Citat:
Ursprungligen postat av
PissingContest
Angående Kalle Ankas Jul kan man ju säga att det är den osäkra "vita" dockan som utgör en nedsättande stereotyp och att afro-dockans självsäkra sätt borde vara ett föredöme för unga flickor. För hade rollerna varit ombytta hade det hetat att afro-dockan framställs som "trög".
Men nu lever vi inte i en värld som premierar objektiv analys utan en där "vita" förtrycker färgade vad de än gör.
Leken hätte förövrigt "nigger" så TS är helt fel ute.
Däremot vet jag inte att någon la någon vikt vid det när man spelade? Kanske därför att det knappt fanns några färgade på skolgården och för att de som fanns var integrerade adoptivbarn.
Ingen kände någon som blivit rånad eller misshandlad av någon färgad och ingen hade erfarenhet av apartheid eller slaveri.
Jag lekte själv med en kille från Bangladesh som bodde några kvarter bort och även om jag minns att någon sa just neger till honom någon gång så blev han mest mobbad för sitt talfel (som växte bort).
Det fanns tjocka ungar som blev betydligt hårdare ansatta men det är väl betydligt värre att få höra ordet neger några gånger än att bli hånad och slagen för att man är tjock?
Fördomar borde växa bort istället för att tillta över tid om de är grundlösa.
När jag gick på dagis och lågstadiet hade vi verkligen ingen anledning att tycka illa om de få utomeuropeer som vistades bland oss. I och med skolbytet för högstadiet lärde vi oss dock att alla färgade inte var adoptivbarn utan att de även kom i versioner som bar kniv i skolan och slogs och hotades.
Där började "fördomarna" frodas och de har haft god jord och mycket vatten sen dess..
Självklart var det aldrig en majoritet av invandrarna som slogs eller bråkade. Däremot var ganska snart en majoritet av de som slogs och bråkade just invandrare.
Det var så man blev "fördomsfull" på min tid.
När man läser hur svarta blivit behandlade i skolan så är dessa berättelser precis likadana från min egen skoltid på 70-talet och då hette det mobbning. Jag blev likadant behandlad på samma rasistiska sätt som svarta blev, i vår stad fanns det inte en enda person från Afrika på den tiden, inte ens någon adopterad, det fanns enbart svenskar och dessa behandlade varandra på väldigt nedlåtande "rasistiskt" sätt.
Faktum är att ingen invandrare har förstått oss svenskar, hur vi är funtade, de har heller inte förstått de dolda samhällskoderna som delvis än i denna dag är starkt strikta.
Det dom upplever som rasism i vardagen behöver inte vara rasism eftersom en svensk som agerar utanför normerna skulle blivit behandlad på exakt samma nedlåtande sätt.
Jämför våldet på Punkarna på 70-talet som raggarna höll på med, hade punkarna varit invandrare skulle beteendet vara rasistiskt.
Skinheadesen på 80-talet behandlade invandrare som raggare behandlade punkare.
Jag tror att alla som bryter mot normer alltid kommer bli illa behandlade oavsett hudfärg, det är kanske det vi svenskar skulle behöva jobba med i stället för att bekämpa rasism som inte finns