2013-10-14, 19:11
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag skulle nog tveka att köpa något som jag inte riktigt vet vad det är. Köksmaskin Royal 1800 låter ungefär lika intetsägande som Elefantbajs 2000... Förmodligen någon kinagrej de importerat och själva betalar typ 200-300:- för och sedan säljer för 1500:- och påstår att den egentligen kostar 2900:-.

Citat:
Ursprungligen postat av Kilava
Problemet som jag ser är att man inte vet något om märket och hurvida det ursprungliga priset är vettigt eller om det är godtyckligt satt så man sedan kan rea ut produkten. Personligen skulle jag välja ett mer känt märke även om det kostar lite mer i och med att jag kan få en bättre uppfattning om vad det är jag igentligen köper.

Det var ju precis sånt här jag ville höra. Håller med er båda om detta för trots allt det var ju därför jag skrev här inne och rådfrågade. Jag kommer inte på lång tid ha råd med en liknande maskin av ett mer välkänt märke så det var nog mest därför jag kände mig lite sugen på denna.

Tack för er input i ämnet. Jag kommer avstå maskinen
Citera
2013-10-14, 19:20
Medlem
Om man inte gör stora satser eller bakar ofta så går det bra med en elvisp t.ex. Bosch MFQ4020 för ca 450 kr.
Citera
2013-10-14, 19:34
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Det var ju precis sånt här jag ville höra. Håller med er båda om detta för trots allt det var ju därför jag skrev här inne och rådfrågade. Jag kommer inte på lång tid ha råd med en liknande maskin av ett mer välkänt märke så det var nog mest därför jag kände mig lite sugen på denna.

Tack för er input i ämnet. Jag kommer avstå maskinen
Min far köpte faktiskt en maskin på Jula. En Menuett (http://www.jula.se/hushallsassistent-650w-802338 ). Blev förvånad hur gediget byggd den är, med tanke på att det är en Menuett och till det priset. Jag skulle nog satsa på en sådan om jag hade ont om pengar men ändå ville ha något som kan knåda lite större degar.
Citera
2013-10-14, 21:52
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilava
Om man inte gör stora satser eller bakar ofta så går det bra med en elvisp t.ex. Bosch MFQ4020 för ca 450 kr.

Jag bakar väldigt mycket faktiskt och mestadels bröd.

Citat:
Min far köpte faktiskt en maskin på Jula. En Menuett (http://www.jula.se/hushallsassistent-650w-802338 ). Blev förvånad hur gediget byggd den är, med tanke på att det är en Menuett och till det priset. Jag skulle nog satsa på en sådan om jag hade ont om pengar men ändå ville ha något som kan knåda lite större degar.

Tack för tipset, ska kika på denna.
Citera
2013-10-15, 08:14
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Jag skulle nog tveka att köpa något som jag inte riktigt vet vad det är. Köksmaskin Royal 1800 låter ungefär lika intetsägande som Elefantbajs 2000... Förmodligen någon kinagrej de importerat och själva betalar typ 200-300:- för och sedan säljer för 1500:- och påstår att den egentligen kostar 2900:-.

Problemet med den typen av maskiner är också att man kan glömma att hitta reservdelar till den om den går sönder. Det behöver inte vara skräp så sett, men det är väldigt svårt att bedöma och livslängden blir kortare när det inte finns reservdelar eller service att få. Mina föräldrar har en Assistent från 70-talet där något vred pajade härom året, det var bara att höra av sig till Electrolux och beställa nytt.
Citera
2014-06-26, 05:08
Medlem
Ehugoss avatar
Efter lite ihärdigt surfande har jag nu kommit fram till några intressanta finalister.

De jag väljer och velar mellan är följande:

OBH Nordica ZEUS (från danmark för 2300:- dk) sugen på denna men har fördomar om OBH ... Deras Hercules skall dock vara bra och detta verkar vara storbror.

WILFA KM-1500 (Grand Gourmet)

Kenwood kmm770

BOSCO 1200hx

Så ... någon som har åsikter om vilken som är det bättre köpet ?
Citera
2014-06-26, 14:23
Medlem
Ehugoss avatar
Överväger nu även en Bosch Mum86, mestadels mellan denna, Zeus eller Wilfa!
Citera
2014-06-26, 15:01
Medlem
Vad kommer du använda maskinen till mest?

Om du tänkt använda maskinen till mycket bakning och tunga degar är Ankasrum assistent överlägsen. Den klarar 5kg deg och är ordentligt effektiv på att knåda.

Ska man bara köra lite sockerkaka eller vispa grädde funkar det nog med de flesta, men till tunga degar är assistenten i en egen liga.
Citera
2014-06-26, 15:14
Medlem
Ehugoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Vad kommer du använda maskinen till mest?

Om du tänkt använda maskinen till mycket bakning och tunga degar är Ankasrum assistent överlägsen. Den klarar 5kg deg och är ordentligt effektiv på att knåda.

Ska man bara köra lite sockerkaka eller vispa grädde funkar det nog med de flesta, men till tunga degar är assistenten i en egen liga.

Tillverkning av Kväveglass (därav är visphastighet viktig) bakning av mindre degar (litet hushåll) proteinfluff etc.
Citera
2014-06-26, 15:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehugos
Tillverkning av Kväveglass (därav är visphastighet viktig) bakning av mindre degar (litet hushåll) proteinfluff etc.
Bosch Mum86 har totalt oduglig hastighet på sin ballongvisp. Bäst är Kitchen Aid och Kenwood Major 1500W.

Däremot är Boschen urstark till degar med sina 1600W. KA har induktionsmotor så även den klarar mer än vad man tror, dock inga 5 kg. 2 kg på sin höjd.

Wilfa, Bosco och OBH Nordica har jag inga erfarenheter av.

~Paul~
Citera
2014-06-26, 17:15
Medlem
Ehugoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Bosch Mum86 har totalt oduglig hastighet på sin ballongvisp. Bäst är Kitchen Aid och Kenwood Major 1500W.

Däremot är Boschen urstark till degar med sina 1600W. KA har induktionsmotor så även den klarar mer än vad man tror, dock inga 5 kg. 2 kg på sin höjd.

Wilfa, Bosco och OBH Nordica har jag inga erfarenheter av.

~Paul~
Tusen tack för input

MAO lutar det åt en Kenwood, en Wilfa eller en ZEUS

Kan jag få ZEUS ger jag nog nästan OBH en chans då den verkar grym, annars är jag mycket nöjd med mina WILFA produkter hittills, men jag gillar inte att den saknar planetarisk omrörning.
Citera
2014-07-14, 16:37
Medlem
Kastar mig in i tråden och hoppas på att någon kan hjälpa mig i mitt val av köksassistent.

Jag bakade en hel del, både bröd, bullar, kakor mm. innan jag flyttade hemifrån då jag hade tillgång till en köksassistent. Nu efter flytten har jag dock endast haft tillgång till en elvisp och det kommer man ju inte så långt med. Jag är därför ute efter en köksassistent som ska klara av tyngre degar och dessutom ska det gärna finnas ett större utbud av tillbehör till maskinen. Har funderat på ankarsrum, bosch mum86 eller en Kenwood Major. Jag har dock svårt att bestämma mig då man hör lite olika saker från olika håll.

Så min fråga är vilken av dessa skulle ni satsa på (eller skulle ni valt en annan modell) och varför?

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in