2014-06-18, 17:45
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Trist utveckling idag trots fin rapport. Köpte inför rapporten och dubblade imorse när den infriade alla förväntningar med råge. Även om aktien i sig är högt värderad så visar H&M gång på gång att de förtjänar denna värdering och att i princip alla fundamenta för en fortsatt kursökning finns där. Ändå så fegar marknaden ur på en ganska vag oro där bolaget bedömer att "marknadsläget för externa faktorer såsom råvarupriser, kostnadsinflation och transportkostnader är svagt negativt för inköpsperioden till det tredje kvartalet".

Det som stör mig är att de hade samma oro inför andra kvartalet (som också infriades), ändå så manglar de på och levererar enligt alla HÖGT ställda förväntningar. Hade hoppats på över 300 kr idag, istället stampar vi kvar runt 292 kr....

Kanske lite bra siffror från USA kan blåsa liv i det hela ikväll? Annars blir det sill och snaps istället för att vaska skumpa och kasta laxsnittar till måsarna på midsommar.

Väldigt översålt nu på börsen i allmänhet, tror börsen trampar igång till kräftorna i höst. Samma gäller HM. Många köper inför rapporten och säljer av på resultatet. Eller vad tror du?
Citera
2014-06-18, 23:22
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Trist utveckling idag trots fin rapport. Köpte inför rapporten och dubblade imorse när den infriade alla förväntningar med råge. Även om aktien i sig är högt värderad så visar H&M gång på gång att de förtjänar denna värdering och att i princip alla fundamenta för en fortsatt kursökning finns där. Ändå så fegar marknaden ur på en ganska vag oro där bolaget bedömer att "marknadsläget för externa faktorer såsom råvarupriser, kostnadsinflation och transportkostnader är svagt negativt för inköpsperioden till det tredje kvartalet".

Det som stör mig är att de hade samma oro inför andra kvartalet (som också infriades), ändå så manglar de på och levererar enligt alla HÖGT ställda förväntningar. Hade hoppats på över 300 kr idag, istället stampar vi kvar runt 292 kr....

Kanske lite bra siffror från USA kan blåsa liv i det hela ikväll? Annars blir det sill och snaps istället för att vaska skumpa och kasta laxsnittar till måsarna på midsommar.

vinsten var inte ens 1% bättre än förväntningarna (jag skulle kalla det för oförändrad vinst) och bruttomarginalen sjönk lite. det ger vanligtvis ingen uppgång på högt värderad aktie
Citera
2014-06-19, 00:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Väldigt översålt nu på börsen i allmänhet, tror börsen trampar igång till kräftorna i höst. Samma gäller HM. Många köper inför rapporten och säljer av på resultatet. Eller vad tror du?

Ytterst korkat att spekulera i en enskild rapport. H&M köper man för att man gillar konceptet och utdelningarna = i princip hela H&M:s vinst.

Köper gör man självklart på "dåliga rapporter" och negativa rekar från diverse investmentbanker.
Citera
2014-06-19, 00:41
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ytterst korkat att spekulera i en enskild rapport. H&M köper man för att man gillar konceptet och utdelningarna = i princip hela H&M:s vinst.

Köper gör man självklart på "dåliga rapporter" och negativa rekar från diverse investmentbanker.

Just därför jag äger dem.

Och jag tror kursen pressats nu trots positiva rapporter för att de långsiktiga hellre avvaktar ifrån marknaden och börsen är översåld, de enda som handlar är traders som är mer kortsiktiga. Eller personer som tror börsen kommer rasa.
Citera
2014-06-19, 07:18
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
vinsten var inte ens 1% bättre än förväntningarna (jag skulle kalla det för oförändrad vinst) och bruttomarginalen sjönk lite. det ger vanligtvis ingen uppgång på högt värderad aktie

rättar mig själv: oförändrad vinst var väl inte rätt formulerat, däremot vinsten var som förväntat
Citera
2014-06-19, 07:42
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Just därför jag äger dem.

Och jag tror kursen pressats nu trots positiva rapporter för att de långsiktiga hellre avvaktar ifrån marknaden och börsen är översåld, de enda som handlar är traders som är mer kortsiktiga. Eller personer som tror börsen kommer rasa.

OT men fattar inte hur du kan få det till att börsen allmänt är över eller väldigt översåld. den har gått ned 2% sedan toppen i år. minns jag rätt värderas omx30 till p/e 18 och det är dyrt
Citera
2014-06-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Lol

Något av det roligaste jag läst på länge

Lycka till!
Citera
2014-06-25, 00:06
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Lol

Lycka till!

Jag tror att du missuppfattar vad Kurt menar.

Anledningen till att man köper på dåliga rapporter är för att utnyttja situationen som investerare. Jag tror många hellre skulle hoppa på ett fint bolag som H&M efter ett svagt kvartal, än ett starkt när aktien går upp och blir ännu dyrare sett till nyckeltal. Men det klart, sitter man och stirrar sig blint på kortsiktigt volatila börskurser och försummar det fundamentala så kanske man hellre hoppar på när Carnegie sätter en riktkurs på 350 kronor.

Det handlar om att hitta bästa möjliga köptillfälle, vilket är upp till var och en att bedöma. Men att köpa H&M på dippar är ju ingen dum idé med facit i hand. Håller du inte med?
Citera
2014-06-25, 00:44
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Men att köpa H&M på dippar är ju ingen dum idé med facit i hand. Håller du inte med?

Visst låter det som drömmen, det vet varje knarkhandlare i Chicago: köp lågt och sälj högt. 10 miljonersfrågan är hur du kan ha facit i hand när du köper in dig? När man står på jorden är det svårt att se hur fort jorden snurrar.
Citera
2014-06-25, 02:17
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Visst låter det som drömmen, det vet varje knarkhandlare i Chicago: köp lågt och sälj högt. 10 miljonersfrågan är hur du kan ha facit i hand när du köper in dig? När man står på jorden är det svårt att se hur fort jorden snurrar.

Givetvis så har man inte facit i hand. Därför köper man om man är någorlunda långsiktig, som Kurt påpekar, när det går tillfälligt motigt i ett bolag som H&M. Och då kan du motargumentera; hur vet man att det är en tillfällighet? - Det vet man givetvis inte. Aktiehandel är inte riskfritt på något sätt och man kan inte basera framtida avkastning på historiken, ändå värderas H&M till 30 gånger vinsten. Har det något med historik och riskaptit hos investerare att göra tro?
Citera
2014-06-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Inte alls, och just därför har jag nu sålt av alla mina aktier och köper enbart AZ och DI Global Index.

Sålde Handelsbanken A för 340:10 förra veckan.

Fortum och NCC tidigare i vår.

Har nu 300.000 kronor i likvider så jag kollar på Vanguard Total Stock Market ETF, men har inte läst på tillräckligt än.

Hej Celeno,

Hur stor del av dessa likvider har du tänkt satsa i Vanguard? All in eller sprida ut inköpen? Kombinera med Vanguard Total International? Månadssparande i dessa ETFer är ju inte optimalt i normala fall pga courtage men med en såpass stor summa som 300 k hade det ju fungerat bra med kanske månadssparande på 20-30 k.

Jag går i liknande tankar med överblivna likvider. Kör ju oxå sen en tid tillbaka allt nysparande i Avanza Zero och DI Global Index.
Citera
2014-06-27, 12:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Lol

Lycka till!

haha ja vissa kanske sväljer allt "analytikerna" skriver med hull och hår. På aktiemarknaden gäller det att gå emot dessa nollor och tänka med själv istället. Annars åker du ut fortare än kvickt och lär tappa intresset för aktier.

Mina positiva tankar till H&M bekräftas varje gång jag besöker en butik. Alltid full rulle och köer. Och det spelar ingen roll i vilket land jag besöker H&M. Att H&M dessutom växer med ca 1 butik per dag gör det hela extra intressant.

Att vissa vill snacka ner ett bra bolag ligger i sakens natur, men man måste förstår varför det är så och det stavas: GIRIGHET. Man vill helt enkelt försöka få sparare att sälja sina aktier för billigt.

Följer du strömmen dvs det analytikerna skriver är du därför dömd att förlora.
Senast redigerad av kurt-sune 2014-06-27 kl. 12:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in