2014-06-24, 18:53
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotLikeYouThink
Nu är det inte vilket ord som helst utan det är ett känt ord som alla vet om. Dessutom får svenskan många influenser av det engelska språket och även av andra språk. Men om du inte visste om att nigger betyder neger på engelska så kan jag upplysa dig. Då kan vi ju kalla en glass för "niggas are fucking terrible" för det är ju svenska som gäller och det betyder inget på svenska, eftersom vi inte ska rätta oss efter andra språk?

Det engelska/amerikanska ordet nigger är definitivt inte samma sak som det svenska ordet neger.
Och nogger är som sagt en referens till glassens kärna av nougat.

Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Du har helt rätt!
Mitt liv blir inte sämre för det, för jag är inte där...
Men kränkande är det, att behöva byta namn på ett spel i ett land där det inte skall finnas folk som blir kränkta över att deras folkgruppsnamn är det samma som ett spel.
Jag har för drygt 3år sedan flyttat till Norge, här heter det fortfarande negerboll. Och när det begås våldtäkter så är media mycket noga med att publicera ett korrekt signalement på GM, så att han kan lagföras och sedan utvisas!
Mitt liv blev så väldigt mycket lättare efter att jag flyttade hit, t.ex. har mitt blodtryck blivit betydligt förbättrat!
Men jag lovar dig att åka till Sverige i september och rösta, sedan blir det valvaka med champagne ute på "Spoke Island" med likasinnade!
Nigger vet jag inte om man spelar i norska skolor.

Grattis till längre blodtryck, även om jag inte direkt vill att raggare ska leva länge.
Men menar du på allvar att kidsen som spelar spelet om 5 år kommer få en sämre upplevelse för att det inte heter nigger? Är det verkligen kränkande? Isåfall hur?
Det är ju inte ens som att spelet har en naturlig koppling till negrer eller niggers.
2014-06-24, 19:05
Medlem
Citat:
Kvinnomisshandel har också funnits med från början och varit lagligt i urminnes tider, ska vi låta det vara kvar också, tycker du?

Ja, det är så synd om alla svenskar som inte får sin neger på julafton Man kan också vända på det. Vad är mest rimligt, att mörkhyade personer skall känna sig till åtlöje, eller att svenskar alltid skall få ha det som vi alltid har haft det?

Är du så dum att du på allvar tror att folk bara "hittar på" att något är rasistiskt? det är väldigt sällan det är så. Folk lägger inte energi på saker utan anledning. Tänk dig att du har en pinne som skall fördelas i två delar. Den ena sidan står sådana konservativa matcho-snubbar, och den andra sidan står de som ligger långt ner i samhället. Pinnen är 10 cm och ni har 8 cm och de andra har 2 cm. För att det skall bli jämnt skall alla ha 5 cm var. Så fort man påpekar detta (påpekar rasism) så blir man alltså en lättkränkt idiot? och nej, det är inte jag som gör ett "vi- och dem-samhälle", det är du, eftersom du inte vill identifiera dig med personer som är emot rasism.

Den mörkhyade personen i Kalle-Anka framställdes på ett rasistiskt sätt. Samma med judarna, deras näsor var mer utmärkande än vad de egentligen är.

Jag kan hålla med dig om ditt påstående, jag bryr mig inte om kalle anka på julafton i den mån jag vill byta kanal för man censurerar.
MEN det jag tycker som är ständigt återkommande är att det sitter någon seriöst hemma och blir arg över att man framställs som en apa över ett 60år gammal program för barn. Helt sjukt då vi kanske borde ta bort alla fotografier, filmer, historieböcker museum föremål allt som kan få våra afrikanskavänner att tänka efter på sin historia. Men där uppstår ju problemet att det knappt finns någonting. Kan dom inte ta till sig att på humor säga, haha ja vita människor och deras graft snea bild av afrikaner. Tror dom var bäst i världen!

Går offtopic men för att komma tillbaka till tråden så är det förfärligt att hennes barn har det tufft på skolan, imgen ska behöva ha det så.

Men rabiata morsor finns överallt och när det kommer till att skydda sina barn så finns inget backa, så heder att hon tar upp det för att bli hörd. Men funderar sen när dom kommer till högstadiet och vi ska spela skitneger.
2014-06-24, 19:11
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
I området jag växte upp kallades leken för neger. Det fanns även ett kortspel med samma namn.
.

Kortspelet hette väl Neger och President vill jag minnas?
2014-06-24, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Kortspelet hette väl Neger och President vill jag minnas?

Det verkar vara det vanligaste namnet ja, just där jag bodde hade det dock förkortats till endast neger (och vi hade en kung i stället för president).
2014-06-24, 19:18
Medlem
Romang67s avatar
Citat:
Nu är det inte vilket ord som helst utan det är ett känt ord som alla vet om. Dessutom får svenskan många influenser av det engelska språket och även av andra språk. Men om du inte visste om att nigger betyder neger på engelska så kan jag upplysa dig. Då kan vi ju kalla en glass för "niggas are fucking terrible" för det är ju svenska som gäller och det betyder inget på svenska, eftersom vi inte ska rätta oss efter andra språk?
You actually think that we should change words that are similar to pejorative terms?

Well, I can tell that you spent quite a bit of time thinking this through. It's not like fear of a word to this extreme is ridiculous or anything.

I hope you don't like milk in your coffee.
2014-06-24, 19:29
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Fast en svart person kallar inte sina kompisar för nigger så du kan inte jämföra det med att du kallar din fru för slyna.

Kallar man sina kompisar för "min lilla slyna"? Och jo, svarta personer (engelsktalande då) kallar visst varandra för nigger i viss mån. Bara för att "nigga" är en populär böjning så tar det ju inte bort ordet det böjer...
2014-06-24, 19:52
Medlem
Citat:
På vilket sätt skulle det vara bättre?
Visst, det är ju kanske inte lika illa som just nigger, men hur är det bättre att fortsätta referera till det med hänvisning till nån slags etnicitet?
jag fick även king bytt till queen.
2014-06-24, 20:04
Medlem
Blåbärskungens avatar
"Nigger Line" hette den hos oss
2014-06-24, 20:11
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Hur vet du det, bara för att ingen säger nåt betyder det inte att ingen tar illa upp.
Och säger man nåt är man ju tydligen en "lättkränkt fitta" så det kanske inte är så konstigt att ingen säger nåt?

Det fanns inte en enda mörkhyad person (eller någon annan av utländsk härkomst) på skolan. Men hade det funnits så hade man väl kanske kallat det spelet något annat.
Finns även mörkhyade som inte har något emot ordet neger.
2014-06-24, 20:12
Medlem
GrandPoobahs avatar
Finns det något som helst bevis för att leken går under namnet Nigger på någon svensk skola idag? Det är väl inte så intressant vad saker hette för en generation sedan. Då använde ju till och med Wallenberg n-ordet på TV.
2014-06-24, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrandPoobah
Finns det något som helst bevis för att leken går under namnet Nigger på någon svensk skola idag? Det är väl inte så intressant vad saker hette för en generation sedan. Då använde ju till och med Wallenberg n-ordet på TV.

Vad ska du ha för bevis?
Det är ju du som hävdar att artikeln har fel, så bevisa det du.
2014-06-24, 20:17
Medlem
Problemet är ju att vi haft leken NIGGER långt innan vi hade några negrer i Sverige. Således kan det inte vara afrofobi utan det är ju en efterhandskonstruktion.
Namnet har alltså inte uppkommit i syfte att kränka någon och är inte ett utslag av rasism. Att någon tar illa vid sig är nog en olycklig omständighet som ingen riktigt förutsåg när de kom på och namngav leken...

/m

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in