• 1
  • 2
2014-06-25, 16:11
Bannlyst
Min sambo har köpt hudcreme på internet från Lyko Hair AB, och fått hem en faktura hon skulle betala, och råkade slarva bort (och glömma bort) den. Då dimper det ner en påminnelse från Klarna där dem lagt på en påminnelseavgift på 60:-

MEN

Längst upp på påminnelsen står det "10/6-14"
"Oss Tillhanda datumet" är 18/6-14
Denna påminnelse dök ner i brevlådan Måndagen 23/6-14.
Idag (25/6-14) får vi ett inkassokrav där dem vill att vi betalar 180:- påminnelseavgift.
Hur fan ska vi kunna betala en påminnelse om tillhanda datumet är flera dagar innan brevet ens dykt upp? Naturligtvis är det posten som gjort något knasigt, men vi ringde upp Klarna och FÖRSÖKTE prata med dem, tyvärr var hon som vi pratade med otroligt korkad och upprepade gång på gång att vi skulle betalat den första fakturan direkt istället (den vi slavat bort i första hand...) Dem bad oss kontakta posten om detta.

Hur går vi till väga med detta? Vi kan ju inte betala en påminnelseavgift som kommit till oss flera dagar efter "tillhanda" datumet passerat och sen få ännu mer i avgift!? Betalar mer än gärna påminnelseavgiften, men inkassokravet som kom efter tänker jag fan inte betala!!
Citera
2014-06-25, 16:16
Medlem
BigIvars avatar
1) Pröjsa skiten. Det är inte vettigt att spilla tid och möda på 180 spänn.
2) Njut av den svindyra hudkrämen.
3) Lär dig att skilja på "de" och "dem"

Lycka till
Citera
2014-06-25, 16:18
Medlem
Så ni glömde/tappade bort fakturan utan att tänka på att något skulle betalas?
Citera
2014-06-25, 16:31
Medlem
Sebzors avatar
Betala innan det kommer ytterligare en faktura som är ännu dyrare!
Citera
2014-06-25, 16:39
Medlem
strawberrykings avatar
Var glada att ni fick fakturan från klarna iaf..

Men pröjsa skiten och gå vidare, har man glömt en faktura får man betala påminnelseavgift, oavsett hur dyr man tycker den är!

Eller ring och klaga, hota med Aftonbladet etc. Så har du en liten chans att det går vägen..
Citera
2014-06-25, 16:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
Min sambo har köpt hudcreme på internet från Lyko Hair AB, och fått hem en faktura hon skulle betala, och råkade slarva bort (och glömma bort) den. Då dimper det ner en påminnelse från Klarna där dem lagt på en påminnelseavgift på 60:-

MEN

Längst upp på påminnelsen står det "10/6-14"
"Oss Tillhanda datumet" är 18/6-14
Denna påminnelse dök ner i brevlådan Måndagen 23/6-14.
Idag (25/6-14) får vi ett inkassokrav där dem vill att vi betalar 180:- påminnelseavgift.
Hur fan ska vi kunna betala en påminnelse om tillhanda datumet är flera dagar innan brevet ens dykt upp? Naturligtvis är det posten som gjort något knasigt, men vi ringde upp Klarna och FÖRSÖKTE prata med dem, tyvärr var hon som vi pratade med otroligt korkad och upprepade gång på gång att vi skulle betalat den första fakturan direkt istället (den vi slavat bort i första hand...) Dem bad oss kontakta posten om detta.

Hur går vi till väga med detta? Vi kan ju inte betala en påminnelseavgift som kommit till oss flera dagar efter "tillhanda" datumet passerat och sen få ännu mer i avgift!? Betalar mer än gärna påminnelseavgiften, men inkassokravet som kom efter tänker jag fan inte betala!!

HAr ni/du/någon försummat att betala en faktura, så kommer det en påminnelse. Betalar man inte då, så kommer det ett inkassokrav, så är det bara. Efter ett obetalt inkassokrav kommer kronofogden (nu är vi uppe i ca 650 kronor), och efter fogden, tingsrätten. Där blir ni/du/någon fälld och får betala ungefär två tusen kronor totalt för den här 80-kronors hudkrämen, eftersom det är ett sk "småmål".

Betala, försök se glad ut offentligt och kom ihåg att betala småräkningar i tid nästa gång.
Citera
2014-06-25, 16:41
Medlem
Det är väl bara betala innan det går över till kronofogden, är det värt att hamna där för 180 spänn?
Citera
2014-06-25, 16:58
Medlem
MartinStLouiss avatar
Om ni tar kontakt med deras kundtjänst och får tala med en trevlig person så kan det hända att ni kan få slippa extra avgiften. Men det lättaste är nog att bara betala fakturan, som andra säger så är det inte värt att dra ut på det för mycket.
Citera
2014-06-25, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
1) Pröjsa skiten. Det är inte vettigt att spilla tid och möda på 180 spänn.
2) Njut av den svindyra hudkrämen.
3) Lär dig att skilja på "de" och "dem"
Lycka till

Citat:
Ursprungligen postat av yeha12
Så ni glömde/tappade bort fakturan utan att tänka på att något skulle betalas?

Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Betala innan det kommer ytterligare en faktura som är ännu dyrare!

Ni har ju helt klart inte läst noggrant. Problemet är ju att brevet kom över en vecka för sent!! Hur fan ska jag då betala skiten i tid?

Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Om ni tar kontakt med deras kundtjänst och får tala med en trevlig person så kan det hända att ni kan få slippa extra avgiften. Men det lättaste är nog att bara betala fakturan, som andra säger så är det inte värt att dra ut på det för mycket.

Vi ringde 2 gånger, otrevliga människor båda gångerna som verkade ha sin första dag på jobbet eller något.
Är ju medveten om att jag måste betala skiten, men det är ju oacceptabelt detta, varför ska jag behöva betala en påminnelse som jag inte KAN betala, jag verkligen kunde inte betala den då den INTE ENS DYKT UPP innan förfallodatumet.
Citera
2014-06-25, 17:34
Medlem
Två lärdomar.

1. Håll noga koll på småfakturor
2. Beställ aldrig mer från någon som har betalning via Klarna. Deras affärsidé är att göra det svårt att betala och ha korta betalningstider. De tjänar enorma summor på alla avgifter de lägger på. Om alla vägrade Klarna så skulle de inte kunna fortsätta. Seriösa företag bör inte ha betalning via Klarna.
Citera
2014-06-25, 17:36
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
Ni har ju helt klart inte läst noggrant. Problemet är ju att brevet kom över en vecka för sent!! Hur fan ska jag då betala skiten i tid?

Vi ringde 2 gånger, otrevliga människor båda gångerna som verkade ha sin första dag på jobbet eller något.
Är ju medveten om att jag måste betala skiten, men det är ju oacceptabelt detta, varför ska jag behöva betala en påminnelse som jag inte KAN betala, jag verkligen kunde inte betala den då den INTE ENS DYKT UPP innan förfallodatumet.

Dom har ju redan sålt fakturan till inkasso då ni inte betalade påminnelsen i tid.
Ska de köpa tillbaka fakturan och själva förlora pengar för att ni inte betalar i tid, två gånger.. bara för att vara snälla mot er?

Betala de där 180kr eller så skiter ni i det och låter det gå till kronolle. Det är ju upp till er om ni vill få en massa onödiga problem för att ni inte betalar era räkningar i tid.

Det är ju inte företagets problem att fakturor inte kommer fram till er i tid. Och hur många tror du inte kör den rövaren för att slippa betala 60kr i påminnelseavgift.
Citera
2014-06-25, 18:42
Medlem
Och ni betalade givetvis påminnelsen dagen då den kom? Då finns lite förhandlingsutrymme för o slippa den där inkassoavgiften.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in