Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-27, 12:04
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Ja, men varför började hon involvera JN när allt var klart?

Antingen var det en plan från början, eller något som utvecklade sig efter hand. Vad skulle JN kunnat hjälpt till med i detta läge?
Ja, det är en relevant fråga. Kanske hade hon hoppats på att han skulle hjälpa henne att gjuta in delarna i betong, som det spekulerats i. Hon kanske pejlade läget genom att säga en del av sanningen, och hade tänkt få vidare o berätta om styckningen om JN varit positiv till att hjälpa henne. Nu tvärvägrade han, och hon vågade kanske inte berätta allt utan åkte själv iväg o dumpade delarna bara för att göra sig av med dem. Kanske pressade han henne till att ringa - "endera gör du det eller så gör jag det!". Kanske var hon rätt säker på att få hjälp av JN, men han visade sig mindre dumsnäll och möjlig att utnyttja än hon trodde.
Citera
2014-06-27, 12:08
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det ska absolut inte läcka på det här viset, och det är bara att hoppas att utredningsläget verkligen är så gott som polisen verkar tro, för annars kan det bli en fuckup big time av det här.
Ja, vittnesiakttagelser blir ju väldigt svåra att värdera med all denna info som kommit till allmänhetens kännedom. Märkligt hur man kan vara så illojal mot sin arbetsgivare och sin arbetsuppgift.
Citera
2014-06-27, 12:11
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Hur skulle du göra om det ringde på dörren, du öppnade och möttes av någon som såg rasande ut?
Det känns logiskt att vända sig om och försöka fly tillbaka in i lägenheten. Och då vänder man bakhuvudet åt den arga personen.

Om denna nya info stämmer - att hon överföll LL på detta sätt - faller min teori att det började med verbalt bråk som övergick till handgemäng. Denna nya info gör det hela än mer rått.
Nej, det känns inte alls logiskt. Något liknande hände mig och den första instinkten var att stänga dörren. Människan som försökte komma in drog och slet i handtaget på dörren när jag försökte stänga den och det slutade med att jag fick sparka till honom och trampa honom rejält på foten innan jag äntligen fick igen dörren. Blir man attackerad så är det fullständigt ologiskt att vända ryggen till om man är i ett hus eller lägenhet, det finns ju ingenstans att ta vägen.
Citera
2014-06-27, 12:13
Medlem
Citat:
JHs familj, hur ser det ut där?
Syskon?
Mamma & pappa?
Troligen är de förkrossade och chockade. Är anhöriga kvar i Småland?
Citera
2014-06-27, 12:14
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Nej, det känns inte alls logiskt. Något liknande hände mig och den första instinkten var att stänga dörren. Människan som försökte komma in drog och slet i handtaget på dörren när jag försökte stänga den och det slutade med att jag fick sparka till honom och trampa honom rejält på foten innan jag äntligen fick igen dörren. Blir man attackerad så är det fullständigt ologiskt att vända ryggen till om man är i ett hus eller lägenhet, det finns ju ingenstans att ta vägen.

Näe beror ju på vilken typ av människa du är, fick lära mig att de finns 3 typer av människor Fight, Flight or Freeze, du är nog den förstnämnda jag är också den förstnämnda...

Så att LL skulle fly och försöka ta sig in i ett annat rum kanske toaletten och låsa dörren och där tillkalla hjälp osv?
Citera
2014-06-27, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, det är en relevant fråga. Kanske hade hon hoppats på att han skulle hjälpa henne att gjuta in delarna i betong, som det spekulerats i. Hon kanske pejlade läget genom att säga en del av sanningen, och hade tänkt få vidare o berätta om styckningen om JN varit positiv till att hjälpa henne. Nu tvärvägrade han, och hon vågade kanske inte berätta allt utan åkte själv iväg o dumpade delarna bara för att göra sig av med dem. Kanske pressade han henne till att ringa - "endera gör du det eller så gör jag det!". Kanske var hon rätt säker på att få hjälp av JN, men han visade sig mindre dumsnäll och möjlig att utnyttja än hon trodde.

Enligt advokaten så berättade JH efter att kroppen var på FP för JN.

Jag tror inte vi kommer bli kloka på denna del av agerandet. Det kan varit ett sätt att:
- bearbeta ångesten och erkännandet som började välla inom henne.
- på riktigt få hjälp att bli av med kroppen permanent
- att få över skulden för brottet till JN
- ?

JN skall ha en eloge för sitt agerande i alla fall
Citera
2014-06-27, 12:18
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
När systersonens pappa tog livet av sig samma kväll hade de likvaka på sjukhuset och de var 2011 därför jag undra... men när min morfar tog livet av sig genom att dränka sig själv var det ingen likvaka därför jag undra.

Likvaka.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Likvaka

http://www.fonus.se/vetamera/for-sjukvarden/olika-avsked/besoka-en-avliden-visning-likvaka/

Det blir begreppsförvirring när man använder ett ord så olika som du gör jämfört med andra som har det historiska "likvaka" som referens. Det du pratar om är väl det vanliga att se den döde efter bortgången?
Senast redigerad av JaneMarple 2014-06-27 kl. 12:22.
Citera
2014-06-27, 12:19
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Likvaka.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Likvaka

Det blir begreppsförvirring när man använder ett ord så olika som du gör jämfört med andra som har det historiska "likvaka" som referens. Det du pratar om är väl det vanliga att se den döde efter bortgången?

De sa iafall att det hette likvaka när vi åkte in där på sjukhuset och Fonus hade lagt honom på en brits mörkt i rummet och tända ljus runt omkring... var faktiskt en av de jobbigaste upplevelser jag haft klarade knappt att gå in i rummet.
Citera
2014-06-27, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Djurdyrkare
Jag undrar dock om hon någonsin kollade i kikögat på dörren innan hon öppnade? Och hade JH hammaren bakom ryggen i så fall, för annars öppnar man ju aldrig om man ser sin rival ringa på och samtidigt håller något i handen. Om det hade varit jag, skulle jag aldrig öppnat om jag såg att det var JH som ringde på vid den tiden, hade fått dåliga vibbar. Men LL kanske var övermodig och tänkte att hon hade överläge gentemot JH? Eller så kanske hon trodde på en försoning, eller att JH var där för att hämta något.

Någon tidigare i tråden hävdade att kikhål saknades till JA : s lgh !
Citera
2014-06-27, 12:22
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Själva styckningen i sig brukar polisen inte kalla att kroppen är illa däran eller vad dem nu sa så jag undrar om Jonna kanske skändat kroppen efter döden?

Hon har väl klätt av sin rival eftersom det är lättare att stycka och sen kanske hon fortsatt leka med kniven lite?

Tänker mig att det skulle kunna handla om misslyckade styckningsförsök som gjort kroppen illa tilltygad. Ungefär som att det vid självmord kan förekomma "provsnitt", som föregått dödliga skador.

Men visst, JH kanske fortfarande var fylld av ilska/förakt och därför skadade kroppen mer än nödvändigt s.a.s. Inte heller omöjligt att JH projicerade sina känslor inför sitt dåd på offret i stil med "varför skulle du bete dig så att jag var tvungen att döda dig?". I sånt fall kanske det är lätt hänt att man brukar lite extra våld mot offret.
Citera
2014-06-27, 12:26
Medlem
SandraTheKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jag har aldrig blivit erbjuden nåt sånt. Däremot har vi vid ett tillfälle själva tagit kontakt och bett att få se en anhörig, då fick vi komma till ett kapell där de gjort i ordning fint.

Blev det senast för 6 månader sedan vid anhörigs bortgång, men det är kanske olika i olika län.
Citera
2014-06-27, 12:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Enligt advokaten så berättade JH efter att kroppen var på FP för JN.

Jag tror inte vi kommer bli kloka på denna del av agerandet. Det kan varit ett sätt att:
- bearbeta ångesten och erkännandet som började välla inom henne.
- på riktigt få hjälp att bli av med kroppen permanent
- att få över skulden för brottet till JN
- ?

JN skall ha en eloge för sitt agerande i alla fall
En eloge för att inte ha hjälpt en mördare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in