Citat:
Ursprungligen postat av
Annonvenger
Tiden spelar stor roll, kan du inte se det så är du en idiot helt enkelt. Orkar inte förklara matte A på ett forum.
Jag förstår att det är viktigt, men att det är så viktigt att tjaffsa om det sida efter sida istället för att google'a informationen själv är det jag ifrågasätter (vilket jag också förklarar i mitt inlägg som du citerat, du kan väl läsa?). Det är simpelt, men jag håller dig i handen i processen:
1) Börja med att söka på Google på sökorden: "
asylsökande handläggningstid genomsnitt". På första sidan finns en proposition som verkar behandla ämnet, intressant. När vi tittar närmare är det Budgetpropositionen för 2013 Utgiftsområde 8 Migration, och om vi scrollar runt ser vi att de verkar redovisa "vistelsetid" också, nice! Men den verkar bara redovisa för 2011 (467 dagar), det går inte.
2) Så vi ändrar vår sökfras till: "
budgetpropositionen 2014 utgiftsområde 8". Första resultatet:
Budgetproposition 2014 Utgiftsområde 8 Migration. Klicka på den och scrolla till sidan 13 (Ctrl + F > vistelsetid > Enter > Enter > Enter > ... för proffsen).
3) På tabellen högst upp står att den genomsnittliga vistelsetiden är 432 dagar år 2012 senaste siffran som redovisas men det får duga för ändamålet.
Kostnad för enskilda asylsökare:
2000 kronor * 432 dagar = 864 000:- i snitt per asylsökande. Vi tar det gånger antal ansökningar som beräknas i år också (80 000) och får fram:
69 120 000 000:-... Men det är inte hela uträkningen, eftersom ett år är kortare än 432 dagar.
4) Låt oss då räkna ut vad ett år är i procent i relation till 432 dagar:
365 / 432 = 0,8449... Vi avrundar till 84% för enkelhetens skull.
69 120 000 000 * 0.84 = 58 060 800 000:-. Endast 0.2 miljarder mindre än TS siffror, intressant sammanträffande jag inte hade förväntat mig räknade med större avvikelse.
Det var väl inte så svårt? Nästa gång kanske du klarar av det själv när du verkar ha sånt jävla intresse av siffrorna.
PS. Jag vet att en nationalekonom förmodligen hade våldtagit mig för att omvandla kostnad/år med procent bara sådär, och även pga antagandet att kostnaden är konstant under vistelsen men jag är inte ute efter 100% riktiga siffror då jag inte har tillgång till all statistik. Den som vill får gärna putsa på siffrorna. Tills våra myndigheter ger oss full insyn i deras verksamhet får vi nästan nöja oss med att det kostar "jävligt mycket", något jag är helt okej med så länge det inte är på akademisk nivå vi diskuterar.