2013-03-12, 08:49
Medlem
Tranzics avatar
Lite uppdatering då på krupsen. Vispat grädde, äggvitor och det fungerar snabbt och bra. Rört kaksmeter och det fungerar också bra. Bakat en hel del och själva knådningen av degen fungerar riktigt bra. Körde en rågsurdeg och när den på slutet blev för kompakt löste maskinen ur.

Lite negativt är att passningen mellan plastskyddet och bunken är för jävla dålig, man måste pressa ner överdelen riktigt hårt mot bunken för att det ska låsa.

I övrigt har den fungerat riktigt bra. Som sagt knådningen av degen är riktigt riktigt bra.
Citera
2013-04-04, 18:02
Medlem
Tranzics avatar
Jaha då har krupsmaskinen gått en månad eller lite till kanske. Den fungerar väldigt bra och det är bara på slutet med surdegarna den ballar ur lite men annars funkar allt väldigt bra. Köpte ju en köttkvarn med och den funkar också bra. Kört en hel del högrev till färs och är mycket nöjd med resultatet.

Köpte även en krups matberedare igår. Kört lite lax till laxburgare och rört lite saker och den verkar så här långt funka bra den med.
Citera
2013-04-14, 13:59
Medlem
CygneRouges avatar
Läste igenom denna tråd.

Jag funderar på en ny maskin/assistent. Några slutsatser:

Jag är ingen bagare av storformat så en Ankarsum är lite overkill (mamma hade en E-lux från anno dazumal som bara gick och gick).

Jag vill ha ett flertal av redskap så att jag kan ge den plastiga matberedaren enkelbiljett till återvinningen. (Den klarar inte deg på 0,5 l degvätska).

Köttkvarn med korvutrustning är ett måste.

OBH Nordica är inte att lita på. Jag har en fritös därifrån, den fungerar men är allmänt rapplig i kvaliteten.

Slutsatsen då att en Kenwood KM020 med tillbehör skulle passa.

Har jag missat något alternativ?
Citera
2013-05-13, 14:54
Medlem
Fick mail från Members.com nu på förmiddagen om att de har kampanj på Ankarsrum Assistent. Bra pris på riktigt bra maskin. Värt att kolla in om det är någon som är på jakt efter ny maskin.
Citera
2013-09-29, 14:23
Medlem
Elektrolux har ju kommit med en maskin, assistent EKM4000.
Är sugen!
Någon som vet något eller hört?
Citera
2013-09-30, 09:39
Medlem
Det jag känner till om nya Electrolux-maskinen är att den är tillverkad i Kina samt att många reagerar på en hög ljudnivå. Observera att maskinen inte har någonting att göra med den svensktillverkade klassiska Assistent (Ankarsrum), som Electrolux tog fram under 40-talet (www.assistent.nu).

Personligen tycker jag det ser ut som en kopia på OBH och att om du tilltalas av designen lika gärna kan köpa en av deras maskiner till en billigare peng.
Citera
2013-09-30, 10:53
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spola
Elektrolux har ju kommit med en maskin, assistent EKM4000.
Är sugen!
Någon som vet något eller hört?
Jag tror det är bättre på att satsa på gammal beprövad teknik och köra direkt på Ankarsrums assistent. Den är inte så mycket dyrare och funkar hur bra som helst. Dessutom tycker jag personligen att den är betydligt snyggare än ovanstående .
Citera
2013-09-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag tror det är bättre på att satsa på gammal beprövad teknik och köra direkt på Ankarsrums assistent. Den är inte så mycket dyrare och funkar hur bra som helst. Dessutom tycker jag personligen att den är betydligt snyggare än ovanstående .

Har kört med sån sedan länge (sedan den var Electrolux) och är i stort sett jättenöjd. En riktigt tråkig sak är dock bristen på korvhorn. Finns bara horn för svinfjälster. Jag har mailat och klagat flera ggr och alltid fått svaret att det kommer till nöt och lamm snart
Citera
2013-10-01, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagare
Det jag känner till om nya Electrolux-maskinen är att den är tillverkad i Kina samt att många reagerar på en hög ljudnivå. Observera att maskinen inte har någonting att göra med den svensktillverkade klassiska Assistent (Ankarsrum), som Electrolux tog fram under 40-talet (www.assistent.nu).

Personligen tycker jag det ser ut som en kopia på OBH och att om du tilltalas av designen lika gärna kan köpa en av deras maskiner till en billigare peng.

Det låter typiskt för (nya) Electrolux att sälja skräp grejer, jag har dåliga erfarenheter när det gäller Electrolux, och har lovat mig själv att inte köpa något från dem ( )då jag tycker dem hanterar reklamationer dåligt också.
Faktum är att jag har redan en assistent från -50 talet, som jag bakat mycket gott bröd i.
Det som gör att jag vill ha en ny är att den inte går att justera farten på den.
Jag är sugen på att prova en annan modell alltså inte ankarsrum modellen.
Jag har vart inne på en krups också men det är tjejen som helst vill ha Electroluxen.
Men jag ska åka och klämma lite på den.
Citera
2013-10-14, 17:29
Medlem
Kruzs avatar
Funderar på att slå till på ett köp av en köksmaskin genom Groupon med följande specifikationer

Motor på 1800W
6,8 l avtagbar skål i borstat rostfritt stål
Program för omrörning, knådning och vispning
LCD-display
Degkrok
Visp
Omrörningskrok
Två års garanti

Vet inget om märket och hittar inget genom att googla på den heller. Märket heter Köksmaskin Royal 1800.

Någon som vet något om denna produkt? Det är ett bra pris man får köpa den med 49% rabatt till priset 1500kr istället för 2900kr.
Citera
2013-10-14, 18:58
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Funderar på att slå till på ett köp av en köksmaskin genom Groupon med följande specifikationer

Motor på 1800W
6,8 l avtagbar skål i borstat rostfritt stål
Program för omrörning, knådning och vispning
LCD-display
Degkrok
Visp
Omrörningskrok
Två års garanti

Vet inget om märket och hittar inget genom att googla på den heller. Märket heter Köksmaskin Royal 1800.

Någon som vet något om denna produkt? Det är ett bra pris man får köpa den med 49% rabatt till priset 1500kr istället för 2900kr.
Jag skulle nog tveka att köpa något som jag inte riktigt vet vad det är. Köksmaskin Royal 1800 låter ungefär lika intetsägande som Elefantbajs 2000... Förmodligen någon kinagrej de importerat och själva betalar typ 200-300:- för och sedan säljer för 1500:- och påstår att den egentligen kostar 2900:-.
Citera
2013-10-14, 19:00
Medlem
Problemet som jag ser är att man inte vet något om märket och hurvida det ursprungliga priset är vettigt eller om det är godtyckligt satt så man sedan kan rea ut produkten. Personligen skulle jag välja ett mer känt märke även om det kostar lite mer i och med att jag kan få en bättre uppfattning om vad det är jag igentligen köper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in