2014-06-27, 04:13
Bannlyst
Vad ligger bidraget på hos alfakassan?

Kommer gå på semester i ett par veckor nu och då avskrivs jag från arbetsförmedlingen (ungdomsgarantin) och får då vänta i 45 arbetsdagar med start dagen jag kommer tillbaka. Jag vill inte gå utan inkomst i tre månader så tänkte ifall man kan vara med i alfakassan tills dess. Sedan när jag är tillbaka till AMS så går jag ur alfakassan och får vanlig A-kassa.
Citera
2014-06-27, 06:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anabolakillen95

Kommer gå på semester i ett par veckor nu och då avskrivs jag från arbetsförmedlingen (ungdomsgarantin) och får då vänta i 45 arbetsdagar med start dagen jag kommer tillbaka. Jag vill inte gå utan inkomst i tre månader så tänkte ifall man kan vara med i alfakassan tills dess. Sedan när jag är tillbaka till AMS så går jag ur alfakassan och får vanlig A-kassa.

Du har ställt frågan i a-kassetråden, varför även starta en separat tråd?
Citera
2014-06-27, 06:31
Medlem
ja du har ju verkligen förtjänat en semester när du bara går dräller där hemma. Lägg din energi på att skaffa jobb istället.
Citera
2014-06-27, 12:46
Medlem
För det första så måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb och stå till arbetsmaknadens förfogande för att få bidrag från alfakassan. För det andra så borde du, precis som många andra arbetslösa se till så att du åtminstone har ett sommarjobb. Det ger oss arbetssökande en bra chans att få en anställning längre fram. Jag som arbetssökande skäms över att höra ditt resonemang. Även om jag har a-kassa så betalar jag skatt (och jag gör det gärna), och det är inte meningen att de pengarna ska finansiera din semester.
Citera
2014-06-28, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du har ställt frågan i a-kassetråden, varför även starta en separat tråd?
För detta är inte a-kassa utan alfakassa ditt stoplskott.

Citat:
Ursprungligen postat av ossler
ja du har ju verkligen förtjänat en semester när du bara går dräller där hemma. Lägg din energi på att skaffa jobb istället.

jag är nöjd med min tillvaro.

Citat:
Ursprungligen postat av HimlaFashion
För det första så måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb och stå till arbetsmaknadens förfogande för att få bidrag från alfakassan. För det andra så borde du, precis som många andra arbetslösa se till så att du åtminstone har ett sommarjobb. Det ger oss arbetssökande en bra chans att få en anställning längre fram. Jag som arbetssökande skäms över att höra ditt resonemang. Även om jag har a-kassa så betalar jag skatt (och jag gör det gärna), och det är inte meningen att de pengarna ska finansiera din semester.

Så jag ska gå utan para i 3 månader bara för att jag går på semester? Låter efterblivet.
Citera
2014-06-28, 12:40
Medlem
Citat:
Alfakassan är en a-kassa. Du kan inte få a-kassa (från Alfakassan eller någon annan) om du inte är inskriven vid Arbetsförmedlingen och står till arbetsmarknadens förfogande, dvs. är beredd att ta ett jobb.
Citera
2014-06-28, 12:49
Medlem
poxers avatar
Citat:
Alfakassan är en a-kassa. För att få utbetalningar från a-kassan måste du varit medlem och uppfyllt ett arbetsvillkor vilket du inte gjort då du är med i ungdomsgarantin.
Citera
2014-06-28, 12:59
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:

Nej Alfakassan är inte möjlig för dig eftersom du är utskriven från förmedlingen...

Varför ska du ha semester? Är du inskriven i praktik som gör att du inte kan njuta av sommaren...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in