Leken hette King på min tid. Man spelade antingen som bonde, knekt, dam eller kung. Kungen servade alltid.
Angående SRs granskning av rasismen i skolan tycker jag många exempel är udda.
Citat:
Mitt barn har fått höra "du är ful för att du är brun", samt den ständiga exotifieringen genom alla som dagligen tar på, samt drar i och kommenterar (afro)håret.
Citat:
Mitt barn har kallats "brun som bajs". Skolan tog dock tag i det efter att jag påtalat det.
Denna rasism utövas enligt SR av förskolebarn barn som inte ens kan torka sig själva i arslet. Dessa ungar slänger ju ur sig kränkande saker till allt och alla. Ska man anmäla till DO varje gång ett barn kallar en för bajskorv?
Citat:
Under mellan, och högstadiet 1980-1985, fick jag ofta höra ord som neger, lakritstomte och svartskalle.
Ett exempel med 25 år på nacken. Känns ju lagom aktuellt...
Citat:
Mina barn, två flickor med afrosvenska rötter har upplevt rasistiska eller rasifierande kommentarer sedan dagis. Det har varit allt från kränkande ord till kränkande påståenden som grundar sig på deras utseende och härkomst. Dessutom ständiga frågor om de är adopterade (det är de inte). Kommentarer om deras kroppar, hår, hudfärg och så vidare.
Användandet av ordet "rasifierande" säger nog ganske mycket om denna förälders diskriminerningströskel.