Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Jag trodde det var uppenbart så jag var inte tillräckligt tydlig. Upp till 7 av 10 är alltså normalt mer än 6 men mindre än 7 av 10. Det är ett dåligt oprecist sätt att uttrycka saker men det brukar inte missförstås så här ändå.
Se där ja.
Du kunde dock inte låta bli att ogga om att det "inte brukar missförstås".
Vad är det som missförståtts?
Att
ScottWalter tror att det är en säker siffra på en majoritet i undersökningen som helhet?
Citat:
Jag vet inte varför du länkar till brottsbalken. Vad än ditt syfte må vara så kan det vara värt att poängtera att ändringen av könsstympningslagen är att 2 kap 2 & 3 inte behöver gälla.
Det är relevant eftersom det också står "Första stycket gäller inte, om gärningen är fri från ansvar enligt lagen på gärningsorten eller om den begåtts inom område som inte tillhör någon stat och enligt svensk lag svårare straff än böter inte kan följa på gärningen." och därför skulle vi om man följde detta inte kunna döma somalier för könsstympning utförd i Somalia.
Så att vi kunde läsa lagtexten, eftersom du reflekterade öppet angående påföljd.
Citat:
Jag vet inte ens vilka frågor det är du tänker på, är det om jag har bestämt hur saker ska förstås så är svaret nej.
Oj, det var visst fyra frågor....My bad.
Annars är det väl inte så svårt att förstå vilka som var frågor?
Det är ju de med frågetecken som avslutning....
Citat:
Fast trots att det inte är jag som har bestämt det tycker jag inte att det är något fel i att jag upplyser om hur det ligger till för de som uppenbarligen inte förstår det. Menar du att man måste vara den som bestämt något för att få påpeka det? Har du bestämt det?
Nej, det har inte jag bestämt.
Det är dock tämligen egalt att påpeka hur saker och ting "normalt ska" gå till.
Du kan ju omöjligen hävda att det ligger till så att alla som säger "upp till" 7 vanligtvis menar 6-7.
Det är ju inget du kan avgöra eftersom det är en så svävande och oprecis angivelse.
Och ärligt talat, vad tror du att författaren/sammanställaren av undersökningen hade för agenda?
Kan det varit för att skapa underlag till mer bistånd....?
Och det finns ju bara två här som uppenbarligen inte förstår vad "upp till" betyder,
micro133 och
ScottWalter.
Möjligtvis tre, med dig.
Förstår inte du att "upp till" kan betyda 7
som mest?
Citat:
Om den andra frågan är om sexuell övertalning eller våld utan sexuella inslag ska räknas som sexuellt våld så säger jag nej.
Ändå har det gjorts här, när
ScottWalter försökte stödja sitt påstående om att en majoritet av kvinnor i världen utsatts för
sexuellt våld.
Citat:
Gällande detaljerna du pratar om så kan jag säga att jag har inte satt mig in i vad det är du bråkar om, jag störde mig bara på din beskrivning att upp till 7 skulle betyda vad som helst mellan 0 och 7.
Skulle?
Kunde, va?
Och du har inte läst de otaliga beskrivningarna som förklarar att det faktiskt kan ligga till så?
Läs mitt förra inlägg igen så kanske även du inser att det faktiskt kan vara så.
Formuleringen "upp till" finns där av en jävligt bra anledning, den lämnar ett enormt spelrum när man inte redogör de specifika siffrorna.
Och det funkar ju uppenbarligen, eftersom ni sväljer det med hull och hår och tar det för att det är närmare 7 än 0, när det absolut inte behöver vara så.
Och som sagt, redan rubriken säger ju 1 av 3. Något som ni kategoriskt undviker att adressera...
Jag gillar inte att bli lurad, därför litar jag inte på statistik som är gjord på beställning av någon med en agenda och som inte presenterar vilka variabler som använts eller är enkätbaserad.
Citat:
Man kan förstås välja att tolka det så men det är ju inte vad som avses och det viktiga borde vara vad som avses, inte vilka kryphål man kan hitta i formuleringar.
Vad avses då?
Vet du det?
För jag tror att en undersökning gjord av WHO eller FN avser att skapa mer bistånd och anslag.
Kan det inte vara så?
Puuh, nu blev det fler frågor.
Du svarar på dem om du vill, men jag börjar se liknande tendenser från dig som hos dina förtappade medsystrar, så jag har låga förväntningar.