• 1
  • 2
2014-06-26, 20:16
Medlem
Arbetar som månadsanställd inom kommunen.
Jag undrar hur mycket extra per timme som beordrad övertid ger? Tacksam för svar.
Citera
2014-06-26, 20:19
Medlem
Det kan variera i olika kommuner dvs lokalt avtal så gå och prata med facket, din arbetsgivare, en kollega eller kolla lönespeccen.
Citera
2014-06-26, 20:23
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBates1
Arbetar som månadsanställd inom kommunen.
Jag undrar hur mycket extra per timme som beordrad övertid ger? Tacksam för svar.
Om jag inte har helt fel så är väl kval (kvalificerad övertidsersättning, som du borde få som inbeordrad) dubbel fyllnadsersättning (125% tror jag en kompis har i fyllnad). Plus eventuell OB. Alltså runt 250% av timlön. Varierar säkert, men ring facket, lönekontoret eller chefen för mer info.
Citera
2014-06-26, 20:36
Medlem
kriminellgalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Om jag inte har helt fel så är väl kval (kvalificerad övertidsersättning, som du borde få som inbeordrad) dubbel fyllnadsersättning (125% tror jag en kompis har i fyllnad). Plus eventuell OB. Alltså runt 250% av timlön. Varierar säkert, men ring facket, lönekontoret eller chefen för mer info.

Man kan aldrig få två ersättningar samtidigt.
Antigen har du OB eller övertidsersättning.
Vad procentsatsen är på övertid varierar beroende på avtal mm
Men i kommunerna är det inte ovanligt at man får det i komp i stället för utbetalt.
Men som du skriver. Prata med facket eller lönekontoret.
Citera
2014-06-26, 21:12
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriminellgalning
Det visste jag inte, men det är bara en kompis jag har hört prata om detta med kval, fyllnad m.m.

Om du blir inbeordrad en helg, då blir du alltså blåst på helg-OB, kanske någon femtiolapp i timmen, bara för att du får kvalificerad övertid? Och inget kvälls- eller natt-OB om du beordras in eller kväll eller natt? Låter märkligt, men är som sagt inte så insatt.
Citera
2014-06-26, 21:36
Medlem
All övertid är beordrad. I grunden så är det alltid arbetsgivaren som bestämmer om du ska jobba över eller inte. Man kan inte själv välja att jobba över utan i så fall bygger det på att chefen har ett förtroende för dig och låter dig ta ett sådant beslut.

Jag kan inte Kommunals avtal men det kan mycket väl vara så att arbetsgivaren kan komma och kräva att du ska jobba över med bara någon timmes varsel. Som lön får du då ordinarie lön + övertidsersättning. Övertidsersättningen är gissningsvis 50 %.

Är det så att arbetsgivaren vill att du ska flytta din semester eller att det rör sig om många långa övertidspass så kan arbetsgivaren ofta efter diskussion med fackliga parter välja att betala ut 100% i övertidsersättning.
Citera
2014-06-26, 21:43
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriminellgalning

Vad procentsatsen är på övertid varierar beroende på avtal mm
Men i kommunerna är det inte ovanligt at man får det i komp i stället för utbetalt.
Men som du skriver. Prata med facket eller lönekontoret.

Det är felaktigt. Jobbar jag övertid efter kl. 18 på vardagar eller på lör/sön/helgdag så får jag övertid + OB.
Citera
2014-06-26, 23:46
Medlem
jag skulle inte jobba över om jag inte fick minst 100% pluss ob efter 18
Citera
2014-06-27, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mbw210
jag skulle inte jobba över om jag inte fick minst 100% pluss ob efter 18

Det känns som att du skulle växa upp, bli torr bakom öronen och kanske lära dig förstå att det finns regler, avtal och en hel del annat att ta hänsyn till när det gäller arbetslivet.
Citera
2014-06-27, 12:40
Medlem
Megaforces avatar
Ersättningen för beordrad övertid varierar också med tidpunkten för övertid.

Inom den kommunala sektorn har man i regel normal lön vid övertid, men får OB-tillägg om övertiden sker före kl 6.00 på morgonen eller efter 20.00 på kvällen. Dag före röd dag ger dock OB redan tidigare typ kl 17 på eftermiddagen.

Inom den privata sektorn är det vanligare med avtal som ger OB-tillägg redan från kl 18 på kvällen.
Citera
2014-06-27, 20:50
Medlem
kriminellgalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Det är felaktigt. Jobbar jag övertid efter kl. 18 på vardagar eller på lör/sön/helgdag så får jag övertid + OB.

Vilket avtal jobbar du i?
Tjänstmanavtalet inom bygg ger inte rätt till två separata ersättningar samtidigt.
Antigen ob, eller enkel alt kval övertid.
Procentsatserna skiljer sig åt ganska ordentligt.
Det finns även tider för när vilken ersättning gäller osv
Citera
2014-06-27, 22:48
Medlem
ekerilars avatar
Har jag missat något? Ligger det inte i övertidens natur att den är beordrad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in