2014-06-26, 20:30
Medlem
Jag ser inte som att feminism är emot män. Tvärtom så är feminism bra för
män. Patriarkat är det bara ett fåtal män som gynnas av

Som man kan jag enbart stödja feminism. Skulle aldrig kalla mej för feminist.
Män ska inte ta plats i feminismen . Det ska kvinnor göra
Citera
2014-06-26, 20:40
Bannlyst
Alla tänkande män är feminister.
Citera
2014-06-26, 20:54
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne

Som man kan jag enbart stödja feminism. Skulle aldrig kalla mej för feminist.
Män ska inte ta plats i feminismen . Det ska kvinnor göra

Men det är väl en jättebra anledning till att kalla sig själv för feminist tycker jag.

Jag håller nämligen med dig i ditt första stycke. Ju fler vi är, desto bättre.
Citera
2014-06-26, 20:58
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av For.My.People
De möjligheter som män har att bete sig som män har krympt väldigt snabbt de senaste decennierna. Alla platser som har varit enbart manliga har blivit tvåkönade och stämningen har förändrats för att kvinnor ska känna att de passar in. Kvinnor har ladies night, middagar med väninnor och liknande. Män har väldigt få sådana möjligheter att umgås utan kvinnor.
.

Det är väl fan bara att du träffar dina manliga vänner och dricker öl? Ni kan väl också ha middagar, eller?

Jag tycker att det är alldeles för mycket fokus på vad som är manligt och kvinnligt. Det är ju totalt irrelevant enligt mig.
Citera
2014-06-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.de.Montalte
Fast jag är inte ens en feminist med den gamla definitionen. Jag är konservativ. Helst ska kvinnan och mannen hålls till var sin naturliga sfär.

Jag anser att alla är lika inför lagen PUNKT! Staten ska inte få diskriminera eller särbehandla, men i övrigt, så har individer rätt att diskriminera och särbehandla iom associationsfriheten. Samtidigt, kan man inte bortse från egenskaper som könen har. Alltså ska barnen helst vara hos mamman i ung ålder, vid vårdnadstvister. När de blir äldre kan de vara hos fadern. Men helst ska familjer försöka att hålla ihop.

Vi ska verkligen inte sträva efter 50/50-fördelning! Jag är alltså inte en jämställdist, dessutom erkänner jag att kvinnor och män är biologiskt olika, och tenderar att söka sig till olika verksamhet och relationer pga detta. Det är något vi bör aktivt bejaka, och inte försöka motarbeta i jämställdhetens namn.

Amen!
Citera
2014-06-26, 21:26
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trololdeg
Du verkar inte riktigt ha koll på vad det innebär att vara feminist. I ditt inlägg ovan har du i princip erkänt dig själv som feminist. Män och kvinnor ska ha samma rättigheter och är lika mycket värda = feminism.
Sen finns det en allmänt känd bild där ute av feminister som manshatande bitterfittor. Det är en skev bild, men de manshatande bitterfittor som faktiskt existerar bör bara lägga ner. De har ingen rätt att kalla sig feminister.

väl talat. De där manshatande bitterfittorna som hörs och syns ger som sagt var en skev bild av vad feminism är och vad vi står för. Att alla kvinnor bör sluta ge sig in i heterosexuella relationer och liknande dumma åsikter är så långt ifrån vad de flesta feminister tycker.

Jag är feminist. Trots detta älskar jag att skämma bort min kille med god mat, gå upp samtidigt som honom enbart för att bre mackor åt honom som han kan ha med sig till jobbet. Han blir glad, uppskattar det och han gör saker för mig också som jag uppskattar lika mycket. Jag älskar att laga mat och städa och då anser jag att det är helt okej att jag tar på mig den största delen av de sysslorna i eventuella samboförhållanden. Visst kan jag vilja ha hjälp men jag gör det gärna själv också. Så nej ett förhållande behöver inte vara exakt jämställt.
Citera
2014-06-26, 21:38
Medlem
Jag är för jämställdhet men skulle inte kalla mig feminist då jag är man. Det blir ju knasigt då.
Citera
2014-06-26, 21:40
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
väl talat. De där manshatande bitterfittorna som hörs och syns ger som sagt var en skev bild av vad feminism är och vad vi står för. Att alla kvinnor bör sluta ge sig in i heterosexuella relationer och liknande dumma åsikter är så långt ifrån vad de flesta feminister tycker.

Jag är feminist. Trots detta älskar jag att skämma bort min kille med god mat, gå upp samtidigt som honom enbart för att bre mackor åt honom som han kan ha med sig till jobbet. Han blir glad, uppskattar det och han gör saker för mig också som jag uppskattar lika mycket. Jag älskar att laga mat och städa och då anser jag att det är helt okej att jag tar på mig den största delen av de sysslorna i eventuella samboförhållanden. Visst kan jag vilja ha hjälp men jag gör det gärna själv också. Så nej ett förhållande behöver inte vara exakt jämställt.

Fast om man går in på det feministdominerade Twitter så kan man faktiskt lätt få intrycket att nästan det enda man ser är hat riktat mot män. Kan inte det tyda lite på att dessa manshatare inte är så få som vissa vill försöka få dem till? Twitter är trots allt det största sociala nätverket tillsammans med Facebook.
Citera
2014-06-26, 23:20
Medlem
inplaceaparts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne

Så sant.
Den manliga normen i samhället är förödande för oss män, vi slår ju ihjäl varandra dagligen?
Jag är man och feminist för att jag vill ha ett samhälle där mina barn kan vara vilka dom själva vill, bli kära i vem dom vill och leva hur dom vill.
Citera
2014-06-27, 11:52
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Jag är man och feminist.

Har bara vett i skallen det är därför jag tror på jämställdhet.

Definera vad en feminist är? Gillar du jämställdhet kallar jag dig liberal.
Citera
2014-06-27, 12:36
Bannlyst
Ska man vara riktigt korrekt så kan inte ens män vara feminister, det är och förblir en kvinnokamp. Men kul att se så många småpojkar i tråden kastrera sig själva och vara dom nyttiga idioter som dom är.
Citera
2014-06-27, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Ska man vara riktigt korrekt så kan inte ens män vara feminister, det är och förblir en kvinnokamp. Men kul att se så många småpojkar i tråden kastrera sig själva och vara dom nyttiga idioter som dom är.

Nyttiga idioter är precis vad Valerie Solanas kallade dem:

Citat:
”Svaga män som mjäkar med kvinnorörelsen förtjänar inget annat än förakt, men det finns ingen anledning att visa det. Låt dom mjäka sig. Låt oss utnyttja dom och låt dom springa våra ärenden. Låt dom tala sig hesa för jämställdhet mellan könen. Låt dom arbeta för mannens mentala och sociala kastrering. Låt dom nyttiga idioterna hjälpa till med att förbereda arbetet för mannens kastrering och slutliga fysiska likvidering.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in