2014-06-25, 19:44
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RLucas
No luck on Heimstaden for me either.

Has anyone ever lived in Lilla Sunnersta? I've got an offer for a second hand room in an apartment there (through Studentboet), 3100kr all incl., fully furnished common areas and half-furnished room. I don't mind the distance as I'm used to cycle a lot in all weathers but if someone's got an experience to share, please do as I'm really interested in this one.

Sunnersta is a family neighbourhood and as you say quite a bit out of town. If you are going to study at SLU it is a good choice though. The rent seems to be fair, you won't probably get any cheaper. If do not mind the distance and like to cycle (there are also buses) and dont have any other choices I would consider accepting the offer since as you probably it is difficult to get housing in Uppsala. I would say the distance to Uppsala centre is about 8 km from Sunnersta.
Senast redigerad av Shepard25 2014-06-25 kl. 19:55.
Citera
2014-06-26, 08:49
Medlem
Yes I think I'm going to follow the advice I've read so often here and elsewhere: take what comes to me now and if need be find something better later. At least it's clean, quiet and affordable, can't complain.
Citera
2014-06-26, 15:03
Medlem
Hej nån som vet hur det är att bo i granportens korridorer på vattholmavägen?
Citera
2014-06-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfonsss
Hej nån som vet hur det är att bo i granportens korridorer på vattholmavägen?

Om jag förstått det rätt så har det inte varit studentboende förut? (rätta mig gärna om jag har fel).
Hög hyra och hyfsat off, men det är bättre än inget.
Citera
2014-06-26, 17:40
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Yes I think I'm going to follow the advice I've read so often here and elsewhere: take what comes to me now and if need be find something better later. At least it's clean, quiet and affordable, can't complain.

Yes I think this is the best choice. For how long will you study in Uppsala? Eventually (a semester or two) it isnt that difficult to get a room at Heimstaden or at a student nation.
Citera
2014-06-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Yes I think this is the best choice. For how long will you study in Uppsala? Eventually (a semester or two) it isnt that difficult to get a room at Heimstaden or at a student nation.

I'm staying at least two years for a master's. I might want to get a first-hand room before next summer to save two months worth of rent. In any case I just signed the contract, this way I don't have to worry about it anymore and can do better things with my time in the next few weeks.

Also I googled the commute from Lilla Sunnersta to the history faculty building and it's a straight, and I mean straight route on a large segregated cycle path all the way. A dream come true for a Montrealer. But are the bike paths well cleared of snow in winter?
Citera
2014-06-26, 22:44
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
I'm staying at least two years for a master's. I might want to get a first-hand room before next summer to save two months worth of rent. In any case I just signed the contract, this way I don't have to worry about it anymore and can do better things with my time in the next few weeks.

Also I googled the commute from Lilla Sunnersta to the history faculty building and it's a straight, and I mean straight route on a large segregated cycle path all the way. A dream come true for a Montrealer. But are the bike paths well cleared of snow in winter?

Okey Nice! Yes just keep applying during your stay, its obviously easier (due to lower application pressure) during the semesters to get accomondation. Yes it is a good paved cycle path and since its along a main road it will be cleared well.
Citera
2014-06-27, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur

Hur länge kan det, mellan tummen och pekfingret, tänkas ta från det att man aktiverar sig i en nation tills det att man kan erhålla en lägenhet?

Tack för svaren.

För att få extra poäng från en nation krävs det att du har ett ämbete inom nationen. Det kan vara allt från att vara fikavärd, klubbverkare/pubvärd till nationsfotograf, PR-förman etc. Jag hade rekommenderat de två första då de oftast delar ut flest poäng samt man lär känna så mycket människor, vilket är fantastiskt.

Snerikes, V-Dala, Östgöta & GH ger nog ut bostäder snabbast. De tre första har bäst bostäder (undvik dock Snerikes bostäder i triangeln, fanns tyvärr vägglöss där ). Jag hade gissat på att det krävs cirka 3-4 poäng (varje poäng får man vid ny termin, poäng = terminer).
Citera
2014-06-27, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannymcoy
För att få extra poäng från en nation krävs det att du har ett ämbete inom nationen. Det kan vara allt från att vara fikavärd, klubbverkare/pubvärd till nationsfotograf, PR-förman etc. Jag hade rekommenderat de två första då de oftast delar ut flest poäng samt man lär känna så mycket människor, vilket är fantastiskt.

Snerikes, V-Dala, Östgöta & GH ger nog ut bostäder snabbast. De tre första har bäst bostäder (undvik dock Snerikes bostäder i triangeln, fanns tyvärr vägglöss där ). Jag hade gissat på att det krävs cirka 3-4 poäng (varje poäng får man vid ny termin, poäng = terminer).
Med det sagt så beror det ju på iallafall Snerikes och V-Dala hur många som går på bostadsteckningarna. Ibland dyker det upp väldigt få och då kan man få bostad nästan direkt. ÖG och GH är lite jobbigare då man inte behöver gå någonstans utan väl söker via Uppsalastudent?
Citera
2014-06-27, 18:29
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Lite OT (hittade ingen bättre tråd), men har ni tips kring bostadssökande för icke-studenter? Det ser ut som att jag kommer att börja jobba på Akademiska sjukhuset efter sommaren och jag varken bor i Uppsala eller har några kontakter i staden. För tillfället har jag ~6½ år på Uppsalahem men det verkar ändå vara kärvt att få någon bostad därigenom överhuvudtaget. Sett att det ligger en del bostäder ute på HyraLya och på Blocket, några andra sidor att ha koll på? Något att undvika?
Citera
2014-06-27, 19:07
Medlem
Jag är FULLKOMLIGT oinsatt i ämnet och min frågeställning har säkerligen tagits upp miljoner gånger. Den fodrar emellertid inte för ett svar innehållandes fler än tre bokstäver.

Om jag inte står i någon bostadskö öht i skrivande stund, har jag någon chans att knipa bostad försörjningar med CSN lagom till våren -15?
Citera
2014-06-27, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Lite OT (hittade ingen bättre tråd), men har ni tips kring bostadssökande för icke-studenter? Det ser ut som att jag kommer att börja jobba på Akademiska sjukhuset efter sommaren och jag varken bor i Uppsala eller har några kontakter i staden. För tillfället har jag ~6½ år på Uppsalahem men det verkar ändå vara kärvt att få någon bostad därigenom överhuvudtaget. Sett att det ligger en del bostäder ute på HyraLya och på Blocket, några andra sidor att ha koll på? Något att undvika?
Via StorStockholms bostadsförmedling har iallafall Stena Fastigheter, Graflunds och Vasakronan bostäder i Uppsala. tror inte de har något riktigt kösystem utan Stena har istället satt en inkomstgräns för hur mycket man minst måste tjäna för att få hyra. Är du under 26 borde ju annars Uppsalahems ungdomslägenheter gå att få med 6,5 år, du får sen bo där hur länge du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Jag är FULLKOMLIGT oinsatt i ämnet och min frågeställning har säkerligen tagits upp miljoner gånger. Den fodrar emellertid inte för ett svar innehållandes fler än tre bokstäver.

Om jag inte står i någon bostadskö öht i skrivande stund, har jag någon chans att knipa bostad försörjningar med CSN lagom till våren -15?
Gå med på Rikshem och Heimstaden så kan det gå om du har tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in