2014-06-25, 05:30
Medlem
MrWins avatar
USA startar fler krig, tänker främst på Afghanistan och Irak, och flyktingströmmen får Europa ta hand om. Europa måste ställa krav på USA att de tar emot de flyktingar deras krig skapar.
Citera
2014-06-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
USA startar fler krig, tänker främst på Afghanistan och Irak, och flyktingströmmen får Europa ta hand om. Europa måste ställa krav på USA att de tar emot de flyktingar deras krig skapar.
1. Hvorfor skulle EU stille et slikt krav til USA? Sveriges interesser er ikke Europas interesser. Hvis du ikke ønsker dem så send dem tilbake til flyktingleire rundt deres naboland.
2. Hvorfor skulle USA bry seg om krav fra EU?
3. De fleste flyktningene kommer fra Somalia, Syria og Eritrea. Dette er land hvor USA ikke har blitt involvert. Det er litt for sent å stille et slikt krav.
Citera
2014-06-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellin
Efter att migrationsverket har höjt att det kommer fler asylsökande till Sverige börjar jag bli riktigt orolig över Sveriges framtid! Det finns ingen nationalstat längre och vi håller på att skämma ut oss över världen - med tanke på hur många invandrare vi har i detta land. Vi skall hjälpa folk - men på plats och kanske högst 10 000 flyktingar i Sverige!

Gjorde ett räkneexempel som inte ens kräver att man är nationalekonom.

Man räknar med 80.000 asylsökande. varje välfärdshaverist kostar i snitt 2000 kr ( Bostad, mat, sjukvård, fickpengar och personalkostnader administration ) per dag.

80.000 st x 2000 = 160 milj per dag

160 milj per dag kr x 365 = 58.4 miljarder per år

Ock detta är för ETT ÅR och de som kommer DETTA ÅR.

Vad tycker ni om detta? har en klump i halsen dessvärre :/

Hemskt säger jag. Röstar på SD eftersom jag tycker att man skulle kunna minska ner invandringen och kanske hjälpa alla utsatta grupper på plats i deras egna länder. Tänk vad dessa pengar skulle göra nytta i deras länder istället för här. Titta på hur Canada sköter sin invandringspolitik. Det är bra exempel på vad man borde göra i Sverige. Se den här artikeln ex.:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article12052391.ab

Har också en klump i halsen av detta och hoppas på att rätt parti får majoritet i valet 2014.
Citera
2014-06-26, 02:12
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Eftersom att de ensamkommande byts ut är tiden ganska oväsentlig. Även om vissa ensamkommande kommer ur "utanförskapet" och får jobb istället för soc så kommer det nya. Kostnaden är alltså konstant och omfattningen kan beräknas baserat på hur många vi har.

Det är hursomhelst orimliga levnadskostnader för asylsökande och övriga invandrare och den enda slutsatsen man kan dra är att syftet är att tömma statskassan. Däremot håller jag med dig i att man kan inte räkna hur man vill, men ditt ivriga ifrågasättande utan att själv bidra till uträkningen är lite störande.

Tiden spelar stor roll, kan du inte se det så är du en idiot helt enkelt. Orkar inte förklara matte A på ett forum.
Citera
2014-06-26, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Tiden spelar stor roll, kan du inte se det så är du en idiot helt enkelt. Orkar inte förklara matte A på ett forum.
Jag förstår att det är viktigt, men att det är så viktigt att tjaffsa om det sida efter sida istället för att google'a informationen själv är det jag ifrågasätter (vilket jag också förklarar i mitt inlägg som du citerat, du kan väl läsa?). Det är simpelt, men jag håller dig i handen i processen:

1) Börja med att söka på Google på sökorden: "asylsökande handläggningstid genomsnitt". På första sidan finns en proposition som verkar behandla ämnet, intressant. När vi tittar närmare är det Budgetpropositionen för 2013 Utgiftsområde 8 Migration, och om vi scrollar runt ser vi att de verkar redovisa "vistelsetid" också, nice! Men den verkar bara redovisa för 2011 (467 dagar), det går inte.

2) Så vi ändrar vår sökfras till: "budgetpropositionen 2014 utgiftsområde 8". Första resultatet: Budgetproposition 2014 Utgiftsområde 8 Migration. Klicka på den och scrolla till sidan 13 (Ctrl + F > vistelsetid > Enter > Enter > Enter > ... för proffsen).

3) På tabellen högst upp står att den genomsnittliga vistelsetiden är 432 dagar år 2012 senaste siffran som redovisas men det får duga för ändamålet.

Kostnad för enskilda asylsökare: 2000 kronor * 432 dagar = 864 000:- i snitt per asylsökande. Vi tar det gånger antal ansökningar som beräknas i år också (80 000) och får fram: 69 120 000 000:-... Men det är inte hela uträkningen, eftersom ett år är kortare än 432 dagar.

4) Låt oss då räkna ut vad ett år är i procent i relation till 432 dagar: 365 / 432 = 0,8449... Vi avrundar till 84% för enkelhetens skull. 69 120 000 000 * 0.84 = 58 060 800 000:-. Endast 0.2 miljarder mindre än TS siffror, intressant sammanträffande jag inte hade förväntat mig räknade med större avvikelse.

Det var väl inte så svårt? Nästa gång kanske du klarar av det själv när du verkar ha sånt jävla intresse av siffrorna.

PS. Jag vet att en nationalekonom förmodligen hade våldtagit mig för att omvandla kostnad/år med procent bara sådär, och även pga antagandet att kostnaden är konstant under vistelsen men jag är inte ute efter 100% riktiga siffror då jag inte har tillgång till all statistik. Den som vill får gärna putsa på siffrorna. Tills våra myndigheter ger oss full insyn i deras verksamhet får vi nästan nöja oss med att det kostar "jävligt mycket", något jag är helt okej med så länge det inte är på akademisk nivå vi diskuterar.
Senast redigerad av hustlerinc 2014-06-26 kl. 04:47.
Citera
2014-06-26, 10:06
Medlem
Citat:
Jag förstår att det är viktigt, men att det är så viktigt att tjaffsa om det sida efter sida istället för att google'a informationen själv är det jag ifrågasätter (vilket jag också förklarar i mitt inlägg som du citerat, du kan väl läsa?). Det är simpelt, men jag håller dig i handen i processen:

1) Börja med att söka på Google på sökorden: "asylsökande handläggningstid genomsnitt". På första sidan finns en proposition som verkar behandla ämnet, intressant. När vi tittar närmare är det Budgetpropositionen för 2013 Utgiftsområde 8 Migration, och om vi scrollar runt ser vi att de verkar redovisa "vistelsetid" också, nice! Men den verkar bara redovisa för 2011 (467 dagar), det går inte.

2) Så vi ändrar vår sökfras till: "budgetpropositionen 2014 utgiftsområde 8". Första resultatet: Budgetproposition 2014 Utgiftsområde 8 Migration. Klicka på den och scrolla till sidan 13 (Ctrl + F > vistelsetid > Enter > Enter > Enter > ... för proffsen).

3) På tabellen högst upp står att den genomsnittliga vistelsetiden är 432 dagar år 2012 senaste siffran som redovisas men det får duga för ändamålet.

Kostnad för enskilda asylsökare: 2000 kronor * 432 dagar = 864 000:- i snitt per asylsökande. Vi tar det gånger antal ansökningar som beräknas i år också (80 000) och får fram: 69 120 000 000:-... Men det är inte hela uträkningen, eftersom ett år är kortare än 432 dagar.

4) Låt oss då räkna ut vad ett år är i procent i relation till 432 dagar: 365 / 432 = 0,8449... Vi avrundar till 84% för enkelhetens skull. 69 120 000 000 * 0.84 = 58 060 800 000:-. Endast 0.2 miljarder mindre än TS siffror, intressant sammanträffande jag inte hade förväntat mig räknade med större avvikelse.

Det var väl inte så svårt? Nästa gång kanske du klarar av det själv när du verkar ha sånt jävla intresse av siffrorna.

PS. Jag vet att en nationalekonom förmodligen hade våldtagit mig för att omvandla kostnad/år med procent bara sådär, och även pga antagandet att kostnaden är konstant under vistelsen men jag är inte ute efter 100% riktiga siffror då jag inte har tillgång till all statistik. Den som vill får gärna putsa på siffrorna. Tills våra myndigheter ger oss full insyn i deras verksamhet får vi nästan nöja oss med att det kostar "jävligt mycket", något jag är helt okej med så länge det inte är på akademisk nivå vi diskuterar.

Hahaha hur fan kunde du tro att de skulle kunna skilja sig mycket mer än så med din uträkning?
Ta nu en lektion i matte B också...

Edit: Procent kanske var matte A.
Senast redigerad av Ullvante 2014-06-26 kl. 10:08.
Citera
2014-06-26, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullvante
Hahaha hur fan kunde du tro att de skulle kunna skilja sig mycket mer än så med din uträkning?
Ta nu en lektion i matte B också...

Edit: Procent kanske var matte A.
Trodde sarkasmen var uppenbar med tanke på tonen. Tydligen inte, men det är svårt att få det rätt på internet. Men självklart blir samma kostnad/dag gånger lika många dagar samma resultat, avvikelsen är ju bara avrundningen av procent.

Poängen med mitt inlägg är inte att bevisa att TS har rätt, utan jag stör mig på att han klagar på TS siffror utan att komma med egna, jag ville bara demonstrera hur enkelt det är att göra sin egen research för att motbevisa folk istället för att gnälla som en jävla kärring om samma sak sida efter sida. Därav den dryga tonen. Och jag antar faktiskt att han inte behöver hjälp att lära sig google'a år 2014, hela inlägget är ju bara jag som drygar mig (du skulle sett det innan jag städade upp det)? Var försiktig med att dumförklara folk du själv inte förstår.
Senast redigerad av hustlerinc 2014-06-26 kl. 10:41.
Citera
2014-06-29, 18:24
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:

Grattis, du lyckades skriva en A4 med skit, som saknade poäng. Du har fortfarande inte lyckats bevisa att en asylsökande kostar 2000 per dag tills att han får papperna.

Det enda du har gjort är att du tog TS magiska summa på 2000 kr och applicerade på hur många dagar det finns på ett år och låtsats som att du kan något om matematik.

Du äger dig själv med din uträkning genom att du säger att man är asylsökande i 432 dagar. Det innebär att om vi ska använda din räknemetod så kostar denna människa bara 67*2000 = 134 tusen året därpå.

Jag kan googla hur mycket som helst, men om ni inte kan fastställa att en asylsökande kostar 2000 kronor per dag under hela vistelsen så är eran ekvation otillräcklig och resultatet blir blir fel med miljardbelopp. Det är inte upp till mig att bevisa att en asylsökande kostar 2000 per dag under hela vistelsen, det är ni som påstår det utan att kunna backa upp det. Jag hittar bara brister i logiken på era uträkningar och påpekar det.

En asylsökande kan knappast kosta 2000kr per dag, varje dag tills den dagen han får uppehållstillstånd. Vad är det för magiskt som händer när man får uppehållstillstånd som gör att man inte längre kostar 2000 per dag och istället lika mycket som en vanlig svensk på socialbidrag?
Citera
2014-06-29, 19:04
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
En asylsökande kan knappast kosta 2000kr per dag, varje dag tills den dagen han får uppehållstillstånd. Vad är det för magiskt som händer när man får uppehållstillstånd som gör att man inte längre kostar 2000 per dag och istället lika mycket som en vanlig svensk på socialbidrag?

Kostnaden avgörs var den asylsökande befinner under tiden. Det finns asylboenden där ägaren tar ut 50 000 per sängplats. Sedan ska den asylsökande också få bidrag för sitt uppehälle. Förra året visade uppdrag granskning att myndigheterna fick betala 45 000 kronor per rum i Glava.
Citera
2014-06-29, 19:53
Medlem
Citat:
Det som magisk skjer er at de ikke bor på asylmotak lenger. Det er f.eks. langt billigere å leie en bolig enn å bo på et serviced hotell hvor de alltid passer på deg.

Men folk på socialbidrag koster mer enn du tror. La oss si at en person får 15000 kroner i socialbidrag i måneden. Er kostnaden 500 kroner per dag? Nei, fordi de får mange ting gratis/subsidiert fra staten. Ergo, direkte kostnader for en på socialbidrag er på rundt 1000 kroner per dag.

Det er dyrere å ha folk i asylmottak. Kanskje du kan argumentere for at det koster 1500 kroner per dag, men jeg tviler fordi noen asylsøkere er veldig dyre. Gjennomsnittkostnaden for bare opphold for ensomme barn er 2500 kroner. http://www.exponerat.net/chockuppgift-detta-ar-dygnskostnader-for-ensamkommande/ Og så må du legge til bidrag, gratis offentlige tjenester og saksomkostninger.
Citera
2014-06-30, 01:08
Medlem
Citat:
Läste du min PS? Gör det om inte.

Förövrigt är de inte asylsökande i 400+ dagar (jag har aldrig påstått det heller, det är du som säger det). Det är vistelsetiden i asylsystemet, och det skriver jag också så hur äger jag mig själv? Själva avgörandet avgörs på 3-4 månader enligt samma källor. Men givetvis skickas man inte magiskt hem samma dag det avgörs, det tar enligt källorna flera månader efter avgörande att verkställa pga omprövningar överklaganden etc etc. Den enda som gör bort sig är du, eftersom du repeterar vad jag redan skrivit i mitt inlägg och tror att du är smart pga det.

Och nej, det är inte din uppgift att motbevisa siffran 2000 (den siffran kommer förövrigt från migrationsverket själva om jag inte är ute och cyklar). Om du däremot påstår att den är felaktig är det upp till dig att komma med källor för det påståendet. Att bara säga att du tycker det är orimliga kostnader räcker inte, det tycker vi också. Och det är därför vi är så jävla lacka på invandringspolitiken.

Edit:
Citat:
Ersättning betalas ut med 1 900 kronor per dygn för
kostnader som uppkommer från den 1 januari 2014.

http://ensamkommandebarn.skl.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=d7b2f802-da5d-44ee-a9b9-a82ba46209e0&OwnerType=0&PropertyName=EmbeddedImg_ 9bca63ec-a98e-445b-8771-35023865b930&FileName=N.+Statllig+ers%C3%A4ttning% 2C+H.Svensson+%26+N.Br%C3%A4nnstr%C3%B6m.pdf&Attac hment=False
Orimliga kostnader? Javisst, men dessvärre sanna. Tänk på att den summan inkluderar inte sjukvård och övriga samhällstjänster som asylsökaren nyttjar. Så oavsett siffra vi kommer fram till är det lågt räknat.
Senast redigerad av hustlerinc 2014-06-30 kl. 01:16.
Citera
2014-07-05, 11:25
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Det där var inget svar på frågan det var din subjektiva åsikt.
Vore intressant att veta vilka länder som tycker Sverige är pinsamma samt vad de bygger sin åsikt på.
Gjorde en googling men hittar ingenting alls.

Norge och det norska folket tycker Sverige är pinsamma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in