Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-25, 15:32
Medlem
Kenty-59s avatar
På 60-talet när jag gick i skolan hette bolleken nigger och vaktmästaren målade niggerrutor på asfalten på skolgården..
Men på den tiden var ju inte samhället lika PK som idag..
2014-06-25, 15:46
Medlem
FannyFruxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotLikeYouThink
Kvinnomisshandel har också funnits med från början och varit lagligt i urminnes tider, ska vi låta det vara kvar också, tycker du?

Ja, det är så synd om alla svenskar som inte får sin neger på julafton Man kan också vända på det. Vad är mest rimligt, att mörkhyade personer skall känna sig till åtlöje, eller att svenskar alltid skall få ha det som vi alltid har haft det?

Är du så dum att du på allvar tror att folk bara "hittar på" att något är rasistiskt? det är väldigt sällan det är så. Folk lägger inte energi på saker utan anledning. Tänk dig att du har en pinne som skall fördelas i två delar. Den ena sidan står sådana konservativa matcho-snubbar, och den andra sidan står de som ligger långt ner i samhället. Pinnen är 10 cm och ni har 8 cm och de andra har 2 cm. För att det skall bli jämnt skall alla ha 5 cm var. Så fort man påpekar detta (påpekar rasism) så blir man alltså en lättkränkt idiot? och nej, det är inte jag som gör ett "vi- och dem-samhälle", det är du, eftersom du inte vill identifiera dig med personer som är emot rasism.

Den mörkhyade personen i Kalle-Anka framställdes på ett rasistiskt sätt. Samma med judarna, deras näsor var mer utmärkande än vad de egentligen är.

Men hur skitnödig får man bli?
Senast redigerad av FannyFruxo 2014-06-25 kl. 15:50.
2014-06-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Det har funnits färgade i Sverige i alla fall 400 år, vad har du för referens som säger att denna lek skulle vara äldre än så?
I vilken utsträckning? Gissar att du aldrig pratar med folk äldre än 16 år eller så. Bara för att det finns ett belägg i en historiebok så betyder inte det att Sverige var nerlusat med negrer. De flesta hade bara sett färgade på bild tills de första bananbåtarna kom efter kriget - undantaget kungen och delar av hovet samt vissa äventyrare. Prova att läsa Max Lundgrens Omin hambe - den ger en väldigt bra bild av Sverige före massinvasionen.
/m
2014-06-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Angående Kalle Ankas Jul kan man ju säga att det är den osäkra "vita" dockan som utgör en nedsättande stereotyp och att afro-dockans självsäkra sätt borde vara ett föredöme för unga flickor. För hade rollerna varit ombytta hade det hetat att afro-dockan framställs som "trög".
Men nu lever vi inte i en värld som premierar objektiv analys utan en där "vita" förtrycker färgade vad de än gör.

Leken hätte förövrigt "nigger" så TS är helt fel ute.
Däremot vet jag inte att någon la någon vikt vid det när man spelade? Kanske därför att det knappt fanns några färgade på skolgården och för att de som fanns var integrerade adoptivbarn.
Ingen kände någon som blivit rånad eller misshandlad av någon färgad och ingen hade erfarenhet av apartheid eller slaveri.
Jag lekte själv med en kille från Bangladesh som bodde några kvarter bort och även om jag minns att någon sa just neger till honom någon gång så blev han mest mobbad för sitt talfel (som växte bort).
Det fanns tjocka ungar som blev betydligt hårdare ansatta men det är väl betydligt värre att få höra ordet neger några gånger än att bli hånad och slagen för att man är tjock?

Fördomar borde växa bort istället för att tillta över tid om de är grundlösa.
När jag gick på dagis och lågstadiet hade vi verkligen ingen anledning att tycka illa om de få utomeuropeer som vistades bland oss. I och med skolbytet för högstadiet lärde vi oss dock att alla färgade inte var adoptivbarn utan att de även kom i versioner som bar kniv i skolan och slogs och hotades.
Där började "fördomarna" frodas och de har haft god jord och mycket vatten sen dess..

Självklart var det aldrig en majoritet av invandrarna som slogs eller bråkade. Däremot var ganska snart en majoritet av de som slogs och bråkade just invandrare.
Det var så man blev "fördomsfull" på min tid.

När man läser hur svarta blivit behandlade i skolan så är dessa berättelser precis likadana från min egen skoltid på 70-talet och då hette det mobbning. Jag blev likadant behandlad på samma rasistiska sätt som svarta blev, i vår stad fanns det inte en enda person från Afrika på den tiden, inte ens någon adopterad, det fanns enbart svenskar och dessa behandlade varandra på väldigt nedlåtande "rasistiskt" sätt.

Faktum är att ingen invandrare har förstått oss svenskar, hur vi är funtade, de har heller inte förstått de dolda samhällskoderna som delvis än i denna dag är starkt strikta.
Det dom upplever som rasism i vardagen behöver inte vara rasism eftersom en svensk som agerar utanför normerna skulle blivit behandlad på exakt samma nedlåtande sätt.

Jämför våldet på Punkarna på 70-talet som raggarna höll på med, hade punkarna varit invandrare skulle beteendet vara rasistiskt.

Skinheadesen på 80-talet behandlade invandrare som raggare behandlade punkare.

Jag tror att alla som bryter mot normer alltid kommer bli illa behandlade oavsett hudfärg, det är kanske det vi svenskar skulle behöva jobba med i stället för att bekämpa rasism som inte finns
2014-06-25, 17:05
Medlem
Winbots avatar
Alltid ska de hitta något att klaga över..
Om jag inte minns fel fanns det väl en glass som hade namnet Nogger men blev borttagen pga nogger/nigger?

Förövrigt heter den där leken "Rits eller Ritz" här uppe i Norrland där jag bor, fast namnet kan ju ha ändrats till nogger här uppe med nu.
2014-06-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Du kan inte på något sätt förstå att folk kan tycka det är jobbigt med sådant även om de inte säger nåt?
Och som sagt, vad gör det egentligen om en lek inte längre heter nigger? Vad är förlusten?
Beroende på vem som begär en namnändring, och hur den begäran framställs, så kan det ur snorgärssynpunkt vara en rejäl prestigeförlust att ställa upp på en sån ändring. Prestige bland kamraterna är för ungjävlar i bollspelande ålder en rätt stor sak, eller var det i alla fall när jag gick i skolan.

Under min skolgång så hade sådana instruktioner, för att få önskad, snarare än motsatt, effekt, antingen fått skötas väldigt diplomatiskt alternativt levereras via utskällning från någon av det fåtal lärare som hade respekt bland eleverna.
2014-06-25, 18:20
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Många hiphop-grupper i USA använder begreppet hela tiden. I sina texter, när dom samtalar och även som gruppnamn.

Om någon verkligen blir upprörd över att man använder ordet så bör man bli upprörd över hiphop-grupper från USA.
2014-06-25, 18:21
Awaiting Email Confirmation
Det kommer garanterat att byta namn till nougatsmakglasspinne inom en vecka.
2014-06-25, 19:32
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotLikeYouThink
Sen kan man fråga sig hur vida en glass bör heta "nogger". Vad jag vet finns det inte ett ord som heter "nogger" utan det är bara något som GB hittat på. Det känns ju som att vi svenskar och GB bara MÅSTE ha med något som liknar ordet "neger" för att sedan, när någon utländsk påpekar det, göra en debatt och skapa ett VI- och ett DEM-samhälle. Samma sak med Kalle-Anka på julafton. Till er som inte tycker att man skall klippa i Kalle-Anka: handlar det verkligen om att ni MÅSTE ha med just den scenen på julafton, annars är det ingen lyckad julafton? "JAG MÅSTE HA MED MIN DISNEY-NEGER PÅ JULAFTON "
Ja, negressen ska vara med för att hon är rolig. Jag skiter i att folk tycker att hon är ful. Varför ska man ta bort allt som är fult och lite udda? Får endast snygga, utslätade människor synas och ta plats?

Samma sak med den där kinesen som beskrev det som "ni sliter själen ur mig" när det kom till kinapuffar som representerades av en gul kines med rishatt och pliriga ögon samt ett stort leende. I hans värld får bara kostymklädda, prydliga och sura kineser ta plats. Glada, arbetsamma diton ska skuffas undan. Va fan, säger jag.

Noggerglassen bryr jag mig inte om då jag inte äter den.
2014-06-25, 20:24
Medlem
Fylleannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett23fyra
Det kommer garanterat att byta namn till nougatsmakglasspinne inom en vecka.

Då finns det ett alternativ.

Nu kan du tipsa någon du känner om din favoritglass "Svarta Malin"!
http://www.klingglass.se/tipsa.php?ID=10
2014-06-25, 20:38
Medlem
GrandPoobahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Du kan inte på något sätt förstå att folk kan tycka det är jobbigt med sådant även om de inte säger nåt?
Och som sagt, vad gör det egentligen om en lek inte längre heter nigger? Vad är förlusten?

Håll dig till trådens ämne!

Ingen ifrågasätter att orden neger och nigger användes förr i världen men Ekot och dess djupt kränkta intervjuobjekt påstår att så fortfarande är fallet i svenska skolor. Har du något som helst bevis för att då är fallet?

Själv anser jag att allt är uppdiktat inklusive "Harriet" själv.
Senast redigerad av GrandPoobah 2014-06-25 kl. 20:42.
2014-06-25, 20:54
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandPoobah
Håll dig till trådens ämne!

Ingen ifrågasätter att orden neger och nigger användes förr i världen men Ekot och dess djupt kränkta intervjuobjekt påstår att så fortfarande är fallet i svenska skolor. Har du något som helst bevis för att då är fallet?

Själv anser jag att allt är uppdiktat inklusive "Harriet" själv.

Bullshit, du trodde att spelet hette, och alltid hade hetat, nogger. När det visar sig att en majoritet av de som skriver i tråden kommer ihåg det som nigger så försöker du rädda ansiktet genom att hävda att det inte kallas så på skolgårdar idag.

Nu är det ju 18-årsgräns på flashback så några mellan- eller högstadiekids som kommer och berättar vad det kallas på skolgården just idag lär ju inte dyka upp i tråden.
Men du vill å det bestämdaste hävda att det inte, på en enda skola i sverige, kallas nigger idag? Det känns rätt osannolikt..

Nej, det gick visst lite snabbt för dig när du skapade tråden. Du förväxlade nogger med nigger och skulle gråta ut på flashback.
Nu gick det visst inte som du hade planerat. Hade du haft lite ryggrad hade du erkänt ditt misstag; ingen hade brytt sig om det utan tråden hade fortsatt sin lilla gång. Men eftersom du tydligen saknar det som gör nån till en riktig man eller kvinna så försöker du flytta fokus.. sorry, det är lite för genomskinligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in