Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Oja, en "arg lapp": typiskt styckmördarbeteende...varför inte köra den genom trådens diagnosmaskineri?
Vadå typisk mördarbeteende? Vem som har påstått detta? Jag tycker bara att det var mycket elak att skriva sånt om sin granne i första dagen. Hon skulle prata med grannen först istället att skriva på nätet som alla kan läsa det.
Citera
2014-06-26, 14:03
Medlem
Det har ju framkommit genom vittnesmål (skrev någon längre bak) att JH setts smygandes på morgonen utanför JA´s bostad, då har hon aktivt sökt upp LL för att göra upp med henne. Jag undrar, brukar JA inte låsa dörren när han går till jobbet?

Om JH ringt på och LL kollat ut genom kikögat i dörren så borde hon förstått att det var trubbel på väg och inte öppnat, hon har ju tidigare haft svårt att få ut JH ur lägenheten.
Citera
2014-06-26, 14:05
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Du tror alltså att en offentlig försvarare ska hitta på alternativt händelseförlopp för att klienten ska frikännas? Och du menar också att advokaten ska se till att klienten tar tillbaka det den sagt i polisförhör. Nu skojar du med oss hoppas jag?
Nu citerade du fel person va?
Citera
2014-06-26, 14:07
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Det har ju framkommit genom vittnesmål (skrev någon längre bak) att JH setts smygandes på morgonen utanför JA´s bostad, då har hon aktivt sökt upp LL för att göra upp med henne. Jag undrar, brukar JA inte låsa dörren när han går till jobbet?

Om JH ringt på och LL kollat ut genom kikögat i dörren så borde hon förstått att det var trubbel på väg och inte öppnat, hon har ju tidigare haft svårt att få ut JH ur lägenheten.

Han kanske inte låste denna morgon då LL var hemma där?
Citera
2014-06-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Att inte "dikta ihop en historia" är alltså tjänstefel inom den yrkeskåren? Ja det var väl det jag alltid anat. De vill alltså inte att det ska gå rätt till, de vill spela sällskapsspel och vinna.

Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Nu citerade du fel person va?

Du har alltså inte skrivit ovan att det är tjänstefel att inte dikta ihop en historia när man är försvarsadvokat?
Citera
2014-06-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madcatsays
Har han fått ett samtal från Jonna på fm/lunchtid om vad som hänt- där han dock avböjt att hjälpa henne- så har han trots allt haft VETSKAP om ett ett grovt brott begåtts UTAN att kontakta polisen. Detta innebär ett ju skyddande av brottsling.

Självklart har han undanhållit sanningen om han inte kontaktat polisen, men att bara fått vetskap om vad som hänt är nog inte fog för att fortsatt hålla häktad!
Vad ja förstår kan han max få bötesstraff och sen vet jag inte ens om man är tvungen att anmäla alls om man vet ngt?
Citera
2014-06-26, 14:12
Medlem
madcatsayss avatar
Citat:
Han har varit häktad för att det funnits en misstanke om brott.

Du påstår alltså att hon ringt och frågat JN.

Var det vad JAlbin påstod också, att hon ringt till honom och bett om hjälp?

Suck...LÄS på INNAN

"Mannen är 24 år och före detta pojkvän till mördaren.
Han uppges ha alibi för stora delar av morddagen och greps inledningsvis för medhjälp till mord. Rubriceringen ändrades i söndags, till skyddande av brottsling.
I dag sjönk misstankegraden ytterligare och mannen släpptes på fri fot.
Ville inte hjälpa till
Enligt uppgift till Aftonbladet berättade den mordmisstänkta kvinnan i förhör att hon efter att hon dödat 22-åringen ringde till den nu släppte 24-årige mannen. Hon ska ha berättat vad hon gjort - och bad om hans hjälp.
Han ska dock inte ha velat hjälpa henne."

http://www.expressen.se/nyheter/24-arig-man-ar-slappt-efter-askersund-mord/
Citera
2014-06-26, 14:12
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Självklart har han undanhållit sanningen om han inte kontaktat polisen, men att bara fått vetskap om vad som hänt är nog inte fog för att fortsatt hålla häktad!
Vad ja förstår kan han max få bötesstraff och sen vet jag inte ens om man är tvungen att anmäla alls om man vet ngt?

Konstigt att han ändå kan få straff för det om han fått reda på det i telefonen han kanske trodde hon drev med honom? när denna fittkärring undslipper åtal http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18769758.ab
Citera
2014-06-26, 14:14
Medlem
HectorPis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Mitt intryck av genomläsningen av bloggen är också att det inte finns några uppenbara indikationer på psykisk störning.

Viljan att se sådana indikationer eller att fjärrdiangosticera GM retroaktivt - handlar oftast just om behovet att finna en förklaring enligt logiken:

Eftersom GM har utfört den här handlingen måste personen vara psykiskt sjuk - vilken psykisk störningen/diagnos borde GM i så fall ha?

Det som däremot, enligt min uppfattning, finns i bloggen och i de uppgifter som framkommit i media är vissa omständigheter som pekar på att tillvaron inte var särskilt stabil för JH på senare tid. Det är inte diagnostiska tecken hemmahörande på psykiatrins område, utan snarare sociala/existentiella omständigheter som kan ha påverkat hennes psykiska tillstånd och gjort henne aningen mer predisponerad till att agera på ett sätt som annars skulle vara henne främmande.

* Uppbrottet från förhållandet med JN.

* Uppgivandet av hennes stora och långvariga intresse för hästar.

* Konfliktsituationen med LL kring JA:s gunst.

Sammantaget ger det en livssituation där två viktiga, positiva saker i hennes liv har försvunnit ut ur hennes liv, samtidigt som hon kan ha uppfattat att det som skulle kunna ersätta denna förlust - JA - var i fara.

Sedan finns det ytterligare ett intryck som jag får av bloggen - en smygande känsla av att JH egentligen inte är särskilt tillfreds med sitt liv. Av alla bilder på levnadsglad JH, som är aktiv, socialt utåtriktad och lite impulsiv tjej får jag intrycket att hon överkompenserar någon brist i sitt liv; att hon utåt vill visa upp en bild av som inte är helt sann. Alla crazy-girl-bilder tycker jag signalerar en vilja att framstå på ett visst sätt. (Eller också är det jag som läser in för mycket.)

Jag brukar normalt ta det som försvararen säger om sin klient med en stor nypa salt, men när advokaten här påstår att JH inte har mått särskilt bra under senare tid, så tror jag faktiskt att det är sant.

I slutänden tror jag att det som kommer komma fram är ett vanligt fall av impulsgenombrott hos en i övrigt normal person, men där tröskeln för att att ge utlopp för sina affekter har sänkts under en längre tid - en situation som i normala fall skulle ha resulterat i en vanlig misshandel, men som nu slutade i tragedi.

Snarare det än Hannbal Lecter med en bokstavskombination...

Jag håller helt med dig. Jag har också djupdykt i de spår som finns efter henne på internet. Det vore mycket lättare om allt kunde förklaras med en psykisk störning, men precis som du påpekar handlar det nog mer om mig än om verkligheten.

Det jag dock inte kan slå skallen kring är följande.

Tidsramen antyder att hon gått från totalt ursinne och dödligt våld, till att hinna lugna ner sig och inse vad som hänt. Men hon flyr inte nu. Hon anmäler inte sig själv. Hon gör istället något som extremt få människor har mage att klara av. Det tar en bra stund att bli klar med jobbet. Fundera lite på hur extremt vidrig processen är..
Nu åker hon till arbetet. Hon har sinnesnärvaro att anmäla att hon måste gå lite tidigare. Hon har hela tiden, i alla fall nått klädesplagg på sig som påminner om vafan hon gjort. Arbetskamraterna märker inget utöver det vanliga..

Jag kan inte förstå det där. Det går bara inte. Speciellt inte som jag precis som du inte hittar något under fyra års bloggande som ens antyder att hon har detta i sig.
Citera
2014-06-26, 14:15
Medlem
madcatsayss avatar
Citat:
Men hon ringde JN om hjälp enligt psycho77. Hur h*n nu vet det. :)

Men hur är JAlbin inblandad då? Om hon inte hört av sig till honom. Är han förresten misstänkt fortfarande. Har då inte läst att misstankarna helt har släppts. Det måste ha något med lägenheten att göra om det inte har att göra med att han svarade i sin egen telefon som JN gjorde enligt psycho77.

ÄTERIGEN...LÄS PÅ innan du ifrågasätter/påstår/frågar.

Detta finns i tidningarna -innan du ställde frågan - och har dessutom diskuterats i tråden några sidor tillbaka!

http://www.expressen.se/nyheter/24-arig-man-ar-slappt-efter-askersund-mord/
Citera
Medlem
När det diskuteras bilder på fd på nätet och det jämförs med att skriva dagbok måste man väl ända ta hänsyn till alla som kan se dessa bilder
Allt som tolkas in och vrid och vrängs av nytillkomna parter
Enligt mig är det galet att spara album med ex. RADERA !!
De fina minnen som finns kan man ha för sig själv
Citera
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Du har alltså inte skrivit ovan att det är tjänstefel att inte dikta ihop en historia när man är försvarsadvokat?
Men jag får hjärnblödning. Nej, jag har inte sagt eller påstått nåt, jag har FRÅGAT. Frågan riktades till SgtBland som skrev det i inlägg #2673.
Gör du såhär för att jävlas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in