Citat:
Ursprungligen postat av
qhz.
Fast vafan.
De Rossi vs. Balotelli. Gentleman vs. Pojkspoling.
Jag menar inte att ställa dem mot varandra. Egentligen dömer jag ut bägge två. Balotelli är en pajas som inte har i landslaget att göra. Det var nog ett misstag att satsa på honom. Men även De Rossi. Ska man bygga nytt så ser jag en framtid utan De Rossi.
Försnacket till mästerskapet kändes skruvat enligt mig. Där Costa Rica dömdes ut som slagpåse medan Italiens största problem verkade kretsa kring att anonyma lagspelare från provinslag inte håller måttet. Jag fattar inte resonemanget. Italien har aldrig kommit till korta pga såna spelare. Jag nämnde Roberto Mussi tidigare, som Arrigo Sacchi tog med. Den sortens arbetare tas ju ut för att tränaren vet att de kommer lösa sin uppgift. Inga problem. Paletta gjorde någon felpass men knappast grejer som stjälpte laget. Det är aldrig sådana spelare som stjälper laget.
Problemet är att man överskattar stjärnorna grovt & tror att de ska köra över Costa Rica. Sedan ser man hur det går. De Rossis form går ständigt upp & ner. Acceptabelt kanske för en kreatör som man kan byta ut mot en annan kreatör. Men en sk allround-spelare kan inte vara så svajig. Man bygger laget kring honom för att man tror att han ska sköta det mesta på mitten. Funkar kanske i Roma där han regerar, men i landslaget tycker jag inte han borde vara given. Eller i rättare sagt, han kan vara given, men då ska fler spelare vara givna. Som det är nu har Prandelli hattat runt extremt mycket med olika spelare men De Rossi verkar självklar i egenskap av bandiera i en storklubb. Hade han spelat i en provinsklubb skulle han aldrig fått den statusen. Inte om man ska tolka Prandellis uttagningar där alla som tillhör en storklubb verkar ha företräde medan provinsspelare kommer med endast i någon enstaka match.
Att du kallar De Rossi för gentleman är ju något som beror helt & hållet på var man lägger ribban för gentleman. Ja, han är mer gentleman än Balotelli, så mycket kan vi konstatera.
Nu får Steven Gerrard bära lite av hundhuvudet för Englands misslyckande. Han är tre år äldre än De Rossi. Jag har faktiskt svårt att se De Rossi i tre år till som mittfältare i landslaget. Libero möjligen då, om man vill köra en sådan variant. Tråden om "Totti vs Gerrard" är såklart löjlig & jag håller med QHZ där att Tottis briljans som spelare är egentligen något annat än Gerrards. Jämförelsen blir knepig. Totti är bättre helt enkelt i det avseendet. De Rossi däremot tycker jag är sämre i sin roll än vad Gerrard är. Han har en oerhört svajig karriär bakom sig där attityden på plan inte är i närheten av Gerrards jävlaranamma som spelare. Roma har slussat iväg en massa spelare genom åren. De Rossi har fått en bandiera-roll, vilket är jättebra. Men fler spelare borde få den chansen. Det är en galen mercato som ligger bakom hans enorma status.