2014-06-22, 11:31
Medlem
Muhamedssons avatar
Könsförrädare, gärna för mig. Jag står hellre på kvinnors sida än mäns sida om jag tvingades att välja.
Citera
2014-06-23, 12:53
Medlem
Naravodomoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukspott
Att det kan bli så fel i dagens samhälle.
Det är klart att män är feminister (läs; män)
Jag med, det är sunt förnuft!

Det betyder inte att jag vill ta del i den rabiatfeminism som har fått plats i media och i folks hjärnor nu för tiden.

För mig är feminism jämnställdhet, inget manshat eller att jag tror att män bara har fördelar och att patriarkatet är ett överhängande problem.

När en kvinna går hem från nattbussen och en man går bakom henne så ska hon inte känna en oro över att möjligheten för överfall är större bara för att det är en person av manligt kön som gick av på samma station.

MEN, jag vill också ändra på att den mannen/pojken som går bakom en tjej inte ska behöva känna att hon tror att han skall göra något.

Och jag tycker också att könskvotering till kvinnans fördel är onödigt om en man skulle vara bättre lämpad för ett specifikt jobb, däremot ska alla ha lika chanser till samma saker - män och kvinnor.

Jag vill kunna ha min sexualitet ifred och kunna njuta av den utan att bli stämplad som en slampa.

Jag säger sällan att jag är feminist då det har fått en sån negativ klang,
Och med dagens mediefeminister så har jag många åsikter som är "fel"

Ja, jag älskar att ha dominant sex där jag är undergiven - och jag har aldrig känt att det är nedvärderande mot mig som kvinna, utan jag har valt det och det är på mina villkor.
Det tillexempel är ett bevis på patriarkatets makt över kvinnan, men what the fuck - när man börjar tänka så är det inte längre feminism - utan bara nedlåtande mot män.

Det är ett enkelt exempel på vad feminism är för mig, och vad det borde vara för gemene man.

Så sluta hata feminism, utan börja se vad det egentligen är bakom den uppblåsta medieversionen.

Sådär känner jag också. Men precis som du säger har ju begreppet kapats av tokiga individer. Jag räknar in FI bland de tokiga. Det är trist, för FI blir för gemene man feminismens ansikte utåt, när det finns mycket mer moderata feministiska rörelser i t.ex USA.
Citera
2014-06-24, 23:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muhamedsson
Könsförrädare, gärna för mig. Jag står hellre på kvinnors sida än mäns sida om jag tvingades att välja.
Förr eller senare kommer du nog att inse att du inte har nåt för det... ...mer än en kniv i ryggen.
Från kvinnorna vars sida du "ställ dig på".
Citera
2014-06-25, 21:43
Medlem
Män som kallar sig feminister är inte könsförrädare, utan potentiella våldtäktsmän a' la Kapten Klänning.
Citera
2014-06-26, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Jag är man och feminist.

Har bara vett i skallen det är därför jag tror på jämställdhet.

Ja men jag menar det, hur svårt ska det vara att fatta vad feminism är liksom...

https://gracerules.files.wordpress.c...eminism-11.jpg
Citera
2014-06-26, 10:49
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
När en kvinna går hem från nattbussen och en man går bakom henne så ska hon inte känna en oro över att möjligheten för överfall är större bara för att det är en person av manligt kön som gick av på samma station.

MEN, jag vill också ändra på att den mannen/pojken som går bakom en tjej inte ska behöva känna att hon tror att han skall göra något.
Fast oavsett hur feministisk du är så kommer du inte att kunna påverka det. För en normalt funtad man kommer aldrig att våldta någon, och en man som är beredd att våldta kommer att göra det oavsett "våldtäktskulturen".

Så det egentligen enda saken du kan påverka är hur vanligt folk tror att överfallsvåldtäkter är. Om man får våldtäkt att anses som ett extremt sällsynt brott så skulle nog den där tjejen känna sig lugnare. Feminister brukar ju göra det omvända.

Citat:
Jag vill kunna ha min sexualitet ifred och kunna njuta av den utan att bli stämplad som en slampa.
Jag vill kunna kalla folk jag tycker är slampor för slampa. Och jag tycker att min åsiktsfrihet och yttrandefrihet är viktigare än din "frihet" att inte behöva höra sådant.
Citera
2014-06-26, 12:02
Medlem
Pusts avatar
Förklaringen är att feminism är dagens variant av kommunism helt enkelt. Förr i tiden var det de som arbetade med händerna gentemot de som arbetade med sinnet. Idag har vi nått ett samhälle där det sorgligt nog har gått så långt att mannen numera är ställd mot kvinnan.

Manliga feminister är för det mesta bara ett gäng märkvärdiga vita riddare.
Citera
2014-06-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Förklaringen är att feminism är dagens variant av kommunism helt enkelt. Förr i tiden var det de som arbetade med händerna gentemot de som arbetade med sinnet. Idag har vi nått ett samhälle där det sorgligt nog har gått så långt att mannen numera är ställd mot kvinnan.

Manliga feminister är för det mesta bara ett gäng märkvärdiga vita riddare.

Kommunism innebär ett samhälle där all produktion ägs gemensamt och egendom delas, går man vidare till marxismen innefattar det ett klasslöst samhälle utan stat och där vinningen av produktionen fördelas efter individens behov.

Feminism betyder enbart att kvinnor ska vara likvärdiga männen. Att en man som anser att en kvinna är värd lika mycket som han själv betraktas som någon slags vit riddare är ett bevis på hur långt vi har kvar att gå för jämställdhet i "världens mest jämställda land".
Citera
2014-06-26, 14:14
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulaankungen
Kommunism innebär ett samhälle där all produktion ägs gemensamt och egendom delas, går man vidare till marxismen innefattar det ett klasslöst samhälle utan stat och där vinningen av produktionen fördelas efter individens behov.

Feminism betyder enbart att kvinnor ska vara likvärdiga männen. Att en man som anser att en kvinna är värd lika mycket som han själv betraktas som någon slags vit riddare är ett bevis på hur långt vi har kvar att gå för jämställdhet i "världens mest jämställda land".

De flesta manliga feminister är så kallade kulturmän som ser ned på andra (vita) män med lägre status än de själva. Det är ganska ironiskt med tanke på att de skall vara "vänster". Jag ser inte varför det skulle vara omoraliskt att ge tillbaka lite.

Senaste gången feminism handlade om att kvinnor skulle vara likvärdiga var sekunden innan de fick sin rösträtt. Idag handlar det bara om att uttrycka sitt hat mot vita heterosexuella män (som cyklar).
Citera
2014-06-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
De flesta manliga feminister är så kallade kulturmän som ser ned på andra (vita) män med lägre status än de själva. Det är ganska ironiskt med tanke på att de skall vara "vänster". Jag ser inte varför det skulle vara omoraliskt att ge tillbaka lite.

Senaste gången feminism handlade om att kvinnor skulle vara likvärdiga var sekunden innan de fick sin rösträtt. Idag handlar det bara om att uttrycka sitt hat mot vita heterosexuella män (som cyklar).

Fast där har jag en helt annan erfarenhet än du, jag kan inte hålla med dig där. Vad man definierar feminism som skiljer sig givetvis mellan individer och att olika radikala/militanta grupper kallar sig feminister är inte roligt för oss som verkligen står för just de humana värderingarna. Tyvärr tar dessa grupper upp väldigt mycket medieutrymme och applicerar därmed en negativ bild på alla feminister.

I mina "kretsar" är det precis vad det hela handlar om och jag tror att det är den allmänna åsikten om feminism idag, det de flesta vill sträva efter. Hat leder ingenvart och det vore både inskränkt och okunnigt att hata alla män (förutom just de på cyklar, de i tights som envisas med att cykla mitt i vägen. Cyklistkategorin inkluderar dock även kvinnor). Kommunikation, respekt och förståelse, det är det vi behöver.

Jag är kvinna, jag är feminist och jag är absolut ingen manshatare. Faktum är att några av mina bästa vänner är män. Det enda jag vill är samma sak som jag tror att större delen av alla feminister vill - ha ett rättvist samhälle.
Citera
2014-06-26, 18:21
Medlem
For.My.Peoples avatar
Manliga feminister är definitivt könsförrädare då de utplånar sin egen könsroll och anammar kvinnliga värderingar och en kvinnlig könsroll. Rent värdemässigt i samhället så lever vi i ett matriarkat då traditionellt manliga egenskaper nedvärderas och kvinnliga uppvärderas.

Män behöver definiera sin egen könsroll, precis som kvinnor behöver definiera sin egen. I dagens samhälle så har kvinnor tolkningsföreträde på både mäns och kvinnors könsroll (där mäns könsroll har krympt till att bara innehålla negativa föreställningar om manlighet). Det som äcklar mig med manliga feminister är att de i grunden är kvinnor som saknar reproduktiv förmåga. = De är värdelösa för samhället.

De möjligheter som män har att bete sig som män har krympt väldigt snabbt de senaste decennierna. Alla platser som har varit enbart manliga har blivit tvåkönade och stämningen har förändrats för att kvinnor ska känna att de passar in. Kvinnor har ladies night, middagar med väninnor och liknande. Män har väldigt få sådana möjligheter att umgås utan kvinnor.

Jag vägrar att kalla mig för feminist, dels så tror jag inte på den grundläggande maktstrukturen "patriarkat" och dels så tror jag att kvinnor och män mår bättre om män får möjligheten att själva identifiera sin egen könsroll.
Citera
2014-06-26, 19:54
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulaankungen
Fast där har jag en helt annan erfarenhet än du, jag kan inte hålla med dig där. Vad man definierar feminism som skiljer sig givetvis mellan individer och att olika radikala/militanta grupper kallar sig feminister är inte roligt för oss som verkligen står för just de humana värderingarna. Tyvärr tar dessa grupper upp väldigt mycket medieutrymme och applicerar därmed en negativ bild på alla feminister.

I mina "kretsar" är det precis vad det hela handlar om och jag tror att det är den allmänna åsikten om feminism idag, det de flesta vill sträva efter. Hat leder ingenvart och det vore både inskränkt och okunnigt att hata alla män (förutom just de på cyklar, de i tights som envisas med att cykla mitt i vägen. Cyklistkategorin inkluderar dock även kvinnor). Kommunikation, respekt och förståelse, det är det vi behöver.

Jag är kvinna, jag är feminist och jag är absolut ingen manshatare. Faktum är att några av mina bästa vänner är män. Det enda jag vill är samma sak som jag tror att större delen av alla feminister vill - ha ett rättvist samhälle.

Alla feminister hatar väl inte män, men tyvärr är min erfarenhet att F! verkar vara ett manshatande parti som kräver att små dagisbarn ska tvingas se på bögporr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in