2014-06-23, 02:11
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draffay
Ska brja lsa p juristprogrammet i rebro nu till hsten och jag undrar ifall det r mjligt att byta lroste och lsa sina frdjupningskurser p Uppsala universitet s att det ser bttre ut p "cv:et"? Hade med stor sannolikhet kommit in p Uppsalas juristprogram men jag r uppvxt i rebro och trivs hr.

Var du lser gr ingen skillnad fr ditt CV.

Om du inte tror mig och r genuint orolig fr huruvida du kan byta universitet om 3,5 r eller ej, prata med din studievgledare. Fretrde brukar ges t universitetets "egna" studenter.
Senast redigerad av Sobofied 2014-06-23 kl. 02:16.
Citera
2014-06-23, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Var du lser gr ingen skillnad fr ditt CV.

Om du inte tror mig och r genuint orolig fr huruvida du kan byta universitet om 3,5 r eller ej, prata med din studievgledare. Fretrde brukar ges t universitetets "egna" studenter.

r det verkligen s? Har hrt att om det sitter tv studenter med samma betyg dr ena r frn rebro och andra frn Uppsala s r det strre chans att studenten frn Uppsala fr jobbet. Detta var bara ett teori, inget faktum.
Citera
2014-06-23, 12:44
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draffay
r det verkligen s? Har hrt att om det sitter tv studenter med samma betyg dr ena r frn rebro och andra frn Uppsala s r det strre chans att studenten frn Uppsala fr jobbet. Detta var bara ett teori, inget faktum.

Det har sttts och bltts ett otal gnger i den hr trden. Det finns skert exempel p enskilda advokater som bara vill anstlla frn sitt eget stlle, men i allmnhet frekommer det inte. Det finns inget Harvard i Sverige. Hittar du ngon med rekryteringsansvar som sger annorlunda fr du grna posta om det. De som pstr att ett visst universitet har frdelar ur den synvinkeln tenderar att vara studenter frn nmnda universitet.

Jag bygger min uppfattning p uttalanden frn HR-personer frn byrerna, och inlgg i denna trd som jag bedmer vara frn personer med koll. Se t ex https://www.flashback.org/find_posts...?userid=769734 . Nr du vl kommer till intervjun med dina betyg lr arbetsgivaren ha vldigt mycket mer att g p n din examensort.
Citera
2014-06-23, 16:18
Medlem
Alter-egons avatar
Hur bra betyg behver man egentligen fr att jobba p byr? P Cederquist sa de minst 70% AB fr att man ens ska vara tnkbar som kandidat, helst skulle allt vara AB.

Spridda skurar med ngra AB, ngra B och resten BA, hur gngbart r det p arbetsmarknaden egentligen?
Citera
2014-06-23, 16:22
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-egon
Hur bra betyg behver man egentligen fr att jobba p byr? P Cederquist sa de minst 70% AB fr att man ens ska vara tnkbar som kandidat, helst skulle allt vara AB.

Spridda skurar med ngra AB, ngra B och resten BA, hur gngbart r det p arbetsmarknaden egentligen?

Kolla inlggen jag lnkade ovan, och sk fler i trden. Dr finns mycket nyttig info. Frkortat: affrsjuridisk byr krver hga betyg, 50-70 % AB+. Cederquist ljg sannolikt inte. Smre betyg kan vgas upp med meriter (ting, ek. kand, LLM, arbetslivserfarenhet), men till en grns.

Arbetsmarknaden r lyckligtvis bredare n Norrmalmstorg.
Citera
2014-06-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det har sttts och bltts ett otal gnger i den hr trden. Det finns skert exempel p enskilda advokater som bara vill anstlla frn sitt eget stlle, men i allmnhet frekommer det inte. Det finns inget Harvard i Sverige. Hittar du ngon med rekryteringsansvar som sger annorlunda fr du grna posta om det. De som pstr att ett visst universitet har frdelar ur den synvinkeln tenderar att vara studenter frn nmnda universitet.

Jag bygger min uppfattning p uttalanden frn HR-personer frn byrerna, och inlgg i denna trd som jag bedmer vara frn personer med koll. Se t ex https://www.flashback.org/find_posts...?userid=769734 . Nr du vl kommer till intervjun med dina betyg lr arbetsgivaren ha vldigt mycket mer att g p n din examensort.

Tack s hemskt mycket fr all info... knner mig lugn nu.
Citera
2014-06-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-egon

Jag vet en kursare med bra mycket smre betyg n s som fick komma p intervju p Cederquist. Vart ven kallad till en andra intervju. S hrda r dom inte.
Citera
2014-06-26, 00:55
Medlem
D.Drogbas avatar
Brjar trean i gymnasiet nu efter sommaren. Har dock redan bestmt mig fr att g juristprogrammet i antingen Uppsala eller Stockholm (har boende i Stockholm men Uppsala har bttre skola(?)). I alla fall, det jag undrar ver r vad attraktiva sidomeriter fr jurister r. Har frsttt att sitta ting rangeras vldigt hgt, om inte hgst, detta r ju dock ngon man gr efter sjlva studierna. Har ocks frsttt att man ska engagera i sig i mycket ideellt arbete, jag undrar varfr och vilken typ av arbete som efterfrgas. SIST och VIKTIGAST undrar jag vad mer man kan gra. Vad kan jag gra i trean? Vad kan jag gra nu under sommaren? Vad kan man gra under ett ev. sabbatsr? Fr tillfllet r jag inne i politiken och lite annat smtt och gtt. VAD mer?

Tackarrrr )
Citera
2014-06-26, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Brjar trean i gymnasiet nu efter sommaren. Har dock redan bestmt mig fr att g juristprogrammet i antingen Uppsala eller Stockholm (har boende i Stockholm men Uppsala har bttre skola(?)). I alla fall, det jag undrar ver r vad attraktiva sidomeriter fr jurister r. Har frsttt att sitta ting rangeras vldigt hgt, om inte hgst, detta r ju dock ngon man gr efter sjlva studierna. Har ocks frsttt att man ska engagera i sig i mycket ideellt arbete, jag undrar varfr och vilken typ av arbete som efterfrgas. SIST och VIKTIGAST undrar jag vad mer man kan gra. Vad kan jag gra i trean? Vad kan jag gra nu under sommaren? Vad kan man gra under ett ev. sabbatsr? Fr tillfllet r jag inne i politiken och lite annat smtt och gtt. VAD mer?

Tackarrrr )

Skaffa social kompetens och ha kul under din tid p gymnasiet. Kan inte komma p ngot speciellt som du br gra. F tillrckliga betyg fr programmet vore en bra start.

Det du ska frst r att det absolut viktigaste r bra betyg frn programmet. Du behver inga sidomeriter om du har grymma betyg, om man sger s.
Citera
2014-06-26, 10:23
Medlem
Annuitets avatar
Kom ver lnelistan fr de olika affrsbyrerna som Legalbuzz publicerade fr ett tag sedan, men stor andel av juriststudenter hamnar egentligen p dessa byrer? (Linkaters, Bird & Bird, White & Case, Vinge, Banker & McKenzie, Lindahl, Mannheimer Swartling, Cederquist o.s.v.)
Senast redigerad av Annuitet 2014-06-26 kl. 10:25.
Citera
2014-06-26, 19:00
Medlem
Nr jag lste i Uppsala hade vi en lcker lrare i skattertt som pltsligt med hennes man blev misstnkt fr att ha blst staten p 20 mille och det slutade illa. D hette hon Eleonor ngonting, nu eleonor kristoffersson. Vet ngon frn Uppsala vad som hnt med henne? Det fanns en artikel i Uppsala Nya Tidning..
Citera
2014-06-26, 19:49
Medlem
Icecrypt08s avatar
CB tenta SU

AB 11.81 procent
BA 37.40 procent
B 38.18 procent
U 1.181 procent
U 11.41 procent

AB: 24-30
BA: 20-23,5
B: 15-19,5
U: 0-14,5

Rttning och betygsgrnserna fr den hr tentan r verkligen ett mysterium. Speciellt med tanke att frra tentan hade 23 pong fr AB.
Senast redigerad av Icecrypt08 2014-06-26 kl. 19:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in