2014-06-22, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Här är jag ute på för mig helt okänd mark. Men jag fick uppfattningen att med den gode mannens godkännande, Yaras vilja att bo hos morbrodern och faderns godkännande så övergick vårdnadsansvaret för Yara till morbrodern.

I det sammanhanget kollade jag upp vad det innebar.

Om jag inte missminner mig skulle det innebära att bioföräldrarna skulle (även om dom kom till Sverige) behöva ansöka om att få tillbaka sitt vårdnadsansvar över dottern. Kan ha fattat det hur fel som helst.

Om det skulle vara riktigt skulle dom ju inte heller kunna söka PUT?

Så uppenbarligen har jag förstått fel.

Är det säkert att du förstått fel? Borde du inte satt ett frågetecken där?
Jag tycker att frågan är så intressant, att jag vill påminna om den och önskar att den kom upp igen. Jag är osäker på innebörden, men kanske någon vill försöka förlänga den tanken?
Citera
2014-06-22, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Här är jag ute på för mig helt okänd mark. Men jag fick uppfattningen att med den gode mannens godkännande, Yaras vilja att bo hos morbrodern och faderns godkännande så övergick vårdnadsansvaret för Yara till morbrodern.

I det sammanhanget kollade jag upp vad det innebar.

Om jag inte missminner mig skulle det innebära att bioföräldrarna skulle (även om dom kom till Sverige) behöva ansöka om att få tillbaka sitt vårdnadsansvar över dottern. Kan ha fattat det hur fel som helst.

Om det skulle vara riktigt skulle dom ju inte heller kunna söka PUT?

Så uppenbarligen har jag förstått fel.

På Sveriges kommuner och Landstings sida om ensamkommande flyktingbarn http://ensamkommandebarn.skl.se/kommunensansvarensamkommande/sarskilt_forordnad_vardnadshavare står följande:

Citat:
Återflyttning av vårdnaden till föräldrarna
Om det varaktiga hindret upphör som lett till att en särskilt förordnad vårdnadshavare utsetts, kommer den biologiska föräldern finna att han eller hon enligt svensk lag inte längre är vårdnadshavare för sitt barn, till exempel om föräldern och barnet återförenas i Sverige.

För att återfå vårdnaden måste föräldern väcka talan i tingsrätten enligt 6 kap.10 § FB. Barnets bästa enligt 6 kap.2 a § FB är avgörande för beslutet om föräldern ska återfå vårdnaden.
Detta påverkar dock inte möjligheten till anhöriginvandring, eftersom det inte krävs att man har vårdnaden om barnet. Anhörig är man ju oavsett vem som är vårdnadshavare.
Citera
2014-06-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
På Sveriges kommuner och Landstings sida om ensamkommande flyktingbarn http://ensamkommandebarn.skl.se/kommunensansvarensamkommande/sarskilt_forordnad_vardnadshavare står följande:

Detta påverkar dock inte möjligheten till anhöriginvandring, eftersom det inte krävs att man har vårdnaden om barnet. Anhörig är man ju oavsett vem som är vårdnadshavare.

Just ja. Det var där jag läste det.

Tack! OK då fattar jag det här om PUT - tror jag.
Citera
2014-06-23, 08:48
Medlem
Jag tror man slog ihjäl Y*r* med berått mod"hon tänkte berätta för sin far vad hon fick uppleva hos paret"
Citera
2014-06-24, 01:01
Medlem
giniees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Jag tror man slog ihjäl Y*r* med berått mod"hon tänkte berätta för sin far vad hon fick uppleva hos paret"
Jag hoppas och ber att dom aldrig mer får träffa sina egna barn, jag hoppas och ber att aldrig mer få läsa om ett sådant fall igen som den lilla ängeln Yaras fall.Det tåras i ögonen fortfarande.Denna lilla fluckan eller ängen har fått utstå många slagar och sparkar tror även att hon fick långa hungriga nätter.Jag hoppas och ber att mördarna blir helt enkelt mördade nån dag.
Citera
2014-06-24, 09:02
Medlem
Citat:

Om jag tänker efter, och tänker tillbaka på egna barn när de var små, så var de alltid tappra hela dagen på dagis eller i skolan, om något hade hänt. Men när jag dök upp så brast alla fördämningar, och alla förorätter hulkades fram. Och avhandlades på vägen hem!

Jag tror inte ett barn hotar om att berätta. Ett barn som Yara upptäcker att hennes välfärd är underordnad, familjens önskningar. Hon hade ingenstans att vända sig.

Som förälder är man känslig hela livet för hur barnen har det och är intresserad av allt som har med deras välfärd att göra. Barn är en utgift hela livet!

Själv ser jag till att fråga ofta om pengarna räcker, trots stora barn, jag ger rejält tillskott på resor och andra tillfällen i relation till min ekonomiska förmåga. För mig skulle det vara absurt att skicka ett barn till ett annat land, utan fickpengar och inte ta reda på allt som har med det ekonomiska att göra.

Det presumeras så mycket av denna tattarsläkt, och de utgår ifrån att det alltid är någon annan som ska betala. Det är dessa rykten om Sverige som kom på skam. För det är för mig obegripligt att någon sitter i Gaza och tror att det finns ett annat land, Sverige, där folk bara försörjs av andra människor!

Och att de andra förser ens barn dessutom med fickpengar.

Det är obegripligt att de är "så fina i kanten" att de inte diskuterar om de egna barnen har utgifter. Men att pappan förväntar sig kost och logi när han kommer hit, och ställer ekonomiska krav, är en konsekvens av en syn på livet som är skrämmande. Det blir så när legaliteten försvinner i flyktingärenden, och handläggarna kör sitt eget race.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-06-24 kl. 09:04.
Citera
2014-06-24, 09:55
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Har det startats någon typ av utredning mot samhället? Polisens rutiner och kommunens olika instanser som skola och socialtjänst har ju brustit i sin hantering men är det på sådan nivå att åklagare anser att brottsutredning är skälig att inleda? Lite olika uppgifter på detta cirkulerar bland politiker men jag har inte fått något riktig bekräftelse. Jag tror flertalet anmälningar från privatpersoner inkommit rörande detta men vet inte om det är tillräckligt för att agera. Det är klart att rutiner i de kommunala förvaltningarna ses över och förtydligas.
Jag svarar mig själv
En utredning mot kommunen har startats av Inspektionen av vård och omsorg, alltså ingen polisutredning i detta skede.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5897033
Citera
2014-06-24, 20:32
Medlem
Senaste ryktena som går är att detta är den utpekade rektorn.
Med tanke på hög fart och inget säkerhetsbälte verkar det som att kommunens förträffliga personalprogram slår nya rekord.

Kommunen i Karlskrona är ett skämt som arbetsgivare.

Bil voltade 50 meter ut i skogen
Citera
2014-06-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sifvert
Senaste ryktena som går är att detta är den utpekade rektorn.
Med tanke på hög fart och inget säkerhetsbälte verkar det som att kommunens förträffliga personalprogram slår nya rekord.

Kommunen i Karlskrona är ett skämt som arbetsgivare.

Bil voltade 50 meter ut i skogen

Jag hoppas verkligen att de där ryktena inte är sanna...det här fallet behöver inte fler tragedier.
Kan de som känner till något om/kring detta hålla tråden uppdaterad?
Citera
2014-06-25, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag hoppas verkligen att de där ryktena inte är sanna...det här fallet behöver inte fler tragedier.
Kan de som känner till något om/kring detta hålla tråden uppdaterad?
Mannen, rektorn MÅSTE få upprättelse nu!!!
Citera
2014-06-25, 07:38
Medlem
Citat:
Mannen, rektorn MÅSTE få upprättelse nu!!!

Vad ska ska han få upprättelse för? Att han struntade i att orosanmäla till Soc?
Citera
2014-06-25, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Vad ska ska han få upprättelse för? Att han struntade i att orosanmäla till Soc?
Det stämmer väl ändå inte.....han var ju i kontakt med soc ?vad som sen blev fel ska väl inte rektorn lastas för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in