Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, jag skulle nog vilja påstå att man inte direkt försöker blidka rabiata intagna alls faktiskt - däremot har jag själv varit med om kollegor som säger ifrån om någonting och då bemöts med stöddig attityd och hot för att de enligt de intagna "spänner upp sig" osv.. Samma bemötande har jag själv sluppit i liknande situation med samma intagna.
Två per fånge är en utopi på anstalt. själv har jag jobbat med över 50 intagna (långsittare - fyra år till livstid) och fem i personal på helger .. vilket innebar att man är färre än så när någon lotsar till besök, träningshall eller om det går larm på annan avdelning etc..
Däremot minst två i varje given situation, och fler när säkerheten kräver det, borde vara minimikrav.
Du har uppenbart erfarenhet av att jobba "på anstalt". Men brottet skedde i
häktet.
Efter häktning sker en viss sortering, och det akuta drogruset går över. Personalen har tid att lära känna "klientelet" - "han är bråkig", "han pratar högt men är foglig om man snackar ner honom", "den killen är rädd, det är första gången", etc.
På häktet har man väldigt kort tid att lära känna personer. Där blandas allehanda människor - kontokorts-bedragare och psykotiska mördare i en salig blandning. Då, och där, ska personalen vara "biffiga" och "intimiderande". Fast de ska ju förstås följa lagen!
Jag har tillbringat
en natt i häkte (ej LOB), och det var fasansfullt! Folk skrek som djur i korridoren (fattar inte varför..). När jag fick gå på toaletten så mötte jag en storvuxen kille som såg ut som Jeffrey Dahmer. Det var inte roligt.. Men han åtföljdes av två riktigt stora killar (ja, ja... det kunde lika väl ha varit tjejer..), så jag hann fram till toaletten innan han hann slå ihjäl mig!
Huga...