2014-06-24, 14:11
Medlem
skvallertackas avatar
Nigger är ju att man spelar med händerna
Nogger är att man spelar med fötterna.

Niggernogger är att man får använda båda.
2014-06-24, 14:13
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
...fast när jag var liten hette den leken faktiskt 'nigger'. En tennisboll som skulle studsas mellan fyra rutor/spelare och den som missade bollen efter studs i egen ruta åkte ut.
'Nogger' är/var väl en glass?

När jag var ung spelade vi "Nigger"
Mina barn i nedre delarna av sverige kallar det Nigger eller Kingboll eller dyl..

Nogger har jag aldrig hört, måste vara PK-Föräldrar som lurat sina barn att det kallades så.
2014-06-24, 14:13
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
När jag gick i skolan under 70-80:talet så kallades bollspelet för "Nigger". Senare så döpte skolledningen om leken till "Smash" om jag inte missminner mig, men det sket ungarna i och fortsatte att kalla leken för "Nigger", mycket till lärarnas förtret. Norrort bodde jag.

Jag gick i skolan under 80- och 90-tal och jag har nåt minne av att lärarna tyckte att det skulle heta smash eller nåt liknande.. tror att "rutan" faktistk fick viss spridning.

Men allt som oftast kallades det neger eller nigger. Vi hade en adopterad tjej från afrika i klassen som vi kan kalla Anna, ibland hände det att folk (jag kommer faktiskt inte ihåg om jag gjorde det eller ej) använde hennes namn som synonym för spelet. "ska vi gå och spela Anna?". Även om hon aldrig sa nåt så kan jag absolut tänka mig att hon inte tyckte det var skoj och kanske till och med faktiskt blev väldigt ledsen av det.
2014-06-24, 14:14
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Nigger är ju att man spelar med händerna
Nogger är att man spelar med fötterna.

Niggernogger är att man får använda båda.

Aldrig hört..

Nigger = Spel och skällsordför personer med mörk hy
Nogger = Glass som är naggande god
2014-06-24, 14:15
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag gick i skolan under 80- och 90-tal och jag har nåt minne av att lärarna tyckte att det skulle heta smash eller nåt liknande.. tror att "rutan" faktistk fick viss spridning.

Men allt som oftast kallades det neger eller nigger. Vi hade en adopterad tjej från afrika i klassen som vi kan kalla Anna, ibland hände det att folk (jag kommer faktiskt inte ihåg om jag gjorde det eller ej) använde hennes namn som synonym för spelet. "ska vi gå och spela Anna?". Även om hon aldrig sa nåt så kan jag absolut tänka mig att hon inte tyckte det var skoj och kanske till och med faktiskt blev väldigt ledsen av det.

Tror du på allvar att rasister bryr sig om en neger har känslor och tycker det är jobbigt ?
2014-06-24, 14:18
Medlem
ascHacks avatar
Vi kallade den Kung-Fu, om det var basketboll och 4 rutor som ni menade. Antar att leken har många namn.
2014-06-24, 14:19
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka
Tror du på allvar att rasister bryr sig om en neger har känslor och tycker det är jobbigt ?

Nej, men det är ju å andra sidan inte detta det handlar om. Utan snarare en vardagsrasism som folk kanske inte riktigt tänker på. Eller vill du hävda att alla 10-åringar som spelar neger på skolgården är ideologiskt medvetna rasister?
2014-06-24, 14:20
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det fanns även ett kortspel med samma namn.
.

Det klassiska kortspelet "neger och president" Det spelades utan minsta problem hela tiden på rasterna under 90 och början av tvåtusentalet vill jag minnas, utan minsta problem eller att varken lärare eller någon annan reagerade på det.

Det visar ju egentligen bara hur sjukt samhället har blivit på senare år. Men det visar också hur snabbt saker och ting kan förändras. Jag tror det kommer komma en stark reaktion snart på den här extrema korrektheten - precis som det alltid brukar göra. Förmodligen i samband med papperstidningen förestående död och att ny media i allt högre utsträckning tar sig ton.
2014-06-24, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotLikeYouThink
Sen kan man fråga sig hur vida en glass bör heta "nogger". Vad jag vet finns det inte ett ord som heter "nogger" utan det är bara något som GB hittat på. Det känns ju som att vi svenskar och GB bara MÅSTE ha med något som liknar ordet "neger" för att sedan, när någon utländsk påpekar det, göra en debatt och skapa ett VI- och ett DEM-samhälle. Samma sak med Kalle-Anka på julafton. Till er som inte tycker att man skall klippa i Kalle-Anka: handlar det verkligen om att ni MÅSTE ha med just den scenen på julafton, annars är det ingen lyckad julafton? "JAG MÅSTE HA MED MIN DISNEY-NEGER PÅ JULAFTON "

Ja, julnegern hör till Kalle Anka på julafton eftersom den alltid har varit med. För de svenskar som har en tradition av att se på det programmet på julafton är det underligt att man helt plötsligt hittar på att något är rasistiskt och måste klippas bort. Dessutom blir det en paradox, för att ta bort negern just för att den liknar en neger kan väl inte vara annat än rasistiskt?

Nej, idén om att majoriteten ska behöva anpassa sig för en lättkränkt och butthurt minoritet är en förlegad och opraktisk tanke.
2014-06-24, 14:25
Medlem
Danne90s avatar
Väntar med spännig svar (bortförklarning) från TS!
2014-06-24, 14:26
Medlem
Vi kallade också spelet för nigger*, norra Stockholm, så hon har ju inte fel i sak tycker jag (om man Sven behöver gråta ut om det är en annan femma).

*kommer dock ihåg att det uppmärksammades av oss elever, så tidvis kallades spelet "niggel" istället.
Senast redigerad av Lindgren08 2014-06-24 kl. 14:29.
2014-06-24, 14:27
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Vi kallade den Kung-Fu, om det var basketboll och 4 rutor som ni menade. Antar att leken har många namn.
Det verkar så.

Mina barn (i Stockholms innerstad) kallar leken för king, och reglerna (som jag förstått dem) liknar de som beskrivs här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ruta

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in