?

Däremot: det har väl ännu inte visats att det försiggick några liknande gruppsamtal tidigare i utredningen/utredningarna? Kan vara bra att skapa en tidsaxel, för att hålla reda på saker och ting.
Citera
2014-06-27, 13:34
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag läste häromdagen något som jag blev uppmärksam på, att det hölls inte många förhör av SP med SB, utan det han fick var material av psykologen från terapin med påståenden om mord bla. Om detta är sant är det då inte konstigt att en psykolog sitter och gör polisens arbete av någon anledning.

Var någonstans läste du det? Har du en källa?
Det låter trots allt lite överdrivet
Citera
2014-06-27, 13:40
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Kimbo7

Ja jag vet vad ramar är. Vet du?

Japp. Ett kontrakt man ställer upp mellan terapeuten och den person som vill gå i terapi, när man beslutar att man vill inleda en terapi tillsammans.

Citat:
Däremot: det har väl ännu inte visats att det försiggick några liknande gruppsamtal tidigare i utredningen/utredningarna? Kan vara bra att skapa en tidsaxel, för att hålla reda på saker och ting.

Det förekom säkert gruppsamtal i samband med det första morden han erkände, det var ju sjukhusledningen som anmälde vid det tillfället. Sedan är ju det åklagaren som beslutar om det skall inledas någon förundersökning överhuvudtaget.
Citera
2014-06-27, 14:06
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Japp. Ett kontrakt man ställer upp mellan terapeuten och den person som vill gå i terapi, när man beslutar att man vill inleda en terapi tillsammans.

Jovisst, ramarna kan se lite olika ut. Av bekvämlighet citerar jag ur Wikipedia, jag har fetat några punkter som terapeuten eller Quick/Bergwall verkar ha brutit mot.

Att syftet med terapin är att lösa patientens problem.
Terapeutens tystnadsplikt.
På vilka tider man skall mötas och hur långa dessa samtalstider är.
Att ömsesidigt endast synnerliga skäl motiverar att inställa en tid.
Var man möts.
Vad terapin kostar och hur betalningen skall gå till.
Att patienten så långt det bara är möjligt iakttar uppriktighet. Det formuleras ofta som att patienten behöver sträva mot att tänka högt.
Att man arbetar tillsammans till det att patientens problem är lösta. Alternativt terapins bortre tidsbegränsning.
Att man då problemen uppfattas lösta har en avslutningsfas med sikte på sammanfattning och att bearbeta att man skiljs åt.
Citera
2014-06-27, 15:29
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Var någonstans läste du det? Har du en källa?
Det låter trots allt lite överdrivet

Jag omformulerar mej,i frågeform.Kan det inte vara så att de uppgifter som kom fram i terapin utgjorde grunden för polisinblandning som i sin tur ledde till rättegång och domar. Såvitt jag vet hade det väl knappast blivit några utredningar utan det material som kom fram i terapin?

Boken B S och jag antar MN skrev på var 500 sidor enligt denna källa som inte är SB själv

https://thomasquick.wordpress.com/2009/12/09/terapueten-pa-saters-sjukhus-skrev-en-bok-om-thomas-quick/
Citera
2014-06-27, 15:37
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Jag omformulerar mej,i frågeform.Kan det inte vara så att de uppgifter som kom fram i terapin utgjorde grunden för polisinblandning som i sin tur ledde till rättegång och domar. Såvitt jag vet hade det väl knappast blivit några utredningar utan det material som kom fram i terapin?

Boken B S och jag antar MN skrev på var 500 sidor enligt denna källa som inte är SB själv

https://thomasquick.wordpress.com/2009/12/09/terapueten-pa-saters-sjukhus-skrev-en-bok-om-thomas-quick/

Vad är "Shine" för jävla källa?

Vidare motsäger Josefsson den här "källan" från 2009, då han hävdar att det var Norell själv som ville hålla tillbaka detta. Hon ville ha konkreta, fysiska, bevis på att SB verkligen var en seriemördare. Mycket klokt av henne.
Citera
2014-06-27, 15:52
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:

Gruppsamtalet Penttinen gjort anteckningar ur (som det återges i Råstams dokumentär) är ju ett konkret exempel på att terapin läckte. Och det borde betyda att Ståhle begick mened (det är antagligen preskriberat nu, som så mycket annat). Hur ofta och konsekvent den typen av direkt kommunikation mellan terapeut och polis ägde rum, då man talade om innehållet i terapin, vet inte jag (kanske handlade det mest av allt om att Quick först yrade under terapin, och sedan vid ett separat tillfälle pratade med polisen?).
Det finns ingen större anledning att försvara terapidelen av soppan, men man kanske bör anta att de faktiskt trodde att Quick var seriemördare. Inte för att det försvarar ett brott mot tystnadsplikten, men det kan kanske förklara en del irrationellt beteende...
Citera
2014-06-27, 16:14
Medlem
Stina-Linas avatar
http://www.psykologforbundet.se/Documents/Psykologtidningen/Recensioner%20PDF/PT%209-13_sid_42_43.pdf

Här finns en beskrivning på sidan 42 längst ner t h plus sid 43 längst upp t v där Kwast beskriver hur terapin bedrevs med polisutredaren närvarande.Det är visserligen en artikel om DJs bok men av Psykologförbundet och i deras tidning

Det jag kan reagera på är att rättsväsendets folk så villigt svalde allt som kom fram utan en tanke på att fundera över hur det kom fram och om det fanns någon verklighetsförankring. Men det är min personliga fundering
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-06-27 kl. 16:18.
Citera
2014-06-27, 16:58
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
http://www.psykologforbundet.se/Documents/Psykologtidningen/Recensioner%20PDF/PT%209-13_sid_42_43.pdf

Här finns en beskrivning på sidan 42 längst ner t h plus sid 43 längst upp t v där Kwast beskriver hur terapin bedrevs med polisutredaren närvarande.Det är visserligen en artikel om DJs bok men av Psykologförbundet och i deras tidning
Det jag kan reagera på är att rättsväsendets folk så villigt svalde allt som kom fram utan en tanke på att fundera över hur det kom fram och om det fanns någon verklighetsförankring. Men det är min personliga fundering

Tack så mycket för länken.
Hur kommer det sig att allt konkret, relevant och intressant bara tycks nämnas i förbigående eller i fotnoter? I stället hamnar fokus på olika personer, och till och med deras barndom och förhållande till mamman. Kvasipsykologi (jag tyckte Josefssons bok var förskräcklig, men det har jag nog redan sagt).
Alltså: i stället för att fokusera på vad som gick snett, vad som gjordes fel, konkret och bra, snyggt och prydligt, så geggar man runt i simplistiska personporträtt. Norell var karismatisk och Christiansson var för modersbunden. Aha, åhå! Norell hade överklassbakgrund, Bergwall hade enkel bakgrund. Aha, jamen dåså!
Artikeln du länkar till är skriven i samma anda.
Terapins del i det hela är visst intressant och bör diskuteras, men inte på det sättet.
Citera
2014-06-27, 17:13
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Tack så mycket för länken.
Hur kommer det sig att allt konkret, relevant och intressant bara tycks nämnas i förbigående eller i fotnoter? I stället hamnar fokus på olika personer, och till och med deras barndom och förhållande till mamman. Kvasipsykologi (jag tyckte Josefssons bok var förskräcklig, men det har jag nog redan sagt).
Alltså: i stället för att fokusera på vad som gick snett, vad som gjordes fel, konkret och bra, snyggt och prydligt, så geggar man runt i simplistiska personporträtt. Norell var karismatisk och Christiansson var för modersbunden. Aha, åhå! Norell hade överklassbakgrund, Bergwall hade enkel bakgrund. Aha, jamen dåså!
Artikeln du länkar till är skriven i samma anda.
Terapins del i det hela är visst intressant och bör diskuteras, men inte på det sättet.

Jag håller med. När jag läste den var det väldigt mycket Aha! För trots allt finns det mycket att hämta från det. Den går i alla fall in i sjukhusvärlden vilket Råstam inte hade möjlighet till. Men när jag går tillbaka till den ser jag hur lite den egentligen tillför i sak. Annat än att mycket förtjänstfullt exponerat vilka charlataner Norell, Stråhle, Christianson och de andra är.
Citera
2014-06-27, 17:25
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Kimbo7 skrev

Jovisst, ramarna kan se lite olika ut. Av bekvämlighet citerar jag ur Wikipedia, jag har fetat några punkter som terapeuten eller Quick/Bergwall verkar ha brutit mot.

Att syftet med terapin är att lösa patientens problem.
Terapeutens tystnadsplikt.
På vilka tider man skall mötas och hur långa dessa samtalstider är.
Att ömsesidigt endast synnerliga skäl motiverar att inställa en tid.
Var man möts.
Vad terapin kostar och hur betalningen skall gå till.
Att patienten så långt det bara är möjligt iakttar uppriktighet. Det formuleras ofta som att patienten behöver sträva mot att tänka högt.
Att man arbetar tillsammans till det att patientens problem är lösta. Alternativt terapins bortre tidsbegränsning.
Att man då problemen uppfattas lösta har en avslutningsfas med sikte på sammanfattning och att bearbeta att man skiljs åt.

Jag tog en där, det är ju svårt att veta om det överhuvudtaget fanns något kontrakt, men sekretess gäller ju alltid. Det finns ju sekretessbrytande regler:

"Kan sekretessen brytas?

Personalens sekretess kan brytas om man själv ger sitt tillstånd. Om man till exempel ligger på sjukhus och familj eller vänner ringer dit kan man själv tala om för personalen vad de får berätta och för vem de får berätta det.

I vissa situationer kan eller måste hälso- och sjukvårdspersonalen bryta sekretessen utan att man har gett sitt tillstånd.

Om man är under 18 år och personalen tror att man far illa på något sätt, till exempel att man blir slagen av sina föräldrar eller utsätts för sexuella övergrepp. Då är personalen skyldig att kontakta socialtjänsten, så att man kan få hjälp. Socialtjänsten bestämmer då om en utredning ska göras. Om det behövs kan de då också kontakta till exempel polisen om man blivit utsatt för något brott.

Personalen måste också lämna ut uppgifter om till exempel en domstol, polisen, försäkringskassan, skattemyndigheten, kronofogden eller socialtjänsten begär det.

Personalen kan göra en polisanmälan om man har begått eller blivit utsatt för ett brott om brottet kan ge minst två års fängelse."

http://www.umo.se/Att-ta-hjalp/Tystnadsplikt-och-sekretess/

Här handlade det ju om mord och våldtäkt på barn. Om man har ett möte med polis för att se om de uppgifter som kommit fram är något som är värt att polisanmäla eller inte är inte särskilt konstigt. Sedan är ju det som sagt upp till åklagare att bedöma om polisen skall inleda en förundersökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in