2014-06-24, 14:30
Medlem
ProfessorSlusks avatar
När jag växte upp hette det först nigger, sen neger, sen king. Stackars TS.
2014-06-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotLikeYouThink
Sen kan man fråga sig hur vida en glass bör heta "nogger". Vad jag vet finns det inte ett ord som heter "nogger" utan det är bara något som GB hittat på. Det känns ju som att vi svenskar och GB bara MÅSTE ha med något som liknar ordet "neger" för att sedan, när någon utländsk påpekar det, göra en debatt och skapa ett VI- och ett DEM-samhälle. Samma sak med Kalle-Anka på julafton. Till er som inte tycker att man skall klippa i Kalle-Anka: handlar det verkligen om att ni MÅSTE ha med just den scenen på julafton, annars är det ingen lyckad julafton? "JAG MÅSTE HA MED MIN DISNEY-NEGER PÅ JULAFTON "
Har du någonsin ätit en nogger-glass? Om du inte gjort det kan jag upplysa dig om att glassen har en kärna av nougat. Nougat kan enligt mig ganska smidigt bollas om till nogger. Ett slagkraftigt namn på en god glass helt enkelt.

Nu säger du "aa men nogger är fortfarande likt nigger/neger".

Jo men nu bor vi i Sverige, svenska som gäller då. Vore jobbigt om man var tvungen att censurera och bannlysa ord från alla världens språk i Sverige för att de råkar likna oönskvärda svenska ord.
2014-06-24, 14:38
Medlem
Bultmans avatar
Leken hette nigger och det var oavsett vad man använde för boll. Möjligtvis att det kunnat heta olika i olika delar av Sverige eller skiftat namn med tiden.
2014-06-24, 14:39
Medlem
RaiderNations avatar
Leken hette King på min tid. Man spelade antingen som bonde, knekt, dam eller kung. Kungen servade alltid.

Angående SRs granskning av rasismen i skolan tycker jag många exempel är udda.

Citat:
Mitt barn har fått höra "du är ful för att du är brun", samt den ständiga exotifieringen genom alla som dagligen tar på, samt drar i och kommenterar (afro)håret.

Citat:
Mitt barn har kallats "brun som bajs". Skolan tog dock tag i det efter att jag påtalat det.
Denna rasism utövas enligt SR av förskolebarn barn som inte ens kan torka sig själva i arslet. Dessa ungar slänger ju ur sig kränkande saker till allt och alla. Ska man anmäla till DO varje gång ett barn kallar en för bajskorv?

Citat:
Under mellan, och högstadiet 1980-1985, fick jag ofta höra ord som neger, lakritstomte och svartskalle.
Ett exempel med 25 år på nacken. Känns ju lagom aktuellt...

Citat:
Mina barn, två flickor med afrosvenska rötter har upplevt rasistiska eller rasifierande kommentarer sedan dagis. Det har varit allt från kränkande ord till kränkande påståenden som grundar sig på deras utseende och härkomst. Dessutom ständiga frågor om de är adopterade (det är de inte). Kommentarer om deras kroppar, hår, hudfärg och så vidare.
Användandet av ordet "rasifierande" säger nog ganske mycket om denna förälders diskriminerningströskel.
Senast redigerad av RaiderNation 2014-06-24 kl. 14:44.
2014-06-24, 14:40
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farb
Ja, julnegern hör till Kalle Anka på julafton eftersom den alltid har varit med. För de svenskar som har en tradition av att se på det programmet på julafton är det underligt att man helt plötsligt hittar på att något är rasistiskt och måste klippas bort. Dessutom blir det en paradox, för att ta bort negern just för att den liknar en neger kan väl inte vara annat än rasistiskt?

Nej, idén om att majoriteten ska behöva anpassa sig för en lättkränkt och butthurt minoritet är en förlegad och opraktisk tanke.

Det är ju kanske inte den vite svensken som tycker det varit rasistiskt ?
2014-06-24, 14:42
Medlem
Eoppoyzs avatar
När jag var barn hette ett spel nigger, som var mellan två personer. Andra i tråden beskriver det med att det spelades med en tennisboll. På min lågstadieskola var det med en basketboll. Spelet med rutor kallade vi det för bollruta, men detta var på mellanstadiet. Neger eller president har jag inte spelat på många år.
2014-06-24, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farb
Ja, julnegern hör till Kalle Anka på julafton eftersom den alltid har varit med. För de svenskar som har en tradition av att se på det programmet på julafton är det underligt att man helt plötsligt hittar på att något är rasistiskt och måste klippas bort. Dessutom blir det en paradox, för att ta bort negern just för att den liknar en neger kan väl inte vara annat än rasistiskt?

Nej, idén om att majoriteten ska behöva anpassa sig för en lättkränkt och butthurt minoritet är en förlegad och opraktisk tanke.

Kvinnomisshandel har också funnits med från början och varit lagligt i urminnes tider, ska vi låta det vara kvar också, tycker du?

Ja, det är så synd om alla svenskar som inte får sin neger på julafton Man kan också vända på det. Vad är mest rimligt, att mörkhyade personer skall känna sig till åtlöje, eller att svenskar alltid skall få ha det som vi alltid har haft det?

Är du så dum att du på allvar tror att folk bara "hittar på" att något är rasistiskt? det är väldigt sällan det är så. Folk lägger inte energi på saker utan anledning. Tänk dig att du har en pinne som skall fördelas i två delar. Den ena sidan står sådana konservativa matcho-snubbar, och den andra sidan står de som ligger långt ner i samhället. Pinnen är 10 cm och ni har 8 cm och de andra har 2 cm. För att det skall bli jämnt skall alla ha 5 cm var. Så fort man påpekar detta (påpekar rasism) så blir man alltså en lättkränkt idiot? och nej, det är inte jag som gör ett "vi- och dem-samhälle", det är du, eftersom du inte vill identifiera dig med personer som är emot rasism.

Den mörkhyade personen i Kalle-Anka framställdes på ett rasistiskt sätt. Samma med judarna, deras näsor var mer utmärkande än vad de egentligen är.
2014-06-24, 14:43
Medlem
Det var bättre förr, ingen tvekan. Tror ni den dagen kommer då nigger blir återigen accepterat? Sjukt aktuella och viktigt för den kommande generationen, människans antropologi är hotad!
2014-06-24, 14:47
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
...fast när jag var liten hette den leken faktiskt 'nigger'. En tennisboll som skulle studsas mellan fyra rutor/spelare och den som missade bollen efter studs i egen ruta åkte ut.
'Nogger' är/var väl en glass?
Japp, samma här. Leken hette faktiskt "nigger".
2014-06-24, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det klassiska kortspelet "neger och president" Det spelades utan minsta problem hela tiden på rasterna under 90 och början av tvåtusentalet vill jag minnas, utan minsta problem eller att varken lärare eller någon annan reagerade på det.

Det visar ju egentligen bara hur sjukt samhället har blivit på senare år. Men det visar också hur snabbt saker och ting kan förändras. Jag tror det kommer komma en stark reaktion snart på den här extrema korrektheten - precis som det alltid brukar göra. Förmodligen i samband med papperstidningen förestående död och att ny media i allt högre utsträckning tar sig ton.

På mitt barns skola döpte lärarna om det till "medelålders vit, heterosexuell man och president". Vilket var för jobbigt att säga, så nu har de slutat spela.
2014-06-24, 14:51
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandPoobah
I sin strävan att anklaga svenskar för rasism gick det lite väl snabbt för Sveriges Radio imorse.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5896895

Det känns ju väldigt uppenbart att SR och Harriet har blandat ihop nigger med nogger, som är en populär lågstadielek där man studsar en basketboll mellan fyra olika rutor.

Harriet lyckas inte ge några andra exempel på afrofobi som hennes barn drabbats av.

Vad säger denna artikel om Ekoredaktionens agendasättande journalistik? Lever de efter Groucho Marx' uppmaning: "Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!"?

Typisk hysterisk omvänd moralpanik. Den har sannerligen en hårt grepp om dårarna här på Flashback.

Leken hette Nigger på många ställen och det fanns också ett kortspel som hette Neger och president, där neger var längst ner i hierarkin. Den som förlorade fick vara neger.

Självklart är sådant helt åt Helvete rasistiskt och att argumentera mot det är bara att ge Kitimbwa Sabuni vatten på sin kvarn.
2014-06-24, 14:52
Medlem
Grinulvs avatar
Jag gick i mellanstadiet tidigt nittiotal, då kallades det också "nigger", och vi spelade kortspelet "neger", Ingen reagerade då. Jag minns också att jag drog ett skämt på "roliga timmen". Jag frågade varför negrer var så svarta, jo de föddes ur fel hål. Alla skrattade t.o.m lärarinnan. Det var ingen som reagerade på det trots att vi hade två mörkhyade i klassen. Skulle ja dra samma skämt idag skulle jag bli lynchad och hamna på anstalt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in